[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:22

Gem schreef:
Topic ligt al even stil, maar hier op stal wordt binnenkort het eerste paard met hackamore beleerd voor de wagen. Al een ouder diertje, is zo gewend aan de hackamore en gaat als een stormram door een bit heen. Dus, onze ervaren beleerder gaat het "gewoon" proberen met de hackamore :) . Ik hoop dat ik er af en toe iets van zie en een update kan plaatsen; vind het best bijzonder.

Hier was ik wel geïnteresseerd in!

Gaan jullie nu naar buiten met beleren, of zijn er ook mensen die hun paard in een 20x60 bak beleren en daar gewoon in blijven?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:23

Ik vind het er helemaal niet zo fijn uit zien hoor, veel te opgefokt en tegen de hand. Voorwaarts is fijn maar wat mij betreft is dit te. Heb je thuis gelegenheid om in een bak te rijden?

Wat is de pony voor ras?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:26

denice schreef:
Ik vind het er helemaal niet zo fijn uit zien hoor, veel te opgefokt en tegen de hand. Voorwaarts is fijn maar wat mij betreft is dit te. Heb je thuis gelegenheid om in een bak te rijden?

Wat is de pony voor ras?

Denice, er zit een heel verhaal achter en vergeleken met de andere stukken ging dit helemaal niet verkeerd.
Maar ik ga hier geen "negatieve" verhalen neerzetten, ik blijf het positieve benadrukken.
Laat ik heel eerlijk zeggen dat als je er gisteren bij was er misschien anders tegen aan kijkt.
Klopt ze is tegen de hand, ze probeert er onder vandaan te komen en uit te breken en het gevolg is dat je als een konijn hippend over het veld gaat.
Ja ik blijf voorlopig alleen bij de rijvereniging rijden in de bak en op een opgesloten grasveld :=
Het is een Hackney Pony, als je meer wilt weten wil ik wel via een PB doen :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:36

Ik vind het wel mee vallen hoor, opgefokt en tegen de hand, tja, onwennig en beetje tegendraads, maar dat komt wel goed met goede begeleiding.... Zit ook beetje in de pony denk ik :P

Mijn pony heb ik ook weggebracht, durfde het toch niet (meer) zelf aan nadat we in de bak bijna door het hek gingen (love de goede remmen op mijn wagen...).

Weggebracht naar Milou Huisman in Putten, en man oh man, ik heb een hele andere pony terug!!!
Hij heeft er een maand gestaan.

Gister thuis voor de tweede keer gereden en super braaf!!! (sommige stukjes zijn -per ongeluk- versneld en het enige 'onbrave' is op 3:40 waar we worden aangevallen door een loswaaiende plastic zak XD; maar hij hersteld zich super snel)

Afbeelding

Mijn pony was ook tegen de hand, onrustig met zijn hoofd, knijperig. Zij heeft met rust, geduld en vertrouwen gewerkt en ook een ander bitje. Ik had een simpel utrechts stangetje (https://www.ruitersport.com/media/catal ... 201215.jpg)
en zij heeft wat uitgeprobeerd en kwam uit bij een dubbelgebroken liverpool (http://www.rospaardensport.nl/media/cat ... -rvs_1.jpg)

Daarmee was hij veel minder tegen de hand en minder gestresst, dus ook rustiger te rijden.
Alleen soms het eerste drafje gaat ie nog heel erg headshaken.. Maar dat was gister bijvoorbeeld alweer niet, dus miss gewoon nog onwennigheidsstress.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:16

Gypsy schreef:
Gem schreef:
Topic ligt al even stil, maar hier op stal wordt binnenkort het eerste paard met hackamore beleerd voor de wagen. Al een ouder diertje, is zo gewend aan de hackamore en gaat als een stormram door een bit heen. Dus, onze ervaren beleerder gaat het "gewoon" proberen met de hackamore :) . Ik hoop dat ik er af en toe iets van zie en een update kan plaatsen; vind het best bijzonder.

Hier was ik wel geïnteresseerd in!

Gaan jullie nu naar buiten met beleren, of zijn er ook mensen die hun paard in een 20x60 bak beleren en daar gewoon in blijven?

De beleerder hier doet de dubbele longe en sleep uiteraard in de bak, maar het inspannen meteen buiten. "Buiten" is weer wel relatief veilig, de stal ligt aan de rand van het bos en velden, dus nauwelijks verkeer op de veldwegen. Als je "pech" hebt, kom je één auto tegen die 30 rijdt :D .
De rijbak is hier dan ook niet echt geschikt om in te koetsen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:55

Ah ok, hier kan je gelukkig prima in de bak. Mijn merrie is buiten niet te vertrouwen met bit in. Maar om nou meteen bitloos naar buiten te gaan is ook zo wat. (ze doet het ohz al jaren prima zonder bit.) Verder is ze superbraaf, sleept al een bandje, kijkt niet op of om. Dus wil ik misschien af en toe in de bak mennen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:56

Ik volg hier even mee. Momenteel een 8 jarige dame aan het beleren.
Was nog helemaal groen, eerst verkeersmak gemaakt en conditie opgebouwd ( moest veel afvallen en nog). Longeren aangeleerd, bitmak, dubbele lijnen, bekend met tuig etc.
Nu op zoek om de daadwerkelijke stap te zetten, maar geef ze niet graag uit handen en zou liever ergens heen gaan zoals bv in een les.
Als iemand een goed adres weet omgeving Breda?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:29

@timokyana, Peter de Koning in Rijsbergen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:31

Die heb ik inderdaad zojuist gemaild ;-) Dankjewel!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:12

NienSCHaap schreef:
denice schreef:

Wat is de pony voor ras?

Denice, er zit een heel verhaal achter en vergeleken met de andere stukken ging dit helemaal niet verkeerd.
Maar ik ga hier geen "negatieve" verhalen neerzetten, ik blijf het positieve benadrukken.
Laat ik heel eerlijk zeggen dat als je er gisteren bij was er misschien anders tegen aan kijkt.
Klopt ze is tegen de hand, ze probeert er onder vandaan te komen en uit te breken en het gevolg is dat je als een konijn hippend over het veld gaat.
Ja ik blijf voorlopig alleen bij de rijvereniging rijden in de bak en op een opgesloten grasveld :=
Het is een Hackney Pony, als je meer wilt weten wil ik wel via een PB doen :j

Ik bedoel het ook niet rot hoor, wil alleen dat je veilig rond kan sturen!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:33

denice schreef:
Ik bedoel het ook niet rot hoor, wil alleen dat je veilig rond kan sturen!

Ik snap jou punt :j dat is ook onze bedoeling dat het allemaal veilig kan gebeuren.
Het is ook de bedoeling van de beleerder en we spelen allemaal gewoon open kaart :)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:25

Wat een knappe ponies zijn er allemaal al beleerd zeg!
Hier wil het niet echt vlotten, tijd te kort helaas. En ook aan een extra paar handen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:54

Ik ben ook niet verder gekomen dan mijn laatste filmpje. Hopelijk deze week de tijd om hem weer in het tuig te zetten en bij braaf gedrag even in te spannen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:41

Wat een leuke pony toydol!
Gisteren was Oz toch nog behoorlijk stijf met rijden zelfs een sleep trekken vraagt een hoop van een paard. Vandaag een dagje vrij :-).

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:09

Het is nog lang niet perfect, maar ik ben stiekem wel een beetje trots.
Ze heeft deze week het kwartje wel wat meer laten rollen en word fijner in de hand.
ze komt nu makkelijker in de hand en wil dan ook echt wel aannemen en zoekt je hand ook op.

Was wel grappig de beleerder reed haar eerst en dat ging heel mooi, ze deed niet meer zo gek eigenlijks als vorige week.
Toen ik het overnam was het ineens weer onrustig :') ik was ook heel erg aan het zoeken en zij zocht heel erg de steun in me handen op.
later ging het wel goed, moet zelf gewoon meer vertrouwen zien te krijgen :o ben nog wat onzeker.

Ze is vandaag mee naar huis gegaan en we hebben haar even 20 minuten er nog voor gezet bij de rijvereniging op het grasveld (hier blijf ik voorlopig gewoon rijden)
We zijn er nog lang niet en we hebben wel 100 punten om aan te werken en dat gaan we ook zeker doen :j

Kon vandaag wel genieten ondanks dat ik het eerst even spannend vond :))
Afbeelding

We gaan nog regelmatig gewoon een weekend weer terug naar de beleerder, straks als ik die kant op verhuisd ben word het allemaal wat makkelijker omdan ook meer hulp te krijgen.
Thuis heb ik gelukkig ook hulp van een vriend van me die zelf heel goed uit de voeten kan met beleren (en in de drafsport zit) dus dat is voor mij ook vertrouwd *\o/*

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:45

Lekker Nienschaap.

Gisteren in de tuin in het zonnetje mijn tuig een voorjaarsbeurt gegeven en later DC weer ingespannen. Die had er 3 maanden niet voorgestaan en dit was de 4e keer. Hij deed het weer super. Hopelijk kunnen we het nu echt gaan oppakken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:15

Afgelopen zaterdag heeft Oz voor het eerst voor de kar gestaan en gelopen. Wat een superpaard is het toch. Hij moet nog veel leren (goed trekken bv) en is nog heel voorzichtig, maar dat moet even wennen. Maar hij heeft nog stap verkeerd gezet. En doet vreselijk zijn best om te begrijpen wat de bedoeling is. Een ding weet ik van hem, als het kwartje valt dan gaat hij er voor 100% tegenaan.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:16

Al paardjes zijn braaf dit weekend :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:15

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:24

Mag ik mij hier melden :D(link is de moeite waard)
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10959565_913243098739900_3760119923234353143_n.jpg?oh=5fd604f03d925d16e535ca8f84507a7f&oe=5583D833&__gda__=1434686959_80941998a75383ac9c8e70405d0fe077
Ik ben mijn 8 jarige newforest kruising(Nicky) aan het beleren. We gaan heel kalm aan doen.
Want ik heb nog geen wagen, daar gaan we voor sparen.
Ze is van nature niet schrikkerig, maar kan soms wel heftig reageren op nieuwe dingen.
Op 4 jarige leeftijd zijn we al eens gestart met mennen, (erachter lopen etc..)
En dat kent ze nog verrassend goed !

Vandaag voor de 1e keer opgetuigd.
En 3 rondjes ernaast gelopen, alle wapperende leidsels en riemen.
Daarna 3 rondjes erachter gelopen, en keer van kant gewisseld. Allemaal vreselijk braaf !
Ik loop nog wel tegen wat dingen aan, oa bit keuze, afstellen van tuig. (broek zakt naar achteren)
Vandaag heb ik myler (rij bit) gebruikt. Graag zou ik van zelfde merk een men bit kopen.
Wegbrengen is geen optie, want dan zou het betekenen dat mijn andere pony alleen komt te staan.
Doel is dat ze eerst gaat leren slepen.

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:53

Als je de lenderiemen van de broek zou kruisen dan zakt de broek niet af, en hangt mooier.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:01

marga1 schreef:
Als je de lenderiemen van de broek zou kruisen dan zakt de broek niet af, en hangt mooier.

sorry ik ben kei blond. Kun je dit duidelijker uitleggen.
:')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:50

Vliegje doet het fantastisch! :D

Voorheen gingen we lekker licht en makkelijk over de weg. Nu heb ik voor de 2e keer in de bak gemend. Fors meer gewicht voor hem. Ik kan t nu alleen, ik span hem zelf in en uit. Op de weg loopt er natuurlijk iemand mee.

In de bak gaan we bitloos, buiten wel met bit. (tje, maatje 9,5 cm hihi)

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:22

Knappe vliegje !!

Nicky vandaag mennen, dit keer bitloos. Maar ze vond erg spannend want de broek sloot nu meer aan.
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:57

Gisteravond weer met mijn paard naar de beleerder geweest. Het ging weer fantastisch we hebben voor het eerst gedraaft, eigenlijk niets spannends aan of mijn paard het al jaren deed :D let wel dit was de tweede keer dat er een kar achter zat. Nog een of twee keer en dan geloofde de beleerde het wel.
Ik moest echt moeite doen om de beleerder te overtuigen dat hij nog nooit voor een kar was geweest. Ik heb mijn paard alweer 11 en ik weet dat ik het nog nooit heb gedaan. De vorige eigenaar heeft hem wel voor de sleep gehad dat is alles wat ik weet over hem.
Nu wordt het echt serieus en ga ik het tuig bestellen. Ideal eurotech. Ik mag waarschijnlijk de kar van stal huren. En anders koop ik eentje ik heb een mooie gezien bij de Lemerij.
En voor verdere instructie ben ik al een tijdje aan het rondkijken. Daar kom ik nog niet echt lekker uit, maar dat gaat wel lukken.
Een filmpje van de eerste keer voor de kar staat ik mijn profiel.