[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:32

jaloers op tine.. in 't zuiden is het grijs.. donkergrijs ^)

Wbt frensie haar dilemma..
Toen ik het las dacht ik ''gewoon lekker laten staan tot je je spruit hebt uitgebroed''
Maargoed, die gedachte komt bij mij voort uit wat ik weet dat ik voor paard heb.. Zijn natuurlijk ook dieren waarbij je daar niet mee aan moet komen..

Heeft ze leuk papier? Misschien vindt iemand haar wel interessant om te fokken? (geen verstand van, dus ik roep maar).

Ik ga gauw wat acties opzetten voor school, en dan naar stal toe. Dids al 2 dagen niet gezien. Ik heb nu weer een of ander vreemd verrekt spiertje/peesje in mijn kuit, dus dat doet nu weer irritant.. ^) Maar ik hoop een ronde te kunnen wandelen :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:40

Aks geen slecht papier maar ook niet interessant genoeg, denk ik.

Edit: heb lieve huisarts, krijg medicijnen tegen de misselijkheid :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:47

Goeiemorgen!

Frensie: ik denk dat er nog wel een heel gebied zit tussen "top-menpaard" (en dan denk ik aan de paarden van de Chardon's, de Leijten's etc.) en "recreatie-menpaard" (waarbij ik denk aan picknickmandjes en ringsteek-wedstrijdjes). Ik zou haar een tijdje wegbrengen naar een goeie menner om door te laten rijden, zodat zij kunnen bepalen wat de kwaliteiten zijn en haar dan óf via die stal, óf zelf te koop zetten.

Nouvel: Fief is toch een PRE, of vergis ik me? Als ik zie wat daar nog altijd voor gevraagd wordt, lijkt me dat daar wel interesse in moet zijn.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:49

Gem helaas zullen die kosten niet opwegen tegen de opbrengst van een eventuele verkoop.
Ik heb dit overlegd van de week met mijn meninstructeur. Hij heeft haar destijds ook voor de wagen beleerd en hij raadde het af om haar als menpaard te verkopen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:59

@gem; ik begrijp wat jij bedoelt. Maar wat ik van frensie heb gelezen is gwin echt alles behalve makkelijk...
Idem voor fief. Die heeft een gebruiksaanwijzing in 't oude grieks geschreven als ik dat zo mag opmaken uit nouvel haar berichten.

Er staan echt schrikbarend veel paarden te koop. Dus er is mogelijkheid voor selecteren door de koper.. En vaak valt een ''lastig'' dier af

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:26

Akshay schreef:
@gem; ik begrijp wat jij bedoelt. Maar wat ik van frensie heb gelezen is gwin echt alles behalve makkelijk...
Idem voor fief. Die heeft een gebruiksaanwijzing in 't oude grieks geschreven als ik dat zo mag opmaken uit nouvel haar berichten.

Er staan echt schrikbarend veel paarden te koop. Dus er is mogelijkheid voor selecteren door de koper.. En vaak valt een ''lastig'' dier af

Zo dacht ik inderdaad ook al, paarden met uitgesproken karakter en een zee aan paarden die te koop staan. En net als jij dacht ik ook bij Frensie: wacht op geboorte van je kind. Maar ja, toen schreef Frensie dat Gwin eigenlijk ook niet geschikt is als gezelschapspaard. Beiden hebben gewoon moeilijke paarden (en dus heb ik veel respect voor het doorzettingsvermogen om met zulke paarden toch te willen, kunnen en durven blijven werken)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 09:56

Goedemorgen!

@Frensie: ook aan de Emesafene dan waarschijnlijk??? Heb ik ook gekregen maar het hielp bij mij geen fluit. Wat wel hielp was een blikje cola zero uit de koelkast haha, dat schijnt bij veel zwangeren te helpen, dus ondanks dat je er totaal niet aan moet denken is het misschien toch een poging waard ;-) Toitoi

En moeilijk met Gwin, ik snap wel dat het geen paard is om stil te laten staan maar is het mss een idee om te gaan lange teugelen met haar en af en toe licht longeren zolang je er niet echt op durft? Ze wennen ook wel aan minder in het werk staan is mijn beleving bij de meeste heet gebakerde paardjes, de rusttijd van een blessure is toch weer anders dan gewoon minder in het werk komen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:12

ik heb helaas ook geen oplossing voor frensie en nouvel. Het paarden aanbod is groot dus ja dan kopen ze niet paarden met een "probleem"

Zal me er niet te veel over uitweiden maar gisteren een goed gesprek gehad met mijn groom en nu besloten dat ze niet mijn groom meer is. Altijd te laat en weinig tijd. Werd het beu. Nu zijn er gelukkig nog de andere hippo's die me kunnen helpen alleen zal ik dan wat meer richting overijssel op wedstrijd gaan denk ik. Maar dat komt wel weer goed.

Maar morgen dus mendurance in wateren. Zin an. Zo maar eens beginnen met de auto inpakken. Dan vertrek ik morgen in mijn eentje met db richting wateren en wordt daar door 3 hippo's opgewacht. Vriendinnen door dik en dun. Echt zo blij mee.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:25

vervelend baudy.

Hier een paar documenten opgesteld, en een was gedraaid en gedroogd. Ik ga gauw de fiets pakken en eventjes naar stal. Met dids rondje lopen, lekker aan 't halstertje :) Zonnetje begint hier ook door te komen :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:32

Hier erg weinig fut en tijd, dus wat weinig reactie.

Tja, altijd een dilemma, zeker met moeilijke paarden... :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:51

Frensie..ik vind eigenlijk wat nouvel doet met lange teugelen/lijnen met fief wel een heel mooi alternatief..veilig voor jou, want je hoeft er niet op te zitten, en paardje moet toch koppie erbij houden om dressuurmatige dingen te doen..
misschien vind je het helemaal niets, maar zo kun je haar wel licht aan het werk zetten zonder overbelasten..en toch bezig zijn iets op te bouwen...t'is maar een idee...
maar ik begrijp het dilemma volledig !! sterkte.. :(:) :(:)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:12

Lange teugelen is zeker een leuke optie!
Hoop alleen wel dat mijn bekken dat voorlopig gaan volhouden, máár is meteen goede work-out :D
Eerst maar zorgen dat ik me goed genoeg voel om weer wat meer te gaan doen.
Heb vanochtend eventjes Bieb gereden, daarna ben ik wel wat draaierig, maar heb altijd een banaan bij me ;)
Smikkel zit nu ookal aan een glas cola :D
Baudyh veel plezier morgen in Wateren!

Gwin is inderdaad een complex geval en tja die krijg je in deze tijd echt niet zomaar verkocht. Én ik zou haar ook niet zomaar aan iedereen willen verkopen omdat het wel goed moet gaan en veilig moet blijven voor beide partijen. Mijn instructrice zei altijd; Bij een ander had dat paard allang in de frikandellen gezeten...

Ga nu macaroni maken. Even hapje eten, tussen de middag lukt dat nog prima :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:15

gem het is een lusitano met een hele goede afstamming en een goed puntenaantal van de keuring, ze is ook nog eens heel mooi en rastypisch, dus daar zit het probleem niet...

maar is ze moeilijk, overgevoelig, super snel gespannen en de weg kwijt...
daarbij is ze al 15 en heeft ze nog nooit een veulen gehad...
zo'n paard willen mensen niet, ook niet als ze mooi zijn en ontzettend lief... -O-

Ik ben inderdaad gaan lange teugelen, werken aan de hand en dat soort dingen, dingen doen die samen nog wel leuk zijn...

edit, ik denk trouwens wel dat Fifi in een rustige omgeving zonder de vele prikkels die ze hier heeft (lekker bij het bos bijv.) veel beter tot haar recht zal komen en veel meer rust zal vinden.
bijv bij iemand die lekker in het bos met haar gaat teugelen, wandelen, een ritje onder het zadel of voor de wagen maakt...

Maar dan nog blijft het een paard dat alleen geschikt is voor iemand met veel gevoel, veel geduld, veel ervaring, etc...
en die mensen zoeken helaas meestal niet zo'n paard...

zou mooi zijn inderdaad als ik ooit zo'n soort plekje voor haar zou vinden... :j

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:35

Op het endurance forum werd geopperd om Gwin voor een jaartje ofzo naar de Eifel te brengen, lekker in de opfok. Zeeën van ruimte daar, zodat ze zich minder snel verveeld. Wellicht is dat een optie, weet alleen niet of manlief het daarmee eens is.
Als de baby dan paar maanden oud is kan ik haar weer ophalen en aan de gang gaan met haar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:40

als dat wat voor haar is zou ik daar zeker over nadenken, ben je even van alle zorgen af en kun je daarna gewoon weer lekker met 'r rommelen, de dingen doen die voor jullie samen leuk zijn...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:41

Moeilijk idd Frensie en nouvel. Vriendin van mij zoekt een paardje om mee te coachen.
Maar dat mag dan ook weer niet te veel kosten.

Heb vanmorgen een foto van mijn wagen gehad. Vind hem erg mooi geworden en kan
niet wachten tot ik hem op kan halen. Wou morgen maar dat kan niet -O-

Zal de foto hier plaatsen als ik vanavond thuis ben.

Vanavond nog vaardigheidstraining met ferro. En dan zondag oefenmarathon.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:44

Frensie, dat lijkt me een mooie oplossing. Als ze dat aan kan, zou ik dat zeker doen. Heb jij, vooral straks in de winter, en als je buik meer in de weg gaat zitten, het toch wat makkelijker.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:46

Alleen nog wel manlief zien over te halen, die is nog steeds van mening dat hij, naast zijn hele drukke baan, ook nog voor Gwin kan zorgen als ik dat niet meer kan... :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:33

Maisie nieuwe wagen wow *D ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien!

En tja.... paarden (of pony's) met een :list: ja.... daar heb ik helaas wel ervaring mee.... en wat ongelovelijke dilemma's zijn dat...
Soms doet een nieuwe omgeving of baas wonderen. Zie Blondie (kon gewoon haar energie niet kwijt) en Snuitje (kon niet met mij door een deur). Ik hoopte toen ook met Bente, in combinatie met dat ze niet meer gemend werd, want dat vond ze gewoon echt niet leuk, altijd bang. Het goede nieuws hier is trouwens dat Bente afgelopen week (weer) verkocht is naar particulier, als rijpaard, gelukkig iemand die er een flink tijdje op heeft proefgereden dus ik hoop echt dat Bente nu ook eindelijk op haar plek is.
Maar het heeft me heel wat hoofdbrekens en slapeloze nachten gekost :n

Las nog over Janouk en Steffi vd Laarse, vind Steffi echt super super goed, hoop dat het jullie helpt....

Trouwens, over Steffi gesproken en lastige paarden, heb poos met ander paard gehad dat ik daar echt moeilijkheden mee had en toen heeft bezoek aan Eric Laarakkers uitkomst geboden, want die constateerde dat het paard door bepaalde omstandigheden op die stal toen helemaal uit evenwicht was. Paard heeft toen druppels gekregen en 2x acupunctuur plus gerichte beweging/omgang met en je zag het dier veranderen, na een maand of 3 had ik weer mijn oude paard terug.

Straks even naar stal, lekker uitwaaien. Wat een lekker weer is het :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:39

Net als VHU ook ervaring dat wisseling van baas/omgeving ook wonderen kan doen.
Neem als voorbeeld onze Janouk; 3 x verkocht in 1 jaar tijd, zelfs wegens onhandelbaarheid de 2e x, voordat ze bij ons kwam. Bij ons bleek Her Royal Badness in het tuig in de handen van Paul een super betrouwbare pony te zijn met ongekende kwaliteiten. Onder leiding van Image bleek Janouk een topper te zijn.
Al is ze in mijn handen vaak baldadig en barst het van de kabouters. Kabouters die bij Paul niet lijken te bestaan.
Als ik in het verleden de leidsels overnam, steeg ze op en werd ze kijkerig, terwijl als Paul de leidsels weer overnam, was ze de rust zelve. Hetzelfde paard, dezelfde omgeving, zelfde koets en tuig, maar andere muts aan de leidsels.

En zet mijn nichtje van 10 op Janouk en Janouk is zo verschrikkelijk braaf. In de bixie ring is ze echt top.

@Frensie de Eiffel klinkt goed, maar of dat past bij Gwin? Dat kan jij het beste inschatten.

Ik heb zelf meer met Steffie dan met Eric. En bij mij is dat ook belangrijk; ik moet er zelf ook vertrouwen in hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:57

Klopt hoor Janouk, bij DA, wat voor DA dan ook moet je jezelf ook goed voelen. Bij Eric vind ik het erg jammer dat het zo groot en veel is geworden, de hele kliniek en alles. Steffi vond ik ook erg fijn. Bij Bente kon Eric al op heel korte termijn omdat er toen een afspraak was uitgevallen. Hij gaf toen aan dat met voerbeleid e.d. veel winst kon worden behaald mbt haar rilligerheid mbt het voor de wagen verhaal had hij zijn twijfels (lees paard opgesloten in tuig/lamoen in complexere situaties zonder direct geruststellend contact met ruiter).
Dat paard waarvan ik in de vorige post vertelde was in het land zo gemeen, voor de behandeling, vloog echt paarden naar ' de keel en na de behandeling stond ze gewoon in de kudde, was echt ongelovelijk hoe dat dier veranderde.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:43

:wave:

@frensie; naar de eifel brengen. Dat klinkt vanuit paard gezien als een heel mooi jaar :) Mooie omgeving, fijn op die heuvels haar pezen laten sterken.
Lief dat manlief alles op zich wil nemen :j

Heb 5 km gewandeld met Dids.
Flink hoofdpijn nu.. verdikkeme... En heb nog wel zo braaf m'n zonnebril op gehad...

*gaat verder voor school*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:49

aks sterkte met je hoofdpijn, lekker wandelen is wel heerlijk!

frensie, wel super dat je man haar anders zou willen verzorgen!
lukt misschien niet, maar idee is fijn!

wat andere omgeving/andere eigenaar betreft...
ik denk dat met name een andere omgeving voor een paard als Fifi een grote verandering in haar gedrag/rust kan brengen, maar ja, ik kan niet zomaar verhuizen en vind maar eens iemand die zoveel voor een paard over heeft en ook nog eens precies zo woont of kan stallen...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:07

ja misschien beetje misplaatst in het gesprek over de moeilijke paarden :o sorry
Ben blij dat ik dan een gupje heb wat aan de hand aan een halster mee sjokt.
Wel een keer een hupje als hij schrikt, en 1x een kwart draai om 2 eenden die uit de sloot kwamen. Maar het touw niet strak dus beschaafd.
Was ook heerlijk menweer. maarja, m'n sulky ligt nog uit elkaar..

Koppijn wil niet weg.. Ik ga maar even een paracetamoloffensief starten..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 16:17

@Aks lekker toch! Balen van je sulky }>
@Nouvel Bente (en ook Blondie) staat nu en straks ook gelukkig niet meer in de Randstad, dat geeft toch extra druk op paarden, tenminste ik denk dat je dat bedoelt? Flink veel naar buiten, in de kudde/groep staan, minder druk vwb verkeer en gewoon in een bak als je rijdt. En ook minder 'drukte' vwb mensen. Denk echt dat dat veel uitmaakt hoor bij die gevoeligere types.

Denk dat Aks wel snapt wat ik bedoel na ritje van van de week, qua verschil in algehele drukte. In het bos kom ik per keer ook van alles tegen van paard tot hond tot noem maar op. Maar ook om de stal: van containerladers t/m vliegtuigen :roll:

Denk er zelf bijv ook sterk over na om Ollie bijv van de winter toch weer naar Brabant te brengen. Ook voor mezelf, qua zorg en drukte maar zeker ook voor de pony. Nu met de zomer ben ik erg blij met plek dichtbij huis en ze kunnen bij ons gelukkig de hele dag de wei op in een grote groep, dus dat is super. Maar straks weer dat gedoe met paddock, modder, 2x per dag heen en weer om aan uurtjes buiten te komen, altijd mensen en paarden die zitten te wachten totdat je ze er weer uithaalt. Dat straalt volgens mij ook uit naar zo'n dier.