[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:37

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:45

Ik rij altijd alleen ande3rs zou ik ze ook nooit op conditie kunnen houden als ik van een groom afhankelijk ben. Ik ga wanneer ik wil en zolang ik wil. Tja, als er wat gebeurt ben ik het zaadje. Tot nu toe: de keren dat ik ondersteboven ben geraakt was ik steeds met een groep of een groom.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:47

Als ze je bestelling niet kwijtraken iig... Had daar van die tuigonderleggers besteld, nog extra erheen gegaan omdat mijn borststuk ronde uiteinden heeft waar ze niets van snapten. Helemaal overgetekend en alles doorgenomen. Bel ik later op moment dat ze klaar zouden zijn, nee nog niet klaar. Nog wat later daar teruggegaan en wisten ze er niets meer vanaf! Nou jammer dan maar hoor, heb het nu anders geregeld.

Het is inderdaad erg koud. Ik vind je wel een enorme bikkel om nu te gaan rijden!
Liep met de hondjes in het bos (dagelijkse uitlaat-ronde) maar volgens mij hadden mijn bovenbenen gewoon niet kouder kunnen worden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:58

Ik ga zo effies kijken :)

Zag deze nog voorbij zien komen, Deze waren op de JA:
http://www.youtube.com/watch?v=vILcC5FiccA

In mijn menboek komen deze shetjes ook voor Menpaard in opleiding pagina 12, de voorpaarden en achterste paarden lijken er erg op

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:06

van kamp is dat naar mijn weten :)

ik heb wel fijne ervaring met horsetotaal :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:08

Heb even voor je terug gekeken en klopt inderdaad wat je zegt :)..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:13

Tweespan rijdt ik nooit alleen, vind ik onverantwoord tegenover mijn pony's en andere weggebruikers. en voor mezelf natuurlijk ook. Mijne zijn echt belachelijk heet in het begin en ben blij met een groom voor extra gewicht en kan ingrijpen als dat nodig is (nog nooit gebeurd maar voor het geval dat).
Enkelspan rij ik wel alleen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:13

jup vd kamp en vd kamp junior rijden met grote zwartbonte shetten. Kunnen ook leuke
shows geven.

Ik men ook altijd alleen behalve met 2-span die kan ik nog niet alleen inspannen. Anders zou ik
net als napie nooit aan rijden toekomen.

Heb morgen weer les neem robijn mee kan ie nog even lopen voor zaterdag de wedstrijd.

Ik heb ook 2 onderleggers van horsetotaal in de kleuren van de kar. Zijn echt heel mooi
geworden ik ga ze dit weekend gebruiken op de wedstrijd.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:16

Onderleggers gebruik ik nooit, alleen onder mijn ideal schoftje zit een saai zwarte onderlegger. ding valt gelukkig niet op :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:21

Kan helaas de menschorten niet vinden op de site.

Ja ze hebben leuke pony's en willen erg graag gaan.

Ik rijd liever ook niet alleen, al ben ik wel na 1 keer vast 2de keer achter een stappend paard gegaan van stal, vrouwtje liep dicht in de buurt. Een stalgenootje wilt graag bij mooier weer samen rijden, kan er wel op gaan zitten maar zit er toch liever achter, ze wilt me graag helpen en vroeg zich af of ze me op die manier kon helpen door dicht in de buurt te blijven en voor me te rijden. Ik hou vooral vast aan regels wat geadviseerd wordt en ze vroeg, ja maar wat kan die 2de persoon doen, ja afstappen bij stoplichten enzo.. Voor haar was het een kleine moeite ook om af te stappen. Maar het verhaal is meer is dit wel verstandig?

Zaterdag toen ik ging mennen heb ik rivaldo helemaal alleen voor de kar gezet,, gewoon met halstertje en touw vast laten staan en toen de kar erachter gezet, hij reageerde helemaal niet nu hij het wel kon zien, daarna hoofdstelletje om. Doen jullie dit ook zo als je alleen zijn? (2 wieler)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:23

inderdaad tijdje terug nog een show van hen gezien, dat was ontzettend leuk.

ik rij thuis in de bak gewoon lekker in mijn uppie als ik enkelspan rijdt. tweespan doen we altijd met z'n tweeen.
als ik enkelspan de weg opga gaat er ook iemand mme, vind ik een veilig gevoel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:24

Ik hou het halster om de hals. Buiten aan mijn stalmuur heb ik twee halstertouwen hangen en daar zet ik ze aan vast. Kar er achter en zolang ik bezig ben verzetten ze geen poot.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:29

Oke dus ik doe het opzich best veilig :)..

Ja in de bak en op het erf ben ik ook altijd alleen, op het erf rijd ik deels bij de auto's en nog geen een geraakt :D.. oefen alvast voor vaardigheid hihi.. Bij een stukje moet rivaldo altijd terug in stap of rustiger draven, dit doet hij nu automatisch echt zo lief.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:35

suus heeft een nieuwe ava :+

inspannen doe ik ook met het halster nog om de hals. tweespan is er sowieso altijd bij dus dan worden ze vastgehouden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:35

Ik zou hem trouwens niet inspannen met het halster alleen om, altijd een hoofdstel om.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

bij meer zit eerst het hele tuig al op voordat de wagen erachter gaat.

hihi net een reactie van iemand op de foto's van mij span.

het is nogal bont en blauw :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

Was dat voor mij bedoelt? In dat geval, ik heb het hoofdstel dan natuurlijk om ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:38

wij doen niet het halster om de hals, ik heb al te vaak gezien dat zoiets misgaat. ik maak gebruik van speciale koeienbanden, die kunnen niet zo makkelijk afglijden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:48

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:53

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:55

Denk dat als ik altijd samen met iemand zou moeten rijden er van het rijden /mennen ook echt niets terecht zou komen. Sim doe ik gewoon alleen, hoe onverantwoord dat ook is. Maar dat is relatief want hij is super verkeersmak, slechts 86 cm en ik heb zelf zo'n 30 jaar buitenrij ervaring / 10 jaar buitenmen ervaring (bedenk ik me nu eigenlijk). En ik let natuurlijk wel op etc. Met Alwyn hoop ik tzt ook alleen op pad te kunnen maar dat is nog toekomstmuziek, zal voorlopig niet gebeuren.
Met mijn paarden onder de man ging ik ook altijd alleen, maar zelden met iemand anders om dezelfde reden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met paarden onder de man zelfs vaak veiliger vond alleen te gaan :+
Neemt niet weg dat ik altijd zou adviseren ga met z'n tweeen, maar ja, het is dus vrijwel onmogelijk. Plus dat Sim gewoon een ukkie is en als er twee flinke volwassenen op zo'n sulky zitten, arm ding.
Met optuigen bij Sim (en met opzadelen van de paarden en hopenlijk ook in het beleren van Alwyn) leer ik ze altijd gewoon 100% stil te staan. Aan beide kanten touwtje en stilstaan, klaar. Kost even opvoeding maar het is zo ontzettend handig. Ze moeten het eigenlijk ook 100% kunnen zonder lijntjes eraan of maar met een lijntje. Sim deed het al redelijk uit zichzelf, nu al bijna 100%, Alwyn bleek een natuurtalent, staat keurig stil uit zichzelf, Freddy, onze kleine man van 1,5 jaar, is de 1e 5 minuten een ramp maar hij gaat vooruit ;)
Met uitspannen ook weer aan beide lijntjes vast, zo snel mogelijk halster om, voerbak eronder en dan snel uitspannen. DIe koeienriemen vind ik ideaal, maar die hebben we nog niet, staan wel op verlanglijstje. Zo doen ze het bij Hanemaayer (waar ik koetsiersbewijs doe) ook (met optuigen a.d riem zetten).

En ik weet dat wordt gezegd dat er altijd iemand mee moet maar ik weet ook dat me dat nooit gaat lukken. De routes waar ik langsga zijn ook redelijk idiot-proof en de stukken waar ik langs weg ga met auto's rij ik zelf voordat ik wegga (de route is stukje mijn weg die ik langsga als ik naar de pony's ga) Je doet natuurlijk geen idiote dingen als je alleen op pad bent of gaat opeens iets heel anders doen dan anders. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Maar goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet wat iemand naast je kan doen als je er accuut vandoor schiet?

En met verkeersmak maken / streetwise maken wandelen we ontzettend veel / aan de fiets etc. Als dat 100% is dan gaat er pas iets op de weg, dan eerst met hulp en als dat 100% is overweeg ik of ik met Alwyn alleen op pad ga. Maar dat zal nog wel een jaar duren. En dan eerst alleen op een tijdstip dat er vrijwel niemand op de weg is....
Dus hopenlijk niet heel bokt over me heen nu :o

En natuurlijk altijd halster, touwtje, mes etc mee.

Wat lekker Napie, zo'n lekkere rit! Mooi tempo!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:06

VHU, nu je het zegt.. een mesje is idd handig. Laatst reed ik langs een wei met schapen, zag ik dat er eentje helemaal verstrikt zat in stro touwtjes, om zn nek en helemaal tot op de huid gesneden. arm dier helemaal in paniek, toen kwam mijn mesje mooi van pas en beessie was zo weer vrij :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:06

Ik hoop dat wanneer het mooier weer wordt wel meer animo zal zijn met mensen die mee willen :) Hoop op de koetsiersbewijs ook nieuwe mensen te ontmoeten die geen eigen pony hebben bijv, maar wel graag mee willen en mennen.

Jelle: wat akelig zeg! Ik heb van mijn ouders ook een zakmes gekregen voor het mennen :) Zal hem wel even in mijn kast leggen, ligt nog steeds hier.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:12

Ik heb ook een mes in mijn kar. Scheelt dat tegenwoordig alles met snelsluitingen gaat.

Die halsbanden wil ik ook nog eens aanschaffen. Nu span ik gewoon los in voor de kar. Ferro verzet geen voet.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:17

wij hebben kettingen aan de muur hangen, binnen tuig ik op, buiten staat de sulky al klaar, dan neem ik ze mee naar buiten, knip ze met de ketting vast aan de koeienband. wagen vast,teugels pakken, bandje los en rijden maar :)