[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:52

Las het net op fb Ips... wat een drama -O- dacht nog is ze nu al in Brabant of niet... natuurlijk dit eerst onder controle zien te krijgen, gelukkig ben je er snel bij en kon ze snel aan het infuus... maar vraag is natuurlijk hoe heeft ze dit opgelopen?
Heel veel sterkte :* :(:) -O-

Belker

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:10

Jeetje wat een drama Ips. Sterkte.

Succes vandaag Tine.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:46

Jeetje Ips, wat een ellende. Enig idee hoe ze eraan komt? Heel veel sterkte

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:54

Hoe gaat het Ips zakt het alweer wat af?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:37

Afbeelding
We hebben genoten vandaag <3 :# *\%/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:36

*\o/* geweldig Belker en je hondenkinderen ook direct lekker uitgelaten :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:37

Moeilijk in te schatten. Gistet dachten we ook niet dat het heel ernstig was en toen was het niet goed. Morgenochtend afwachten als de dierenarts bloed getest heeft.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:37

Krijgt ze wel genoeg vitamine E met Selenium Ips. Oh zo belangrijk en zeker voor een sportpaard. Die moeten dat eigenlijk altijd los erbij krijgen ivm dat het gewoon te weinig in het voer zit.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:30

Ik heb nu een pot gehad van de dierenarts baudyh.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:56

Iemand hier ervaring met redcell? En nog een vraag. Wij geven magnesium in poedervorm. Ondanks dat heeft Fabels toch een heel laag magnesiumniveau bij de bloedtest. Iemand daar bekend mee?

Verder erg tevreden met onze resultaten bij de menwedstrijd. Amper kunnen oefenen, erg veel last van schouder (weer, gisteren bij behandeling van Fabels schoot de pijn er weer vol in toen Fabels weg probeerde te springen van de dierenarts) en heeeeeeel erg moe. Zoonlief heeft 2 winstpunten gescoord en is in de middenmoot geeindigd, wat ik super vind tussen allemaal volwassenen. Ik had zelfs 3 winstpunten. Pony wil nooit stilstaan maar bleef in de proef keurig 6 seconden staan. Heb nog wel veel punten laten liggen in de tweede proef, maar ja, als je niet oefent, moet je ook geen wonderen verwachten.

Nu snel naar bed, morgen weer lekker bezig met de knollies.

De wei ook nog opnieuw ingedeeld, zodat heren en dames apart staan en beide bij hooinet en schuilstal kunnen komen. Heren hebben alleen geen stromend water meer, dus dat is wel meer werk.

Fabels doet het naar omstandigheden goed, zoonlief heeft vanmiddag weer spuit gezet en dat alles zonder halster. Hechtingen lijken nog goed te zitten, maar is beetje lastig te zien, want er is ook vocht uit gekomen. (dat was goed aldus da)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:34

We hebben ervaring met Redcell. In de drafsport veel gebruikt.
Eerst voor twee jaar terug Janouk gegeven. Het maakte haar heel fit, alleen werd ze er ook heel spooky van. Dus weer gestopt.
Dit jaar ook aan Meneer Anton een tijd gegeven in de opbouw richting wedstrijdseizoen. Hij werd er mooi van kleur van en heel fit en wakker. Maar na een paar weken ook heel happerig, nerveus en ook spooky.
Toen gestopt en na een paar dagen werd hij weer relaxted en hapte hij niet meer en was hij ook niet meer spooky.
Kortom goed spul om ze snel fit te krijgen, maar ze worden er ook heel spooky en kriegelig van

Magnesium hoort in de spieren te werken en dus daar te zitten, zegt mijn veearts tegen mij, in de bloedutislagen zal de magnesium laag zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:29

Hier geen ervaring met magnesium waarden in het bloed die te laag zijn. Wel met tying up, jaren terug met een paard gehad en die hebben we toen helemaal van krachtvoer af moeten halen, paar weken alleen op hooi (was id winter), toen heel langzaam weer opbouwen qua voer en qua werk. Dat is toen goed gegaan, tussendoor hebben we toen nog aantal keer bloed laten checken.
Wat trouwens achteraf gezien een langzame tying up, in de maanden voordat het echt mis ging al veel kleine signalen, niet eten, slecht eten, wat lang nazweten, af en toe wat stijvig etc.
Maarrrrr dier was wel heel vaak 'kriegelig' en uiteindelijk bleek ze een chronische blindedarmontsteking te hebben, dat is bij paarden erg lastig te managen...
Ik heb het nu over denk ik wel 30 jaar geleden hoor :7 voor de tijd van de neutradex en magnesium / selenium bijvoeren :7
Weet wel dat selenium ook teveel gevoerd kan worden en dan vergiftigingsverschijnselen kan geven...
En onze Snuitje is er destijds aan ten onder gegaan, dat weten sommigen denk ik nog wel -O- ;( het is niet iets wat onderschat moet worden ook niet het herstel ervan...
Hoop dat je haar mag vervoeren morgen Ips.

Redcell heb ik ook aan een paard gegeven die in shock was gegaan door een enting, ze was weken lang zo futloos als maar zijn kon. Toen op advies DA redcell en idd binnen paar weken topfit en zo gek als een deur :))

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:33

Ik gebruikte Redcell voor de wedstrijden bij Ebo. Fijn spul, maar wel managen hoeveel te geven ivm overdaad aan energie.

Hoe gaat jet nu Ips?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:45

Ja hier ervaring met red cell, wat wil je weten?
Welke magnesium geef je Tine?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:46

Ipsilonka schreef:
Ik heb nu een pot gehad van de dierenarts baudyh.

Oh dat is toevallig. Daar moet ze mee opknappen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 06:51

Van da kreeg ik advies om redcell aan Fabels te geven. Maar ik ken het spul niet, vandaar mijn vraag. Heb nu een can staan via de paardendrogist.
Ik geef magnesium ook van de paardendrogist. Deze: https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 433/55401/

In een ander topic heb ik begrepen dat als in de bloedwaarden naar voren komt dat er een magnesiumtekort is, er al een flink te kort is. Volgens da en fysio is de magnesium die ik geef wel de goede.

Nou, ik ga kijken of ik Rembrand in toonbare kleuren kan krijgen en we gaan ons opmaken voor een dagje lol met je knol.

Fijne zondag allemaal. Ips hopelijk gaat het goed met Det.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:49

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:07

En de vraag is natuurlijk altijd wat een tekort, als het geïnterpreteerd kan worden als tekort, doet met je paard / pony.
Heb bij al mijn paarden nog nooit ergens een tekort in gehad in het bloed en toch bij de een was magnesium echt een aanrader, bij de ander deed het niets.
Bij ons op stal werd redcell bij een pony bijgegeven (op advies DA) die verdacht werd van leverbot.
Zou niet 'zomaar' redcell bijgeven als Fabels wel levendig en vrolijk is. Zeker niet nu. Maar goed dat is mijn idee hoor :7

Hoop dat je mag vervoeren vandaag Ips...
Is dit 'jouw' vroegere Tiamo HT? https://www.bokt.nl/markt/ad/457951/leu ... ar-te-koop

Iedereen een fijne dag gewenst, het is hier echt heeeeerlijk weer {:}

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:38

Redcell was op advies ivm lage rode bloedcellen en het erg tamme gedrag tijdens het rijden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:21

OK dan is ze idd niet levendig en vrolijk ik begrijp het.
Hou wel in gedachten dat het een jonge pony is en dat ze veel indrukken te verwerken krijgt. Jullie gaan al op wedstrijd, ze doet veel verschillende dingen. Dat kost energie. Dat opgeteld bij tijd van het jaar... ik zou het niet te veel zoeken in supplementen of wat dan ook Tine, als ik je zo hoor, maar gewoon in paar maanden wat gas terug en van het voorjaar weer oppakken. Ze is nog maar 4.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:24

En als je een goede ondersteuning wilt geven is Equiling Basic erg fijn spul. Hoger in de magnesium en vit. E en het ondersteunt de darmflora om beter de voedingsstoffen uit het voer op te nemen. Ik heb daar bij jonge en oudere dieren fijn resultaat mee geboekt. Voller in de bespiering, ronder en beter in conditie.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:39

VHU: goed gezien,tiamo gaat de verkoop in, meisje gaat een paardenopleiding doen en dat gaat niet op een pony...
magnesium krijgen mijn ponys ook erbij,wel de citraat nemen ,andere word meteen uitgeplast werd mij verteld.
belker wat een gave foto
ips : sterkte met det,ben je nu weer thuis of moet je wachten tot de uitslag er is met vervoeren?
tine; fabels al wat opgeknapt?
hier sun vanmorgen geschoren....wat een haarbal was ze, maar zo zoet met scheren, normaal laat ik haar voorhoofd staan maar die is nu ook kort,van rood veranderd ineen vale....(was zo gek op haar rode kleur met witte haren erdoorheen)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:54

Zo ziet het er nu uit. Het is ons onduidelijk of er nu een paar hechtingen los zitten of dat het opgedroogd wondvocht is met aarde/zand. We kunnen er niet aan komen, dus het goed uitzoeken lukt niet. Maar ze oogt verder goed.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker zonder jas buiten

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag meegedaan in de beginnersrubriek van een westernwedstrijd. Zijn zoonlief en ik toch beide met 3 prijzen (in 4 rubrieken) naar huis gegaan. Manlief heeft ondertussen de tegels in de vloer gelegd (waar de gaten zaten ivm geraakte vloerverwarming), dus volgende week kunnen we eindelijk de keuken weer gewoon inruimen en hoeven we niet meer te kamperen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:26

Ik voer ook magnesium. Die van liquihorse. en een paar dagen voor een wedstrijd doe ik ipv liguihorse magnesium van Pharmahorse. Heb nog meer suplementen van hun. Heb nu ook vitamine E met selenium voor Ferro ivm de PPID. Robin krijgt het nu ook extra bij.

Wat een heerlijk weer. Gisteren Cardi en Ferro nog geschoren en ze lopen nu allemaal zonder deken op de wei.

Oor ziet er wel aardig uit Tine. Snap dat je er niet aan mag komen. Hopelijk knapt ze wel snel op.

Sterkte met Det ips. Ik duim voor je dat ze gewoon weer naar huis mag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:36

Heerlijk he al die paarden zonder dekens en zonnetje erop {:}
Wat leuk Tine en dan ook nog in de prijzen +:)+
Kwam eigenlijk ff checken of Ips nog nieuws had :)

Vandaag na bijna een half jaar niet op Cathey te hebben gezeten er weer opgestapt :D paar x op- en afstappen en rondje stap aan lange teugel na het longeren. Dacht nu of nooit met dat lekkere rustige warme weer en ze was heel relaxed :* behalve dat de singel dus paar gaten langer moest (had ik al verteld geloof ik) moest ook haar borsttuig van de martingaal 2 gaten langer. Ze is dus in totaliteit flink breder geworden en er zit nog vrijwel geen grammetje vet op dus het is echt uitzwaren.
Daarna nog op Fred gereden die was een beetje ondeugend :+ stak af en toe zijn neus enorm in de lucht }:0 maar na paar keer ingrijpen begreep hij wel dat dat niet de bedoeling was O:)