[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:00

Waar in Noord Holland?
Misschien is mijn instructrice een goed idee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:00

Dennis schreef:
Waar in Noord Holland?
Misschien is mijn instructrice een goed idee.

wijdewormer :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:01

Dat zal te ver zijn, wij zitten helemaal noordelijk.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:07

Kan iemand mij misschien een slimme tip geven.
Ik heb tuig voor mijn paard, en ben flink aan het oefenen met lange lijnen e.d. en nu zou ik hem wel eens aan de lijnen willen laten lopen in zijn tuig, in plaats van met de longeersingel.
Wat doe ik met de strengen bijvoorbeeld, en is er een manier om de broek een soort van vast te zetten? Misschien een beetje professorisch, maar wil dat hij ook even het gevoel van lopen in tuig ervaart!
Heb het leathertech enkelspan tuig van Ideal :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 23:16

Losse strengen doe ik tussen de rugriem. Broek laat ik achterwege, vind ik niet van toegevoegde waarde.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 13:48

Broek gewoon laten voor wat het is. Ik heb broek, strengen en dus borsttuig zo verbonden dat zowel de broek als borsttuig druk gaven. :+

Vandaag DC aangespannen mee het bos ingenomen. Het was jammer dat vandaag precies de jaarlijkse mountainbike wedstrijd was. :+ maar doelstelling is behaald. Hij heeft een stuk voor de wagen in het bos gedraafd. Hij sprong nog in galop aan maar schrok van het effect en bokte. Gelukkig is een hysterische drijvende blije Jones geen reden voor paniek. Verder krijgt hij weer een paar weken rust.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:15

Hoi,

Ik ben bezig om mijn shetlander te beleren voor de kar.
We zijn nu bezig met het lange teugelen, dit gaat erg goed.
Maar nu heb ik een vraagje: ik doe dit lange teugelen gewoon op een simpel enkelgebroken bitje.
Dit bitje gebruik ik ook bij het longeren, is het dan verstandig om met dit bit ook te gaan mennen?
Of is het dan handiger dat ik een speciaal menbitje aanschaf? De pony reageert trouwens wel erg goed op dit bit, en loopt er fijn op.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 23:54

Dat is schrikken belker!
Ik heb het ook een x gehad met mijn mini shet.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:58

Ik was er niet van onder de indruk jecco_ellen. Ik was blij dat hij gehoorzaam bleef en niet schrok van zijn eigen actie. Deze reactie krijg ik onder de man ook van hem. Zeker bij veel nieuwe indrukken, spanning etc. Ik straf het af, maar maak me er niet druk om. Het is in zijn eentje in het bos geen held.
Nu rustig de tijd nemen om dit te laten landen en dan weer een stukje verder.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:38

Jones = de hond?
Ziet er netjes uit, iets om trots op te zijn. Heerlijk drafje heeft DC, zo te zien.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:45

Gelukkig weet je er goed mee om te gaan

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:34

Jones is idd onze hond. Die gaat altijd mee en is geen onbekende. Hoewel het jagen en blaffen wel nieuw was. Dat heeft ze bij stalgenoten die haar mee het bos innemen aangeleerd -O-

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:36

Ik heb gisteren ook weer een ritje gemaakt. Iedere zondag heb ik hulp, alleen kan ik problemen nog niet goed oplossen. Een enkele keer vindt Dafydd nog wat eng en dan wil hij er voor wegrennen. Ik houd dan te veel vast en moet meer naar voren oplossen. Herkenbaar voor iemand? Iemand nog tips? Straks heb ik twee weken schoolvakantie van mijn werk, dan ga ik gewoon weer iedere dag de straat op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:32

Ik ga dit topic volgen :-). Ik heb nu grote menplannen met mijn paard. Hij is net hersteld van een peesblessure die 14 maanden heeft geduurd. Ik heb hem al 10 jaar en nog nooit voor de kar geweest ik vond het eng en het voelde nog niet vertrouwd. Hij is in die 14 maanden een stuk betrouwbaarder en rustiger geworden en ..... niet onbelangrijk ... 98% verkeersmak (eindeloos stappen langs een drukke weg heeft heel goed gedaan) Ondertussen is Oz weer bezig met het lichte werk onder het zadel. We zijn klaar voor een nieuwe uitdaging.
Mijn stalhouder (ervaren menner) heeft al zijn hulp aangeboden om Oz te beleren voor de kar. Ik weet van de vorige eigenaar dat hij al voor de sleep e.d. is geweest. Ik verwacht eigenlijk geen dingen en dat Oz snel leert. Vorige week begonnen met langen lijnen gaat goed..... tot hij moet halthouden en meteen omdraait ik hoorde dat dat een heel bekend klinkt bij menners. Ik kan wel een tip gebruiken om dat op te lossen.

Ik ben al opzoek naar een kunststof tuig en een hoofdstel met oogkleppen en een bijbehorende bit. Dan kan ik hem dat ook alvast aan wennen. Met een stang rijden zal geen probleem geven denk ik, ik rij Oz buiten altijd met een pelham.
Ik hoop dat hij ergens in het vroege voorjaar voor de kar staat. De kar is van de stalhouder, maar ik hoop snel een eigen wagen aan te schaffen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:14

Ik ga het topic ook volgen, heb al wel in grove lijnen me wat ingelezen in het topic.
We hebben sinds een maand ook weer een Hackney pony en uiteindelijk is het doel om er aangespannen mee te rijden.
Maar ze komt zo groen als gras uit het weiland dus we beginnen bij 0,0 nu moet ik wel zeggen dat ze super snel dingen leert en graag wilt leren en doen :j

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:03

mijn shetlander draait ook heel vaak om als ik ga halthouden. gaat wel steeds beter gelukkig!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:25

Hier draait Miracle niet meer om bij het halthouden. Hij leert nu trekken, wat hij heel moeilijk vind. Hij wijkt normaal heel makkelijk voor druk, en nu moet hij leren dat hij met druk op de borst gewoon door moet lopen. Daarmee raken zijn hersentjes wel eens in de knoop, en dan draait hij zich mega snel om. Taak van de groom is dan om gelijk naar voren te lopen en hem mee naar voren te nemen.

Het omdraaien bij het halthouden deed hij alleen in het begin. Steeds weer rechtgezet en nu doet hij het prima.
Als je maar consequent blijft, komt het goed!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:27

Oz heb ik al geleerd om mij op de fiets vooruit te trekken. Gewoon een halstertouw om de hals en gaan :-).
Hij vond dat al superleuk om te doen.
Als ik dit zo lees over het halthouden ga ik daar wat conseqeunter aan werken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:25

Miracle is een draak aan de fiets, daarom ga ik dat soort dingen niet uitproberen ;)

Ik leer hem trekken door halstertouwen aan de strengen te bevestigen, en de groom mag die dan vasthouden. Zo kan ik makkelijk de druk opbouwen en afnemen. Plus dat hij gelijk went aan de strengen tegen zijn benen.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:12

Judith, je kan een oude autoband nemen en daar een ring aan maken, de binnenkant maak je dicht met een 1 plaatje hout.
je hebt dan geen scherpe delen en als het goed gaat kan je er steeds een beetje meer zand indoen voor het gewicht.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:44

Ik heb een superpaard. Zaterdag voor het eerst lange lijnen gedaan. En daar wat problemen gehad met halthouden en meteen opdraaien. Gisteren weer een 15 min aan het spelen geweest. En bij het halthouden blijft hij recht stil staan :-). De commando "wachten" kon hij al en ook nu kan ik bij hem weglopen e.d. hij blijft onbewegelijk stil staan.

Ik blijf het sturen lastig vinden afwenden en naar de overkant gaan lukt, maar een volte en over de diagonaal van hand veranderen vinden we toch lastig. Maar na 2x keer mag ik ook nog niet klagen vind ik :-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 00:31

Topic ligt al even stil, maar hier op stal wordt binnenkort het eerste paard met hackamore beleerd voor de wagen. Al een ouder diertje, is zo gewend aan de hackamore en gaat als een stormram door een bit heen. Dus, onze ervaren beleerder gaat het "gewoon" proberen met de hackamore :) . Ik hoop dat ik er af en toe iets van zie en een update kan plaatsen; vind het best bijzonder.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:34

Oz is gisteren voor het eerst naar de beleerder geweest.
Voor het eerst een liverpoolstang (maar een stang kende hij al, omdat ik met een pelham rijd) een tuig en oogkleppen om gedaan. Eerst lange lijnen wat hij al een beetje kon, omdat ik daar al mee bezig was. Even wennen aan de strengen en daar werd aan gehangen en uiteindelijk een sleep. Hij deed alles super braaf en heeft geen stap verkeerd gezet alsof hij het al jaren deed.
Na 30 minuten waren we al klaar en konden we weer naar huis :-). Zaterdag wordt alles herhaalt en misschien gaat de kar er al achter.

Het is echt bijzonder GEM zo zat ik ook in de auto :-).

Oz blijft niet bij de beleerder we gaan er iedere keer heen het is maar 15 minuten rijden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:54

Inmiddels staat onze pony al een paar weekjes bij de beleerder, ze doet het eigenlijks wel goed.
ze kent "de klappen van de zweep" ze snapt heel goed wat er van der gevraagd word maar ja...
Je hebt werkpaarden en sierpaarden toch? := ze probeert wel echt onder uit te komen en uit te breken.
Ik ben blij dat ik haar gewoon heb weg gebracht want zelf hij was onder de indruk van onze pony.
het was zeker geen schande om haar weg te brengen, dus ik ben heel blij dat ik direct naar me gevoel heb geluisterd, het is gewoon geen gemakkelijke merrie.
Kortom, gisteren ging ik er zelf dan ook maar even achter zitten om te voelen en te kijken. (vond het best spannend)

Volgend weekend ga ik nog twee keer daar rijden en dan komt ze wel weer mee naar huis.
Het alleen inspannen en weg rijden zit er zeker nog niet in, heb nog extra handen nodig.
Dat wisten we natuurlijk ook wel maar we blijven gewoon voorlopig bij de rijvereniging kilometers maken.
Gisteren was het nog behoorlijk onzeker of ze wel een geschikte pony voor mij zou zijn, ik moet me in principe 5/6 dagen alleen redden op stal, (me vriend werkt op internationaal transport)
Maar eenmaal zelf achter het stuur :P kwam er toch nog wel een positief einde, het leek allemaal nog niet zo gek....
Ik ga zeker niet opgeven, ze is veel te leuk om dit avontuur te laten liggen.. misschien ga ik wel 100x nog op me bek? de aanhouder wint *\o/*

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:20

En zo is dat Nien +:)+
Oz is een heel makkelijk paard die niet zo snel schrikt of overstuur raakt. Die kun je echt niet vergelijken met jou pony en ik vind het heel verstandig dat je hem naar een beleerder hebt gebracht. Ze weten gewoon wat er moet gebeuren als het fout gaat, maar ook als het goed gaat.