[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:18

Hoop dat je dit wel in gedachten heb.
Ach, misschien gaat vaak toch wel goed, Maar zou net pech hebben dat er toch letsel door onstaat waar je paard voor rest van leven last heeft.
Juist uitgerekend koudbloeden kan men beter op wat latere leeftijd gaan rijden.
Hier hele nuttig quete uit: http://loadbalancer.bokt.nl/forums/view ... 8&t=662263
Caira schreef:
In de embryonale fase, dat is de vroegste ontwikkelingsfase van het nog ongeboren veulen, worden alle beenderen van het veulen als kraakbenige structuren aangelegd. Als het veulen geboren wordt tref je dus veel kraakbeen aan. Al voordat het veulen geboren wordt begint het kraakbeen te verbenen, en dit gaat verder na de geboorte. Zo wordt het kraakbeen dus langzamerhand allemaal omgevormd tot been.

De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dit rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.

Op het moment dat je een dier te vroeg inrijdt heb je dus het risico dat de groeischijven nog niet helemaal verbeend zijn en de botten dus nog niet sterk genoeg zijn om het gewicht van de ruiter aan te kunnen. Ook te veel beweging en vooral eentonige arbeid zoals longeren en wandelen over verharde weg kan een negatieve invloed hebben op het bottengestel van een jong paard. Helaas kan eenmaal aangebrachte schade niet meer worden hersteld. Een bot wat door te veel belasting broos blijft of zelfs verkeerd groeit, kan niet in een later stadium weer verbeteren.

Het is dus heel belangrijk dat je een juiste indicatie van de leeftijd van je tinker hebt voordat je besluit om te beginnen met inrijden. Hoewel veel tinkers en stevig en solide uitzien is dat niet iets waar je op kunt vertrouwen, juist deze stevige rassen hebben vaak een langere tijd nodig om de botten de kans geven te groeien en te verbenen. Je ziet ook vaak dat tinkers eerst in de hoogte groeien en pas met een leeftijd tussen de vier en zeven beginnen met het groeien in de breedte. Dat betekent dus dat de spieren en botten op die leeftijd pas helemaal volgroeid zijn.

Het is dus zo dat je een drie jarige tinker vaak niet kunt vergelijken met een driejarig warmbloed ras. Zoals je een driejarig warmbloed paard niet kunt vergelijken met een quarter of draver welke vaak op nog veel jongere leeftijd ingereden worden. Koudbloed paarden hebben een langere tijd nodig om uit te groeien en spieren te vormen. Belasting is voor een driejarige tinker zeker niet verkeerd, maar te veel belasting is ook niet goed. Je kunt met een driejarige tinker meestal rustig beginnen met inrijden en dit volgens een trainingsschema opbouwen. Maar houd dus wel altijd rekening met het feit dat een driejarige nog volop in de groei is.

Het is dus raadzaam om je paard altijd door een dierenarts te laten keuren voordat je erop stapt, want niet elke verkoper is even eerlijk en niet elke tinker laat zijn ware leeftijd zien.
En voorkomen is altijd beter dan genezen!

VHU,
Ben benieuwd, zou toch leuk zijn als weer met Zaar op pad zou kunnen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:27

Te vroeg in het zadel: het risico van de brave paarden. Erg jammer dat je dit doet. Mooi stukje Joram.

Ik ben heeeeeeeel eeerrrugggg boooos :( :( :( :( :( :( :( :( . De winterdeken van pony blijkt niet het goede model (maat heb ik niet eens gepast), er zitten geen ringen aan bij de hals voor halsstuk. Heb het nu echt gehad met Agradi, stuur de boel terug en wil mijn geld terug en annuleer het laatste deel (onderdeken) van de bestelling. En wat ik nog het ergste vind: de deken die ik oorspronkelijk had besteld en volgens hun niet meer geleverd kon worden (heeft ook een tijdje zo op website gestaan) is nu gewoon direct leverbaar. Ik heb de neigiing om heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hard te gaan gillen.

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:44

oei
tine
adem in
adem uit
adem in
en ga toch maar verder over de zeik want 't is wel terecht..
wat een idioten daar? las al meer klachten de afgelopen week...

ik ben zó blij dat er volgens mijn info op 5 tot 6 jarige leeftijd iemand dids is gaan inrijden :j

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:45

Ook hier na 3 weken wachten bij agradi bestelling geannuleerd, vervolgens 2 weken achter me geld aan gemoeten gelukkig wel gekregen!

Joram: hier ook zo jaloers we moeten maar is een weekendje plannen dat we jou kant op komen, de weekenden in december gaat helaas niet lukken aangezien het dan hier topdrukte is op mijn werk.

Gisteren met rivaldo 2 uur buiten gereden. Had er wel al zin in maar besloot eerst niet te gaan tot 2 stalgenoten mij overtuigde om mee te gaan. Was een super leuke rit in de regen maar het was het waard. We kwamen zo laat terug dat ik tum niet meer kon doen :(.. die is vandaag de pineut :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:59

Van wat ik weet is Rembrand op 3 of 4 jarige leeftijd beleerd en zadelmak gemaakt. Daarna heeft hij heel af en toe een ritje gemaakt, met kar of ohz. Maar hij stond vooral hengst te zijn met een kudde merries. Pas op 8 jarige leeftijd is hij serieus onder het zadel gekomen en in een jaar tijd naar Z gereden (klasses overgeslagen hoor) Toen hij 9 was kwam hij bij mij.

En dit is dus wel de laatste keer dat we bij Agradi bestellen. Zo jammer, maar dit levert zoveel frustratie op. Ik dacht het lekker makkelijk vanuit de luie stoel te kunnen regelen. NIet dus. Nou ja, in Veendam zit ook een ruitersport winkeltje. Zij moet het maar eens voor me gaan uitzoeken.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:02

Goedemorgen.

Wat vervelend Tine.

Ik heb me ziek gemeld. Kon mijn bed bijna niet uitkomen. Heb ook maar gelijk overlegd dat ik minder uren ga draaien. Als ik het idee heb dat het niet meer gaat mag ik naar huis. Ik lig op schema qua werk en ze weten dat het door de zwangerschap komt

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:04

wauw, wat gaan jullie hard.
weer 8 pagina's bijgelezen.

Vervelend van agradi. Heb met mijn bestelling toen ook veel moeite gehad. Uiteindelijk wel netjes mn geld teruggekregen, maar ook tijden niks gehoord enzo.

Sun stapt voor de wagen ongeveer 5,5 km/u. Arbeidsdraf in de proef zit op 10 km/u en een ontspannen buitendrafje zweeft tussen de 12 en 14 km/u. Arbeidsgalop zit rond de 20 km/u, maar als meneer ook maar even de kans krijgt gaan we al gauw naar 25 tot 28km/u.
Ben ook wel heel erg blij met mijn km-tellertje. Sun kan zo sneaky het tempo verhogen dat ik het niet altijd door heb.

Qua zweten, sun is deels geschoren, en hij moet uitgestapt worden tot hij niet meer hijgt, en vervolgens gaat hij onder een wollen deken tot het geschoren deel helemaal droog is. (meestal na een kwartiertje, precies genoeg tijd om spullen op te ruimen en Sun te voeren)

Ik heb Storm zn manen nog even onder handen genomen met zo'n mesje met tandjes. Ze zijn nu wel lekker dik trouwens, haha!
Dinsdag heb ik nog wat grondwerk met hem gedaan, hij is echt heel mooi veranderd sinds ik hem heb. Veel stabieler in karakter en ook (duh) veel volwassener. Het gaat nog een heel mooi paardje worden!
Later voor de grap Sun er maar eens bij gegooid, om eens te zien of ik ze ook samen in dezelfde richting kon laten lopen. Was nog wel lastig, maar op een gegeven moment ging het best aardig. Wel ontzettend leuk om te zien dat als ik op mn hurken ga zitten (=hulp om naar binnen te komen) zie je allebei die koppies tegelijkertijd draaien, en komen ze keurig naast elkaar naar me toe gewandeld.
hier nog even een fototopicje van mijn twee knappe mannen
[ITP] Storm en Sunny samen in actie

Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:08

Goedemorgen allemaal :wave:

@Tine, gewoon overstappen naar online bestellen bij de paardendrogist. Heeft dus ook hele collectie dekens. Levert prima en snel http://www.paardendrogist.nl Ik heb geen aandelen maar ben al jaaaaaaren zeer tevreden klant.

@Rivaldo, de beste medicijn tegen spinsels in je hoofd is lekker uitwaaien met je pony('s).
Ik ga straks lekker uitwaaien met Snuit :D

@Lacuna dat heb ik ook met Snuit, dat hij zo heel sneaky steeds sneller gaat lopen :+

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:11

Het regent hier dus ik ga niet uitwaaien. Lijkt me nu ook geen goed plan.
WEet nog niet wat ik ga doen, behalve op de bank liggen.

Misschien vanmiddag nog aan de studie

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:11

haha, ja en normaal gezien heb ik het best door als een paard dat doet. Zoë bijvoorbeeld krijgt het echt niet zomaar voor elkaar.
Maar Sunny, die kent mij gewoon veel te goed en vind toch altijd wel een onbewaakt moment en maakt er fijn gebruik van.
Ach, dat maakt hem ook wel weer heel erg leuk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:15

Eindelijk weer een ochtend vrij, is het k..weer. Ik zou een rondje gaan doen met Nick maar zelfs ik ben niet zo dapper om dit weer in te gaan. Morgen een nieuwe poging.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:17

Mij lukt het ook altijd vrij aardig mijn tempo te bepalen. Maar met Snuit moet ik altijd opletten, wat je zegt, dat maakt het juist ook heel leuk met zulke pony's / paarden te rijden.
@Tallechie, gewoon go with the flow, jouw lichaam is even met andere dingen bezig dan facturen en BTW enzo ;) je kunt er niets aan doen. Lekker op de bank beetje t.v. kijken ofzo en vooral niet denken dat je van alles moet doen :(:)

Ga nog ff :9k 't ziet er hier buiten wel heel herfsterig uit...

@Napie, is het toch niet in je kouwe kleren gaan zitten, die race die je met ze hebt gehad...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:23

VHU: Jammer dat je niet op Zaar kon. Gelukkig ging het met Nolanda wel goed.

Hoe ging je les, Marrianne?

Joram, lekker naar Drenthe! Heerlijk zeg. Daar kun je echt lekkere buitenritjes maken.

Tine, wat balen van Agradi zeg. :( Wilde ook wat gaan bestellen bij Agradi, maar ik ga er nu nog maar even drie keer overna denken.

Ik zit op school, vanmiddag mondelinge toets Duits. Even zien of het wat wil vlotten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:27

@VHU: het slaat natuurlijk nergens op want zo iets kan altijd gebeuren maar het was wel even reden om het enkelspantuig even af te stoffen en ze even individueel aan te pakken want ze hebben momenteel allebei hun eigen eigenaardigheden.

Ik heb vorige maand voor het eerst wat besteld bij agradi: een flexlijn waar ik al tijden naar op zoek was en een wormkuur. Werd prima bezorgt
Laatst bijgewerkt door Napie op 04-11-10 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:28

Onze nieuwe stallen beginnen vol te raken. Eigenaar had vijf nieuwe stallen gebouwd vorige maand.

Er is een meisje dat een paard van de eigenaar least al een hele tijd.
Ze is sinds dit weekend verhuist naar onze stal. Dus de Ferro (inieminie) staat nu ook weer op stal.
De eigenaar heeft een veulentje gefokt uit de Ferro en die is inmiddels drie en is ook deze week op stal gekomen. Cupido heet hij en het is een hele man. Op dit moment is hij nog hengst en dat kun je wel merken hoor. En die andere stal is natuurlijk gevuld door Brunellie.

Wordt steeds drukker op stal. :))

Om even terug te komen over de leeftijd van het zadelmak maken van paard/pony. Wij zijn bij vrijwel iedere pony begonnen met vier jaar. Sjors en Sjimmie zelfs nog veel later, die waren acht, maar liepen al wel voor de kar. Brunellie is nu ook vier en daar beginnen we nu ook mee. Begin liever wat later, zodat ze lekker uitgegroeid zijn, dan te vroeg. We zijn bij drie jaar wel een beetje begonnen met het opbouwen van spieren door rustig te longeren en te wennen aan stem commando's. :j

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:40

Heb net via internet wat een broek, trui, leggings en buikbanden gekocht. Nu kijken wanneer het geleverd wordt

Onze stallen zijn ook vol. We hadden nog 3 boxen vrij, er komen nog 5 nieuwe dus gaan boxen bij bouwen.

We staan nu 20 paarden. In de zomer staan er minder. Afgelopen zomer maar 6
Laatst bijgewerkt door tallechie op 04-11-10 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:41

Waar heb je besteld, Tallechie? Online shoppen is echt een uitvinding.
Heb nooit zin om naar de stad te gaan om iets uit te zoeken. :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:42

Ik ben gisteren dus naar de stad geweest maar kon niet slagen. Ik heb bij bon prix besteld. Omdat wehkamp niet de goede maten kan leveren.

Ik heb hier nog nooit besteld dus ben benieuwd

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:47

Ik bestel regelmatig bij Bon Prix. Ben daar zeer tevreden over. Wordt snel geleverd.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:48

Stond alleen bij dat de buikbanden niet direct leverbaar waren.
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar heb gewoon gegoogled op zwangerschapskleding

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:50

Dat is dan wel jammer. Hopen dat de nalevering beetje vlot is.

Ik kwam er ook achter via moeders. Ga even kijken of ik nog wat leuks tegenkom.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:56

VanHuisUit schreef:
Goedemorgen allemaal :wave:

@Tine, gewoon overstappen naar online bestellen bij de paardendrogist. Heeft dus ook hele collectie dekens. Levert prima en snel http://www.paardendrogist.nl Ik heb geen aandelen maar ben al jaaaaaaren zeer tevreden klant.

/

ik bestel ook regelmatig bij de paardendrogist hoor, maar die hebben niet de deken die ik wil (ze gaan niet kleiner dan 150 en ik moet 145 hebben). Agradi wel. Vandaar. Nog een paar minuten, dan kan ik gaan bellen. Zie er vreselijk tegenop.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:59

Heb net een bestelling van agradi binnen. Ging ook niet geheel vlekkeloos. De leverdatum van 1 product werd elke keer opgeschoven. Heb toen een 'boze' mail gestuurd dat ik de rest van de bestelling nu wilde en dat ze op hun kosten dat ene product maar later moesten versturen. Had binnen 1 dag het ene deel en de dag daarna het laatste deel binnen :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:12

Nou, ik denk dat ze veel klachten krijgen, want ze zijn telefonisch niet meer bereikbaar. Krijg iedere keer een ander soort bandje te horen. Op mijn mail (meerdere) is nooit gereageerd. Sorry vhu, heb nog eens gekeken bij paardendrogist en ik heb alleen bij paarden gekeken. Maar ik betaal daar wel 80 euro meer voor ongeveer hetzelfde.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:15

Goede morgen,

Ik ga me eigen niet verdedigen, maar er is een verschil met zadelmak maken/inrijden en een keer een stukje erop stappen.
Heeft niets met de braafheid van het dier te maken.

Agradi hoor ik vaak minder goede berichten over.