[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:08

Prijs voor Keshya is lager als wat een grote fokker voor onbeleerde fjorden momenteel vraagt(met hun overlegt namelijk). En ik laat haar juist nu beleren, dan kan ik er verder nog wat mee door rommelen. Of mijn man moet enthousiast worden, kan ook een mooie marathonpony voor hem worden (je weet t nooit).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:50

Prijs vind ik ook normaal idd.... :j
Maar het is en blijft een heleboel, ongeacht wat voor ras...
Zou gave marathonpony zijn _/-\o_

Zo..een kuub haardhout opgestapeld...nog 4 te gaan.. :\

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:45

Dan heb ik daar blijkbaar een verkeerd beeld van Ips :o ga af op prijzen die ik op marktplaats en hier op bokt zie, zal anders liggen dan :)
Jeetje Biancacoo wat een werk :oo

Nou lekker naar stal en het begint met toch te regenen echt bizar. Dus boel maar op stal gezet en wat gepoetst etc... nu schijnt de zon weer :roll:

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:45

Manlief heeft al 5 kuub gestapeld.. :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:44

Jullie doen stiekem krachttraining :+

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:06

Even een vraagje.
Wat voor koets hebben de menners met Welsh a in dit topic? Welke Wielmaat?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:13

16 inch

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:05

19 inch marathonwagen(gewicht zal 165kg zijn) 19 en 21 inch trainings-prestatiewagen en weegt 185kg,sulky 19 inch

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:31

21 inch voor 19 inch achter. Ligt ook enorm aan je bokhoogte. Gewicht van mijn kar is rond de 180 kg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:42

gewicht van mijn kar 142 kg (gewogen!!)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:22

Mijn Welsh A'tje SNuitje en Alwyn liepen voor een wagen met een 18 inch wielmaat, gewicht was 165 kg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:26

Cathey gaat toch een half jaar in training bij revalidatie trainer. Ze wordt dan ook opnieuw beleerd onder het zadel. En dan zien we wel weer :-) ben blij dat ik de beslissing heb genomen. Ze moet ook echt aan het werk want ze was weer bijzonder fris vandaag :))

Fred dus binnenkort naar andere stal vlak bij het bos, heerlijk is dat. Nu wordt het bos wel kleiner helaas helaas dankzij die snelweg die doorgetrokken wordt maar gelukkig zit dit stalletje 'aan de goede kant', dwz ze blijven wel bestaan.

Dus het is hier weer niet saai :+ nou fijne avond allemaal :wave:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 04:57

Goedemorgen. Om 5 uur wakker geworden en kan niet meer slapen. Gistermorgen bleek dat mijn duocollega (de invaller dan) niet meer terugkomt. Zij zou tot de herfstvakantie de maandag - woensdag draaien, maar de zwangerschap geeft complicaties. Nu dus een groot probleem hoe het met mijn groep verder moet, want er zijn haast geen invallers meer. Ik kan het gewoon niet aan om die dagen erbij te doen. De woensdagen sta ik voor 4/5, ik hoop dat ik die dagen voor 3 mag, maar voor de maandag en dinsdag moet er iemand anders komen.Dat betekent wel dat ik, tot er een vaste invaller is, steeds heel erg goed vooruit moet denken en alles klaarzetten enzo. BLeh!!!!

Dit is dus een van de redenen waarom er geld moet komen voor het onderwijs, er zijn straks gewoon geen leerkrachten meer!!!

Ik hoop dat de storm een beetje meevalt vandaag. Fijne dag allemaal

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:16

Goedemorgen..
Gaaaaap,..... wat is het rustig hier...
Hier lekker dagje extra met zoon.. gezellig !!
:j

Fijne dag allen..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:01

Even uit een ander topic. Volgens mij hebben Tine en Janouk hier ervaring mee?

Citaat:
Ik ben even in de war ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen.

Mijn pony (Welsh A, 14 jaar oud) Is vorige week getest op PPID.

De uitslag was een waarde van 16. Gelukkig niet zo hoog.

Nu wil ik best starten met de pracend maar hoe bouw ik het op. De DA geeft het advies om
te starten met een halve en dan na een week naar een hele pil. Maar dit lijkt mij een enorm hoge dosering.

Nu wil ik zelf starten met 1/8 of 1/4 en dan opbouwen naar een halfje.

Wat is jullie mening hier in?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:43

De pony die ik had staan testte 47 en dat was niet schrikbarend. Met een uitslag van 16 zou ik denk ik eerst proberen monnikspeper te voeren. (Mits er geen hele duidelijke cushing verschijnselen zijn) Je zit nu naar mijn idee ook in de seasonal rise dus het is nu sowieso hoger.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:44

Absoluut niet doen op die manier. Dan krijg je een pony die niets meer wil eten! En ook heel veel last krijgt van allerlei andere bijwerkingen.
Er is een ppid/cushing topic waar je in de OP heel veel goede informatie kunt vinden. Je kunt beter beginnen met 1/8 en dan heel geleidelijk (weken!) uitbouwen naar 1/2. Meer is absoluut niet nodig voor zo'n kleintje. (tenminste nu nog niet) Hoe die arts bedenkt om een hele te gaan geven....
Je kunt proberen de pil te verstoppen in iets lekkers, maar Amerigo at dat dan op een gegeven moment ook niet meer. Ik doe de pil in een spuitje, wat water erbij en spuit het dan zo via een mondhoek in. Dan weet ik 100% zeker dat hij hem binnen heeft ipv stiekem uit te spugen ofzo.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:45

Net gesprek gehad met de directeur, ik ga op de woensdagen naar mijn eigen groep en morgen komt nieuwe invaller kennismaken/dingen doorspreken. Opgelucht!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:45

Gelukkig Tine +:)+ wat raar zeg die dosering Prascend bij een pony met zulke waarden?

Wat een wind zeg :oo

Hier vandaag gesprek gehad voor baan bij zorginstelling als maatschappelijk werker / begeleider. Ben ik opleiding voor aan het doen (maatschappelijk werk). Ben nog lang niet klaar. Maar dacht ik waag het erop. Dus gereageerd, uitgenodigd voor gesprek en nu volgende week middagje meewerken :)
Ik wil heel graag een dag of 2 per week werken bij een organisatie, mis gewoon collega's en wat ritme in de week, de afleiding ook, maar ga als het even kan niet meer terug in het onderwijs (regulier MBO/HBO/Universiteit), of ik moet echt helemaal failliet zijn of zoiets, als het echt niet anders zou kunnen en het zou moeten... Af en toe een training geven bij NCOI is wat anders dat is gewoon hartstikke leuk dus dat hou ik er gewoon in voorlopig maar ik zou erg graag overstappen naar andere branche en ander werk (maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar op je 54e....). B&B is hoe dan ook super leuk alleen dat is allemaal only the lonely ... dus mensen a.s. dinsdag voor me duimen dan hoor ik woensdag of ik aangenomen ben := :oo :7

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:50

VHU, ik krijg een flashback van een maatschappelijk werkende i.o. Van jouw leeftijd toendrrtijd := Als ik die naam nu noem bij een oud collega dan .........
Ik ga voor je duimen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:23

Dan ... wat ... hoop positief :+
Ik kijk wel wat het wordt. Meer dan mijn best kan ik niet doen, en zo stel ik me ook maar op :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:55

Negatief stukje.
Ik hoop voor jou dat het positief uitvalt. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:02

@maisie
Bij gezonde paarden is de ACTH van november tot juli onder de 29 pg/ml. In het najaar vindt er bij gezonde paarden een stijging plaats van de ACTH spiegel. Gezonde paarden horen dan onder de 47pg/ml te zitten. Paarden met PPID zitten meestal boven deze referentiewaarden. Met name in het najaar stijgt het ACTH gehalte van paarden en pony’s met PPID flink.

16pg/ml is ver beneden de normaal waarde in deze periode. weet je zeker dat het 16 is? Niet 160? Want bij 16 pg/ml is er niets aan de hand.

Mocht je toch andere waardes hebben, dan zeker heel laag beginnen en langzaam opbouwen. Bij de apotheek kan je een pillensplitter halen. Inderdaad heel laag beginnen. In het najaar/winter zat Image op 1 hele Prascend, maar in het voorjaar/zomer kon ze zakken naar een halve tablet. Heel afhankelijk van het paard: goed naar je paard kijken.
Veeartsen schrijven vaak de hele tablet voor, maar in het topic hebben de meeste ondervonden dat je heel laag moet beginnen en dan moet opbouwen naar een geschikte hoeveelheid voor jouw paard.

Bij Image werkte het het beste om de pil te verstoppen in een stuk krentenbol. Eerst stukje zonder, dan stukje met en dan weer snel zonder. Je wordt vanzelf handig, want die Prascend is mega bitter. je proeft hem overal boven uit. Je snapt niet dat ze geen smakelijk tablet maken. Ik heb geregeld met ze daarover gehad. Als je dan toch Pergolide voor paarden registreert, maak het dan smakelijk. Het is een crime voor paardeneigenaren om de dagelijkse tablet te geven.
Ze knappen wel heel snel op van de Prascend. Binnen 2 weken heb je een heel ander paard en zie je pas hoe lang de PPID al bezig is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:19

Er zijn 2 manieren van de waardes meten pg/ml maar ook een andere meting. Dan heb je die lagere waardes. Staat ook in dat topic genoemd, weet het zo even niet uit hoofd.
....gaat zoeken.....

Referentiewaarden Andy Durham*
Positief boven ·
November - juli >29 pg/ml* (>6,7 pmol/L) ·
Augustus - oktober >47 pg/ml* (>10,5 pmol/L)

Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:27

normale waarden was tot 11 bij Ferro dus 16. Gelukkig dat jullie die hele pil ook onzin vinden.

Ik ga maar beginnen met 1/8 en dan opbouwen. Op dit moment gaat het eigenlijk wel goed met Ferro. Ik wil ook wedstrijden blijven rijden dus geen waardes hebben die doping positief zijn.