[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:00

goedemiddag

ik ga mee met de samenvatting van gem en assie

met de bonte gaat het nu weer beter
zou zondag op de manege in bronneger gaan rijden, maar eenmaal daar aangekomen zei vriendlief.. goh wat doet ie raar.. en nog geen seconde later komt er allemaal prut uit zijn neus lopen, dus dierenarts gebeld
ernstige slokdarm verstopping. om vervolgens een uur bezig te zijn om dat te verhelpen. inmiddels gaat het een stuk beter en krijgt ie beetje bij beetje weer wat meer voer. en heeft ze dus even lekker vrij

volgende week gaan we ook verhuizen van stal. dan komt sam bij de pony van mijn moeder op de manege in bronneger te staan

zondag nadat de dierenarts weg was
Afbeelding

vandaag nadat sam s'ochtends slobber gehad had op stal
Afbeelding

assie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:27

Achgossie. Slobberneus.
Doodeng hè zo'n slokdarmverstopping? Brrr. Gelukkig is ie er goed doorheen gekomen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:33

Jemig balen lanouska... fijn dat het nu weer beter met haar gaat..je schrikt je toch rot..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:49

Eng, lanouska. :(:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:16

Zo dat is schrikken :oo enig idee waar het van gekomen was?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:55

Het enigste wat wij kunnen bedenken is van het hooi in de trailer.. Waar ze wel 15 minuten op heeft gestaan.. Da zegt dat ze alleen een verstopping krijgen direct na het eten.. En ze stond al de hele ochtend in het land..

Is Indd wel even schrikken.. Maar gelukkig was de da er heel snel.. Gelukkig denkt pension stal waar we nu nog staan heel goed mee..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:56

Oh dat is zo naar slokdarmverstopping. Pablo heeft het een paar keer licht gehad (dwz zonder dierenarts opgelost). Maar het is rot om het paard zo te zien.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:05

lanouska schreef:
Het enigste wat wij kunnen bedenken is van het hooi in de trailer.. Waar ze wel 15 minuten op heeft gestaan.. Da zegt dat ze alleen een verstopping krijgen direct na het eten.. En ze stond al de hele ochtend in het land..

Is Indd wel even schrikken.. Maar gelukkig was de da er heel snel.. Gelukkig denkt pension stal waar we nu nog staan heel goed mee..

Klopt. Maar zou er bijvoorbeeld brood of wortels / appels in de wei gegooid kunnen zijn? De oude volbloed van vriendin heeft het ook twee keer gehad. Slang door zijn neus, paraffine erin en spoelen ...

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:17

Iets in de wei gegooid kan echt niet.. Het weiland waar ie staat is niet te bereiken vanaf de weg door vreemden.. Om bij het weiland te komen moet je eerst dwars over het erf..

Maar toch bedankt voor het meedenken..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:41

Mijn fjord had het juist bij de eerste hap hooi na op het weiland gestaan te hebben. Veel te grof doorgeslikt zeg maar. En dat gaat niet

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:42

Mijn beide schimmels hebben het ook gehad van hooi eten op de trailer.
Blijkbaar hebben ze stiekem iets teveel stress waardoor ze te haastig eten.

Ik heb ze toen een hele tijd zonder hooi op de trailer gehad. Inmiddels gaat het weer goed. Maar ik blijf er wel op verdacht. Als ze opgefokt is gaat er geen hooi bij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:48

Fred heeft een lichte verstopping gehad bij onze vakantie op Boszicht. Hij eet gewoon met enorme happen als hij honger heeft. Ik had slobber gemaakt maar niet nat genoeg gemaakt, ja wel voor Cathey, maar die neemt hele kleine hapjes, maar niet voor hem. Voor hem moet ik de slobber echt heel nat maken, soort soep. Was echt zo'n rotgezicht. Duurde bij hem drie kwartier ongeveer en toen was het gelukkig afgelopen. Had DA toen gewaarschuwd en die zou langskomen maar voordat hij er was was het alweer over gelukkig :+

Cathey heeft het een paar keer gehad met brok, was vrij grote brok (bij haar vorige baas nog). Ondanks dat ze dus altijd zo voorzichtig eet. Ze krijgt bij mij altijd ponybrok en dus slobber.

Lijkt me erg lastig als ze het van hooi hebben... had paard van vriendinnetje van mij ook... heeft idd iets met stress of zoiets te maken...

Maar het is hoe dan ook een erg vervelend proces die slokdarmverstopping -O-
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 19-09-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:49

Volgende week wordt ze Indd verhuisd zonder hooi op de trailer en heb nu een hooinet met grote gaten.. Ga dus maar een slowfeeder Hooinet kopen voor op de trailer

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:55

Maak je zulke lange trailerritten dan? Anders de hooizak er pas inhangen als je op bestemming bent. Of gewoon zonder hooinet

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:57

Nee dat op zich niet.. Maar ze lijkt wat rustiger te zijn als ze hooi heeft in de trailer..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:09

Hoop dat ze snel weer helemaal de oude is en dat je een manier verzint dat dit niet meer gebeurt ... al gevraagd aan vorige eigenaar of ze het daar ook wel eens had / wat die ertegen deden?

Nou vanochtend heerlijke paardenochtend. Cathey uitgebreid gelongeerd en met Fred wat gedressuurd / of zoiets :+ in de bak.

Manlief is uit het ziekenhuis dus de 'rust' is hier weer zo'n beetje weergekeerd }:0

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:02

VHU fijn dat manlief weer thuis is.

Assi had een gaaf weekend.

Tine leert nee zeggen.

Lanouska is zich rotje geschrokken gelukkig is het weer goed gegaan.

Hier een fijne menles gehad vanochtend, er zitten steeds meer stukjes bij die goed gaan. En vandaag weer pony ruggen gewassen bij maflinger ziet het er gunstig uit, en bij Pep had ik waarschijnlijk een plek over het hoofd gezien hij zit als zo dik in zijn vacht (meneer verwacht elk jaar een ijstijd).
Het was hier lekker zonnig dus ze droogde lekker snel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:22

Fijn zo Marga. Lekker luchtig in de zon is toch het beste.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:48

Vhu fijne dag gehad dus gisteren.

Marga lekker gelest. Ben je voor iets specifieks aan het trainen? Of gewoon fijn lessen?

Ik heb eergisteren bij de menles op stal gekeken. Ging toch wel kriebelen. Maar ik ben helaas ook super verkouden en koortsig teruggekomen uit België, dus ik hou het even lekker bij mijn bedje.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:23

Assie fijn lessen, en trainen voor L dressuur, mag namelijk nu L starten met Eef dit is een 6 jarige shetlander. Ik rij alleen hier op het eiland wedstrijden en we hebben zo'n 5 officiele men dressuur wedstrijden per jaar. Een onderlinge wintecompetitie, indoormarathon, oefenmarathon, ringsteken en de marathon. Ik vind het druk genoeg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:29

Zo, eindelijk weer even tijd om hier langs te komen.
Marga woont op een eiland en heeft daar dan toch nog best wel veel wedstrijden. En heeft fijne les gehad
Assie heeft gekeken naar les, maar is niet fit
VHU: hoe is het met je man?
Lanouska: alles weer helemaal goed met je paard? Wat een schrik zeg. Ik heb hier een fijnmazig hooinet in de trailer (ook in de stallen en de wei trouwens), zodat ze niet te snel eten.

Ben gesloopt na 4 dagen werken. Maar goed, nu vrij. Moet nog wel lessen voor volgende week voorbereiden, maar eerst even luieren. Zometeen komt de fysio nog voor Fabels, hopelijk kunnen we dan weer snel met haar aan de slag. Zoonlief is stikzenuwachtig voor morgen. Dan hebben we een oefencross. Vorige keer reed een wedstrijdvriendin met hem mee, maar zij kan niet, dus moet hij alleen.

En ik ben vandaag heel dapper geweest. Ben naar degene gegaan die het invalwerk regelt en heb gezegd dat ik voor de maandagen en dinsdagen niet meer beschikbaar ben. De dagen die al gepland zijn doe ik nog wel, maar ik neem er niets nieuws meer bij. Leek me beter zo ipv dat ik steeds nee moet zeggen (als dat al lukt hihi). Geeft wel stukje rust.

Nu even bankhangen. Heerlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:32

Toch fijn dat dat kan Marga super leuk om een doel te hebben met trainen!

En bij Assie gaat het kriebelen... +:)+ Beterschap met de griep :(:)

Nou bij Cathey was uit scan gebleken dat lendenwervels niet goed waren maar hoe / wat precies was niet duidelijk genoeg te zien, nu komt volgende week of die week erop iemand langs met zeer hoogwaardige apparatuur, dan hoef ik niet met de trailer op pad, om de werkelijke schade op te nemen. Dan kunnen we ook definitief zeggen of het toch trainbaar lijkt of niet. Lastige met een rug is dat het ook paardafhankelijk is (hoe gaat het paard met pijnprikkels om / met ongemak) in hoeverre je kunt gaan revalideren ... ene paard loopt nog de sterren van de hemel en de andere is stokkreupel / onberijdbaar door gedrag tgv fysieke belemmeringen. Maar goed... voordat ik haar afschrijf of in training zet of zelf aan de slag ga wil ik toch echt wel echt weten / goed weten wat er nu aan de hand is...

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:11

tine, heel goed.
assie, kriebels van griep...en van t willen mennen.
marga een leuk doel om te trainen.
vhu..groot gelijk mbt Cathey....blijft moeilijk..wat je zegt..sommige paarden worden op foto's afgeschreven..en kunnen het werk nog goed aan..doen alsof er niets aan de hand is..erg moeilijke situatie soms...en soms moet je gewoon zelf knoop doorhakken omdat dat beter voelt....

Hier ook een van de honden die elk jaar kwakkelt..ik vind dat hondje soms niet lekker loopt.....maar volgens DA'en gezond is....nu dus keus gemaakt..loopt niet dit seizoen...niet leuk....echt niet..maar met een rotgevoel iedere keer trainen omdat er angst is dat er toch pijn is..nee...dat wil ik niet meer..dan lekker luierhond...en daar schijnt het beestje tot nu toe geen problemen mee te hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:30

Lijkt dan goede beslissing Biancacoo ... :7

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:01

Ja...maar is eigenlijk al de 2e van de 5... dus geen heel team meer...best k@t