Citaat:
Vanmiddag maar weer trailer laden oefenen. Ik wil haar graag alleen kunnen laden, maar ik twijfel of ik haar leer dat ik er voor uitstap en dan dr hekje dicht doe achter dr, of er achter uit stap en het hekje dicht doe. Tot nu toe duikt ze gelijk mee naar achteren als ik een stap naar achter doe. als ik er voor uitstap en om de trailer loop blijft ze staan(quasi los), dus mn voorkeur gaat op het moment daar naar.. Wat zouden jullie doen?
Ik deed die stap met een leadrope/longeerlijn. Kun je zelf kiezen of je er voor uit wil, of liever langs je paard naar achteren wil lopen (voordeel met voor eruit is dat je paard minder in de verleiding komt om achteruit met je mee te lopen, nadeel is natuurlijk dat je het niet ziet gebeuren als ze toch gaat lopen)
Longeerlijn als leidtouw, mee naar buiten door het deurtje of om de voorstang heenslaan en mee naar buiten langs achteren en als je paard dan achteruit stapt, kun je net ff druk zetten zodat ze merkt dat dat niet kan maar als er paniek uitbreekt kun je wel direct lijn geven 
Ik vind het zelf het fijnst om zelf helemaal buiten de trailer te blijven: Naast de klep gaan staan, paard naar voren sturen, stang erachter, klep dicht en dan door de deur naar binnen om mijn paard voor vast te maken 
Bitje mag inderdaad een gaatje hoger IT, en wat heb jij een hoop geduld met agradi zeg! Wauw!
Leuke foto's van petra en snuit. Heb in het topic mn reactie geplaatst 
Tine heel veel respect dat je er tóch op bent blijven zitten. Moet je nu een hoop moed bij elkaar verzamelen om volgende week weer te gaan of valt het toch mee? Halster over het hoofdstel in de trailer lijkt me een goed idee, ik zou zelf wel de teugels eraf halen tijdens de reis en die er dan aandoen voor je hem de trailer af haalt 
Naaltje, bedankt voor je berichtje.
Fijn dat het met dids al wel beter gaat.
Sun is nog niet goed.
Overleg gehad met mn DA en besloten dat hij 5 dagen op pijnstilling en ontstekingsremmer gaat, en dat hij ook even apart komt van de rest omdat Storm (en Zoë en Eefje ook trouwens) hem behoorlijk uitdaagt en hij zo zn rust niet krijgt. Hij staat nu in de paddock samen met de hoogdrachtige merrie; kwam wel goed uit want anders staat die ook zo alleen en zij laat hem helemaal met rust maar zo is hij toch niet helemaal alleen.
Bah, baal er wel flink van. Heb vandaag maar uitgebreid staan poetsen en maantjes en staart geplozen en toen stond hij er echt zo bij van "en nu gaan we iets doen!" en dan kun je niks doen... 
groetjes, lacuna