AmoorM schreef:Wij hebben dit tuig al jaren. M'n vader heeft dit ooit gekocht bij 'n menzaak. Geen idee hoe dat zit met maten en of het opgemeten is etc. Heb ik nooit iets over gehoord. Ik ging er vanuit dat het past. Wat moet er precies versteld worden? Heeft iemand misschien vergelijkingsmateriaal. Vanaf 19 juni start ik met 'n mencursus. Ik zal het eens voorleggen.
Okee ... ik heb de kritieken een beetje aangekaart /veroorzaakt vanwege dat het borststuk zo laag zit, dus zal zelf ook enig advies / feedback geven. Je bent erg enthousiast, dus ik heb zomaar het idee dat je het ook graag 'goed' wil doen.
Het gehele tuig zit niet goed passend, das wel een feit. Het bit zit laag (lees: scherp afgesteld), maar ik denk dat je dat zelf nog niet echt opgemerkt hebt. Is op zich niet heel rampzalig, tenzij je nu al het gevoel hebt dat je -óf met spierballenwerk moet rijden, -óf je paard helemaal niets aan contact / teugeldruk kan aanvaarden. Beiden is niet okee of wenselijk.
Over het alleen inspannen en rijden: ben zelf tamelijk recalcitrant (yes, here I go again ... sorry dames in dit topic

Een mencursus en menbewijs halen: doen! Heel goed als opstapje, maar vooral het vervolgtraject. Zie het maar als je rijbewijs: mógen rijden is één, maar kúnnen rijden is twee en dat leer je alleen door veel te doen en het bijhouden van je vaardigheden (lees: vervolg menlessen nemen).
Over hoeveel / hoevaal / hoelang mennen ... dat is geheel paard-afhankelijk. Ik heb geen makkelijke dame, nogal pittig type, maar het haalt niets aan om haar elke dag in het tuig of onder zadel te zetten. Sterker nog: als ik haar twee weken met rust laat en alleen weidegang geef, reageert ze niet of nauwelijks anders dan wanneer ik haar vijf of zes keer per week inspan, longeer of onder zadel rijd. Conditie en spieropbouw is natuurlijk een ander verhaal. Sinds kort heb ik weer een lesgever en uiteraard krijg ik mijn huiswerk, dus naast mijn wekelijkse les span ik nog wel drie keer in.