[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:15

AmoorM schreef:
Wij hebben dit tuig al jaren. M'n vader heeft dit ooit gekocht bij 'n menzaak. Geen idee hoe dat zit met maten en of het opgemeten is etc. Heb ik nooit iets over gehoord. Ik ging er vanuit dat het past. Wat moet er precies versteld worden? Heeft iemand misschien vergelijkingsmateriaal. Vanaf 19 juni start ik met 'n mencursus. Ik zal het eens voorleggen.

Okee ... ik heb de kritieken een beetje aangekaart /veroorzaakt vanwege dat het borststuk zo laag zit, dus zal zelf ook enig advies / feedback geven. Je bent erg enthousiast, dus ik heb zomaar het idee dat je het ook graag 'goed' wil doen.
Het gehele tuig zit niet goed passend, das wel een feit. Het bit zit laag (lees: scherp afgesteld), maar ik denk dat je dat zelf nog niet echt opgemerkt hebt. Is op zich niet heel rampzalig, tenzij je nu al het gevoel hebt dat je -óf met spierballenwerk moet rijden, -óf je paard helemaal niets aan contact / teugeldruk kan aanvaarden. Beiden is niet okee of wenselijk.
Over het alleen inspannen en rijden: ben zelf tamelijk recalcitrant (yes, here I go again ... sorry dames in dit topic :D ) en ik doe het ook, maar ben geen jonge (lees: onbezonnen) meid meer. Ik ken mijn eigen beperkingen en kan tot op heden mijn paard haar (on)mogelijkheden goed aflezen omdat daar veel tijd in wordt gestoken. En toch zijn er momenten dat ik denk.... hmmm ... nu beter als er even iemand voor gaat staan. Ik gok nooit op: dat ging gelukkig nét goed.
Een mencursus en menbewijs halen: doen! Heel goed als opstapje, maar vooral het vervolgtraject. Zie het maar als je rijbewijs: mógen rijden is één, maar kúnnen rijden is twee en dat leer je alleen door veel te doen en het bijhouden van je vaardigheden (lees: vervolg menlessen nemen).
Over hoeveel / hoevaal / hoelang mennen ... dat is geheel paard-afhankelijk. Ik heb geen makkelijke dame, nogal pittig type, maar het haalt niets aan om haar elke dag in het tuig of onder zadel te zetten. Sterker nog: als ik haar twee weken met rust laat en alleen weidegang geef, reageert ze niet of nauwelijks anders dan wanneer ik haar vijf of zes keer per week inspan, longeer of onder zadel rijd. Conditie en spieropbouw is natuurlijk een ander verhaal. Sinds kort heb ik weer een lesgever en uiteraard krijg ik mijn huiswerk, dus naast mijn wekelijkse les span ik nog wel drie keer in.

Renske_W

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:09

Hihi die Alex en Jorex. :=

Been Ariel is wel dik geworden, was te verwachten natuurlijk.
Zo maar even koelen en dan weer lekker de hele dag de wei op.
Had haar deze week weer voor de koets willen zetten, maar dat wordt hem zo niet. :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:03

Wat zijn jullie hard gegaan de afgelopen dagen zeg. Ik heb gewoon moeite om het weer bij te houden.
Ik ben lekker druk geweest, zowel op het werk en voorbereidend werk op de ponykampen. RIVM heeft richtlijnen vrijgegeven en ik moest toch flink om schakelen maar nu ligt alles bij mijn baas en die gaat het controleren. En dan krijg ik of groen licht of moet ik nog enkele aanpassingen maken.

Heb vrijdag zitten te worstelen met een paard en 45 minuten later kon ik niet eens meer mijn armen op tillen zonder heel heftig te gaan trillen. Handig als je enkele paarden moet opzadelen die +1.75 zijn... zaterdag werd ik wakker en welke houding dan ook had ik toch spierpijn. Zelfs nu voel ik het nog steeds. Maar goed, het is maar spierpijn. Het gaat echt wel weer over.

Zaterdag een klein rondje bos gedaan met een jonge meid achter op de wagen erbij. Is een lesklant van mijn werk waar ik goed mee kan opschieten en die wilde weer eens naar buiten. Morgen ga ik met een angstige persoon naar buiten. Die wilt mijn menpony eens zien voor de wagen.

Deze week geen bijzonderheden verder (als het goed is) en we zullen zien wat het gaat worden. Hopelijk wel lekker warm, maar niet zo benauwd. Was wel blij dat ik zaterdag 10.00 had afgesproken want na 12.00 was het niet meer te doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:37

Afbeelding

De boodschap lijkt me duidelijk whahaha.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:50

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:10

Whahaha katten. Arme man

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:47

Hahaha geweldig Janouk. _O-

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:25

whaha ik zie het al helemaal voor me _O-

Hier zijn Durk en Purk gearriveerd.
Teun 1 van onze andere katten heeft al kennisgemaakt.
Die vind het alleen maar intressant.
Maar de kleintjes blazen als een gek naar hem ~~}>
De honden vinden ze nu nog doodeng.
Ze hebben nog nooit honden gezien, maar ze bijten goed van zich af.
kees en bo kijken op een afstandje toe kees durft er niet langs de held +:)+
Morgen is het vast al anders.
Het is natuurlijk een hele shock voor die beestjes zulke grote veranderingen.
Maare komt goed :j

Verder is er net een nieuw pensionpaard gearriveerd die staat er ook zeer relaxt bij :):)

Afbeelding
Stinkdier modus :+

Afbeelding
Hoog vanaf de stoel liggen ze nu alles te bekijken.

EDIT foto dubbel
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 15-06-20 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:32

Smelt, wat een zoetjes <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:33

Heerlijk nieuwe kittens. Leuk stel Tinkertje.

Morgen komt de DA hier langs, onze oude lieve rode van 14 jaar gaat waarschijnlijk hemelen. |(

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:40

Achhh wat een smoeltjes
Belker sterkte morgen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:33

Haha die 1e foto. :))
Ze zijn wel echt heel leuk!

Sterkte morgen Belker.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:38

Haha Janouk Killerkat.

Tinkertje ik snap de hond wel die weet dat die nageltjes errug pijnlijk zijn. En ze zien er prikkerig uit.

Voorganger van onze huidige kat, een poesje van ongeveer 2 kg hield alle vreemde honden van het erf, ze was een blazende harige bal met nagels, die als een klit op een hond zat.

Belker sterkte morgen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 09:58

Sterkte vandaag Belker.. :(:)

Mooie katjes,
Stoute superkat bij Janouk..hahaha..gek dier.
Tine goed bezig met schriktraining.
een pown springt over een hek, maar gelukkig nog aardig goed vanaf gekomen...
verder..wel bijgelezen...maar ff...warhoofd.. :wave: :evaw:

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:51

Hahaha, Janouk, katten zijn geweldige beesten! Ik mis die drie van ons hier wel op Texel. Vooral Mickey, die kletst heel veel. En die heb ik de eerste weken dat ze bij ons was alleen opgevoed, dus die is vooral heel blij als ik thuis ben. Ze ligt dan de hele dag bij mij. :D

Tinkertje, die eerste foto _O-
Je hebt 2 duivels in huis gehaald. :j

Belker heel veel sterkte vandaag. :(:)
Ik weet precies hoe het is om een rooie te verliezen. Bij ons nu ongeveer een jaar terug, maar onze Goofy was zo'n bijzonder beest dus ik denk nog regelmatig aan hem. Alleen jammer dat hij in 8 jaar al zijn 9 levens verspeeld had..

Alex liep gisteren heerlijk voor de sulky zijn ronde, niks gemerkt van zijn avontuur van zondag. Met Jorie was het even een beetje goed sturen in de bak. Er stonden nogal diepe sporen in de hoefslag van alle grote paarden, dus ik had maar even de binnen hoefslag gebruikt. De hoefslag was voor ons beiden niet zo prettig namelijk, want heel erg hobbelig. Hij wordt steeds handiger voor de sulky met korte bochten, dus dat ging boven verwachting goed. Ik wilde ze eerst allebei in de bak mennen, maar heb uiteindelijk Alex een uurtje buiten gereden. Alex vindt de bak vers gesleept namelijk al niet leuk, dus hij had waarschijnlijk gestaakt als hij in de bak moest met al die sporen haha. Die vindt buiten veel leuker.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:19

Sterkte Belker, hoop voor je dat het nog niet nodig is.

Weet iemand van jullie hoe het op dit moment op de Veluwe is gesteld met dazen en paardenvliegen?
Edit: denk dat het een vraag tegen beter weten in is :\ .
Laatst bijgewerkt door Gem op 16-06-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:35

Geen idee Gem.

Jorex weer lekker bezig geweest met beide!

Hier komt vanmiddag als het goed is de loonwerker om de bak weer op orde te brengen. :D
Kan ik thuis ook weer lekker aan het trainen.
Been van Ariel was vanochtend niet zo dik geworden, dus dat is fijn.
Kan ze wellicht eind van de week weer rustig aan het werk. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:39

Sorry, ik kom even stoom afblazen. Het blijkt dat ik vorige week stiekem ben gefilmd door een leerling uit groep 7. Dit werd me pas vrijdag geappt (het was donderdag al bekend). School doet er niets mee. Mijn duo (die dus 4 dagen voor de klas staat) heeft geen zin om problemen van de woensdag op te lossen. Op de woensdag staat er ook nog iemand voor de klas voor soort godsdienst/maatschappijleer, zij heeft/had vaker problemen met deze leerling. Deze leerling zorgt al jaren voor problemen, heeft geen respect voor leerkrachten. In plaats dat de school me steunt, het is tenslotte een strafbaar feit, krijg ik de opmerking dat ik geen klik heb met deze leerling. Wat maakt het hebben van wel of geen klik uit in het geven van goed onderwijs en voor de leerling voor het zich houden aan de regels.

Afijn, ik heb dus geheel tegen mijn normale doen in besloten per direct bij deze school te stoppen.

ps dit is ook de school die een opdracht liet duren tot een schoolvakantie, en dan na de vakantie weer een nieuwe opdracht had, zodat ze in de vakanties niet hoefden door te betalen. De school waarbij ik geen nieuwsbrieven of notulen kreeg en ik dus steeds achter de feiten aanliep.

Sorry, einde geklaag.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:52

Tine, ik begrijp je beslissing volledig. Een werkgever met zo'n lakse houding zou ik ook niet voor willen werken. Ik hoop dat je snel een nieuwe betere werkgever vindt die je wel serieus neemt.

@Gem, geen idee, ik kom nooit op de veluwe. Wel wordt Alex hier tijdens het mennen helemaal gek van de kleine mugjes(yup helaas maakt wel/ geen eiland daarin niks uit). Hij head-shaket dan continue, dus ik geef hem dan gewoon wat leidsel zodat hij dan ook niet zichzelf iedere keer in de mond zit te trekken. Maar ik overweeg best wel om een vliegenmasker aan te schaffen voor tijdens het mennen/wandelen. In de wei heeft hij er geen last van, want dit zijn echt van die wolken met mugjes zeg maar. Ik probeer altijd zo snel mogelijk er doorheen te rijden. Laatst met wandelen was het echt gewoon sneu, toen ben ik maar gaan rennen met hem. Jorie loopt door dezelfde wolk met mugjes en die heeft nergens last van, schudt zich hooguit na de mugjes 1 keer uit met zijn hoofd.

@Renske fijn dat Ariel weer de goede kant op gaat.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:04

Afbeelding
Heel dapper julia ingespannen en op de wagen gestapt,ze was zo braaf en luisterd goed alleen...mijn stuur naar rechts werkt niet.1x gelukt van de 20 pogingen
Gem: kennisen zijn net terug van epe,heerde enz en was goed te mennen zonder vliegendeken.
Tine:terecht datje ermee stopt.rare mensen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:50

Tine ik geef je groot gelijk.

Jorex vliegenmasker kan veel schelen. Ik gbruik met rijden van die sliertjes voor mijn haf, die wordt ook altijd kriebel van de muggen en vliegen. Ik spuit ze ook altijd in met veerust voor het rijden.

HT dapper geweest, en kan nu aan het stuur werken. Is ze nog nagekeken door een tandjes mens?

Vanochtend een rondje enkelspan met Eef geweest, mannetje deed het weer braaf in z'n uppie. Veel overgangen / tempowisselingen geoefend onderweg, ik vind dit leuker dan in een bak te rijden. Pony ook.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:07

Gem, ik was niet in gelderland, maar in Steenwijk en ik heb daar geen dazen gezien (terwijl we er vorig jaar wel een beetje gek van werden)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:51

Marga : zaterdag mag ze weer naar de tandarts,toen ze beleerd was kon ze ook alleen maar lange lijnen lopen en zou ik zelf verder het stuur erop zetten (heb erna maar 1 of 2xmee gereden en op zwangersschapverlof gezet)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:00

Gem schreef:
Sterkte Belker, hoop voor je dat het nog niet nodig is.

Weet iemand van jullie hoe het op dit moment op de Veluwe is gesteld met dazen en paardenvliegen?
Edit: denk dat het een vraag tegen beter weten in is : .

Nog niet gezien. Dazen dan. Bedoel je met paardenvliegen horzels? Ook nog niet gezien. Hoewel nu met warmte en vocht zal het niet lang duren.

We hebben vanavond afscheid genomen van onze grote rode.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:01

HT, wat super.