Vandaag Chip kennis laten maken met de sulky, sulky id weide gezet, beetje bewogen etc.
Kon uiteindelijk gerust sulky achter zn kont naar beneden laten zaken. En sulky in mn ene hand, pony id andere stukjes draven ging ook prima. Ik ben blij Tijd voor de volgende stappen.
Ir1ne
Geplaatst: 08-09-14 19:40
Ik heb een vraag, hoop dat ik hem hier mag stellen.
Een kennis van me heeft een friesje, pas beleerd voor de kar. In eerste instantie gekocht als goed beleerd maar dit bleek niet zo te zijn, ze is toen 8 weken lang naar een professionele beleerder geweest. Sinds ze terug is heb ik hen geholpen met het mennen, ik heb meer ervaring en minder angst. Nu weet ik dat er uiteraard na 10 stappen vooruit ook zo 12 achteruit komen, dat is ook prima.. maarrrr. Als we willen inspannen is ze erg gespannen, we konden wel aan een hek het tuig erop leggen en de wagen erachter trekken( uiteraard heeft iemand haar dan ook nog vast.. halster zit los om de ne en ze staat niet echt vast-vast zegmaar... ) ze bleef het meest rustig op die manier.. maar nu stonden er gister 2 mannen naast haar en dan hoort ze iets raars achter zich en raakt in paniek... steigeren.. gelukkig kon ik haar om en rond sturen en dat ging opzich wel goed, ze laat zich direct daarna wel sturen. Het is geen gemeen gedrag, ze zet het niet door en als het klaar is is het klaar. Hebben daarna ook heel erg fijn kunnen rijden in het weiland. Als we "los" inspannen wordt ze al paniekerig als we de kar achter haar zetten en ze iets achter zich hoort.
Nu heb ik het idee dat ze het gewoon graag wil zien, maar met die kleppen niet voldoende kan zien en daarom in paniek raakt.. ze is niet gemeen, trapt niet, bokt niet en trekt niet echt, ze rent een klein stukje vooruit of komt omhoog, je kunt haar daarna wel direct weer controleren... het is geen dolle stier die blind wegrent oid.
Hoor graag tips en trucs... zijn nog vragen hoor ik het graag. aub geen boze meningen, alles gebeurd doordacht en met beleid en in alle rust.. we zijn erg zorgvuldig en straffen niet, maar belonen goed gedrag en negeren het slechte gedrag of zoeken een andere optie...
tinker_sally
Geplaatst: 10-09-14 21:48
Wanneer maken jullie de stap om voor het eerst naar buiten te gaan? Sally is in de wei braaf, wil dit nog zeker de komende tijd blijven doen, zowiezo komt ze er zaterdag weer voor na bijna 3 weken niet voor de kar te hebben gestaan. Maar wanneer is een paard er klaar voor om de eerste stappen buiten te zetten?
Zodra ze stuurbaar en niet gespannen zijn. En ik tijd heb, dat is t lastigste probleem. Dan gaan ze in t 2span naast mijn super brave onverstoorbare merrie die in de groep ook de baas is. Ze lopen allemaal braaf met haar mee.
Gem
Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-14 21:55
Dat hangt van veel dingen af. Onder andere hoe "buiten" er bij jullie uitziet, hoe verkeersmak ze is onder het zadel of aan de hand, maar ook hoe goed het "stuur" en de "rem" (niet zozeer de voetrem) werkt.
Ontspannen is ze met oefenen in de wei al. Hier buiten is voornamelijk polder. Dus als het zover is pakken we zondagochtend. Kom je niemand tegen. Maar eerst gaan we verder wennen aan elkaar op de wei. Ik wilde de eerste keer buiten laten doen door de beleermeneer. Maar door omstandigheden van beide kanten word het pas weer volgend jaar dat die lange ls komt. Onder het zadel heeft ze best vaak van die schrikmomentjes als ik erop zit. Maar das meer omdat ik een gespannen ruiter ben. Zit er een zelfverzekerde ruiter op schrikt ze niet, tot maar paar keer. Voorlopig blijven we in de wei. En denk dat er vanzelf een moment komt dat we er beiden klaar voor zijn?
Tinker_sally, je voelt zelf het beste aan wanneer je paard er klaar voor is. Vertrouw jij het nog niet, niet doen. Pas als je zeker van je zaak bent, de uitdaging aangaan. Zowel jij als je paard moeten er klaar voor zijn. En inderdaad een rustig tijdstip uitzoeken.
Denice, goed bezig! Heerlijk toch, dat gevoel? Op naar de volgende mijlpaal
Met Jolly gaat het super. Hij loopt minder dan gepland, wegens een merrie die verplicht vol in training moet blijven, in combinatie met drukke studies van beide baasjes, en momenteel iets gevoelige voetjes. Maar als we hem ervoor hebben, loopt hij super. Hij is zo mak als een lammetje en schrikt nauwelijks. Vind hij eens iets eng, laat je de groom ernaast lopen en is er niks meer aan de hand. Braaf paardje! Zo hebben we het altijd al voor ons gezien, heerlijk dat die droom is uitgekomen!
Hier ook met grote sprongen vooruit. De eerste 3 ritjes buiten zitten erop. En superbraaf is ze. Zo schrikkerig onder her zadel. Zo het tegenovergestelde voor de kar. Volgend jaar gaat ze op ijzers en kunnen we flink kilometers gaan maken.
Ik heb Deedee van de week voor de 4e keer enkelspan gereden (is 1x 2span gereden tussendoor). Heerlijk zo'n makkelijke fijne pony, lekker rond sturen, wat stelling nemen is al geen probleem, lekker wat schakelen is ook niet moeilijk. Ze moet alleen nog rustiger in aanleuning worden (maar dat is ohz ook een puntje, maar word ze alleen door kleine kinderen gereden, maar is ze wel al wat verder door gereden).
denice
Geplaatst: 15-11-14 17:06
Even een spamfoto hoor!
Ons eerste prutwedstrijdje is een feit, hij was heel erg braaf!
Belker
Geplaatst: 16-11-14 19:33
Wat leuk Denice, gefeliciteerd met jullie mooie debuut.
Ik ga met het beleren niet zo hard. DC heeft nu een paar keer met sleep gelopen en trekt de sleep over het steen, door de plassen, door het bos, ongeacht wat voor geluid dit maakt of wat er achter hem gebeurdt. Ik ben hier heel blij mee. Ik ga nu eerst mijn menwagen nakijken en alles goed in het vet zetten en dan span ik hem eens in.
Hier ligt alles aardig stil, meneer zit ontzettend dik in zijn vacht en ben nu eerst weer bezig met grondwerk en de basics, tuig reageert hij prima op. Maar had het idee dat hij er nog niet klaar voor was om verder te gaan. Nu t tussen Chip en mij goed zit maar weer eens wat stappen richting het beleren nemen.
tinker_sally
Geplaatst: 17-11-14 21:24
Ik durf wel te zeggen dat Sally beleerd is Al blijf ik het vermoeden houden dat ze het vroeger ook al gedaan heeft. Ze pakte het zo makkelijk op, en de beleer-meneer zei het ook al de eerste keer. In de weekenden proberen we als het gaat een rit met de kar te doen. En heb de keuze gemaakt om met rijden helemaal te stoppen en voor het mennen te gaan. Zadel en alles zowat alles wat ik hier had liggen voor rijden is verkocht. Volgend jaar na juli is het de bedoeling om een superluxe tweewieler van Hans van der Mee aan te schaffen. En in maart gaat ze op ijzers, kunnen we nog flink kilometers gaan maken. Maar als ik kijk naar hoe ze het de laatste maanden voor de kar doet tegenover anderhalf jaar onder het zadel, durf ik met zekerheid te zeggen dat ze dit vele malen leuker vind. En ik ook
We hebben Don Camyro vandaag voor het eerst echt aangespannen en de eerste stappen als menpony gezet. Ik ben trots, op mezelf, dat ik het helemaal zelf heb gedaan en op DC, die het toch heel zoet heeft gedaan.
Nouvel
Geplaatst: 23-11-14 14:26
belker, wat superfijn dat het zo goed gaat zeg, top, genieten!
Bedankt. Vandaag weer voor de wagen gezet en ook dit deed hij braaf. Ik heb hem voor dewagen naar huis gestapt (400meter) en thuis uitgespannen. Ook dit deed hij braaf. De bak is te zwaar om echt in te mennen, dus ik hoop hem snel aangespannen het bos mee in te kunnen nemen.
Ojajoh
Geplaatst: 02-12-14 13:47
Hallo
ik wil graag de (verzorg) pony van m'n dochter gaan beleren voor de kar, dat we in de zomer lekker samen op pad kunnen, nou heb ik zelf al eerder 2 shets voor de kar beleerd (sulky's) ,maar eerlijk is eerlijk, ik was toen jong moedig en gewaagd. Het ging super hoor, uiteindelijk fantastisch voor de kar. Maar nu twijfel ik toch over het zelf beleren of laten beleren. Deze merrie is ietwat sensibel vergeleken bij de koele ruintjes die ik heb gehad. En er komt nu geen sulky achter waar ik alleen op ga maar een 4 wielige wagen waar ik samen met mijn dochtertje veilig op wil rijden.
Zijn er in noord-holland optie's voor hulp met beleren die betaalbaar zijn?