[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:06

Maisie, ja ventipulmin is goed spul, weet ik :j
Wobbe heeft dat vroeger ook gehad toen hij longonsteking had (al kreeg wobbe ook nog AB)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:28

Verstandig IT om Rafiki even op medicijnen te zetten :j
Citaat:
VHU dan zit je op nog geen km van mijn ouders af. Ik heb het plan ook om misschien die mee te rijden, maar weet het nog niet zeker. Dan kan ik je meeten als je het leuk vind. Is een half uur rijden voor mij.

He wat leuk Tallechie! Ik weet nog niet wat ik ga doen, mendurance of endurance. Als ik een vervoermogelijkheid heb voor mijn/een wagen dat ik alles tegelijk mee kan nemen wordt het mendurance, anders endurance. Ik heb gewoon het hele weekend stalling geregeld, is dat in ieder geval geregeld voor de rest moet ik het nog zien.

Heb ik me toch weer laten verleiden iets te zetten in dat topic over bitloos mennen }:) kan me er altijd zo over opwinden dat mensen je dat bitloze op willen dringen, laat iedereen doen waar hij/zij zelf zin in heeft (als ik maar geen bitloze mencombinatie op hol tegenkom 8)7 ). Ik zie mij met Rizanta al bitloos, echt niet, ben niet levensmoe |o Doen ze net alsof je iets niet goed doet met je paard of een of andere beul bent als je er een stang in hangt. Nou ik heb vaak mensen met bitloos zien rijden die echt niet diervriendelijk waren. En dan ook weer al dat commentaar van mensen die onder het zadel bitloos vergelijken met mennen :x

Sorry, moest het even kwijt :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:31

Ik wilde net zeggen je kan hier ook wel slapen. Heb nog een logeerkamer en is maar een half uurtje rijden met de auto :-)

Ik wilde vorig jaar ook al mee doen, qua conditie hoef ik het niet te trainen, maar moet even kijken hoe alles uit komt.

Ik heb het topic ook gezien, ik reageer er al niet eens meer op

edit kijk net even in de wedstrijdagenda maar 27 + 28 aug is er ook een marathon in Noordwolde.
Zal even gaan overleggen welke we dan gaan rijden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

Nou zeg ga jij niet bitloos met Veale :+ raar hoor _O- zou je echt eens moeten proberen >;)

Bedankt voor het aanbod +:)+
Denk dat je voor mendurance wel iets moet trainen hoor... zeker in DFW is best wel pittig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:32

ik denk dat bitloos wel kan bijv in een bak ofzo. En als het echt aan de kletter gaat heb je aan
een bit ook weinig meer maar dan geeft het toch een beter gevoel met bit.

VHU leuke foto's nu wachten op naaltje. Enne leuk vooruitzicht m(en)durance.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:52

:wave:
ik zag mezelf op foto _O-
en @VHU; 1- geweldig dat je even hoi kwam zeggen en helemaal gekeken hebt, echt súperleuk!!!!!!! :D
en 2- je hebt over de tiggeltsebergstraat gemend? :+ en jij wou geen TREC-ers tegenkomen? :+

goed, mijn verhaal
Diddle heeft zich super Diddle-ig gedragen. Kanjer als ik hem even nodig heb, lekker mieteren als ik er vanuit ga dat hij het allemaal wel doet omdat we dat toch wel kunnen :D :')
De boomstam van VHU haar foto is de enige hindernis die we niet eens geprobeerd hebben, voelde niet goed, dids was aan het omdraaien en stoppen in het parcours, ivm van andere paarden weggaan.
De rest wel gedaan, helemaal trots op 'm :D

De ''buitenrit'' ging ook goed, alleen zijn we zo'n 6km verkeerd gereden en hebben we daardoor ook 2 posten gemist, dat kost punten (en motivatie := )

De MA (150 meter langzaam in galop en 150 meter snel in stap) ging half super en half brak :+
150 meter galop was van de groep af, en na zo'n 100 meter ging diddle vanuit een super galopje in zijn achteruit, want het drong door dat hij alleen was _O-
terug stappen ging prima, want dan kon hij naar de rest :')
:+: pony

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:03

Als ik geen zin meer in het leven heb is dat een optie ja... maar nu niet hoor
VHU ik train lange afstanden voor de marathon. Dit doe ik ook op tijd en op de km afstand. Dus dat kan hij. Hij loopt gemiddeld 12 km per uur, wat hij in de marathon moet doen. Dan is het wegtraject een uur en de marathon ook een uur.
Op wat voor manier zou ik dan moeten trainen? Maar denk ook dat mijn vader voor de marathon kiest, maar zal het overleggen.

Een echte diddle/fjorden dag dus Naaltje. Maar super dat je het gedaan hebt en weer een ervaring rijker.
Hoe is het met zijn pootje/?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:12

pootje minder dan we hoopten
hij heeft geen stap gekreupeld of ingehouden
maar het vulde ietsje met vocht..
Hij staat nu dus sowieso 1 week op staprust en koelen
En het kan goed zo zijn dat ik er 2 weken van maak :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:19

Verstandig inderdaad, maar gelukkig had hij er nu geen last van.

Ik wilde vanavond naar veale, maar vriendlief moet morgen naar een klant en er zijn dingen nog niet goed, dus hij is naar mijn zwager om dingen af te maken.
We gaan hem waarschijnlijk aan het einde van de week voor het eerst inspannen, mits mijn wagen weer terug is

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:30

naaltje, je hebt wel een geslaagde dag gehad dus?
zijn er nog foto's gemaakt?

Tallechie hopenlijk heb je je kar snel terug en kun je veale weer inspannen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:30

Ha Naaltje, goed je te horen, dus jullie zijn weer thuisgekomen.
Het was zeker leuk jullie te zien :D en gezellig :j
Ben je niet helemaal afgedraaid??

Citaat:
VHU ik train lange afstanden voor de marathon. Dit doe ik ook op tijd en op de km afstand. Dus dat kan hij. Hij loopt gemiddeld 12 km per uur, wat hij in de marathon moet doen. Dan is het wegtraject een uur en de marathon ook een uur.
Op wat voor manier zou ik dan moeten trainen? Maar denk ook dat mijn vader voor de marathon kiest, maar zal het overleggen.

Denk dat je vader vast voor de marathon kiest, jullie hebben dat ook vaker gedaan en kan me heel goed voorstellen dat jullie zo onderhand weer eens 'echt' aan de slag willen in SGW.
Was ik even vergeten hoor, dat jullie dan natuurlijk weer goed marathon/sgw getraind zijn.
Maar een mendurance is een veel langere afstand dan de marathon het wegtraject. De marathon zelf vraagt explosieve kracht in de hindernissen, dat is ook een andere belasting dan dat langere afstand. En dan heb je tussendoor ook nog een soort van 'rust'. Het wegtraject is ook nog met een staptraject en korter. Trainen voor mendurance is vooral veel langere afstanden in een wat lager tempo. De hartslag moet bij mendurance bij de finish ook lager zijn (64) dan bij de marathon.
Als een paard vooral 'explosief' getraind is dan heeft hij zijn spieren en uithoudingsvermogen anders getraind dan wanneer een paard 'lange afstand' getraind is. Zo kan een draver bijv wel supersnel zijn op een koers van een paar minuten, maar hij gaat soort van dood als hij een langere afstand moet doen, zo maar out of the blue. Dan verzuurt hij compleet.
Een marathon getraind paard heeft zeker een uitstekende conditie, en zit natuurlijk al heel wat dichter bij mendurance aan dan bijv een koersdraver en ik denk dat ze ook best een mendurance uit zullen kunnen lopen, maar vooral dat langere werk is een totaal andere belasting. Ook geestelijk. Zeker als een paard tussendoor hindernissen gewend is.

Dus trainen voor mendurance is vooral langere tijd goed kunnen draven in een vast tempo (af en toe wissel je dat dan af met stap, Napie doet ook galop, dat doe ik dan weer niet :+ ), over verschillende ondergrond en in verschillende omgevingen. Daarbij moeten ze op de p/a controle de rust kunnen vinden om zich te ontspannen (anders blijft de hartslag te hoog) en zo ook als je voorafgaand aan finish/p.a stapt. En ze moeten leren goed te eten voor de wedstrijd, de voorkeuring goed te ondergaan (rust, regelmatig kunnen draven/stappen), tussen andere aanspanningen het traject afleggen. En je paard moet over die lange afstand ook goed in evenwicht kunnen lopen, nagevelijk en niet te rommelig, anders zijn ze aan het eind van die 30 km gewoon onregelmatig of stijf.

Maar zoveel heb ik ervan begrepen hoor, Napie weet daar veel meer van af.

Naaltje ik zal je de foto's even mailen, voor jouw topic, die je natuurlijk gaat maken ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-05-11 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:34

lieff VHU! :D

ja er zijn fotos gemaakt
maar zoals VHU al zegt, ik ben compleet afgedraaid := dat fototopic komt morgen dus pas :o

Ik keek net in de spiegel, had mezelf gewassen, en ik ben net zo'n panda _O- heb namelijk een bril op, m'n kop is verbrand, behalve van die kringen en 2 streepjes van m'n bril _O-

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:36

Denk het ook hoor, maar vorig jaar wilden we de mendurance ook rijden maar toen viel het in mijn vakantie en vond hij het jammer. Nu rijden we dit jaar (als alles goed gaat) al 2 marathons, dus misschien zegt hij ook wel dat we het gaan proberen.

Ik snap wat je bedoelt met de langere afstanden. Daar kunnen we op zich wel aan werken. Veale heeft een constante draf. En gaat door. Hij heeft wel ook altijd voor de huifkar gestaan, dus de langere afstanden kent hij ook wel, is wel 2 jaar geleden maar toch.

Hartslag maak ik me geen zorgen om. Voordat ik de marathon in ga is deze normaal 55 volgens mij, en als ik eruit kom 61. Tenminste dat was de laatste keer.

maar zal het overleggen en anders volgend jaar. Maar dan wordt het wel lastig om te komen kijken. Of kom je die vrijdags al???

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:40

Jee naaltje en vhu hebben gemeet! Naaltje; je bent dus tevreden? Wel leuk lijkt me zo'n trec wedstrijd!

Tallechie: balen dat je niet naar Veale kon!

Wel of niet bitloos... tja, ik heb vaak zat het gevoel met stang niet complete controle te hebben, zonder bit ga ik dus maar niet proberen... :P Wel is het zo dat als we dan in de sloot liggen, we minder snel zinken.. :+

Vanmorgen nog maar eens geprobeerd op de "nieuwe" manier te mennen. Ik had er een hard hoofd in na donderdag en onze miscommunicaties.. mááár ze ging eigenlijk heel lekker. Hier en daar nog wat protest, maar dat mag ook. Nu had ik gewoon het gevoel er controle over te hebben, en ze gaf me regelmatig mooie nette stukjes, heerlijk van het bit af, haha. We gaan er wel komen, we en vooral eef moeten gewoon nog even wennen.. ze moet opeens op dr eigen benen lopen en dat vind ze wel erg lastig :o

Fijne avond allemaal nog!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:46

Citaat:
Veale heeft een constante draf. En gaat door. Hij heeft wel ook altijd voor de huifkar gestaan, dus de langere afstanden kent hij ook wel, is wel 2 jaar geleden maar toch. Hartslag maak ik me geen zorgen om. Voordat ik de marathon in ga is deze normaal 55 volgens mij, en als ik eruit kom 61

Nou dat zijn inderdaad super waardes zeg. Het is wel zo dat als ze eenmaal goed lange afstanden hebben gedaan ze dit ook weer heel snel oppikken als je het weer gaat doen. Dat weet ik niet vanuit mendurance, want daar heb ik veel te weinig ervaring mee/in, maar wel vanuit endurance.
Ik kom de vrijdag al aan, als alles zo gaat als ik heb gepland.

Citaat:
Wel of niet bitloos... tja, ik heb vaak zat het gevoel met stang niet complete controle te hebben, zonder bit ga ik dus maar niet proberen... Wel is het zo dat als we dan in de sloot liggen, we minder snel zinken..
_O-

Die nieuwe manier is dat iets speciaals dan? Heb het even gemist geloof ik?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:48

Misschien dat we dan vrijdag kunnen meeten, afhankelijk hoe laat jij aankomt enzo.
Want waarschijnlijk moeten we vrijdags dan verkennen, maar dan moet ik mijn vader op halen.
Want Noordwolde ligt daar vlakbij dus rijd er in principe langs. Moeten we tegen die tijd maar even overleggen.

Ja veale is heel snel op conditie/bespiering ed. Heb hem nu 5 keer gelongeerd, spiertjes zitten er al weer redelijk op en wat ik kan zien de conditie ook.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:11

Ik had steeds hele vermoeide armen/handen na een les. Bleek dat eef veel te veel op mij liep in plaats van op dr eigen benen. Ik moet dus het gewicht van het bit af zien te houden, wat betekend dat zij dr achterhand moet gebruiken en niet meer mag hangen, en dat kan ze niet waarderen ;) Voor mij ook lastig, want ik moet leren veel sneller los te laten. Voor mn gevoel geef ik dan de controle uit handen, maar begin nu te merken daarna juist meer controle te hebben.

Voor ons dus de nieuwe manier. Dinsdag in les geleerd en ging goed, donderdag zelf geprobeerd en was een groot drama met een super gestresste pony, vanmorgen ging het een heeeel stuk beter, dus we komen er wel, ik en mn knollie..:D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 22:17

@Tallechie zou leuk zijn :j
@Eefielover, dat had ik inderdaad niet meegekregen. Altijd lastig om je manier van mennen/rijden aan te passen / te veranderen. Ik merk zelf vaak dat als ik met Rizanta buiten men, ik dat toch nog steeds spannend vind, zeker over de weg (en dan al helemaal met zoonlief achterin de wagen), omdat ze zich zo groot maakt. Dan heb ik ook de neiging de boel vast te pakken, wil ik ook te veel controle :o , met als gevolg dus ook zere handen. Had vandaag na een kwartiertje dus geen gevoel meer in mijn handen :roll: Toen dacht ik Maaike, relax, het gaat goed, pfffff. En de rest van de rit dus met veel makkelijkere hand, fijner mondje van Rizanta en goed gevoel kunnen mennen :=

Maar goed, weten is een ding, doen een tweede he.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:21

die naaltje....wat een toppony,je bent vergeten een duifje na te doen voor VHU! nu heeft ze je op de foto gezet :j
ik ben maar aan het longeren geslagen met sun,had bijzetteugels maat pony gekocht....tjonge...moest wel ergggg veeel gaatjes bijmaken :j
maar ze liep er lekker mee <3

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:26

Naaltje, klinkt als een top dag! Hopelijk komt t vlug goed met zijn beentje!

IT, hopen dat rafiek er snel van opknapt!

VHU, jij hebt je ook prima vermaakt vandaag :D
Ik ga 18 juli voor een weekje naar de albertshoeve :D Met silvester en een vriendin en haar pony's!

Nou morgen mn eerste menles! Spannend :D
Tuig zit volgens mij niet helemaal goed, heb aan de ene kant schuurplek op mn schoftje en aan de andere kant niet. Dus hopelijk kan mn instructeur zien wat er mis is :)
Vandaag nog even geoefend en ging super :D
Sil heeft nog steeds last van de lente, want zelfs op t erf schrikt hij overal van :P

En ga morgen beginnen met het opknappen van mn concourswagen! Word nog wat, want ben een complete leek!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:27

zo ik ben weer in het land der levenden :))
m'n lippen zijn verbrand, dat doet zeer!! :')
Duif nadoen ben ik inderdaad vergeten :+ maar kwam rizanta ook niet tegen, dan is dat minder belangrijk _O-
ik ga zo maar een topicje maken :)

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:19

Mogge,

@Naaltje, als ik het zo lees hebben jij en Dids het goed naar het zin gehad gisteren +:)+
@VHU, wat leuk dat je bent wezen kijken bij Naaltje en dat je zelf ook lekker gemend hebt met zoonlief erbij op de wagen :):)
@jenkins, veel plezier met je 1e menles vandaag, wel vervelend dat je pony kaal wordt van het tuig... maar even goed naar laten kijken.
@Eefielover, hoe herkenbaar, gewoon blijven doorzetten ook al lukt het niet bij jezelf in 1x het is voor jullie allebei een andere manier van rijden :j

Ik mag zo weer gaan werken... ik ga bij deze werkgever de dagen aftellen want per 1 juni 2011 heb ik een andere baan *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:29

aaah, ik kijk net de fotos die VHU gestuurd had :D
En daar zit een kei schattige Dids foto bij :+:
Afbeelding
Volgens mij zag hij een mier lopen ofzo?
die snuit, die oortjes :D

We stonden hier te wachten om de MA of PTV te starten, aan mijn zenuwachtige grijns te zien zal het MA geweest zijn :+

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:04

Aaah wat een lieve foto naaltje!!

Ollie, succes met aftellen!

En niet sil wordt kaal van t tuig, maar op mn schofttuig zelf zit een schuurplek :P Van de lichtogen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:15

Allereerst Ollie, enorm gefeliciteerd met je nieuwe baan, da's toch super zeg *\o/*

Lieve foto van Diddle'tje <3 hij stond er zo schattig & braaf O:) ik moest ook zo om hem lachen in dat stukje van galopperen. Ging vol enthousiasme van start en opeens viel het kwartje zo van ja, zeg, ik ben toch niet gek, waar zijn mijn vriendjes, hellup _O-

Jenkins, wat voor tuig heb je? Toch ook een Ideal? Mag niet hoor, schuurplekken, misschien zit je lamoen iets te krap of zoiets, maar anders zou ik terug gaan naar waar je het hebt gekocht. Leer moet toch wel wat kunnen hebben lijkt me en zo vaak men je nu ook weer niet.

Ga vanmiddag bij 2e hands Wijkmans wagen kijken, ziet er op foto's goed uit. Is wel wat ouder type maar volgens mij degelijk en goed onderhouden, lijkt me prima wagen om mee te beginnen (en betaalbaar := ).