[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18

:o? als nieuwkomer sta ik toch wel te kijken over die zweep discussie. Ik leer nu net dat de zweep zo belangrijk is, de benen van de ruiter zijn de zweep van de menner en dergelijke. Zou je zonder zweep mogen rijden.
Vind een aanwijzing of klein tikje met zweep een stuk eleganter moet ik eerlijk zeggen dan een enorme haal met de leidsels ~~}>
Wat is het koud hier vandaag....brrrrrr.
Ik heb me er maar bij neergelegd dat we deze maand niets constructiefs meer gaan doen. 't Spul staat lekker in de wei / paddock /stal, ze leven zich regelmatig uit dus beweging krijgen ze wel.

tallechie

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:21

Ben het met je eens vanhuisuit. Ik heb ook geleerd zodra je bent opgestapt moet je de zweep er bij pakken. Ik vind het ook 3x niks om zonder zweep te mennen. Moet zeggen dat ik het soms in de les wel even doe omdat ik anders kramp krijg. Maar in de draf en gallop heb ik de zweep er altijd bij.

Ik heb ook al het genoegen genomen om veale deze maand niet meer te trainen, alleen zijn beweging te geven..

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:26

Ik heb vorig weekend een stap/dressuurtraining gehad.
Was het moe om niks te doen. Dus pony ingespannen, voor de slee gezet en men dressuur oefeningen in stap geoefend (stelling, buiging en gebruik van de achterhand). Het ging niet heel super, maar had toch weer het idee dat de pony training gehad heeft.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:47

Ik rijd ook altijd met zweep, zonder zweep lijkt het inderdaad of ik niet kompleet ben :)..

Is een kast van 135x100x40 groot genoeg voor mijn tuig, persoonlijk denk ik het wel, hier in de buurt zijn namelijk 2 kasten voor 20 euro per stuk. Alleen wel een gele kleur, maar dat is niet anders, staat dan toch in stal :Y)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:25

Ik merk zeker met 2-span dat ik niet zonder kan. Zowel dressuur niet als hindernissen niet. Gewoon om een ponie te kunnen begrenzen als hij zowat de bocht omvalt de bocht om. Met tandem ben ik nog te traag met sturen dus of ik nou een zweep vast heb of niet maakt niet uit :)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:00

zonder zweep ga ik niet rijden, soms zet ik hem even opzij omdat ik last krijg van
Mijn tennisarm..
Vandaag een dagje zonder pony's en ff flink aan school bikkelen, morgen komt de hoefsmid weer, moby's hoefjes zijn echt hard nodig!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:22

Ik ben nu ook druk voor school bezig, bah :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:33

ik zou hard voor school bezig moeten zijn *shame*

't sneeuwt/ijzelt hier...
heb wel dids nog een klein eindje meegenomen, kwam aanrijden met de auto en hij kwam keihard aangedraafd.. ij hadn og net niet zelf zijn hoofdstel omgedaan :)) dus toch maar even meegenomen :P

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:38

Heb net mijn verslag af en ga zo even me hondje uitlaten, daarna staan nog 2 toetsen te wachten die ik moet doornemen die ik vandaag eigelijk moest maken, deze wil ik proberen morgen te maken zodat ik toch bij ben. Vandaag dus in overleg met mijn ouders een dagje ingelast voor te werken aan school. Want ik wil echt dit jaar slagen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:40

ik ga me maar snel aankleden en naar stal, begint weer te sneeuwen he bah :(

Helaas de kasten zijn verkocht :(

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:53

Ik weet niet als zo'n kast groot genoeg is Laura.
Maar balen dat ze verkocht zijn

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:59

das jammer laura!
hier sneeuwt het ook weer echt vervelend!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:25

Om nog even terug te komen op de franse stand, dat is als de teentjes naar buiten wijzen zeg maar. Gaat vaak samen met x benen. OF het een komt van het ander of omgekeerd. Maar ik wil geen pony met enorme x benen / franse teentjes :(
Nu heeft Freddy van het begin af aan al de neiging tot x beentjes, dus we zijn al steeds bezig maar van de week viel het me opeens enorm op. Hij wordt deze week weer bijgewerkt en ik zal er even goed op letten dat het even wat rigoreuser wordt aangepakt.
Denk dat hij gewoon in een groeistuip zit of zoiets.

De mannetjes zagen er vandaag zeer tevreden uit. Leuk Marianne dat jouw jonkie het ook zo goed doet. En dat halthouden dat oefen ik heel veel omdat ik er zo'n ontzettende hekel aan heb als ze maar zitten te drammen. Simba dramt nog behoorlijk eerlijk gezegd, zou hij niet moeten doen. Bij Alwyn hoop ik dat het zo blijft als nu want hij luistert erg goed op het stemcommando. En kan ook gewoon flinke tijd stilstaan, ook niet onbelangrijk ;)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:48

ohja dat was et hmmm vervelend
mijn driejarig heeft achter ook een ligt scheve stand, en voor groeien de hoofjes heel hard en gaan snel "krullen" omdat ze helaas al een keer bevangen is geweest. al vind ik dat et al minder is, ze is voor het laatst bekapt in oktober en het is nu pas weer nodig. dus daar gaat al drie maanden overheen terwijl het eerst echt om de 7 weken moest. de hoefsmid heeft ook gezegd dat ze door haar jonge leeftijd er wel nog overheen kan groeien.

@ vanhuisuit, ik heb halthouden vanaf het begina f aan veel geoefend met haar, maar omdat ze met beginnen niet rustig op mij wilde wachten, en echt een pingpongballetje werd vond ik dat ik wel even duidelijk moest maken hoe halthouden ook alweer moest haha. vind het ook stiekem wel fijn dat er een beetje pit in mijn pony zit

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:04

Zweep zit bij mij ook standaard in mijn hand, zonder voelt zo kaal

Vandaag mij maar weer naar stal gewaagd. Rijden zit er nog steeds niet in. Maar wezen longeren, ze moeten lekker sjouwen door die hoge sneeuw. Is ook effectieve training

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:38

@Marianne, ik bedoelde het in het algemeen hoor, niet dat jij niet oefent natuurlijk :+ Wat jammer dat ze met haar 3 jaar al hoefbevangen is geweest maar..... met goede aandacht en zorg kun je het echt weer een heel eind goedkrijgen, het gaat bij jullie gelukkig ook al een stuk beter. En op de foto's te zien is het een prachtige pony met mooie gangen.
Onze haflinger was ook hoefbevangen geweest, na een jaar zag een nieuwe hoefsmid het vrijwel niet meer. Heb hem wel een tijd ook nog op hoefcompositum van de paardendrogist gehad. En natuurlijk gewoon goed in de gaten willen houden. Bij Stan was het echt een geval van gewoon veel te vet laten worden (niet bij ons hoor, bij zijn vorige baas).

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:02

@ VHU had het ook algemeen opgevat hoor ;)
inderdaad jammer dat ze al hoefbevangen was geweest en waarschijnlijk ook een ontsteking in haar hoef heeft gehad, aangezien er een gat in haar hoefwand zat... maarja ik kon haar niet laten staan, erg hè. maar merk nu wel dat ik een band met haar op aan het bouwen nu ik zie hoe ze is, ze is werkwillig, braaf, maar wel met pit en een sterk eigen willetje ik wordt altijd zo vrolijk van haar, ze laat helemaal merken dat ze blij is om je te zien, als ik me rot voel kan zij dat zo laten verdwijnen, heerlijk is dat.

ben benieuwd wat de hoefsmid zegt, of hij ziet dat er al verbetering is...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:50

Stan had toen we hem kochten helemaal zo'n bult op zijn hoef. Hij heeft een keer een fikse hoefzweer gehad, daarna nooit meer iets en ook nooit kreupel. Na een jaar zo ongeveer was de hoef helemaal vernieuwd en de andere hoefsmid zei dat hij er vrijwel niets meer van kon zien, 't was dat ik het zei en de plek aanwees op de witte lijn waar die nog wat wijkte, anders had hij het niet gezien.
Ik vond het alleen wel lastig dat ik hem nooit meer echt in een lekkere wei kon zetten, gewoon onbezorgd in de koppel in de zomer. Helaas heb ik hem moeten verkopen omdat ik door een blessure niet meer goed kan rijden .... en voor de wagen durfde ik niet (een onbeleerde grote haflinger, met een onervaren menner....dat zag ik niet zitten). Toen ik hem kocht vond ik hem ook zo ontzettend zielig en lief :+: heb er toen nog een week of 2 over nagedacht en toen was hij nog niet verkocht. Had echt het idee dat hij naar de slager zou gaan als ik hem niet mee zou nemen. En tja, dan ga je overstag.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:06

ja als je eenmaal voor zo'n beestje gaat kijken, is het lastig objectief te blijven hoor, achteraf is moby te kort in haar nek, en staan haar voorbenen wel flink uit mekaar, maar ach, ze doet haar best en heeft een superkarakter dat maakt et allemaal goed :+:

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:00

Vanavond tandem hengstjes kunnen rijden. Was erg blij met de zweep!! wat een lamme dondertjes zeg!!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:00

Wat leuk dat de banden hier groeien met de beesies, Vandaag wezen longeren (zonder lijn) en toen moest ik even bukken om me veters te strikken, meneer kwam bij me staan en kijken wat ik aan het doen was, heb hem geleerd als ik maar iets door me hurken ga hij naar me toe komt. Hihi maar nu was het eigelijk niet de bedoeling, maar vond het toch wel heel aandoenlijk en dan ga je toch even met hem knuffen :).. het is zo'n lief dier! Zulke momentjes zijn altijd erg leuk.

Wat leuk dat je toch even kon rijden jouke_h! :)

Ik ga slapen, ben alweer een uur te laat als ik van plan was

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:04

Ik doe altijd mijn best objectief te blijven, maar karakter en een klik hebben geeft bij mij de doorslag, uiteindelijk is Wieneke wel ook een mooie pony, maar ze mocht wat meer beweging hebben.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:17

er staat een jaarling bij ons op stal te koop, heb altijd gezegd dat lijkt me zo'n leuke om voor de kar te hebben, helaas heb ik nu niet de middelen om een 2de te nemen, maar oh ze is zo leuk en dat wel voor een merrie (ben nooit zo weg geweest van merries :P)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:35

Is altijd moeilijk om niet teveel op basis van emoties de keuze voor een dier te maken.
Iets mooi vinden is ook een emotie, natuurlijk.
Is ook wat je wilt, de pony waar ik wedstrijden mee wil gaan rijden, heb ik toch wel uitgezocht naar criteria die ik anders bij een rijpaard voor mezelf onder het zadel ook gekozen zou hebben. Beweging en uitstraling zijn in de dressuur toch belangrijk, werkwillig en goed karakter is vanzelfsprekend. Daarbij kwam ook de emotie, want telkens als ik hem zie, vind ik hem nog steeds heel erg mooi.

Die pony (schimmelwelsh) van mijn dochter moest voornamelijk braaf, goed opgevoed zijn en goed doorgereden voor de wagen, bewegingen waren mooi mee genomen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:55

Hallo mensen,
Sorry dat ik zo kom binnenvallen.. Maar ik zou graag een tuig willen aanschaffen, dit omdat het mennen mij steeds meer trekt en 1 van mijn paarden het heel leuk vind. Graag zou ik dan willen weten wat nu een goed tuig is, wil namelijk geen rommel kopen wat stug, keihard is of snel gaat scheuren.
Graag jullie meningen, wil niet iets gelijk uit het hoogste segment maar gewoon een goed degelijk tuig voor een goede prijs (tot 600 euro max liever minder natuurlijk!!)
En ook zou ik graag willen weten wat jullie fijne marathonwagens vinden.. Kan ik daarvoor gaan sparen!

Alvast bedankt he!