[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:04

Goedemiddag allemaal.

Rembrand krijgt pavo winners sport muesli, Amerigo pavo nature's best en af en toe een stukje pavo koek erbij. Straks voer ik ook nog winterwortelen bij. Hooi wordt nog haast niet gevoerd, staat nog genoeg gras. 's Nachts eten ze nu nog minder dan 1 plak hooi (krijgen ze in principe onbeperkt, maar blijkbaar staat er nog zoveel gras dat als ze op stal staan geen/nauwelijks hooi eten).

Naaltje: sterkte. Moeilijke beslissing.
VHU: lekker rustig in huis ;)
LRivaldo: hoop voor je dat ze eruit komen wat het is. Vreemd dat ze medicijnen zwaarder maken als ze niet weten wat het is. Borderline en aanverwante ziektes zijn lastig. Ik hoop dat ze je goed begeleiden.
Marianne: grappig eigenlijk te zien hoe die draken zich dan toch eigenlijk best goed gedragen bij jouzelf. Heb ik hier ook, Rembrand lijkt heel makkelijk, maar een ander kan er eigenlijk helemaal nog niet zo snel iets mee. Streelt het ego natuurlijk toch een klein beetje. :o

Gisteren niets meer met Rembrand gedaan, was te moe. Moest ook nog auto ophalen bij garage ivm apk/grote beurt. Kreeg ik een steekproef van RDW, dus moest heel lang wachten. Maar goed, auto is nu 2 keer helemaal nagelopen, moet gek zijn wil er iets gemist zijn. ;) .

Vandaag krijgen paarden weer vrij vrees ik. Moest vanmorgen weer naar Haren, zo even slapen en dan zoontje ophalen en samen naar zwembad. Vanavond ga ik naar theater (Peter van de Hurk, ben benieuwd). Morgen maar weer proberen.

Nou, ik ga even gestrekt en kom vanavond wel weer even langs hier. Niet teveel posten hoor!! :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:35

Anoniem

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:38

Tine, extra spannde zo steek proef maar auto is goed door ? Naaltje, veel sterket zijn vervelende dingen.
b485, zal in avond wel even naar me bericht kijken. vandaar dat haast niemand op reageerd :+

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:56

ook dat bericht gelezen over dat span die verongelukte,tjeetje wat erg(gebeurt best wel veel de laatste tijd)
naaltje: sterkte en wijsheid gewenst,hoop dat je nog wel wat geslapen hebt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:58

Evelinee, wat super gaaf dat 8 span! je zou wle veel bekijks hebben gehad

Joram, ik vind het toch altijd maar knap dat Tobbe zo los blijft staan als jij een foto maakt.
vind het eerlijk gezegd een beetje 'eng/tricky' vooral omdat jij ook aangeeft dat hij nog wel eens schrikt..
nu rammelt er misschien niks, maar ook zo kan hij schrikken... en dan ben je echt ver van huis als hij nu aan de ren gaat.

Naaltje, sterkte meid :(:) als je wil mag je me altijd PBen he?
heb je wel een beetje kunnen slapen?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:03

Naaltje heel veel sterkte!

Tine veel plezier vanavond.

Joram niet alleen dat berichtje is vervelend lezen, alle berichten, zitten veel grammaticafouten in. Moet soms een zin meerdere keren lezen.
Maar vindt het inderdaad ook onverstandig om hem zo los te laten staan.
Heb je wel les?

Om drie uur komt de dierenarts voor Veale.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:09

succes! ik ben benieuwd wat er aan de hand is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:12

Citaat:
VHU: lekker rustig in huis
saai zeg maar ;) Bart moet inderdaad voor zijn werk weg. Hij werkt veel met mensen in het Midden-Oosten (Algarije, Libie, Saoudi Arabie) en nu hebben ze ergens 'in het midden' afgesproken, dat is dus Parijs, vervelende baan heeft die man toch ;)

Pony's krijgen er nu ook wortelen en voederbiet bij, vinden ze heerlijk. En droog brood, compact gras (1/3 pak per dag voor 3 pony's :Y) ) en gewoon hooi (4 plakken per dag). Alwyn krijgt nu eindelijk weer normale afmetingen, Snuit is nu goed, Freddy ziet er ook goed uit.

Leuk Tine naar theater, hebben we al in geen tijden meer gedaan. Hoe regel je dat dan met oppas?
Dat losstaan van paarden moet je goed op blijven letten, op de stalhouderij letten we er ook heel goed op. En dat zijn super brave paarden (maar 't blijven dieren en de omstandigheden heb je niet altijd in je hand).

Vanochtend heeft groom Tamara met Alwyn gemend. Hij liep er zo lekker bij. Ik heb ernaast / voorop gereden met de fiets. Geeft hem goede houvast en zo krijgt hij denk ik veel vertrouwen in alles. We hebben een uur flink gedraafd en natuurlijk ook stukjes gestapt maar vooral draf. Pony was nu eindelijk een beetje nat achter zijn oortjes en beetje op borst / achter zijn voorbenen (buik/oksel zeg maar) :=

Vraag voor volgend jaar voor beide mannen startkaart aan. Alwyn gaat zowiezo in de dressuur, hij loopt echt netjes. Vandaag ook prachtige halsstrekken gezien. En als we dan een wedstrijd D/V hebben doe ik hem gewoon ook vaardigheid. Snuit lijkt me leuk vaardigheid. Of met het tweespan alles. Heb nu ook nieuwe tweespanleidsel binnen (oude was met andere tuig verkocht moest nieuwe bestellen) en nu is eindelijk alles compleet. Dus nu mijn instructeur lief aankijken wanneer hij langs wil komen :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:16

wow, heb jij ze onder dekens VHU?
dids is na 10 minuten vlot stappen al vochtig :')

verder heb ik nog meer gelezen, maar ik ben 'n warbol..
m'n voet is overigens flink dik.. helaas.
@IT; nee ik heb echt beroerd geslapen.. hoort erbij he..
ben benieuwd of en wanneer er gepraat kan worden, en wat de uitkomst is. Maar ik kom er wel :)
ga zo met mama boodschappen doen, nemen de hond lekker mee, kan ik wat met 'm stoeien onderweg. ga 'k bij de winkel wel op 'n bankje zitten..
nu nog zien te regelen hoe ik op m'n werk/stage kan gaan komen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:33

@Naaltje, fijn dat je bij je ouders terecht kunt. Toen ik zo'n jaar of 22 /23 was heb ik hetzelfde gehad, woonde al 2 jaar samen, boel ging niet goed, kon ik mijn boeltje weer oppakken en ben weer bij mijn ouders gaan wonen voor poosje. Was wel lekker, even bijkomen. Maar hoop voor je dat er nog gepraat wordt en dat het nog op zijn pootjes terecht komt.

Hier zeker geen dekens, weet niet hoe het komt, maar ben er wel blij mee. Simba zweette ook vrijwel niet. Snuit wel wat maar ook niet overdreven, of ik moet echt heel lang hard draven maar goed, lijkt me logisch (ook dan is hij erg snel weer droog). Maar denk ondertussen wel dat ze in onze paddock op een of andere manier best wel conditie krijgen. Ze lopen toch vrij veel heen en weer de hele dag, wat met elkaar te rotzooien, beetje rennen, bokken, bijten en steigeren. Volgens de mensen op de tuin die ze dus ook zien als ik er niet ben kunnen ze zo 10 minuten/kwartiertje aan het rennen zijn en dat wel een paar keer per dag. De paddock is best zwaar, ligt flinke laag zand in.

Citaat:
daarom vind ik spannen altijd toch een beetje eng... Je kan het ene paard wel onder controle krijgen, maar als het andere paard niet stopt beland je alsnog in de goot.
Heb nu denk ik zo'n stuk of 20 / 25 keer een tweespan meegemaakt, als menner of als groom. Maar vind juist dat de paarden veel steun aan elkaar hebben in spannende situaties. Denk dat een enkelspan paard het veel moeilijker heeft. Maar als het inderdaad aan de kletter gaat dan heb je wel een enorm probleem... maar volgens mij hou je er in enkelspan ook niets aan, als ze echt gaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:54

dids heeft ook conditie, hijgt niet, zo op adem zegmaar.. maar die zweet gewoon veel :=

dat 'k bij m'n ouders terecht kan ben ik ook heel blij om :) heb alleen geen eigen kamer meer hier, maargoed, dat overleef ik ook wel :)
Als 't goed is belt ie me vanavond, om iets af te spreken om te praten. Ik vind 't wel best, balletje ligt nu even daar. Heb geregeld dat ik in elk geval zaterdag op m'n werk kom, hoe ik dan terug kom is alleen nog even de vraag...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:58

Conditie en zweten schijnt ook inderdaad niet altijd met elkaar te maken te hebben. Maar vind het wel bijzonder dat die bij mij gewoon weinig zweten, wel makkelijk :+
Nou ik hoop voor je dat je een afspraak kunt maken op een beetje korte termijn en dat je een fatsoenlijk gesprek kunt hebben }>

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:00

Heb momenteel weinig ervaring met zweten/conditie. Tja, denk dat Jenna's conditie compleet weg is nu ze al dik 3 weken stilstaan met haar zere knietjes. Ben al wel vroeg begonnen met dekens zodat ze niet zoveel wintervacht aan zou maken, maar helaas is het tegendeel waar.

Naaltje ik hoop voor je dat je wat fatsoenlijke antwoorden eruit kunt krijgen.. Hoe gaat het nu?

Tallechie (nog een beetje vroeg, da is er nog niet eens), wat is eruit gekomen voor Veale? en hoe gaat het nu met jou?

Zojuist naar de winkel geweest, kijken wat zaagsel en voer kost.. Valt me allemaal reuze mee. Nog even een plank voor een gat maken in de stal, waterbak werkend maken... En dan kan Velvet komen!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:07

Dids conditie valt ook nog niet tegen ondanks dat ie gerust een paar weken amper werkt hoor! :) kun je van versteld staan :)

Hoe het nu gaat.. mwa.. wel/niet/wel/niet :+
heb me voorgenomen dat ik hoe dan ook 'n boel lol ga maken in m'n leven! Nog 1,5 jaar met lasten die te hoog zijn lopen waarschijnlijk, en daarna ga ik werken en komt alles goed :)
Daarstraks wel zitten brullen als een gek.. moet vervoer regelen van en naar m'n werk, in 't weekend.. Dus m'n baas gebeld of die me wil ophalen, wou die doen, maar hij kon me niet terugbrengen, keiblij dat het zo kan hoor, maar dan moet ik weer iemand gaan vragen om... je snapt 't wel..
Vanavond km/vergoeding gaan vragen die m'n broer wil hebben voor z'n auto, dan kan ik in elk geval savonds misschien eens weg...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:24

Citaat:
Tja, denk dat Jenna's conditie compleet weg is nu ze al dik 3 weken stilstaan met haar zere knietjes.
zal je erg meevallen. Waar ze conditie van kwijtraakt is de antibiotica, dat is rotspul. Maar ze kunnen 6 weken stilstaan, is conditie nog vrijwel hetzelfde (=uithoudingsvermogen). Wel moet je dan eerste dagen wat rustiger oppakken natuurlijk, ivm spiertjes die weer even moeten begrijpen dat ze hun melkzuur goed moeten afvoeren. Moet trouwens wel even kwijt dat ik het een bijzondere reactie vind van je DA. Jenna is niet eens zo'n kleine pony, ze is toch Dartmoor? Die knieproblemen zie je wel meer bij shetlanders / mini's e.d. maar bij die maat van Jenna hoor ik het maar zelden. En vind het ook raar dat ze dat als een soort 'standaard' probleem ziet. Onze Freddy heeft / had een los knietje, stond paar keer op slot jaartje geleden en dan helpt goed bekappen een hoop, zeker als ze nog in de groei zijn natuurlijk, heb het na die tijd niet meer gezien. Maar dan lopen ze niet echt kreupel, ze staan gewoon even raar en dan is het weer klaar. Hij liep ook niet onregelmatig. Heb ook een andere shetlander gehad die hetzelfde had. Ik snap ook niet waarom ze AB krijgt als de DA niet weet wat het is... En dan is het nog zo dat juist aangespannen werk voor dergelijke pony's goed is....
Zou dus even naar een andere DA vragen bij de praktijk of even bij een ander langsgaan als het zo blijft. Ze heeft dit toch nooit eerder gehad?

Tof dat de pony kan komen en leuke naam!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:59

Hihi ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt, van de zomer had mijn hond enorm jeuk en dergelijke, daarvoor kreeg ze een spuitje tegen de jeuk en antibiotica voor een zeer goed mogelijke ontsteking bij/in haar anaalklieren. Nu jenna heeft totaal geen medicatie gehad, alleen een jaarlijkse inenting!
Ze loopt ook niet onregelmatig, zet hem alleen raar neer en klapt er soms doorheen als ze kort moet draaien. Ze zet ook vaak haar been op slot als ik bijv. hoeven uit wil krabben, maar nu wil ze al niet eens hebben als ik haar knie aanraak. Gister toen de da er was liet ze natuurlijk niets zien, net als wijzelf eindelijk naar de dokter gaan en dan is er niets aan de hand.
Jenna is 1.16, en haar afstamming weten we helaas niet. Ze lijkt veel op een dartmoor maar denk dat het gewoon shet x welsh is. De pony van Jenkins (Sil) is ook een shet x welsh en die lijkt ongelofelijk veel op Jenna.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:11

Zweten en conditie hebben niks met elkaar te maken, anders zou de ene pony bij mij een slechtere conditie hebben als de andere.

In enkelspan kan ik mij pony beter bij me houden als in span. Als dat eenmaal tegen elkaar op gaat rennen.....

Ook ooit terug moeten keren naar mijn ouders, vond dat niet leuk. Maar weer snel gaan samenwonen met mijn huidige man.

Als ik dat toch weer lees dat er weer iemand is overleden met de koets....brrrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:16

tallechie,
Sorry maar kan weinig aan doen, aangezien ik mijn berichten zelf al 2 keer controleer en dan vervolgens geen fouten meer in vindt.
Stil staan voor kar is geen probleem, een paard die niet stil voor een kar kan staan zou ik nooit inspannen. Levensgevaarlijk !
Monteel volg ik de koetsiercursus.

VHU, fijn zou lekker ging. 2 span vindt ik zelf ook fijn, (heb zelf veel ervaring als groom met shetten 2 span). En inderdaad die twee ponies doen alles samen en hebben zoveel plezier en steun aan elkaar voor de wagen echt super.

Wintervacht, zit ook goed bij Tobbe op en nu laatste dagen kouder is heeft hij geen last meer warmte of veel zweten, slecht beetje zweet.

Naaltje,
Fijn dat wel wilt lukken met vervoer te regelen.
Eventjes maar niet te veel aan voet denken, succes komende dagen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:19

gaat er niet om dat hij niet kan stil.
Ieder paard kan schrikken of plots gaan lopen (en dan alsnog schrikken)
ook het allerbraafste paard.
En als je hem dan zo los in de bak heb staan terwijl je een foto maakt.... Dat zette ons aan het denken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:23

Joram je kar is wel wat klein voor de pony en ik vind de broek erg strak zitten. Zo laten staan in de bak heeft ook niet mijn voorkeur, vooral als hij nog in zijn beleerfase zit. Ik moet eerlijk zeggen dat het zweet mij ook wel uitbrak toen je een foto hier had geplaatst van de tweespan bonte shetten in KWB voor mijn wagen die los stonden......

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:39

Los staan: Ik ben het met iedereen eens dat het onverstandig is om een ingespannen paard los te laten staan. Is echt vragen om problemen. Dat gaat namelijk echt een keer mis.

Zweten: hier zweten ze behoorlijk snel, zelfs nu ze geschoren zijn. En dan rij ik vooral buiten. Als ik in de binnenbak ben geweest, dan kan ik ze uitwringen. En ze hebben volgens mij beide een beste conditie. Is gewoon pech hebben.

Op hol: heb geen ervaring met 2-span, helaas wel met 1-span en dan doe je er ook weinig aan.

Lienepien: klinkt heel eng. Hoop dat je snel een oplossing gevonden hebt

Naaltje: sterkte.

VHU: vanavond ga ik alleen naar het theater, mijn man vindt deze voorstelling echt helemaal niets. Hij komt vanavond thuis, dus hoef geen oppas te regelen. Maar normaal komt het buurmeisje oppassen. Die komt ook de maandagen als ik naar les ben (man komt dan niet thuis). En in geval zij niet kan, hebben we nog 2 buurvrouwen en evnt iets verderop ook nog iemand.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:51

evelinee, 8span, super :wow:

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 18:55

Handig zo'n oppas Tine. Vooral omdat je man veel weg is.

Gaat inderdaad niet om stilstaan, maar plotseling wel gaan lopen of schrikken, dan houdt je er niks aan.

Veale is een rare, vandaag liep hij goed, behalve op de volte. REchte stukken loopt hij wel goed. Het zit in zijn rechterheup. Advies van de dierenarts is voorlopig 10 dagen alle dagen licht aan het werk, alleen maar rechtuit. Onder zadel of voor de wagen en anders aan de hand. Hij krijgt poeders. Met 2 weken weer kijken, gaat het dan nog niet goed moet ik weer bellen en wordt het waarschijnlijk een ritje richting kliniek.

Moet dus de proefles zaterdag afzeggen en de wedstrijd volgende week, maar is niet anders

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:06

Da's wel fijn zoveel oppas beschikbaar :j
Inderdaad Lienepien, door elkaar gehaald :roll: Nou maar hopen dat het toch snel weer beter is.

@Tallechie, Veale in de lappenmand, da's niet fijn.

Uit het nieuws:
Citaat:
,,Dagelijks een uurtje los in de paddock heeft overigens hetzelfde effect als de andere bewegingsmethoden. Rijden of longeren is dus niet eens noodzakelijk. "
hoef ik me niet meer schuldig te voelen :+

Ben erachter gekomen dat ze hier om de hoek bij de autoverhuur een VW-pickup wagen verhuren, normaal formaat met trekhaak *\o/*
http://www.hartautoverhuur.nl/index.php ... &id=11&v=A
Da's supernieuws want dan kan ik die huren als we op wedstrijd willen en dus alles tegelijk meenemen, want de laadbak is precies groot genoeg voor de wagen :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-10-10 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:06

Dat is handig :D

Sorry Napie dat was niet bedoeling. Groom stond toen 10 meter voor de ponys, net buiten beeld van de camera. Zonder die groom die ik had, een ervaren menster was zeker niet op pad gegaan. Ze had zeer goed begeleid en alles goed in de gaten gehouden.

Broek, weet niet. Volgens mij instructeur is zo goed, want zodra je kar naar achter duwt zodat strengen strak komen te staan past makkelijk hand tussen. Maar want hanteren jullie al maatstaaf. Voor op de foto is in ieder geval wel moeilijk te zien doordat ik Tobbe bij grondwerk heb geleerd om te wijken voor druk op de borst. Dit doet hij nu ook wanneer hij voor de kar staat zodat broek strak komt te staan :7 Voor rest is wel erg handig dat ik hem met 1 vinger achteruit kan laten lopen.
Kar is idd te klein, vandaar dat ik van beging af aan had besloten dat ik er graag van af wil waardoor ik hem nu al heb verkocht.

Tobbe heb nooit los voor kar staan, behalve die ene keren dat ik even paar fotos wou maken :+ heeft ook zeker niet mijn voorkeur. Maar zou wel volgende keer in gedachten houden.