[AR] [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: [HK] De paden op, de lanen in...... rijtuigje deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:05

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:32

Amoor, wie heeft je geholpen met inspannen etc. Ik vind het tuig echt niet goed passen op jouw paard. De borst en de broek zijn veel te groot.
En zo snel alleen een buitenrit met de kar getuigt ervan dat je echt geen idee hebt wat je doet als je nog zo onervaren bent.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:04

Hehe daar was ik weer.
Even mezelf terug getrokken ik las stiekum wel mee maar ik had even geen puf om te reageren.
We hadden wat zorgen om ons aankomende kleinkind Ik ben meerdere keren meegeweest naar het ziekenhuis , al moest ik buiten in de auto wachten vanwege de corona.
Na meerdere onderzoeken gisteren gelukkig te horen gekregen dat het uiteindelijk loos alarm was.
De verhuur loopt lekker dus ik ben druk met wisselen.
Maandag ben ik de hele dag ingesprek geweest met RIVM , veiligheidsdienst NHN en de gemeente texel.
Ik mag alleen de toeristenrijtuigritten doen met ed (mijn man) als bijrijder mee en de gasten op 1,5 meter afstand , maar lukt dus niet er zit 1 meter tussen |(
het is allemaal zo krom als een hoepel want een collega zie ik gewoon rijden met een kar vol toeristen >;)
Zo frustrerend mijn telefoon staat roodgloeiend met mensen die met me meewillen.
Maar helaas zolang de 1,5 meter regel erop zit mogen we niet.

Verder geef ik de paarden om beurten beweging en pak ik Puck weer op kwa inrijden onder het zadel.
Ze is net onder het zadel dus ik moet wel effe doorpakken.
Heb er een keer flink afgelegen dus was even wat afwachtender kwa opstappen ;)

amoorM
Ik men heel verschillend normaal gesproken lopen ze met toeristen bijna dagelijks.
Nu lopen ze 1 a 2 keer per week de ene week 3 keer de andere week 0 keer.
Net hoe druk ik het verder heb.
Ik kan nu lastiger rijden omdat ik niet met mijn bijrijders mag rijden en alleen men ik zelden (puur uit veiligheid)
Hoogstens naar menles maar dat is 1 weg rechtdoor.
Ik heb 3 paarden voor de wagen (de shetten ment mijn dochter)
2 rij ik ook onder het zadel de derde is met prepensioen die loopt hoofdzakelijk voor de wagen. Heel soms rijd mijn vriendin haar onder het zadel.
Ik men niet met heel benauwd weer ,net als vorige zomer 30 graden toen heb ik twee weken niet gereden.
Ik merk geen verschil met onder de man of voor de kar kwa uithouding.
Alleen in de bak met Puck (dressuurmatig) dan is 45 minuten lang zat dan is ze echt leeg maar dat is zwaarder tussen haar oren (mentaal) omdat ze nog goed doorgereden moet worden.
Dat is een paard die overal over nadenkt :+
Voor de kar kan ik uren draven zonder dat ze moe wordt.
Na een marathon is ze ook niet moe _O-

Over je borsttuig die kan wel 2 gaatjes omhoog en je broek heeft zo ook weinig nut die hangt ook veel te laag die kan ook een stuk hoger.
Maar hij is gewoon veel te groot.
Mag ik vragen waarom je je paard zo laag op het bit rijd.
Maakt ze zich zo sterk ? zo ja neusriem hoger en kinketting strakker dat helpt enorm.
Puck werd ook gereden op het onderste gat toen ik haar vorig jaar kocht.
Ze had een bek van beton nu rij ik haar op het bovenste gat.
En ja menbewijs kost geld maar als je wilt mennen wel zeer belangrijk.
Je leert er enorm van.

Renske heerlijk aan de rij met knappe Olivia
Jorex de kleintjes weer wat beweging gegeven.
Gem fijn dat je je paard weer terug lijkt te hebben
Tine wat fijn dat je minder medicijnen hoeft.
Marga paardjes weer geent.
janouk fijn dat anton het zo goed oppakt.
Ene top dat je passende hoefschoenen hebt gevonden.
VHU haha ja die zeeuwen heb je ook een tolk voor nodig

Sorry als ik iemand vergeet maar ik ben het effe kwijt en mijn verhaal is al weer langgenoeg :o

Gewoon wat plaatjes van afgelopen week.
Afbeelding
Eerste keer les met Puck ze deed zo haar best maar pff ze trekt de hele trukendoos open.
dus mijn hersenen werken overuren }> (let niet op
mijn hoofd haha)

Afbeelding
Suzie voor het eerst ingespannen dat ging top ze vond het prachtig.

Afbeelding

Afbeelding
Fien van haar knapste kant

Afbeelding
lekker rondje met d-jee

Afbeelding
en met Puck

Ik heb een blessure aan mijn achillespees.
Door oefeningen en meer te wandelen hoop ik en mijn fysio dat het beter gaat.
Dat vinden kees en bo niet erg.
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:02

Pppfff tinkertje, wat fijn dat alles goed is met je kleinkind. Hele zorg minder

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:08

Prachtige samenvatting Tinkertje. Fijn dat alles met aankomend kleinkind weer goed gaat. En raar dat je collega's dan wel gewoon ritten maken. Erg vervelend. Mooie en grappige foto's

AmoorM, ik mende nooit alleen op de weg, veel te gevaarlijk. Je komt zoveel handen te kort als er iets gebeurt. Dat deed ik nooit en zal ik ook nooit doen. Je hebt ook met andere weggebruikers te maken. Ik heb in de bak wel alleen gemend, maar pas toen de paarden al flink ervaren waren. En ikzelf reed toen ook al vele jaren! Ik snap dat je trots bent op jezelf, maar verstandig is het echt niet. Zeker niet met jouw ervaring.

Verder is al genoeg gezegd over het tuig. Hebben de mensen die jou begeleiden daar niets van gezegd?

Koetsiersbewijs is erg handig om goed te leren optuigen en inspannen en om ervaring te krijgen met het mennen zelf. Ja, het kost wat, maar je leert er ook veel van. Ik mende ca 2x per week, soms ook veel minder, maar ze liepen hier ook allemaal onder het zadel. Net hoe het paste in de agenda;s, ook qua wedstrijden. Of het mennen zwaar is of niet, hangt ook heel erg van de bodem af. Ga je over de straat of over een mul zandpad.

Zoonlief had vandaag een oefenspringmoment, ging super fijn. Erg blij mee. En even lekker met Thor in de bak gereden. Zo gaaf, hij tolt nu ook in de bak erg goed, kan ook voltes en slangevoltes maken, soms bij omstellen even een hapering, maar verder super. En net nog gesleept met Rocky, dat ging weer erg goed, dus de beleerder seintje gegeven dat we toe zijn aan de volgende stap. De kar erachter. Spannend!!!!!

O ja, gisterochtend mijn laatste pijnstillers genomen en het gaat heel goed gelukkig.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:12

Fijn dat alles goed gaat met je kleinkind tinkert_tje.
En balen dat je nog niet aan de gang kan met je tochten.

Wat goed Tine, op naar de volgende stap met Rocky!

Hier net weer met Olivia gaan scannen, er is 1 eitje gesprongen dus nu wachten tot 29 juni, dan hebben we een drachtscan.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:33

tine
de volgende stap met rocky leuk vooruitzicht :j
Top dat het goed lijkt te gaan zonder pijnstillers

renske spannend hopelijk heeft ze het goed opgepakt +:)+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:31

Tinkertje, jeetje wat een schrik. Fijn dat het goed gaat.
Tine een stap verder met Rovky, fijn.
Spannend Renske.

Ik sluit me ook aan bij de samenvatting.

Mijn 23- jarige mocht grasmaaier in de tuin spelen.
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:20

Tinkertje fijn dat het loos alarm was.

Amoor ik sluit me bij de rest aan.

Tine gaat de goede kant op met de medicatie.

Renske moet nu geduld hebben.

Belker grasmaaier spelen wil elk paard. ik heb hier ook 4 vrijwilligers.

Hier vandaag een rit van ongeveer 15 km gemaakt en veel gestapt dus er ruim 2 en half uur over gedaan. genoten van het zonnetje en uitzicht van af de hoge berg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:55

Wij hebben dit tuig al jaren. M'n vader heeft dit ooit gekocht bij 'n menzaak. Geen idee hoe dat zit met maten en of het opgemeten is etc. Heb ik nooit iets over gehoord. Ik ging er vanuit dat het past. Wat moet er precies versteld worden? Heeft iemand misschien vergelijkingsmateriaal. Vanaf 19 juni start ik met 'n mencursus. Ik zal het eens voorleggen.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 00:12

Ieder paard heeft natuurlijk een andere bouw.
Daarom hebben mijn paarden allemaal een eigen tuig + hoofdstel.
Alles moet gewoon even goed op maat gemaakt worden door een kenner.
Goed dat je op mencursus gaat dat is wel zo veilig.
Rij je dan met eigen paard of die van een ander.
Hier rij je namelijk de mencursus met iemand anders ervaren paard.
Maar ik hoor daar verschillende dingen over sommige doen de cursus met hun eigen aanspanning.
Anders kunnen ze daar wel even naar je tuig en hoofdstel kijken +:)+

Marga lekker aan de rij geweest in mijn achtertuin nou ja zijtuin haha

belker mooie 23 jarige lekker grassies eten.

Vanavond weer een heerlijke wandeling gemaakt met de honden.

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg even langs mijn lammetjes gelopen die mogen over een week of 2 bij hun moeder weg dus dan komen ze onze kant op *\o/*
Maandag haal ik onze twee kittens op , heerlijk weer dat jonge grut in huis.
Ik ben benieuwd hoe de twee rooie broers dat gaan vinden <3

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 06:55

AmoorM schreef:
Wij hebben dit tuig al jaren. M'n vader heeft dit ooit gekocht bij 'n menzaak. Geen idee hoe dat zit met maten en of het opgemeten is etc. Heb ik nooit iets over gehoord. Ik ging er vanuit dat het past. Wat moet er precies versteld worden? Heeft iemand misschien vergelijkingsmateriaal. Vanaf 19 juni start ik met 'n mencursus. Ik zal het eens voorleggen.

Hoeveel ervaring hebben de mensen die jou helpen dan? Die zouden moeten zien dat het tuig niet past. En de vraag waarom je zo scherp rijdt is nog niet beantwoord. Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik hoop dat je de mencursus gaat doen, dan leer je veel dingen.

Tinkertje, heerlijke foto's. wat voor ras is de linkerhond?
Marga lekkere rit gemaakt.
Belker heeft het gras gemaaid (nou ja, laten maaien ;-) ) Wij hebben geiten om het talud kort te houden. Eten die nieuwe gekke beesten toch liever hooi dan gras }:0 }:0 }:0

Vanmorgen al vroeg wakker, kon niet meer slapen, dus het bed maar uit. Zo even lekker stuk wandelen met de honden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:10

Kees is een middenslag keeshond (wolfskeeshond)

Lekker op pad met de honden heerlijk.
Ik ga zo een wissel doen van de benb en dan eens kijken dat ik een rondje kan doen met mijn zwart/witte vriend (d-jee de tinker)
iedereen een fijne zondag.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 10:35

Wat een leuk stel honden heb jij Tinkertje. Veel plezier met je ritje straks. En ik ben gesmolten van die veulenfoto's <3 Wat een schatje. Ze bleef bij jullie toch?

Tine bijna pijnstillerloos. Hoop dat het goed blijft gaan. En Rocky bijna voor de kar. Zou fijn zijn als X je daar even mee kan helpen. Als jij het zelf zo eng vindt, is het dan niet handiger dat bijvoorbeeld P erbij is ipv jijzelf? Paarden pikken het zo snel op als iemand iets eng vind.

Marga wat een genot zo'n staprit <3 Heerlijk.

Svarri ziet er goed uit Belker.

Renske ik duim voor jullie!

Amoor, jouw vader hielp je toch met mennen zei je? Heeft hij dan niet geholpen met inspannen?
Als ik zo naar je foto kijk, dan horen broek en borsttuig meer volgens de rode lijnen te zitten.
Afbeelding
Even gezocht in mijn eigen archief, foto van 6 jaar geleden toen mijn schimpie nét een paar weken voor de kar stond. Je ziet dat broek een stuk hoger hangt. Borsttuig is misschien wat moeilijk te vergelijken omdat ik een anatomische borst heb.
Afbeelding

Zoals jij nu ment is het best gevaarlijk. Doordat het borsttuig te groot is, heb je kans dat het te ver naar onder zakt, dan trekt je paard met haar benen, ipv met de borst.
En doordat de broek te groot is, kan jouw paard onderuit gaan. De broek hangt namelijk te laag, als de kar er achterop komt, dan kan hij in het ergste geval zo de benen onder je paard vandaan duwen. Waarschijnlijker is trouwens dat de kar gewoon op het paard knalt (ook link).
Het bit in het onderste gat kán... bij paarden die extreem sterk zijn, of bij angstige menners die het idee willen hebben wat meer te zeggen te hebben. Je komt dan namelijk behoorlijk heftig in. Daarom is het gebruikelijker om het eerste gat te gebruiken.
Kortom, wacht nog even met inspannen van jouw eigen paard totdat je de mencursus hebt gedaan. Bij wie ga je dat doen? *nieuwsgierig haha.

Oja, om je vragen te beantwoorden: Ik men 1 tot 4 keer per week. Net hoe het uitkomt en net of we ergens voor trainen. Ik geloof zelf heel erg erin dat rust net zo goed is als actie. Mijn merrie kan soms in een les iets écht niet begrijpen, maar als ik haar dan een paar dagen wegzet en het opnieuw probeer, dan is ineens het kwartje gevallen.
Mennen is een andere vorm van uithoudingsvermogen/intensiteit dan rijden. Vergelijk het met fietsen en skaten. Je kunt een briljante fietsconditie hebben, maar als je dan gaat skaten, dan wordt er toch iets van andere spieren gevraagd en moet je dat ook iets opbouwen. Maar het gaat wel sneller omdát je al die fietsconditie hebt. Bij mennen moet je daarnaast ook nog rekening houden met de ondergrond. In een mulle bak is mijn paard na 5 minuten al nat, op het asfalt pas na een uur.
Qua temperatuur doe ik niets meer als ik het zelf te warm vind (en dat is bij 25 graden wel). Dan zit ik liever in de schaduw.
Toen mijn merrie net beleerd was, ging er altijd iemand mee. Na ons ongeluk ging er ook altijd iemand mee. Tegenwoordig men ik meestal alleen (geen relatie meer die mee wil). Ik geef wel altijd door aan mijn stalbaas waar ik ga mennen en hoe lang ik verwacht weg te zijn.
Wat betreft je koetsiersbewijs: In jouw geval zou ik kijken naar een cursus waar je met je eigen paard heen kan. Of les nemen van een goede instructeur. Ik heb nooit het koetsiersbewijs gehaald, maar heb meteen begeleiding gehad van een goede instructeur. Ik heb niet het idee dat ik wat mis (maargoed, wie ben ik :P )

Zo en nu ga ik eens richting paardlief. Het is wat koeler dan gisteren, dus mennen kan vast wel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:25

Assie, uiteraard schakel ik X in. Ik doe dat echt niet zelf. En in het begin zal P daar bij moeten helpen. Ik blijf uit de buurt. Zo hebben we het met de pallet ook gedaan

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:26

assie ja fien blijft ze wordt de menpony van mijn dochter :j

pff wat is het benauwd ik had me er wat op verkeken.
Het werd niet te lang en relaxt stap,drafje galopje, stap ,drafje galopje ritje.
Onderweg 3 liter vocht verloren <<) _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:34

Wat een leuke grasmaaier Belker!

Wat er al gezegd is Amoor, niet elk tuig past op ieder paard.
Ik persoonlijk zou voorlopig even niet meer inspannen als je alleen dit tuig hebt.

Wat een leuk duo tinkertje!
En zeker leuk al dat jonge spul! :D

Nou Ariel heeft iedereen net nog even laten schrikken. :=
Mensen waar de paarden staan belde, dus toen dacht ik al ohoh.
Domme doos was over de poort gesprongen en daarna zat ze met haar benen vast onder de poort. _-:(
Gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen, ze loopt nog goed en heeft alleen een flinke schaafwond aan de binnenkant van het achterbeen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:50

Oei dat is schrikken zeg. Gelukkig goed afgelopen.
Als je het in huis hebt zou ik vast arnica/traumeel geven om de ergste spierpijn op te vangen.

Tine, ik bedoelde idd ook samen met X hoor ;)

Zo, wij hebben er weer een lekker stapritje opzitten. Het is zo vies benauwd. Schimpie had er zin in

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:14

renske oeiiii wat een schrik gelukkig is het nog goed afgelopen.

assie ook lekker rustig ritje gedaan met dit benauwde weer.

Ik ga nog effe strontruimen dan eten maken en douche daarna plof ik op de bank.
Ik heb wel weer genoeg gedaan voor vandaag +:)+
Morgenavond haal ik de nieuwe katjes op zo daar heb ik onwijs zin ik ik ben erg benieuwd hoe de andere twee het vinden := ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:26

Helaas geen arnica/traumeel in huis.
Net al even goed afgespoeld met koud water, en wat calendula spray erop.
En weer terug De wei op zodat ze gewoon kan lopen.
Net aan het eten begonnen dus daarna nog een keer naar stal.
Alles binnen zetten en voeren en het been nog een keer koelen.

Wat een heerlijk vooruitzicht tinkertje! :D
Ik wil wel kitten spam hoor. O:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:29

Au, renske, ik hoop dat het meevalt. :(:)

Vandaag leek het bijna op werken :D
Eerst om 6.30u met Janouk onder het zadel door Amsterdamse bos. 8 km. Benauwd. Maar we hebben de ruiterpaden afgezocht op zoek naar een kwijt geraakte labador pup. Al sinds vrijdag vermist in het bos. En gereageerd op oproep via facebook om te helpen zoeken.

Daarna thuis met Aladdin voor de koets getraind 6 km. En daarna voor het eerst Meneer Anton op hoefschoenen kort rondje mennen 2,5 km. Rustig opbouwen. Al had Meneer Anton er heel veel zin in. Hij stapte alleen al bijna 7,5km per uur. Hahha normaal 6. Wel raar geluid, die hoefschoenen ipv ijzers.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:35

Dat was een productief dagje Janouk! :D

Ik had Ariel vanavond willen longeren.
Maar dat sla ik maar even over.
Het is gelukkig een vrij oppervlakkige wond.

Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:22

Jasses Renske dat is schrikken, en is de schade oppervlakkig.

Tinkertje heb je onze sporen van gister nog gezien?

Assie ook hier was het benauwd.

Janouk pup nog gevonden? En hoefschoenen klinken heel anders. Heb hier rubber schoenen van Smit deze hoor je amper mensen schrikken soms van ons.

Hier vandaag de heg gesnoeid, begon dat het nog mistig/heiig was maar toen het zonnetje er door kwam was het ook niet te nassen, konden daarna gelijk onder de douche. Mannen hadden hier vrij.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:49

renske gelukkig alleen een schaafplek.
kittenspam komt goed :j

Marga nope ik heb geen spoor gezien.

janouk productief dagje heerlijk.
hopelijk is de pup snel thuis.

Mijn rustige avondje verliep anders dan gepland ik heb net mijn eten pas op.
Alex had even zin om tussen mijn paarden te racen :P
Ik was stront aan het ruimen bij mijn shetten en Fien dan haal ik het stroom er even af.
Ineens springt Alex door het draad en gaat achter Puck aan die daar stond te grazen.
Dat heeft hij nog nooit gedaan maar ja daar staat meer gras.
Jorie in paniek omdat zijn maat verderop liep maar hij bleef wel keurig in het landje.
Ik snel Alex zijn halster opgehaald en het stroom erop gezet voordat Jorie er ook doorheen ging.
Dus ik dacht dan zet ik Jorie eerst even op het landje ernaast met iets meer gras dan zet ik Alex er zo meteen bij.
Dus ik zet Alex in het landje bij Jorie denkt Jorie ineens joehoeeee en hij glipt zo tussendoor met een bloedgang naar het landje waar hij 2 minuten ervoor stond.(af en toe is hij niet de slimste :+
Maar dat draad had ik natuurlijk dicht gedaan dus hij kon het landje niet in.
Dat snapte hij niet dus hij rende in paniek richting mijn shetten en fien met een bloedgang onder Puck door, die daar op het pad stond te kijken (het onderdraad was open omdat ik daar bezig was dus jorie kon er onderdoor)
Ik piste in mijn broek puck keek ook echt zo van uhhh wat was daaatttt _O-
Ik kreeg hem eerst niet te pakken maar een beetje voer doet wonderen :j
Ze hebben hun beweging gehad hoor fenna (jorex)
Nu ga ik douche :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:23

Hahaha, sorry dat ze je zo'n problemen gaven. Maar inderdaad Alex is de slimme en Jorie de domme van die twee van mij. Ik zit hier ondertussen krom van het lachen op de bank. Ik had vandaag een schoonmaakdag. Maar morgen zal ik ze zelf weer beweging geven hoor. _O-
Wat moet dat een geinig gezicht geweest zijn die Jorie die onder Puck door vloog, tja als het past dan waarom niet. Maar ja, Alex doet dit wel vaker als het stroom eraf is, die ruikt dat op 1 of andere manier en als de andere kant aantrekkelijker is dan is het floep. Ik heb thuis-thuis niet voor niks 3 draden hangen om ze in de zandpaddock te houden. Eentje op 20 cm, op 50 cm en op 90 cm. Het enige wat Alex dan alsnog doet is erover heen springen wanneer dan hem uitkomt. En Jorie aapt alles wat Alex kan meestal na, dus logisch dat die daarna ook zijn shet-kunsten moest vertonen. En yup dat je Alex zo kon pakken klopt ook, want Alex weet dat ie fout is. Jorie is daarbij wat dommer en blijft voor zijn mensen weg rennen, maar inderdaad shetten en voer hè.