[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 04:36

Ik ben nog helemaal niet met de tijd bezig. Zal ook nog wel ff duren voordat ik zover ben.
Wel slim om dat in de M al te doen, dan is de overstap niet zo groot.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 05:35

_Marjola schreef:
Graag gedaan! :) Nog even een kleine toevoeging: dit zijn de enkelspan regels, voor andere combi's kunnen er andere regels gelden qua snelheden. De reglementen zijn je beste vriend in dit geval ;)

Het nadeel is dat er indoor nog wel eens gerommeld wordt met de snelheid (230m per minuut, want 240m wordt dan wel eens te snel - en gevaarlijk - bevonden in een 20x60 bak) waardoor je als hogere klasse menner niet goed weet waar je aan toe bent. Ik heb gemerkt dat dan de ene jury een oogje dichtknijpt (en je dus bv. als Z menner rustig aan kan doen met 230m ipv 245m) terwijl de ander wel op zijn strepen blijft staan. Ik reken daarom tegenwoordig de tijd na als ik 230m zie staan, ook omdat ik in de M wil gaan trainen om binnen de Z tijd over de finish te komen in het basisparcours.

Ik ben parcourbouwer en wil hier wel op reageren.
Voor indoor gelden andere regels.
Zo is bijv. De startlijn 10 meter van de eerste hindernis en met outdoor tussen de 20 en 40 meter.
Inderdaad is de snelheid lager ivm de haalbaarheid en de veiligheid. De parcourbouwer bepaald de gereden snelheid aan de hand van het parcours en de omstandigheden. Echter na het starten van de derde combinatie en voor de start van de 4 de combinatie mag de tijd nog worden bijgesteld.
We praten dan wel over combinaties uit eenzelfde rubriek. Dus dit is niet altijd direct na start nummer 3 pmdat er vaak op spoorbreedte gestart wordt en niet op spansoort.
Achterin je regelmentenboek heb je een mooi overzicht staan met snelheden en meters.
Dus als je het aantal meters weet wat altijd op de parcourstekening hoort te staan net als de getekende schaal dan is het een kwestie van lezen wat de snelheid is en weet je de tijd.
Als de tijd word bijgesteld krijg je altijd meer tijd dus je hoeft nooit sneller als in eerste instantie wordt aangegeven. En ach mijn advies ga ervoor en rijdt stevig door en probeer jezelf te verbeteren hierin dan heb je nooit problemen met de tijd

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:57

Idd, ik rij altijd gewoon lekker. In de tijd dat je meer gestart heb en met je pony meer ervaring opdoe gaat het sneller rijden vanzelf is mijn ervaring.
Als je eenmaal punten ga rijden gaar het daarna hard is mijn ervaring. Caya heeft vorig jaar een keer of 5 vaardigheid gelopem, toen nog jong en slingerig. Maar vanaf mijn 1e winstpunt heb ik 6 parcoursen nodig gehad om M te mogen, en na 2 parcoursen in de M hebben we 3 punten.
Met Roos, mn eerste wedstrijd pony, heb ik meer tiid nodig gehad, maar toen het kwartje eenmaal viel ging die ook als een speer. Roos is echt mijn traagste pony (ook in t land met spelen is ze veruit de langzaamste), en die redde het net wel, net niet om binnen de tijd te rijden. Ivm het krappe draaien en wel makkelijk schakelen reed ik met haar t liefst indoor.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:02

Dressuurtoppers zijn vaak geen vaardigheidtoppers.
Heb nu eentje die het andersom heeft...ach de dressuur komt ook nog wel....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:32

Roos is helemaal geen topper, die doet alles puur op karakter! Juist doordat ze zich zo fijn laat rijden heeft zr het altijd gered.
Whit is een alles kunner die je voorzichtig moet rijden. En Caya, die is net als Roos, heeft haar bouw niet mee, maar wil zo enorm graag en is sneller dan Roos en Whit bij elkaar.

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:32

@Flurk ik ben op de hoogte dat parcours snelheden mogen worden aangepast voor een X aantal starts. Ik heb indoor M vaardigheid meerdere keren op 230m gereden. Maar 1 keer heeft dus een jurylid gezegd na een foutloos parcours dat ik maar 1 winstpunt mocht krijgen omdat ik harder moest (240 of zelfs harder - dat weet ik niet meer precies). Hier kwam ik pas achter toen ik de punten in MijnKNHS zag staan. Het secretariaat heeft toen nog met de KNHS gebeld, maar omdat de jury al getekend had voor 1 punt konden ze dat niet meer aanpassen. Maakt niet uit dat je foto's hebt van je coupon en de parcourstekening: de jury kreeg automatisch gelijk. Simpelweg gezegd is door de onkunde van de jury mij een punt door de neus geboord. Ik kon het toen ook niet vergelijken met andere deelnemers, want er reed toen maar 1 andere deelnemer M. Daarom reken ik nu mij eigen tijd uit als er alleen maar 230m op papier wordt gezet, voor het geval ik weer zo'n prutjury tegenkom. Dan weet ik tenminste zeker dat ik altijd goed zit.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:18

Wie kan mij helpen.. Ik moet echt vaardigheid trainen maar wordt hier amper tot niet uitgeschreven.. Waar kan ik dressuur én vaardigheid starten, niet al te gek ver van Oenkerk? (Leeuwarden/Dokkum). Ga misschien in juli weer naar Garderen, neem Dex dan denk ik weer mee, daar kan ik ook 2x vaardigheid.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:27

Fenny schreef:
Wie kan mij helpen.. Ik moet echt vaardigheid trainen maar wordt hier amper tot niet uitgeschreven.. Waar kan ik dressuur én vaardigheid starten, niet al te gek ver van Oenkerk? (Leeuwarden/Dokkum). Ga misschien in juli weer naar Garderen, neem Dex dan denk ik weer mee, daar kan ik ook 2x vaardigheid.

Ik train in de natuur met natuurlijke opstakels
Autos, stoepranden, bomen enz

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:34

Ik ben niet zo goed in vaardigheid, dus oefenen met auto's lijkt me niet zo geschikt, hahaha.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:12

Balen dat er zo weinig vdh is bij jullie Fenny! -O-

Mooi Patricia, dat Romy weer beter loopt!

Ik maar even de kalender doorspitten, denk enkele SGMW's afzeggen om wat meer dressuur nog te rijden. Ook Macho wat meer aan de bak.
Tweespan extra bevestigen.

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:02

@Fenny: leek 29 mei is dan misschien wel te doen. Ik ga dan voor het eerst vaardigheid starten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:07

Wij hebben 29 mei ook wedstrijd. Denk dat ik helaas zelf nog niet mee kan doen, dus zal de organisatie doen :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:57

Lerk ga ik idd ook naar toe :)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:44

Fenny 31-mei Oudega , hebben ze ook vaardigheid, is wel een friezencompetitie maar er staat bij dat het ook voor andere rassen open is.

Als ik terug ben van vakantie ga ik eerst mijn fries op een onderlinge starten, als dat leuk gaat ook een keertje voor het echie.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:50

Helaas.. Oudega heeft geen vaardigheid. Kijk maar op startlijsten.nl ..

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:52

Oh handig, op de site van mendistrict noord staat het wel.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:20

Ja heb het gisteravond doorgegeven ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:15

Wij gaan zondag a.s. naar Heesch, ik groom bij stalgenootje met de Andalusiër. Zag dat ze enerzijds fijne (late) starttijden heeft, maar om de vaardigheid te kunnen verkennen zou ze er al heel vroeg moeten zijn -O- . Tussendoor verkennen gaat niet meer. Even in overleg dan maar wat ze wil.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:01

Verkennen doe ik ook weleens door gewoon vanaf de zijkant een aantal keer mee te kijken.
Tussendoor helemaal geen mogelijkheid?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:24

Phoe, tot nu toe nog niet zoveel inschrijvingen voor 29-5.. Hopelijk binnenkort nog wat erbij. Wedstrijd gaat zowiezo wel door :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:50

Hier ook nog niet echt denderend voor 8 juni hoor met inschrijvingen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 23:27

liberty schreef:
Phoe, tot nu toe nog niet zoveel inschrijvingen voor 29-5.. Hopelijk binnenkort nog wat erbij. Wedstrijd gaat zowiezo wel door :)

Denk al wat een rare dag, maar dat is Hemelvaart?!!!!

Dus je kan nog inschrijvingen gebruiken..
Ik weet alleen niet of mijn groom kan, moet ik vragen.
Als die niet kan zoek ik iemand die helpt inspannen/uitspannen en voorleest. :D :o :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 07:49

Anke schreef:
Verkennen doe ik ook weleens door gewoon vanaf de zijkant een aantal keer mee te kijken.
Tussendoor helemaal geen mogelijkheid?

Normaal mag het altijd in de pauze, maar daar staat dit keer niets over.
Verkennen vanaf de zijlijn vind ik niks, kun je niet zien welke poortjes er schuin staan, of je beter voorlangs of achterlangs een poortje kunt rijden.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:16

Inschrijving in Leek gaat super las ik! 95 dressuur en 54 vaardigheid las ik gisteravond op FB. Denk dat daar alle deelnemers zijn, liberty.. :p (lijkt me qua afstand niet echt logisch anders, haha)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:34

@fenny, van Leek hebben wij geen last, lol. Denk dat er in het noorden meer D/V rijders zijn. Maar we hebben nog 2 weken, misschien komen er nog inschrijvingen :)