[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:45

ja dat is wel even wennen, maar ja, het is niet anders...
we werden gelijk in het diepe gegooid omdat we nu gewoon moesten met fifi, dus de kop is eraf... :D

ja die dazen, grrrrr... ~~}>

Maisie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:48

Gelukkig hier niet veel last van dazen. Wel veel vliegen bij de pony's. Ferro zn hoofd
ziet er ook een beetje geschuurd uit.

Ik heb 2 DA het ligt een beetje aan mijn gevoel welke ik laat komen. Wil wel over een half jaar ofzo
nog een keer bloedprikken om te kijken of de waardes dan veranderd zijn.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:49

tsja, inderdaad gelijk 'goed kennis gemaakt' zeg maar met de beste man/vrouw...

hoe gaat het nu met fief??? Ik was zo geschrokken van die foto's van de wond en het hele verhaal joh, ik had geen idee voordat ik toevallig jouw topic zag!

ik ben lekker naar dromenland, is weer laat zat, de wekker gaat weer half zeven brrrr

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:53

goedeavond

de stal waar me moeder staat heeft de zelfde DA als me moeder en die letten ook goed op de paarden als sjaak wat heeft wordt eerst me moeder gebeld en dan beslist me moeder en als me moeder niet op neemt en hun denken dat sjaak dringent een DA nodig heeft dan bellen hun zelf de DA bij ons is het motto : liever 1x te veel als 1x te weinig...

en dazenvallen in coevorden staat er 1 en die werkt geweldig...
bij me moeder hebben ze er ook erg last van zo erg zelfs dat de paarden s'nachts naar buiten gaan en overdags binnen staan

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:53

tallechie schreef:
Naaltje ik betaal 40 euro per jaar voor de verzekering. Dat is wat anders dan elke maand geld op zij zetten. Soms heb je de mogelijkheid niet om geld te lenen door omstandigheden en dan?.

dan zit je in hetzelfde schuitje als wanneer de verzekering niet uitkeert ;)
blijf ik erg benieuwd naar je verzekeringsmaatschappij en voorwaarden. Voor zo'n bedrag wil ik er wel over nadenken namelijk, als de polis en voorwaarden aantrekkelijk zijn. Vandaar, geheel benieuwd!

niet zo op je teentjes getrapt reageren :=

tine10 schreef:
Hier nog mensen met ervaring met dazenval?

En wellicht ook iemand die weet waar je een (western) hoed met ingebouwde cap zou kunnen kopen?

die dingen zijn niet europees goedgekeurd...
westernstore.nl kun je ze wel vinden geloof ik :) (hoed met cap dan he ;) )
dazenval kun je zelf maken, krengen zijn stervensduur :=

dazen bij ons in de wei zeeeeeeeer weinig, wel vliegen :j

fijn van har prinsjeH!

ik ga slapen! ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:34

Goedemorgen, allemaal :wave: .
Zo, ben weer bij gelezen, zo even wat in het huishouden doen, want om 10:00 komt dochter met twee logeetjes, dan zal er wel niet veel meer van terecht komen :')

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:14

Mogge,

@Avaluna, poets ze dan maar *D

Ik mag zo eerst naar de dokter en dan richting werk. Ik denk (weet haast zeker) dat ik voorhoofdsholte ontsteking heb. Ik kan haast niet kijken en heb pijn in mijn hoofd en kan mijn ogen in mijn oogkassen niet bewegen %) Hopelijk krijg ik een kuurtje :j

Hier op het eiland Voorne-Putten hebben we ook geen last van dazen, wel van vliegen... moet zeggen in Ermelo had ik die nieuwe dazenspray van Anky geprobeerd en die werkte écht super goed. Stalgenootjes kwamen helemaal gestoken terug en ik heb 1x een verdwaalde daas gezien bij mijn pony's. 1 dag was ik vergeten te spuiten en Simba zat helemaal onder.....

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:24

Dank jullie voor de felicitatie's !!
wel even snel bijgelezen, maar wel erg veel om te reageren.
tallechie, balen dat het niet echt snel beter gaat met de fries.
nouvel lekker gemend.
met Har gaat het de goede kant op.
Ollie...sterkte :(:) hoop dat het snel weer beter met je gaat.
Dazenval werkt hier prima !!!
Avaluna krijgt 2 logeetjes. lekker gezellig ! *\o/*
Ferro heeft Apk gehad
en ook bij lanouska werkt de dazenval prima !
ehm...verder de rest een beetje vergeten.
paardjes zijn hier ook niet verzekerd, want die keren ons dan weer niet uit, want dat valt dan toch buiten de polis, bla bla bla bla.

morgen heb ik weer de hele dag airbrushcursus, en heb voor mijn verjaardag allerlei spulletjes gekregen voor het airbrushen, ben heeul erg verwend !! :o
we hebben nog heel veeel taart en lekkers over...nadeel....want dan eet je daar al snel veel te veel van... :Y) :+ :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:39

Goedemorgen
@Ollie: sterkte bij de dokter enmet je hoofd
@ Naaltje: heb gisteren uit nieuwsgierigheid toch even wat sites bekeken ivm verzekeringen. De goedkoopste (is natuurlijk erg afhankelijk van aanschafwaarde van je paard) betaal je toch nog 70 euro per jaar (heb even een paard van 2000 euro genomen, maar dan heb je wel een vrij goedkoop paard. NIets mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar de meeste paarden zijn duurder) en dan betaal je alleen voor de dood. Dus geen ziektekosten of iets.
@Tallechie: inderdaad niet zo op je teentjes laten trappen hoor. Ik wil je niet aanvallen, maar ik vind het gewoon niet slim als mensen dieren aanschaffen en dan de eventuele kosten niet kunnen betalen. Tuurlijk kun je van te voren dingen niet zien aankomen, zoals bij Nouvel, maar ik heb voor Rembrand ook heel flink moeten betalen. En om nu maar te zeggen dat ik genoeg geld heb.... Kan jij bij mij wel in de portemonnee kijken? Maar als je geen bijv 40 euro per maand apart kunt zetten, heb je wel een probleem als er iets serieus gebeurt. Mijn mening blijft dan dat je geen tweede paard zou moeten kopen. (dus inderdaad als men het geld niet op zij kan zetten, zou men geen paard moeten kopen. Is wat anders als je er al 1 hebt, maar ik vind nu eenmaal dat je dat verplicht bent tegen over je dier) Want dan zou je eigenlijk het dubbele apart moeten zetten. En ik vind dit niet alleen van toepassing op paarden maar ook bijvoorbeeld op honden. Daar kunnen de kosten namelijk ook heel hard gaan. En zo ook met kinderen. Maar goed, dat is een discussie die hier niet thuishoort. Dat je het wel zult betalen als het toch moet is te loven, maar ik vind dat je de ellende die daaruit kan ontstaan moet voorzijn. Ik wil je hiermee niet persoonlijk aanvallen, maar dit is wel mijn mening. Dat jij je aangesproken zit omdat je in zo'n situatie zit, verandert daar niets aan.
@ HT: was het maar een dag..... ik ben de hele week al alleen maar aan het slapen, 1 of 2 paarden iets beweging geven en weer slapen

Hier ineens een explosie van dazen. Pony ziet er niet uit, overal bultjes, dus gaan vandaag proberen toch een dekentje voor hem te vinden.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:48

Maar Tine IK kan het niet apart zetten, IK kan ook geen geld lenen ivm eigen bedrijf, dat gaat te veel tijd en gedoe kosten. Maar Ik heb mijn vriend en schoonvader achter de hand. Ik weet zelf ook wel dat het in de papieren kan lopen. Ik heb al meer betaald aan mijn hond dat ik er voor gegeven heb. Je moet de voor en nadelen afwegen en mi kan een verzekering voor mij wel uit.

Maar ik heb misschien wel wat te heftig gereageerd, maar heb gisteren veel problemen met veale gehad en ik wist even niet meer als ik het allemaal wel leuk vond.

Daarbij was Daan gisteren ziek en heb het ontzettend druk vandaag, daan ziekenhuis, hoefsmid, tuig poetsen, hindernissen verkennen, veale wassen

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:28

Verzekering: is hier in België niet bekend. En heb het dus niet. Zou het ook niet nemen denk ik.

Daarnaast zou ik het ook vaker anders aanpakken dan sommige bokkers. Bijvoorbeeld Fifi van Nouvel. Alle respect wat zij voor haar paardje gedaan heeft, maar als het die van mij was, vrees ik dat het einde verhaal was. Paardje bijkopen als ik het financieel niet aankan of een minder gunstig moment is: zou ik ook zelf niet doen. Paardje bijkopen als ik het lichamelijk zwaar heb, zou ik ook niet doen.
Maar hier krijgen we vaak maar een deel van het verhaal mee. Wat voor de ene werkt, werkt niet voor de andere, en we weten maar een stukje van de achtergrond.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:49

Wat betreft de verzekering, mijn verzekeringsmakelaar heeft me gezegd dat Romeo in mijn familiale verzekering zit omdat hij kleiner is dan 1.40m. Ook toen ik mijn wagen heb gekocht, ben ik gaan navragen en ook deze ongevallen zitten in mijn familiale verzekering. Er moest dus niets aangepast worden of geen extra verzekering.

Maar het is al gezegd geweest, je weet nooit wat je te wachten staat, het is altijd moeilijk te zeggen of je een verzekering moet nemen of niet. Mijn neef heeft nu 3 auto's gehad, bij de 2 eerste auto's had hij een omnium verzekering en hij heeft nooit iets aan de hand gehad. Vorige week kocht hij weer een nieuwe auto, maar besloot hij geen omnium verzekering te nemen. Eergisteren heeft hij zijn auto total loss gereden, achter op iemand geknald, had niet gezien dat ie stil stond...

@ b485: in Nouvel haar geval van Fifi, ik denk ook dat ik het financieel niet zou aankunnen. Paard van een vriendin van me heeft haar paard overlaatst 2 maanden in de kliniek gehad, ze moest 400 euro standaard per dag betalen, en dan was de operatie en de medicatie nog niet betaald. Sorry hoor, maar dat kan ik echt niet aan :? Maarja, dat paard is uiteraard veel meer waard dan Romeo, ik denk dat dat ook heel veel meespeelt.

@ tallechie: hoe gaat het nu met daan? Is hij al wat beter?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:20

@ SL: dan is dat in Belgie wel heel anders geregeld. Dieren zijn hier wel in de WA meeverzekerd, maar niet de zorgverzekering. Dus als je een ongeluk veroorzaakt en daarmee schade toebrengt aan een ander, dan wordt die schade vergoed. Meer niet.

@ B485: ik denk dat het heel moeilijk inschatten is wat je op zo'n moment doet. Ik denk dat ik hetzelfde had gedaan als Nouvel. Uiteraard wel afhankelijk van wat voor kansen een dierenarts een paard nog geeft. Maar aan de andere kant zegt dat ook niet alles. In Utrecht hadden ze Rembrand echt afgeschreven, maar na intensieve fysiobehandelingen van een half jaar (waarvan ik het meeste zelf kon doen na een spoedcursus, en het dus neit zo in de papieren ging lopen) loopt hij nu weer heerlijk mee, en zelfs in de sport.

@ Tallechie: Even goede vrienden! :j Ik wil je niet kwetsen, maar maak me tegelijk wel een beetje zorgen om hoe je het moet redden. Wat vervelend dat het met Veale niet goed ging. Mag je ook in pb melden als je je hart wilt luchten. Sterkte met Daan! Hopelijk knapt hij snel weer op. Ga je wel naar wedstrijd?

Ik heb vanmorgen les gehad met Rembrand. Nou, dat was erg nodig. Hij ging nu weer helemaal super. Weet alleen nog niet of ik zondag wel zal gaan. Omdat de bodem daar altijd al slecht is, en er de afgelopen dagen erg veel regen is gevallen (woensdag geloof ik dat het was, is hier 70 mm gevallen) Wil niet dat Rembrand een blessure oploopt omdat hij uitglijdt, alleen omdat ik nog even wil oefenen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:27

SL ja gaat beter met Daan. Hij slaapt nu al 2 nachten van 2230 tot half 8. En overdag 2 x een uur. Hij is gewoon weer vrolijk.

Ik had ook het zelfde gedaan als Nouvel, maar wel kijken naar de kansen van herstel. Nu is er schade door een ander aangebracht en kun je het waarschijnlijk ook gedeeltelijk terug krijgen.

Tine wij hebben een behoorlijke spaarrekening voor het bedrijf ivm belastingen e.d. en ook wanneer we een keer geen opdracht hebben. Maar mocht er wat met de dieren gebeuren kan ik het daar gewoon af halen. Ook kan ik altijd bij mijn schoonouders terecht dus dat is echt geen probleem. Anders was ik ook niet aan een hond, een kat en 2 paarden begonnen.

ja ik ga wel naar wedstrijd. Mennen ging van de week ontzettend goed. Zelfs plassen waren geen probleem.
Veale had de kop gisteren verkeerd staan. Ik wilde een ontspannen ritje maken en heel misschien even een rondje naar buiten. maar toen ik opstapte was er al heel veel spanning. Hij is 3 keer richting hek gedraafd terwijl ik op de volte zat. Heb hem toen flink aangepakt. Maar de spanning bleef. Toen schrok hij van een bekertje wat knapte en is hij in volle galop er vandoor gegaan. Ik raakte mijn beugel kwijt en hing naast hem. Heb geprobeerd hem tegen een hek te parkeren en dat ging goed. Toen kon ik weer recht gaan zitten. Maar het vertrouwen is wel weer een heel eind gezonken.

Kun je de organisatie niet even bellen hoe het veld er bij ligt en dat je uitlegt dat hij verlamd is geweest en je geen risico wil nemen.

Ik ga boodschappen doen en dan verder met mijn planning

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:41

@ tine: ik weet niet hoe het in België geregeld is, dus daar kan ik helaas niet op antwoorden. Van een zorgverzekering heb ik nog nooit gehoord (enkel van ons, niet van de dieren), daar heeft de verzekeringsmakelaar nooit iets van gezegd. Mijn verzekeringsmakelaar zei dat ik niets extra moet betalen of dat er niets veranderd moet worden omdat Romeo kleiner is dan 1.40m.

@ tallechie: goed dat het weer beter gaat met hem! Van 22.30 tot half 8 is al heel mooi, dan heb jij ook wat slaap.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:13

Ik kom even snel binnen vallen voor we straks tassen gaan in pakken...
Even heel kort en duidelijk, als fifi haar herstelkansen dubieus waren geweest had ik het ook echt niet gedaan, om die reden zijn we ook gebleven tijdens de operatie.
Zouden ze nog iets vinden waarvan herstelkansen heel klein zouden zijn hadden we gekozen voor direct in laten slapen...
Maar ze waren in Utrecht erg positief over het herstel, de kans zou heel groot zijn dat ze weer volledig terug in het werk zou kunnen komen, en als de hechtingen dicht waren gebleven en er geen bacterie bij was gekomen was de wond na 2 maanden genezen geweest...

Op zo'n moment draag je wel verantwoordelijkheid voor je dier en neem je de keuze die jou het beste lijkt.
Omdat de veeartsen de herstelkansen heel groot vonden hebben we dus gekozen voor de operatie.
dat was heel veel geld, maar voor dat geld had ik geen nieuwe Fifi gehad...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:20

@sl, het gaat dus over ziektekosten verzekeringen. Niet over schade toegebracht aan anderen.
Verder ben ik druk aan t werk, onkruid wieden,dodelijk rotklusje op dit terrein..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:27

Bij goede kansen laat ik in principe ook opereren. Bij ernstige twijfel niet.

Ik heb een paar jaar terug een twenter aan haar knieen laten opereren. Dit maakte haar als fokmerrie en keurings pony totaal ongeschikt(erfelijk gebrek), als sportpony voor het hogere werk was het afwachten, maar als kinderpony en recreatie was er in principe 99% kans op slagen (100% krijg je nooit, en het risico van de narcose heb je natuurlijk ook altijd). Had voor dat geld 2 nieuwe gelijkwaardige die wel goed geweest waren kunnen kopen :o. Maar ondanks dat ze maar 3 heeft mogen worden (door een totaal andere rede) is het het zeker waard geweest.
Net als Dennis z'n castratie ter waarde van ruim 4x aanschafwaarde :o. Kon het gewoon staand doen, maar bij een oudere hengst is dat een risico. Dus op de kliniek via de lies laten doen. Koste dus een hoop geld, maar was het zeker waard.

Werd net gebeld dat Roos er een ijzer afgetrapt heeft, en voor het gemak dr halve voet mee genomen heeft :o. Ben benieuwd wat de schade is. Heel erg fijn dit, een week voor de keuring..... Dus vanavond maar kijken of het ijzer er nog weer onder kan, of dat ik alles er af haal (en dan maar niet naar buiten voorlopig), of dat ik met vettec kunsthars aan de gang ga om er wat moois van te freubelen

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:09

Goedemiddag! Zo te zien is hier weer heel veel gekletst.

Tine, wat een stoere foto's. Zo'n schriktraining tussendoor is altijd goed.

Biancacoo heeft het land toch op tijd schoon gekregen. Blijft altijd maar gokken.
En nog gefeliciteerd met je verjaardag. :D

Dids heeft wat wondjes. Balen dat hij weer alleen staat.

Lacuna, zo te lezen zijn de eerste stapjes gemaakt! Super.

Volgens mij zijn onze pony's niet verzekerd. De haflinger is wel verzekerd.

Nouvel heeft een lekker bosritje gemaakt.

Hier niet heel veel nieuws. Heb veel uren gedraaid op het werk deze week en de dagen dat ik niet hoefde te werken, was het slecht weer. Hoefsmid is geweest en Sjors is weer op ijzers gezet. Dag daarna stokkreupel, dus één van de ijzers er onder weg gehaald. Als het goed is, is de hoefsmid gisteren weer geweest. Misschien een klein hoefzweertje? Zal het vandaag wel horen.

Hopen dat het weer goed blijft, dan kan ik mooi Wiseguy, Brunellie en Vamp rijden.

Fijne middag allemaal :evaw:

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:12

Nouvel schreef:
maar voor dat geld had ik geen nieuwe Fifi gehad...

Mooie uitspraak, en veel respect voor wat je gedaan hebt. Ik wou gewoon duidelijk maken dat we hier op het forum elkaar denken goed te kennen, maar het volledige plaatje hebben we niet. Er hangt zoveel af van vanalles en nog wat: bepaalde details, achtergronden,... waar we hier niet van op de hoogte zijn, maken een wereld van verschil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:17

dank je...
is ook zo wat je verder aangeeft, en het is belangrijk om iedereen in z'n waarde te laten, maar wel elkaar te helpen met tips en ervaringen waar we allemaal iets aan hebben, tenslotte willen we allemaal het beste voor onze beesten...

Wij zijn ondertussen weer thuis aangekomen en het zonnetje is weer gaan schijnen! :D
Vanmorgen nog een bosritje gemaakt met een 4 jarige die nog niet zo heel lang en vaak voor de wagen staat, dat was toch wel weer even wennen hoor, had mijn handen er aan vol en was blij dat de eigenaar er naast zat... :D
Maar wel weer super leuk gereden en weer wat nieuwe ervaring op gedaan!

Zo even wat eten en dan gauw kijken hoe Fifi erbij staat! :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:36

Luna is ook niet verzekerd, zag er teveel nadelen in. Heb een potje staan mocht er iets gebeuren.

Ik kan vanavond geen ritje met het karretje maken omdat ze wondjes van de singel krijgt. Moet wachten tot de singelhoes er is... :( Die wordt pas na de 9e geleverd...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:53

Nouvel, wat jij voor fifi hebt gedaan is iets waarvan ik hoop dat ik het ook kan doen als het nodig mocht zijn :)

Diddle is overigens ook altijd voor dood verzekerd geweest. Kostte me 40 euro premie per jaar inderdaad.
Maar dan kreeg ik alleen geld als ie dood moest, en bij voorkeur moest ie geslacht voor menselijke consumptie.
Nu niet meer verzekerd, was een lokaal iets, en hij is verhuisd natuurlijk :)

Als er echt geld nodig is dan kan dat overal vandaan komen :)

Nou, net terug thuis van 't werk. Zo de frietpan aanzetten, eventjes paar frietjes eten. En dan weer gauw door naar stal. Gaan vanavond een buitenritje maken met dids vind ik. Rondje Ulvenhout, dus door het dorp. Verzorgster erop en ik ernaast op de fiets, en daarna omwisselen want ik wil eigenlijk ook wel even rijden :o :P Hopelijk heeft meneer een goed hum ;)

Zo.. nog 1 dag, dan is 't weekend... :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:06

ik hoop voor je dat je nooit voor zoiets komt te staan naaltje... :n
maar ook jij in zal in dat geval de keuze maken waarvan je denkt dat het 't beste is op dat moment... :j

wat verzekeren voor de dood betreft, vind ik soms ook weer lastig, ik wil eigenlijk zelf beslissen wat er met mijn paard gebeurd als het zover komt en niet dat ze opgehaald wordt door de verzekering en dat je niet weet wat er verder mee gebeurt...

hier ook even snel frietjes gegeten, tassen leeg gegooid (wasmand vol := ) en zo richting spook! *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:11

yak die was als je terugkomt is een ramp :=

en dat het nooit gebeurt hoop ik ook natuurlijk ;) Maar je snapt me :)

overigens was het bij die verzekering zo dat ze hem niet overnamen oid. Was een ''onderlinge paardenverzekering'' nog uit de boerenwerkpaard-tijd.

M'n friet wil niet zo snel gaar zijn als ik dat wil _O-