[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:16

@sl; ik rijd ook onder het zadel he :) dat doe ik in mijn upje ;)
met de kar heb ik altijd een groom bij :j En heb met de kar nog nooit ''samen'' gereden met iemand, een ruiter of menner.
Dat omdraaien heeft dids onder het zadel gedaan, toen hij voor de kar stond was die gein al afgeleerd
alhoewel, soms wil hij nog wel eens laten zien wat een rotzak hij is :))

stom dat ze je niet wat fijner begeleiden tallechie..

zo, ik ben thuis. Zo boodschappen doen en als er dan een kind gaat krijsen of een duitser tegen me gaat staan bleren dan ga ik gillen :')

@tass; ik hoop het ook.. moest meteen aan jou en blondje denken :\ :(:)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:17

Aaahh dat heeft hij niet hoor :(:).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:22

@ Naaltje: ow ja dat is waar, had er niet meer aan gedacht dat het ook onder zadel kon :D
Onder zadel is dat omdraaien nog niet zo een ramp, als je kar gaat scharen wel :o En dat laten zien wat een rotzak hij is, het is zoals eefielover tegen me zei: het zou ook maar saai worden als ze altijd braaf waren hé :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:24

:D ik denk er vaak ook niet bij na om het erbij te zeggen ;)
onder het zadel is het inderdaad weinig gevaar :j gelukkig :P
de kunstjes die hij onder zadel doet haalt hij voor de kar gelukkig niet uit :D

@tass; dat denk ik ook niet, maar toch ;)
hoe is het met die kleuters van jou trouwens, zijn die al wat aan het beter worden?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:28

Naja je hebt gelezen hoe Aiden gister was :').

Ze staan nu 2 dagen op medicijnen, heb het idee wel dat ze minder snot hebben, zeker Fiorano is opgeknapt na de spuit. Aiden moet nog even wachten tot hij iets langer aan de medicijnen zit denk ik :j.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:29

ja, ziek in z'n hoofd _O- gaat nog niet zo best dus? :P ( ;) )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:40

Oeps... mijn vader belt me net. Hij heeft mijn marathonwagen mee genomen om de lagers te vervangen... nu heeft hij ze er wel afgekregen, maar hij krijgt de nieuwe er niet meer op....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:43

oeps..dat is balen..

hier regent het, hárd! :+:
ik ga alleen boodschappen doen nu, dus dat wordt zeikesnat auto laden zo :+

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:41

Zijn hoofd ziekte gaat nog wel effe duren voor dat beter is _O-.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:00

Hoe is het met Diddle zn pootje?

Nee, met mij gaat het nog steeds wisselend. Ene dag beter dan de andere.

Sun zn pootje wil nog niet. Smid kon me vertellen dat het zeker geen hoefzweer is, maar dat had ik ook niet verwacht, daar is hij echt niet kreupel genoeg voor. Mag wel beide benen optillen, hij kan er gewoon op staan, been afgevoeld van schouder tot hoef; is niet warm, dik, pijnlijk of kapot... maar hij is wel onregelmatig :? Spieren in de schouder, schoft en rug zijn wat stijf, maar niet pijnlijk. Hij buigt wel goed in zn hele lijf.

Gelukkig brengt Storm dan altijd wat humor mee; hij heeft vandaag geprobeerd om mn hoefsmid op te eten, en toen dat niet mocht keek hij heel beteuterd en toen ging hij net buiten mijn bereik de spullen van de hoefsmid uit het bakje halen. :+
en toen hij ook daar weggestuurd werd stond hij echt met zo'n kop te kijken van "Nou jaaaa! Tssss!!"

Wat geven jullie je paarden bij voor beter groeiende manen, staart en hoeven?
Sun hoefde dus echt niet bekapt te worden, was niet eens een randje af te halen. Ook zn staart wil maar niet bijgroeien; heb m afgelopen herfst iets te kort geknipt met het idee dan hangt ie niet zo in de blubber... Maar hij is nog steeds heel kort en zielig! Hij loopt een beetje voor paal zo.
Sun heeft altijd al heel langzaam groeiende manen en hoeven gehad (staart viel vroeger eigenlijk wel mee) maar het wordt nu wel heel erg.

groetjes, lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:05

biotine voor hoefgroei (en dus behanggroei) geloof ik?
en dan láaaaaaaaaang voor je resultaat ziet..
jouw paard loopt niet voor paal, die is knap ;)
balen dat je er niet achter komt wat ie nou fout gedaan heeft dat ie moeilijk loopt...
kan hij niet iets verrekt hebben? (nee sjit dan moet ie reageren op zoeken in die spieren tuurlijk..)

dids weet ik nog niet, ga vanavond pas :) (neee geen uitstelgedrag hoor O:) :o )
(_>je bent trouwens lastpak, nergens bruine broodjes te vinden... morgen weer eens zoeken :+ )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:06

ik gebruik ook biotine,.
Bij de hoeven zie ik duidelijk verbetering, hardere structuur. De manen zijn ook wel snel gegroeid, de tijd dat ik er niet ben geweest.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:14

@ Lacuna: manen en staart zo weinig mogelijk borstelen. Ik spuit er iedere 2 weken een antiklitspray op, er staat ook op dat het de groei bevordert. Kwaad kan het niet, en Romeo zijn manen zijn altijd lekker zacht, glanzend, en knoopvrij :j Ik heb ook de indruk dat ze goed groeien.
Voor de hoeven doe ik vaak biotine in het eten, maar volgens de smid zijn Romeo zijn hoeven prima. Waarom moeten de hoeven eigenlijk beter groeien? Romeo zijn hoeven groeien ook niet snel, in de zomer heb ik hem op ijzers staan zodat de hoeven niet te veel slijten en in de winter kunnen de gaatjes van de nageltjes dichtgroeien, dan loopt hij toch nooit op verharde weg dus kan geen kwaad.

Wat Sun zijn pootje betreft, kennis van me heeft iets gelijkaardigs met zijn haflinger. Ohz begon het paard onregelmatig te lopen, het was niet echt manken maar hij liep ook niet zoals het hoorde. Hij begon steeds meer onregelmatig te lopen, ook voor de wagen.
Nu hebben ze gevonden wat hij heeft, het wordt de koetsziekte genoemd (dus iets wat menpaarden sneller krijgen). Hij heeft iets aan zijn achterknie. Ik weet er het fijne niet van, maar hij gebruikt zijn knie verkeerd bij het trekken van de wagen. De eigenaar heeft ook al vaak gemerkt dat de knie soms een krakend geluid maakt (alsof die uit de kom schiet en dan weer terug). De dierenarts zei dat de enige optie was om hem anders te bekappen (zodat hij aan de binnenkant lager staat), maar helaas helpt dit nog niet. In dat geval moet hij verkocht worden, want de eigenaar heeft hem om voor de wagen te lopen.

Edit: groeien manen ook door biotine bij te geven??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:17

@sl; hoe kan iets vanaf de buitenkant de groei bevorderen? :P haar groeit vanuit het lijf aan, niet vanuit het einde van de haar ;)

Sunshine staat op de voorkant kreupel als ik lacuna goed begrepen heb :)

Cowboymagic proberen trouwens lacuun? zijn mensen die daar erg goede ervaringen mee hebben in het ''grote verzorgde lange bos'' haar krijgen.. En haargroei (hoefgroei) is iets genetisch he..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:21

@ Naaltje: geen idee hoe het kan, maar een vriendin heeft me eens verteld dat het wel helpt om de manen en staart klitvrij te houden, blijkbaar zouden ze dan sneller groeien. Ik weet uiteraard niet hoe Romeo zijn manen gegroeid zouden zijn zonder het spul, maar ze zijn wel aardig gegroeid :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:24

natuurlijk groeien ze dan niet sneller ;)
het ziet er verzorgder uit en er breekt minder af!
maar sneller groeien is imo een fabeltje
dat moet van binnenuit komen (dus antiklit te drinken geven voor groeibevordering ;) )

anti klit voor de anti klit werking werkt wel overigens hoor ;) :)) ik gebruik daar cowboy-magic detangler voor, superfijn spul :j maar ik geloof niet dat de manen sneller kunnen groeien van iets wat je erop sprayt..

is genetisch. Als ik mijn vriend (de menselijke :P ) hier kijk, die gaat naar de kapper, en 3 weken later denk je bij jezelf ''zou je niet binnenkort de kapster weer bellen??''

Lengte van manen is overigens ook genetisch vastgelegd. Dus er is een punt waarop ze niet langer worden. Bij sommige is dat handbreedte, en bij sommige 2,50 meter :))

zo en nu ga ik aan stage :+

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:28

Ik ben Cowboy Magic fan :=...

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:28

Lacuna: Nee met wandelen is Sil nergens bang voor, daarom komt het voor mij ook als een verrassing. Raar van Suns pootje, vervelend he als je niet weet wat het is!
pff ik voer sil van alles, zeewier, knoflook, bier, vitaminekorrels, omega olie enz :P Ik borstel sils manen wel bijna elke dag en ook zijn staart, moet ook wel anders krijgt hij dreadlocks :P En doe er dan om de zoveel dagen anti klit in. Soms van cowboymagic, soms een mensenspul.

Naaltje: Hopelijk loopt Dids weer goed! Zou jammer zijn als je niet kan mee doen aan de TREC.
Je hebt het zwaar in de trein vandaag :P Mijn treinreizen liepen voorspoedig.

Bianca: Gefeliciteerd met je man! Wel beetje laat met het cadeautje kopen :P Wat ga je geven? :D

Eefielover: Dankje, ben benieuwd hoe me eerste menles gaat :D Succes met het oefenen van het gewicht van het bit af houden :P

Tallechie: oe dat is schrikken zo'n vliegend achterbeen. Gelukkig was je zelf niet te overdonderd om hem op zn kop te geven.
Jammer dat je nachten niet zo lekker zijn! Word zelf ookal een paar nachten paar keer wakker door hoest aanvallen dus weet wel beetje hoe je je voelt. wbt het wakker worden dan he, en huilend kind snachts kan ken ik niet :P Lijkt me erg vervelend om je kindje zo te zien huilen.

SL: Ja jammer he, moet eerlijk zeggen dat ik er zelf om heb zitten huilen stiekem :P Baalde er echt flink van! Had aan het begin van de rit tegen mn vriend gezegd dat ik liever heb dat hij er te vaak af springt om sil vast te grijpen dan te weinig. Maar dan kregen we afentoe dat sil alleen maar opzij sprong en ik hem dus zelf kon corrigeren en dat me vriend er al naast stond en ik dus al niet meer kon corrigeren :P Heb zelf 1 keer mn vriend geraakt met de zweep haha.
Volgende keer zal ik proberen dingen sneller zelf op te lossen, maar vind het zelf nogal eng als Sil om wilt draaien oid en dan heb ik graag dat iemand sil gerust stelt haha.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:32

tallechie schreef:
ik heb het idee dat daan wel genoeg melk krijgt, maar dat hij er niet vol van wordt.
In het ziekenhuis heeft hij ook al flesvoeding bij gehad dus vindt het wel prima.
Maar officieel mag je dus niet zonder overleg wat doen. Maar dan moeten ze me maar normaal te woord staan.

Huh? Officieel zonder overleg niets mogen doen? Zijn ze helemaal van de p*t ger*kt? Je voed je kinderen (op) zoals jij denkt dat goed is; moederinstinct breekt alle wetjes en regeltjes uit de boeken van het consultatie-bureau!
Om eerlijk te zijn..... hoe vaak ik niet met die "goedbedoelende deskundigen zonder eigen kinderen" overhoop heb gelegen >;) . "Daar zijn wij niet vóór, mevrouw", "Dat willen wij niet adviséren, mevrouw"...... ik heb 3 kerngezonde, vrolijke, goed op gewicht zijnde, goed meekomende kinderen gekregen (tot nu toe :P ).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:37

@ Naaltje: ja ik denk het ook, maar Romeo zijn manen zien er echt wel gezond uit, ik denk wel dat dit wel dankzij de spray is.
Ik blijf de antiklit in ieder geval sprayen, ik vind het geweldig spul!

@ Jenkins: erom huilen hoeft niet hoor, je moet het zelf een beetje uitproberen. Mijn ervaring is dat het net erger wordt als je steeds iemand naar voren stuurt, want dan wordt hun angst bevestigd. Je zou het in een rustige omgeving moeten proberen, en gewoon streng zijn. Streng "doorgaan!" zeggen, leidsels kort genoeg zodat hij nergens naartoe kan, en een zweepje erbij als hij vertraagt. De eerste keren zal hij heel zenuwachtig reageren, maar het enige wat jij wil is hem voorbij/over die 'enge' plaats krijgen, die rust komt later wel :j Romeo dacht in het begin dat hij helemaal over de plas kon springen. Dus de eerste keren steeg hij op en belandde hij recht in de plas met zijn 4 benen, jeetje wat hebben ik en mijn groom erom gelachen :D Hoe hij het doet maakt voorlopig niet uit, zolang hij maar gaat waar jij wil. De rust komt er echt wel in, jij moet gewoon duidelijk maken dat er niets is. Ga ook niet zenuwachtig de leidsels opnemen als je in de verte stoepkrijt ziet, grijp pas in als Sil er bang voor blijkt te zijn.
Hou je vriend maar netjes bij je op de wagen, hij mag enkel eraf als er gevaar dreigt (als hij tegen een auto dreigt te komen, of als de wagen gaat scharen ofzo), maar zeker niet te snel beslissen dat er gevaar dreigt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:41

en bij sommige paarden en menners werkt dat niet..
als je zelf gaat spannen op zo'n moment stuur je beter wel de groom naar voor, omdat je als je zelf gespannen bent ook je paard niet ontspannen kunt vertellen dat er niks is en hij moet doorlopen, Dat moet je goed in het oog houden ook :) anders kom je in een cirkeltje, en dat is niet leuk :)

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:43

ik ga mee met de samenvatting van jenkins

helaas ligt bij mij thuis het internet er uit kan dus niet zo heel veel reageren maar lees mee op me telefoon

ik heb gister weer menles gehad en deze keer met ons grote spook uzma en we hebben niet veel meer gedaan dan galoperen gelukkig kan ik volgende week er heel wat tijd aan spenderen want ik hoef maar 1 dag te werken want we gaan maandag met het werk naar disneyland parijs en moet woensdag op excursie naar mccain in lelystad voor school en donderdag werken kan dus mooi zondag, dinsdag, woensdag en vrijdag wat met het grote spook doen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:45

Ja Naaltje dat klopt ook, ik was ook zo eentje. Ik heb mijn groom laten rijden de eerste keren dat we plassen tegen kwamen, toen heb ik kunnen zien hoe zij het deed en daar heb ik veel uit geleerd. Nu lukt het me zelf ook prima.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:06

volgens mij is staart & manen groei echt genetisch aangelegd.
De lengte ervan in ieder geval.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:12

Jullie gaan te snel voor mij hoor. Kan het echt niet meer bijbenen.

Ik geloof niet in voedingssuplementen en dus ook niet in biotine. Bij de ene groeit hoef en haar nu eenmaal sneller dan bij de ander. Net als bij mensen.

Lanouska is ook bezig met galoptraining, alleen op andere manier dan VHU :D
Groom naar voren sturen is volgens mij prima oplossing als het niet lukt. Als ze dan wel vertrouwen hebben, kun je dat zo gewoon opbouwen.

Tallechie: ze geven advies, maar dat hoef je niet op te volgen , alhoewel ik het in dit zeldzame geval wel met ze eens bent. Moedermelk is gewoon veel beter dan kunstvoeding. Zeker als je allergieen wilt voorkomen. Ik heb daarom 2,5 jaar bv gegeven. Het begin is gewoon moeilijk. Maar laat je niet wijsmaken dat er neit genoeg voeding in zit. Je kind zit gewoon in een regelperiode (en nee, het gemiddelde kind volgt niet de lijn van Oei, ik groei of meer van dat soort onzinboeken). Dat hoort er gewoon bij. Ja, het is vermoeiend, maar ja, dat is het hele opvoedingsgebeuren. Welkom in de wereld van het ouderschap. :+

Lacuna heeft een clown als pony, gaan jullie bi het circus???

Vanmorgen pony en Rembrand gemend, en Thabor ohz gereden. Motivatie voor pony is ver weg, heeft vast te maken met dat zoontje neit meer wil. Is mijn doel ook beetje weg. DRessuurmatig lukt het ook nog steeds niet echt, dus baal nu dat ik die nieuwe wagen heb besteld. Moet nu dus wel doorgaan, want anders is manlief helemaal neit blij. Over Rembrand maak ik me ook zorgen, hij sleept weer behoorlijk met zijn linkervoorbeen (die is verlamd geweest). Thabor ging wel goed gelukkig.

Nou, ik ga weer verder met mijn mega takenlijst.