[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneloesF

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

Er zijn geloof ik speciale endurance startkaarten, maar met een gewone startkaart hoef je meende ik alleen lid te worden van de DER en kan je ook starten.

Ik weet nog niet of ik officieel ga of eerst een kennismakingsrit doe. Weet dat hij het qua conditie makkelijk volhoudt, maar tis wel een pittig mannetje, dus of hij zn hartslag laag houdt weetik niet hahaha.
Met mijn paard heb ik wel 1 rit gereden, ben helemaal verslaafd. Dus zodra Viva kan moet ze er ook aangeloven (das dus 2011).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

mendurance lijkt me echt super gaaf maar heb helaas geen trailer en dan moet ook nog mijn wagen mee. Dus twee keer rijden. mn vader ziet me aankomen.. _O-

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:21

ja het lijkt mij ook erg leuk, jammer dat ik niemand ken die dezelfde rit gaat rijden zodat ik wat meer steun heb hihi

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:27

Lauraaaa waar is dat dan? :) welke provincie enz

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:28

en heb je voor zo'n kennismakings rit ook een startkaart enzo nodig? en kan je dat rijden met tweespan? is het zwaar (de bodem) sorry ik weet echt niets van mendurance blijkt maar weer :')

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:28

kootwijkerbroek

Waar woon jij precies, want mijn trailer is opzich groot zat voor 3 paarden, moet dan enkel wel iets geregeld worden voor de wagens, maar misschien hebben we dan al een ophang systeem voor mijn sulky aan de trailer.

je hebt voor kennismakingsklasse geen startkaart nodig. je kan kiezen bij kwb voor 16 km of 26 km.
Ik kies de 16 puur om te kijken of het lukt. Bodem is vrij mul. Maar met een lichte wagen en meerspannen is dat goed te doen. Zeker bij 16 km rit,
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 10-01-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:29

In woon in de kop van noord holland, tussen alkmaar en den helder.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:32

Klopt, je mag 1x per jaar met een max van 3x een kennismakingsrit rijden. Daarvoor heb je dan geen startkaart nodig, je krijgt een dag-startkaart van de DER.
Wel moet je pony natuurlijk goed ingeënt zijn enzo.

Maargoed, mijn ervaring is dat als je eenmaal begint, je verslaafd bent :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:33

dat ligt jammer genoeg niet echt op de rit

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:34

ja dat zal best leuk zijn als het goed gaat allemaal.
Ga de dag erna misschien nog helpen bij een vriend van mij die gaat onder het zadel. Hij zit dan bij mij op de kar.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:34

het lijkt me erg leuk, zit alleen met het vervoer...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:36

misschien dat je een trailer kan huren of ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:13

Je mag maar een keer per jaar een kennismakingsklasse rijden hoor, en maximaal 3 jaar achter elkaar. :list:
Als je een keer officieel start (moet je startkaart hebben) dan mag dat niet meer. Ook niet met andere combinatie.
Voor de kenismakingsklasse hoef je geen startkaart te hebben, wel goed geent plus goed paspoort etc. Maar voor de officiele klasse natuurlijk wel. Je kunt een aparte startkaart voor endurance aanvragen. Maar als je toch evt ook nog een keer dressuur of vdh of iets anders wilt starten kost een volledige kaart helemaal niet zoveel meer (paar tientjes dacht ik).

Ik zou altijd eerst gewoon voor de kennismakingsklasse gaan als je KWB rijdt, dan een paar keer meegaan kijken, werken naar een route rijden van 25 km in 2x 12 incl stop etc op tempo en dan beslissen of het wat voor je is of je inschrijven voor een echte rit. Het is toch wel anders dan een ontspannen ritje in het bos. Je moet wat handig worden met water geven, koelen, pony's moeten dat ook leren.

Heb geen mendurance gereden hoor, maar endurance, maar principe komt een beetje op hetzelfde neer. Als Alwyn 5 is gaan we het zeker proberen! Het werkt prima om te beginnen met lange stap trajecten, dan veel stap / draf en tempo wisselingen. Die conditie bouw je niet zomaar op, een span zoals van Napie kost echt wel tijd om zover te komen. Vaak als je pony's al SGW hebben gedaan of veel andere wedstrijden hebben ze wel een mooie basis. Je pony moet ook echt willen gaan, het leuk vinden langere tijd te draven en de paden op de lanen in te gaan. Sommigen vinden dat leuk, anderen kakken na ene uur of 2 toch echt helemaal in elkaar en sommigen moeten er aan wennen.

Sven Kramer 4x EK, goed he *\o/*

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:17

SVENNNNNNNNNNNNNNNNNN EK *\o/*

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:21

jeej :D :D

Ja je hebt helemaal gelijk, we zijn nu al met een staptraject aan de gang aan de hand :P

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:31

VanHuisUit schreef:
Je mag maar een keer per jaar een kennismakingsklasse rijden hoor, en maximaal 3 jaar achter elkaar. :list:

Haha dat zei ik indd... staat er alleen ietsje anders geformuleerd maar komt op hetzelfde neer.

Super van Sven, moet ie NL maar goed vertegenwoordigen :D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:37

wat ben ik erg he, even opgezocht wie het nou was, naam kwam me bekend voor, dacht dat het een menner was en uiteindelijk,, huh maar dat is toch een emh emh.. SCHAATSER hihi ben er totaal niet mee bezig hihi

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:39

hahaha een menner.. :D was het maar zo dan was ik op elke wedstrijd te vinden _O- haha nee hoor vind schaatsen net zo mooi als mennen. off uh mennen toch iets mooier :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:51

Net even al mijn moed bij elkaar geraapt en toch de paarden beweging gegeven. Eerst mijn paard 40 minuten in de (buiten)bak gereden. De bodem was weer zo fijn dat ik zelfs (weliswaar alleen over de hoefslag) heb durven galoperen. Stap en draf gewoon door hele baan. Het sneeuwde wel tijdens het rijden, dus wel voorzichtig gedaan ivm ijzers. Verzamelde gangen komen er zo wel goed in :D . Daarna pony gelongeerd en die liep ook lekker te werken. Morgen hopelijk weer naar de binnenbak met beide beessies, moet dan wel weer kunnen, wegen worden hier goed bij gehouden en het terrein van de manege wordt ook keurig bijgehouden. Gisteren ging ponywedstrijd ook gewoon door. Ben erg blij dat ze het zo goed bijhouden. Daardoor gaat in principe menwedstrijd komende zaterdag ook gewoon door. (nu alleen hopen dat jury's ook op komen dagen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:53

Sorry Royaltjuh verkeerd begrepen :o

Ja die Sven ontzettend knap zeg... (letterlijk & figuurlijk ;) ).

Als je een stethoscoop koopt bij de apotheek en een beetje ermee oefent kun je de hartslag van je pony goed opnemen. Je kunt dan af en toe testen hoe snel hartslag is in rust, bij wat inspanning, hoe lang het duurt voordat hij weer zakt etc.
Persoonlijk heb ik dat nooit gedaan :+ met gezond verstand rijden, je paardje goed kennen en vooral op de wedstrijd zelf niet denken dat het opeens veel harder kan dan als je voor jezelf rijdt helpt ook al een eind. Met een wedstrijd zijn ze over het algemeen toch al pittiger, zeker als ze het vaker hebben gedaan.

Als ik eraan denk krijg ik er nu alweer zin in. Moet je nagaan, moet nog 2 jaar wachten :+ :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:53

Beter dat je gewoon lekker kon werken! Hier lukt dat echt niet hoor, de wegen worden niet echt meer bijgehouden enz.

Ik wil echt weer aan het werk met de pony's, mick is strontchagerijnig omdat hij weinig mag werken. Jelle vind het wel best zo :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:01

Martine: fijn dat je hebt kunnen rijden met je paard en dat je pony beweging hebt gegeven. Ik probeer vandaag maar niet naar stal te komen. Van de week was het erf nog steeds niet te doen. Als de westrijd wel door gaat ligt het in de planning om te komen kijken. Als je maar niet te vroeg hoeft want heb vrijdags feestje

Veale komt gelukkig wel buiten en vindt het op zich niet zo erg, maar de staleigenaar belde wel net dat hij wel veel bij de staldeur staat dat hij er uit wil. maar is helaas niet anders.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:03

SIm wordt ook behoorlijk chagie. Gaat hij opeens Freddy en Alwyn een beetje achterna lopen jagen. Natuurlijk belachelijk dat die twee op hun kop laten zitten, Sim is de kleinste van het stel }:0

@Tine lekker zeg dat je hebt kunnen werken met het spul. Geeft dan altijd zo'n voldaan gevoel! Als het morgen een beetje meezit lukt het me wel te longeren in de wei, doen we tenminste nog iets ... }>

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:06

Ik vind die sneeuw echt vervelend worden. Hier ligt nu al sinds het toen (3 wk geleden ofzo?) begon te sneeuw alleen maar non stop sneeuw. Kan bijna niet meer mennen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:08

De week van 19 december lag hier veel sneeuw, toen een halve week was het weg en nu ligt er al weer 2 weken sneeuw als ik het goed heb