[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:41

Niet weg willen stappen. Zo een had ik er ook op stal.
Na heel lang zoeken bleek het een vorm van singeldwang te zijn. Super braaf als hij eenmaal een paar keer weg gestapt was. Maar de 1e keer na het inspannen was drama (eerste rondje ohz net zo, maar hij is maar 2x ohz geweest bij gebrek aan handige ruiter voor een inimini smurfje).

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:33

Hoefsmid is geweest.....

Fiorano deed het braaf en netjes, soms nog wel moeite met zijn evenwicht maar verder gewoon braaf :D.

Aiden... helaas... Hij heeft bijna heel de hoefsmid afgebroken incl de poetsplaats...
Hij stond rustig met zijn hoofd laag en ineens uit het niets steigeren. Hij heeft een stuk of 6 a 8 keer gesteigerd als het niet meer is :\. Hij heeft de hoefsmid tegen de muur gegooid en is bijna in mijn nek neer gekomen.... :\...

Soms weet ik echt niet wat ik met hem moet :n.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:25

@ Dennis: bij Romeo was dit ook zo, de 1ste keer vertrekken na het inspannen was verschrikkelijk, voor de rest ging het prima. (helemaal in het begin wou hij nooit vertrekken, ook niet na al 100 keer vertrokken te zijn)
Onder zadel heeft hij er geen problemen mee.

@ Tass: wat vreemd dat Aiden zo rustig stond en dan zo plots begon te steigeren... Klopte de smid niet een nageltje verkeerd of raakte hij Aiden aan op een pijnlijk plekje misschien?
Romeo moet het niet proberen bij de smid om zich te misdragen, dan krijgt hij serieus op zijn donder (van de smid). Romeo heeft al rake klappen gehad van de smid, maar hij kan soms ook echt het bloed onder je nagels uithalen :o

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:01

Aiden wordt gewoon bekapt, heeft nergens last van, want ik kan alles met zijn voetjes. Overal voelen en overal tikken en kloppen met de hoevenkrabber... Het lijkt gewoon of hij het zat is... Het vertoont geen gedrag van angst en pijn... :n.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:09

Dat doet Romeo ook na een bepaalde tijd (soms al na 10 minuten), maar na 3 keer wordt de smid écht boos en geeft hij Romeo rake klappen. Dit omdat de smid al vaak dingen gebroken heeft (overlaatst zijn neus nog) door zulke paarden. Ik heb er ook niets op tegen, een paard dat zich misdraagt moet gecorrigeerd worden. Ik ken Aiden uiteraard niet hé, dus ik zeg niet dat hij gewoon aangepakt moet worden, ieder paard is anders.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:49

Smid heeft Aiden ok op zijn flikker gegeven maar het hielp niet :n...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:53

tine10 schreef:
Ergens werd geschreven over een pony die niet wil vertrekken. Is je kar niet gewoon te zwaar. Probleem had ik ook heel erg met Amerigo. Op papier is de wagen 125 in het echie echter 220 kg. Dat scheelt voor zo'n kleintje natuurlijk bizar veel. Andere tips die ik heb, heb je al gehad. ;)

noop.... wagen is echt niet te zwaar, en ook bij de baksleep heeft ze dezelfde opstart-problemen.

Dennis: singeldwang is het zeker niet. Onder het zadel, en met de longeersingel om heeft ze nergens last van, ook niet met aansingelen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:33

@ gem: Volgens mij is het echt iets psychologisch, zoals ik je vertelde met Romeo. Ik denk dat zij ervan overtuigd is dat ze die wagen niet getrokken krijgt, ookal weegt het niets. Misschien toch eens proberen om de wagen te beginnen duwen en dan het commando geven om vooruit te gaan (desnoods met iemand van voor bij haar die haar aanmoedigt). Ook als ze plots te hevig vertrekt, moeten ze haar gewoon laten gaan, dit moet achteraf afgebouwd worden. Romeo vertrok na een tijdje in een serieus galopje, maar dit heb ik afgebouwd. Nu vertrekt hij heel netjes in stap.
Maarja, Ster is uiteraard Romeo niet, het kan zijn dat zij anders reageert, maar het is volgens mij wel het proberen waard.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:38

Lastig, een drakenpaard bij de smid.
Maar laten jullie je paard door de hoefsmid corrigeren? En hoe ver mag je smid daar dan in gaan?
Ik ben er zelf heel streng op; mijn paarden worden door mijzelf opgevoed en door niemand anders. Mn smid mag m gerust een keer streng toespreken, maar verder regel ik het zelf. Als er iets gebeurd waarvan ik vind dat het niet door de beugel kan en mn paard verdient een schop onder zn kont dan krijgt hij die van mij.
gelukkig is mijn paard inmiddels wel zo braaf dat de smid er naast op de grond kan gaan zitten en zo zn hoefjes kan bekappen :+ afkloppen... morgen komt de smid weer... zul je zien dat hij dan net een rotbui heeft haha!

Vanmorgen weer op stal geweest, sun liep rot vandaag :(:) Het lijkt op spierpijn; hij heeft gisteren behoorlijk serieus gewerkt, maar ik hou het ff in de gaten. Sun is altijd heel lichtjes onregelmatig met het linkervoorbeen (5 jaar terug een trap gehad vol op de schouder, nooit meer 100% goed gekomen), maar nu leek hij juist op links te vallen en zn rechterschouder te ontlasten? Dat is vreemd voor hem. Bah, stomme paardenbenen...

Storm was gelukkig wel weer heel blij me te zien. Hij heeft weer een rondje in het tuig gelopen, je zou m eens moeten zien dan, hij voelt zich dan zo stoer! Hij is wel heel erg rechtsgebogen, krijg hem nauwelijks recht op twee leidsels en linkerstelling is al helemaal uitgesloten. Veel heel grote cirkels gestapt en toch elke keer iets stelling gevraagd en dan doet hij ook wel goed zn best <3

groetjes, lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 27-04-11 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:40

Mijn smid mag hem gerust op zijn plek zetten als hij het verdient, mijn smid gaat niet zomaar slaan en schoppen, dat is mijn taak :+.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:42

hee. de jouwe ook al rottig? :oo
:(:)

over de smid, ja bij mij mag de smid corrigeren. Omdat ik weet dat dids een huftertje is :+ meestal komt dat neer op een keer een correctie met hooguit een tik.
Waarom ik dat doe is omdat ik niet wil dat ik mijn paard corrigeer en hij op dat moment zijn gewicht vol op de hoefsmid gooit :)

@tass; als jij het wel kan, en de hoefsmid niet, dan heeft 't beest een beetje correctie nodig geloof ik :+ of houdt de hoefsmid de hoeven langer vast dan jij kunt/doet?
Zou 'm aanpakken voor hij je hoefsmid serieus verwondt..

Goed, bij mij ook k^t.. ^) hopelijk gaat dat gauw over..

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:44

Aiden is een beetje angstig voor vreemde mensen....

En de hoefsmid komt niet zo vaak. Ik ben veel aan het oefenen dat ook andere mensen iets met hem doen :j.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:40

En een goedenavond allemaal :D

@Naaltje mega gave combi 8-) *D

Bij de hoefsmid zijn ze allemaal met bekappen / vijlen prima te hanteren, met beslaan Rizanta ook maar Snuit kan voor echt zitten etteren, moet er een praam bijkomen, hij weet gewoon supersnel omhoog te komen en zijn beentje weg te trekken }>

Volgens mij weet Snuit echt niet wat hij met een hengstige merrie moet hoor, denk dat hij het straks ook vooral lastig vindt :+

Wat naar van Sun Lacuna, zorgelijk altijd dat soort vage zaken. Grote cirkels stappen (of draven) en steeds toch rustig stelling vragen (evt binnenkant wat bijduwen/tikken) doe ik ook altijd als die stelling opeens niet meer lukt. Soms doe ik ook gewoon naar halthouden toe, hoofd paard naar links of rechts, dan doorstappen en doordraaien, dat een paar keer, wordt het ook beter van.

Tine weer lekker naar buiten geweest met Rembrandt dat is fijn voor baasje & peerd :j

@Tass is Aiden de haflinger? Die kunnen wel eens erg bot & eigenwijs zijn :+

Zoonlief heeft zowaar zelf gemend met Alwyn en hij zei zelf spontaan dat hij het vandaag zo'n leuke paardendag vond. Dus wie weet :+ We hadden vaardigheid parcoursje uitgezet (hadden ze zelf gedaan, geweldig dwars door de bak, overal poortjes }:0 , letters erbij gezet van A t/m G) en daar zijn ze (hij was met vriendinnetje) een paar keer door heen gegaan, nadat ik ze eerst wat door de bak had laten sturen en had uitgelegd dat ze voorzichtig moesten zijn met sturen, leidsels niet te strak etc. Ze zaten naast mij en allebei gewoon zelf leidsels in handen, af en toe heb ik ietsje bijgestuurd met de zweep (links/rechts wat even aanraken en hij luisterde al). Alwyn zo super, op (mijn :+ ) stem in draf / stap / halt, hij stapte en draafde zo braaf in de rondte +:)+ Daarna nog even stukje naar buiten geweest, deed hij ook super braaf.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:48

VHU, wie weet word het toch ooit nog wat met je zoontje en de pony's ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:55

VHU wat leuk dat Alwyn zo goed luisterde! Wie weet wil je zoontje vroeg of laat de uitdaging aan gaan en druk met Freddy aan de slag ;)

Ik weet niet of het de lentekriebels zijn, maar Romeo begint zeer vreemd te doen. Hij is heel snel op zijn teentjes getrapt en wordt enorm chagrijnig. Als ik hem naar de zomerweide breng, gaat hij trippelend lopen grommen (een bijna-hinnik, het woord grommen past er het beste bij), soms stuiterend, met de oren in de nek. Ook als de hondjes te dicht in de buurt komen gaat hij dit doen (heeft hij nooit gedaan), echt vreemd.
Ook als ik hem vast had en weer los laat, gaat hij heel hard bokken en rondjes galopperen, alsof hij een heeeuuul groot ei kwijt moet :o
Misschien is hij gewoon boos omdat ik weinig met hem deed de laatste dagen (examens).
Merken jullie iets aan de paarden/pony's van lentekriebels?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:57

Ik kom ook weer eens langs kijken... lees nog altijd braaf bij maar nogmaals, reageren zit er niet altijd in.

nouvel fijn dat het steeds beter gaat het fifi.. goed om te horen..
vhu leuk joh dat je zoontje toch nog lekker met de ponys bezig is geweest. wie weet wordt ie toch nog paardengek haha

Vanmiddag 1,5 uur prive les gehad met Kay (wekelijks maar normaal een uur). Wat een geweldig beest is dat toch.. echt een keiharde werker en hij leert supersnel.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:59

SL ik zou hem toch eens flink aanpakken hoor.. hoelang komt hij buiten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:59

ik merk lentekriebels
dids doet afentoe zo'n dribbeltje naast me, ziet overal spoken, was vandaag hoog ontplofbaar en is vreselijk wispelturig met vaststaan als ik meer dan 2 meter van hem vandaan ga
gruwelijk ^)
alles wat over de gebruikelijke grenzen gaat krijgt hij ook voor op zijn falie. Dus dribbelen is prima, maar ik wil geen druk voelen en niet dat je me voorbij komt of me aanraakt/wegduwt.
Rommelen met vaststaan resulteert in een borstel-regen naar zijn kont (jaaaaaaaaa ik ben slecht :P )
en die spoken daar lach ik hem maar om uit :+

@VHU; wauw! :) jij was vast trotse mama? :D super dat ie toch weer een leuk paardendagje heeft gehad :D
enneh, mijn combi ben ik kei trots op :)) trailer komt niet eens buiten de bus uit, haha dikke auto, sweety trailer :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:12

@ Jelleee: hij staat 24/7 buiten, dus van te weinig beweging is het niet :D 's Nachts staat hij in zijn wei in onze tuin, met inloopstal (weide is ongeveer 10 op 20 meter, kan iets meer zijn), overdag staat hij op zijn winterweide en sinds deze week gaat hij dagelijks een uurtje op de zomerweide (heb een klein stukje afgezet van ong 10 meter op 3 meter). Ik pak hem ook flink aan hoor, hij hoeft zo niet te doen.

@ Naaltje: Een dribbeldiddle! :D Jij snapt precies wat er hier aan de hand is met Romeo! Dat dribbelen hoeft hij voor mij ook niet, ik zet hem dan stil en zeg ik kort "stappen", en zo blijf ik gaan tot hij netjes stapt. Maar toch, het blijft vervelend :D
Als Romeo niet netjes stilstaat tijdens het borstelen, doe ik hetzelfde als jou => borstel attack! }> Ik heb sinds kort ook zo een metalen zweetmes om pony te scheren (lees: winterhaartjes te verwijderen, lijkt alsof ie geschoren wordt :o ), als hij gaat trippelen en ronddraaien, knal ik met dat zweetmes op zijn kont. Ding is dubbel gevouwen dus geeft ook nog eens een hard geluid, en geloof me, pony verroert geen vin meer! :))
Ga niet denken dat ik een dierenbeul ben, heb al allerlei dingen geprobeerd tegen dat trippelen, en dit is het enige waarbij hij écht goed luistert.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:15

S-L: zal het weer wel zijn geweest,zette eerst vanmorgen een hekje open voor de ponys van mijn stalgenootje....die gingen uit hun dak??!
daarna mijn ponybeesten...heel relaxt
door naar de kwpners....tjeetje...bokken,rennen(de 3de was wel ff moeilijker buiten zetten door die 2 gekken van mij met de kolder in hun hoofd) :j
vanmorgen sunrise gereden...20 minuutjes netjes dressuur onder het zadel,best wel weer leuk <3

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:20

oh, na een borstel attac of een stalen neus in zijn kontspier gaat hij na 2 minuten vrolijk verder ^) dus die van mij is nog een graadje erger :))
als ik hem trouwens bezighoud met poetsen is er niks aan de hand he.. Als ik hem los zet, of een auto achter zijn kont staat, of rennende kinderen in de buurt oid..
>;)

Er zit onweder in de lucht he, hier dan in elk geval :j

Ik ga nog aan de stage, ben weer even gedrogeerd tegen de hoofdpijn.. :=

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:25

sander_lotte schreef:
@ gem: Volgens mij is het echt iets psychologisch, zoals ik je vertelde met Romeo. Ik denk dat zij ervan overtuigd is dat ze die wagen niet getrokken krijgt, ookal weegt het niets. Misschien toch eens proberen om de wagen te beginnen duwen en dan het commando geven om vooruit te gaan (desnoods met iemand van voor bij haar die haar aanmoedigt). Ook als ze plots te hevig vertrekt, moeten ze haar gewoon laten gaan, dit moet achteraf afgebouwd worden. Romeo vertrok na een tijdje in een serieus galopje, maar dit heb ik afgebouwd. Nu vertrekt hij heel netjes in stap.
Maarja, Ster is uiteraard Romeo niet, het kan zijn dat zij anders reageert, maar het is volgens mij wel het proberen waard.

Dat wil ik ook zeker gaan voorstellen :j . Heb ze alleen nog niet gesproken :) .
Vanmorgen, in die heerlijke regen :D , heb ik Ster eens gelongeerd om te kijken of ze misschien bommetje vol spanning zit. Na 5 minuten de pessoa er aan geknoopt, maar ze reageerde erg goed <3 . Geen gebok, gepiep of andere tekenen van stoom afblazen. Voor mij een teken dat ze haar niet overvragen, dus das iig een goed teken :) .

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:26

SL oke ja dan kan het aan te weinig beweging iig niet liggen :D misschien toch ff lentekriebels haha

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:04

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:04

Hard is dat dan he om filmpjes terug te zien van een pony die is overleden. Heb dat ook met filmpjes en trouwens ook foto's van Simba, kan er nog steeds niet zonder verdrietig te worden naar kijken ;(

Han zei net voor het slapen gaan dat hij nu eindelijk weer eens zelf had gemend sinds Simba dood was, daar schrok ik van, dat hij dat noemde want dat is inderdaad wel zo. Misschien heeft die dood van Sim er bij hem toch harder ingehakt dan ik dacht. Het was in ieder geval echt geweldig om dat geconcentreerde koppie naast me te zien en ... hij had maar twee pionnen omgereden 8-)

@S_L met Freddy hebben ze eerst aan de hand het hele parcoursje afgelegd, zo grappig om te zien :+

Poowns en peerd staan maar paar uurtjes per dag op de wei, zie aan Alwyn dat hij dikker is geworden }:0 Rizanta heeft af en toe haar gekke momenten aan de longe en Alwyn is nu voor zijn doen zo hard aan het werk, die werkt het er wel uit :7 Maar van die paar uurtjes merk ik niet veel, gelukkig.