[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:43

Zo, jullie gaan weer hard.

IT: even over de dubbele longe. Ik werk er heel veel mee, ideaal. Maar als ik het goed begrijp, doe jij de longe vanaf je handen door ringen, dan door bit en weer terug naar ringen. Dan heb je dus eigenlijk een slofwerking en dat is nogal fors. Ik doe ze vanaf handen door ringen en dan aan het bit. Ik heb bij de paarden een longeersingel (pony is te klein, past niet) en ik kan dus hoge en lage ringen pakken.

Ingrid: Rembrand krijgt al jaren sportbrok, of eigenlijk sportmuesli, dus dat is helaas geen oplossing. en 3/4 is dus wel 25% minder. Vind ik toch best wel veel.

VHU: ik ben zo benieuwd hoe snuit het heeft gedaan.

Zag heerlijke taarten. Hier een appelcake gemaakt, maar is beetje ingestort helaas. Maar smaakt wel :Y)

Verder sluit ik me aan bij de samenvattingen :o

edit: nou, ik heb het ritme weer te pakken, sta weer bovenaan 8-)
edit2: nouvel, lijken die oogkleppen nu heel dicht tegen de ogen aan te zitten of vertekent dat op de foto?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:48

@Tine, ik heb vandaag de Omega 369 mix gekocht van Subli.. heb normaal gesproken de vloeibare olie van Primeval en ik vind het super goed spul ook voor extra energie..(dit voer ik naast sportbrok en/of muesli van Pavo).

Afbeelding
omschrijving:
http://www.subli.nl/Supplementen/nl/114/Omega-369-Mix.html

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:52

@Ollie en Tine, die mix heb ik dus ook voor Bente, gebruikte ik ook bij Rizanta en bij mijn endurance paardjes. Mijn ervaring is echt dat ze er op duur-trainingen beter uitkomen en ook beter herstellen met dat voer erbij. Het lijkt duur, maar het valt erg mee want veel hebben ze er niet van nodig. Bente krijgt 1 IKEA beker per dag. Rizanta kreeg er 2, maar die deed ook meer lange arbeid (1 a 2x per week 2 uur voor wagen op buitenrit / en lange ritten onder de vrouw :+ ) en was groter peerd natuurlijk. Vwb uiterlijk, ze zien er niet zozeer 'voller' uit, maar wel met mooi spierlaagje zeg maar en ze glanzen werkelijk als een spiegel. Vind het fijner om te geven dan olie, want je voerbak blijft schoner en je kunt het makkelijker doseren.

't Liep weer goed met het 4span maar we weten de uitslag nog niet :=
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-11-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:00

@VHU, dat had ik inderdaad van jullie vernomen maar wilde eerst mijn olie opmaken voordat ik dit ging proberen. Ik geloof dat Nouvel dit namelijk ook aan Fifi geeft... Ik ben benieuwd...
ene de olie van Primeval vind ik ook niet goedkoop :$ :o en als het werkt....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:01

Misschien moeten we groepskorting aanvragen :+
Wat ik vooral fijn vind van dat spul is dat ze er niet heet van worden maar wel ijverig en gewoon dat ze looplust hebben zeg maar. Dus niet dat venijnige wat ze van granen wel krijgen (vind ik dan).

Ze zijn 5e geworden van de 5 finalisten. Span liep prima kwam net wat snelheid tekort. Maar ja, 't staat pas sinds deze week bij elkaar dat ze hindernissen hebben gedaan dus ze hebben het super gedaan!

Ben trots op dat kleine dondersteentje van ons 8-)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-11-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:08

Kunnen we doen :$ , maar of het mag helpen??... We blijven tenslotte Hollanders :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:25

Snuit schijnt het echt heel goed te hebben gedaan. Ongelovelijk he. Heeft zo'n beestje al 5 jaar geen marathons meer gelopen doen ze het zomaar. Blijft je toch verbazen af en toe die poowns.

Ik snap nu ook beter waarom we wel eens discussies hebben :+ :D

@Ollie haha denk ook dat het kansloos is.
Nou ik ga naar bed :z

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:34

Leuk hoor VHU dat Snuitje het zo goed heeft gedaan! Mag je trots op zijn.

Omega 3-6-9 via brok is wel handig ja ipv olie. Die van primeval is er ook voor doggies en kreeg Luna lange tijd.

Waar ik even nieuwsgierig naar ben: waarom doen jullie met longeren eerst de lijn door de ringen naar het bit en niet via het bit naar de ringen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:36

Ha IngridM, eueueu.... zie het verschil niet? Als je bij bit vastmaakt, dan lijn door ring en dan naar je hand, of van je hand zeg maar door ring en dan naar het bit? Of ben ik weer extreem :o?

Zit nog aan de wijn....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:39

Je hebt denk ik iets teveel op VHU :D

Manier 1: longeerlijn vanuit je hand door bit en dan vastmaken aan een ring
Manier 2: longeerlijn vanuit je hand door ring en dan vastmaken aan bit.
:D

IngridM

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:45

Tine, zijn die omega brokjes dan misschien niet iets voor je?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:49

OK ik doe dus de 2e manier :+
Mwah twee wijntjes....gaat nog wel he. Maar ben gewoon niet zo'n abstracte denker B-)
De Subli mix is soort granulaat, niet zozeer brokjes.
En nu ga ik er echt in :z

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:59

Ja ga jij maar lekker dromen van knappe Snuitje :-)

Vraag voor morgen: waarom doe je het volgens manier 2?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 07:41

goedemorgen. Daantje heeft weer een goede nacht gehad. We waren dus bij schoonouders, daar slaapt hij nooit. Dus om 2130 naar huis gegaan, hem op bed gedaan en om 7,00 uur was hij wakker.
Ik was zelf al om 6 uur wakker.

Leuke foto's nouvel. Ziet er leuk uit.

VHU toppertje snuit. Heb de uitslagen al bekeken. Helaas geen bekenden er bij die gewonnen hebben.

Ik ga straks richting stal en vanmiddag naar mijn zus

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:02

IngridM schreef:
Je hebt denk ik iets teveel op VHU :D

Manier 1: longeerlijn vanuit je hand door bit en dan vastmaken aan een ring
Manier 2: longeerlijn vanuit je hand door ring en dan vastmaken aan bit.
:D

manier 2 en soms manier 3 : longeerlijn vanuit je hand door ring en dan door het bit en vastmaken aan de zijkant aan een ring

:) waarom, omdat het werkt :)

snuitje en kornuiten 5e :):)

mooie klavertje3fotos. @nouvel; de 3e, bruine voor, mag die wel mee trekken? gewoon nieuwsgierig, omdat bij tandem voorste niet trekt :)

@lacuun; geweldige foto! :) en super dat ze het zo goed deden!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:16

Goedemorgen.

Ingrid: manier 1 heb je "slofwerking", dus veel hardere inwerking, je trekt hem als het ware in de krul, net als manier 3 van naaltje. Kan bij sommige paarden nodig zijn, maar ik vind dat je altijd moet proberen om de meest vriendelijke versie (om met de woorden van Emiel Voest te gaan: meer met minder) te gebruiken. Als je rechtstreeks uit je hand naar bit gaat, heb je ook meer (onrustigere) inwerking, dan wanneer je eerst naar ring gaat en dan naar bit. Ik doe dus altijd manier 2, tenzij ik een paard heb dat heel dwars is of er even doorheen geholpen moet worden (heb ik met huidige setje paarden eigenlijk nooit), maar als hij dan goed loopt, dan ga ik snel weer naar manier 2.

VHu: super gedaan hoor door Snuit. Met recht trots

Tallechie: weer een goede nacht. Echt heel fijn :j

Ollie: heb de naam genoteerd. Kan het hier alleen niet in de buurt krijgen. In ieder geval niet bij de Jumper, waar ik altijd mijn voer koop, dus moet eens kijken hoe we dat gaan doen.

Nou, ik ga paarden voeren, zoonlief gaat zo rijden en sprongetje maken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:19

@tine; voor je je paard ''in de krul trekt'' zul je eerst moeten trekken :+ en nou ben ik echt niet heilig. Maar doe zeker m'n best om niet aan mijn paard zijn snuit te trekken..
vind dat je het een beetje rechtlijnig stelt..
Afbeelding
dit krijg ik als ik ontspannen longeer

Als hij hier niet ontspannen wíl lopen, dan krijg ik meer een soort giraffe imitatie. En terecht.
't is niet - zoals jij het stelt (rechtlijnig) maar meer ~ (er zitten nog wat kronkels in)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:26

goeiemorgen!

he die subli mix geef ik Fifi nu ook, vooral om dikker te worden.
ze krijgt er 2 volle subli maatbekers van, denk dat ik dan ruim een maand met een zak doe...

bij een klavertje 3 mag de voorste ook niet echt helemaal mee trekken inderdaad...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:28

@nouvel; ik twijfelde. Omdat bij klavertje zoals jullie rijden het paard wel aan de dissel (?) vaststaat. vandaar dat ik het vroeg :)
Maar de voorste heeft het makkelijk dus, net als bij tandem :))

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:39

ja dat is het simpele oude paarden baantje... :D

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:45

Mogge, pfff wat een nacht...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:00

Nouvel schreef:
goeiemorgen!

he die subli mix geef ik Fifi nu ook, vooral om dikker te worden.
ze krijgt er 2 volle subli maatbekers van, denk dat ik dan ruim een maand met een zak doe...

bij een klavertje 3 mag de voorste ook niet echt helemaal mee trekken inderdaad...

Dan moet ik dus toch maar niet aan de subli. Ik heb nu mooi slanke paarden, wil niet dat ze dikker worden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:03

Bedankt voor je uitleg Tine, vraag ik puur uit interesse hoor en ik doe het meestal op manier 1 en trekken heb je natuurlijk zelf in de hand. Als je gewoon lichtjes contact houdt is er niets mis mee lijkt me.
Maar waar je gelijk in hebt is dat je moet kijken naar het paard, want er zijn ook zat paarden waar het gewoon niet nodig is om net dat extra beetje te kunnen vragen. Overigens zitten er dan nog wel ook touwtjes aan vast :-) Dus naast de touwtjes doe ik manier 1 of gewoon de lijn rondje door voorste bitring en dan aan achterste bitring vastmaken.
Geleerd op deze manier van een van de opvolgers van Lammert Haanstra en van clinic van LH. Ik vind het een fijne manier maar er zijn (zoals met alles) ook zat tegenstanders van Haanstra :D

ben altijd geinteresseerd in andere manieren en dan uitleg waarom iemand het zo doet. Kun je alleen maar van leren.

Ik heb van de week voor het eerst met dubbele lijnen gelongeerd maar dat is nog niet voor me weggelegd :+ Contact is ver te zoeken, ben teveel aan het 'kloten" met al die lijnen :D

Ollie, niet/rot geslapen ? Kun je het aan om mij te ontvangen ? :D

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:11

@Tine, als je de Subli erbij gaat voeren kun je iets minderen met je andere krachtvoer...hier zijn ze er niet dikker van geworden door de aanpassing in rantsoen
@Ingrid, Ik heb nu 3x :9k gehad van manlief en kom nu bij de mensen :o

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:12

Goedemorgen allemaal!
Ik heb het wedstrijdweekend overleefd! Werden leuke punten gereden en het was lekker weer. Gezellig gehad dus.

Hier genoeg bij te lezen.

Heb meerdere leuke foto's voorbij zien komen. Van een knappe Romeo! Trotse Lacuna met tandem. Een klavertje drie die er erg gaaf uitzag! Dids, maar die foto hadden we al weleens gezien ;)

Ik heb een paar dubbele longe lessen gehad. Normaal doe ik manier 2. Maar deze week even manier 1 gedaan. Ze moet namelijk van de osteopaat zo laag mogelijk lopen en met manier 2 lukt dat niet. Met manier 1 wel een beetje, uiteraard met beleid.
Volgende week weer een dubbele longe les afgesproken. Ik wil nog meer leren hoe ik Gwin goed aan het werk kan zetten aan de dubbele longe.

Gwin plast de laatste tijd heel veel. Nu dacht ik dat dat misschien een gevolg zou kunnen zijn op de osteopathie behandeling? Ostepaat heeft meerdere spierknopen met dry needling laten weggaan en al die afvalstoffen komen dan vrij en die moeten eruit geplast worden lijkt mij?

Ik geef ook omega mix. Ook omdat Gwin anders wat te schraal wordt. Ze vindt het heel erg lekker.

Gwin heeft nog steeds een beetje mok, dus heb nu een drainage compositum besteld. Wie weet werkt dat.