[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:49

Romeo staat hier bij mij thuis (ik woon nog bij mijn ouders dus over een paar jaar verhuist Romeo ook), zo veel luxe hebben we hier niet. Ik huur een wei voor in de zomer, eentje voor in de winter, dan hebben we in onze tuin nog een wei + inloopstal. De stal is gewoon de helft van ons tuinhuis waar we vlas in hebben gegooid en een automatische drinkbak geïnstalleerd hebben, de stal zelf is ongeveer 2 meter op 4 meter. Voor de rest hebben we eigenlijk niets. Als ik hem wil poetsen/wassen, bind ik hem aan een paal vast (omheining van onze tuin) en dan kan ik aan de slag :Y)
Mijn marathonwagen staat netjes opgeborgen in een garagebox (die we daar speciaal voor gekocht hebben), dus dat gaat prima.

Romeo heeft hier geen echte luxe, maar hij heeft het best goed hier. Als je het nooit gehad hebt, weet je ook niet wat je mist hé :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:01

Sorry, even een vraagje.

Mag een paard 4 keer starten op 1 dag? Dus 2 keer dressuur met eigenaar en nog 1x dressuur en 1x vh met een ander. Ga zo wel reglement naspitten, maar wellicht weet iemand het hier. Volgens mij mag een paard ohz maar 3 x starten, dus vandaar mijn twijfel.

Dennis

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:06

Voor de wagen mogen ze 4x lopen waarvan max 2x vaardigheid.

Heb ik vorig jaar na gezocht omdat ik ook in het tandem wou rijden met Roos en Whit. Ik heb toen Roos 2x vaardigheid gereden, Whit 2x dressuur en samen 2x dressuur in het tandem.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:09

Inderdaad wat Dennis zegt een paard mag 4 x starten.

Ik zit met een dillemma... een hele vervelende en wordt er een beetje gek van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:11

Het staat al op blz 2. artikel 402 rubriekje 4.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:16

Bedankt voor je antwoord!!

Pb staat open Tallechie!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:19

Ja ze mogen max 4x starten. Ik ga zo weer naar de hondentraining. Het waait hier wel hard nu
ze geven nog regen af ben benieuwd.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:21

Stuur je een pb tine.
Veel plezier maisie.

Hier begint het ook hard te waaien

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:33

@ tallechie: wat voor dilemma? Als je het liever niet hier zegt, mag het ook via pb!

@ tine: ik vertrouw op de uitleg van de rest, ik weet er namelijk niets van :+

@ Maisie: veel plezier op de hondentraining!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:34

Waaien ?? hier ook al de hele middag, regen nog niks, zou wel mogen hoor !!
Bij mijn ouders is de eerste Tipi geplaatst vanmiddag, jaja een echte "indianentent"
zij beginnen een camping met tipi's, geweldig leuk om te zien, maar het doek eromheen was even spannend met die harde wind...

Tallechie,... doe je rustig aan, dilemma's zijn altijd vervelend, hoop dat je de juiste oplossing vinden kunt !!

Nou, ik ga de paardjes voer'n !!
Groetjes en veel plezier nog voor iedereen die leuke dingen gaat doen ! :j

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:40

Zo, weer terug van mn vakantie. Hallo allemaal!

Jullie zijn hard gegaan zeg! Ik hoop dat het met Fifi allemaal in orde komt, arme dier wat zal die ook een pijn hebben gehad zeg! brr! :(:) Sterkte Nouvel!
En snuit is verhuisd
En de wedstrijdrijders uit dit topic gaan er met allemaal lintjes vandoor. Verdorie, ik had toch moeten blijven posten, ik was met de shetlandrally van vorige week 7e van de 8 :+ Maar ik geef gewoon mn groom de schuld, ze deed heel lang over dat spijkerpoepen :P
En een tweespan op de loop... bah! De boel wel zonder ongelukken terug onder controle gekregen? Hoe doe je dat dan eigenlijk?

mijn vakantie was wel lekker, heerlijk weer gehad natuurlijk (mja, dat hadden jullie zelf ongetwijfeld ook wel gemerkt haha!) ben zowaar nog bruin geworden (normaal wordt ik rood, krijg ik pijn en vervel ik terug naar wit...:( ) en nu weer lekker de paardjes oppakken :) Sun kwam vanmorgen op een drafje naar het hek van de wei toe <3 normaal is hij altijd zwaar beledigd als ik een paar dagen niet ben geweest maar nu had ie me dan misschien toch gemist.

Groetjes, lacuna

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:44

Sander-Lotte: Wel lekker aan huis :)).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:53

Ik kan het hier beter niet neer zetten ivm meelezers....

Lacuna fijne vakantie gehad

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:29

je was wel verbrand lacuun :D O:)

@tallechie; hopelijk kom je snel uit je dilemma! :j :(:)

nog positieve vibes naar nouvel, daar gaan we gewoon mee door :)

't ging over luxe. Nou ik heb een wei met eten en water voor mijn paard dat is alle luxe die hij nodig heeft :)) M'n spullen liggen netjes opgeborgen, kar staat op z'n plek en we hebben een hele overload aan bomen om stal heen :+: ik is happy hoor :D

Net trailer wezen halen :) ging geweldig met die geweldige auto. Alle dank naar mijn vriendje en papa :+:
Dids geprobeerd te laden.. Laatste keer laden is hij zowat een vrachtwagen in geslagen (niet door mij) dus ik vreesde.. Hij liep aan een los touwtje zo achter me aan de trailer op :+: dus weer lekker eraf en terug de wei in, dat zit wel snor :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:34

Goeienavond!
Ben zaterdag + Pasen weggeweest en kon ff 10 ? pagina's bijlezen :D ! Heb dus ook maar heel globaal kunnen onthouden.

Een aantal van jullie heeft wedstrijden gemend met enkel-, 2- en zelfs een 4-span, en zo ongeveer een 100% score mee naar huis genomen. Gefeliciteerd! Als dat besmettelijk is, ga ik ook maar wedstrijden doen als Ster zo ver is :+ . Altijd mooi, oranje linten :P (ik ben zo'n eeuwige 2e.....)

Snuit gaat goed in huize Babs :j .

Topic van Fifi moet ik maar eens opzoeken om te kijken of er inmiddels een update is.

Er is veel gebarbeknoeid :Y) :9 . Wij ook op 1e Paasdag, aan boord in Wipfeld a/d Main.

Uhmmm wat nog meer.... oja.. ZE problemen. Hopelijk is verandering van dieet voldoende!

Verder weet ik ff niet meer :o .

Bij het beleren van Ster is het eerste probleempje gesignaleerd. Ze heeft veel moeite met het "opstarten". Blijft stilstaan, en voelt zich op het moment dat ze weg moet stappen blijkbaar erg onzeker. Momenteel wordt ze dus een klein stukje aan de hand geleid, waarna ze verder helemaal geen problemen meer geeft.
De beleerder is beter bekend met het omgekeerde (te vlug weg willen) en is nu dus een beetje aan het bedenken wat voor een oplossing hier voor gevonden moet worden.
Helaas heb ik nog niet gezien wat er precies aan de hand is.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:45

@ gem: dat probleem was er bij Romeo ook. Bij het vertrekken wou hij gewoon niet. Na een tijdje vertrok hij enkel als hij eerst naar links of naar rechts sprong en dan ineens heel hard in het tuig vloog.(dan moest ik me héél goed vasthouden of ik lag ernaast!) Dit heb ik gewoon toegelaten (op aanraden van mijn instructeur) en het is verminderd zoals mijn instructeur voorspelde. Ze moeten gewoon wat vertrouwen krijgen dat ze de wagen getrokken krijgen. Een oplossing voor Ster kan zijn om de wagen vooruit te beginnen duwen en daarna het commando geven om vooruit te gaan. Het kan ook helpen om op een lichte bergaf op een verharde weg te vertrekken. Ook heel veel oefenen met vertrekken, na een tijdje snapt ze dat ze het wel getrokken krijgt.
Bij Romeo heeft het wel een aantal maanden geduurd, maar nu doet hij het perfect!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:10

Dilemma's zijn erg lastig. Ik heb er ook nogal wat. Met de paarden/pony's lopen wij ook tegen van alles aan Freddy wel niet weg, Snuit wel niet weg, Alwyn wel niet weg. Bij zoonlief op school is het een zootje, wel niet andere school (en je hebt hier eigenlijk geen keus, overal zijn wachtlijsten :( dus je kunt niet zomaar je kind van school op een andere school zetten). Met mijn freelance werk krijg namelijk van alles vast aangeboden maar dan zit ik weer met vastere werktijden en mijn man is ontzettend inflexibel, heeft met zijn werk maar ook met zijn houding te maken ~~}> Gek word je er soms van 8)7

Zoonlief vond het niet erg dat Snuit ging logeren bij Babs of daar eventueel bleef, hij vond Babs erg aardig en een leuke naam :? kinderlogica is soms zo verwarrend. Vervolgens vroeg ik hem naar Freddy of die misschien bij mensen mocht gaan staan waar hij meer aandacht kreeg (Freddy is momenteel beetje kind van de rekening, mannetje krijgt echt te weinig aandacht, best wel sneu want hij staat echt te popelen om aandacht). Vraagt hij of Freddy dan verkocht gaat worden. Zeg ik ja, misschien wel, als andere mensen hem meer aandacht kunnen geven. Vraagt hij vervolgens...als hij dan verkocht wordt, kan ik dan die LEGO doos nr xxx kopen? Ik reed zowat van de weg (we zaten in de auto). Ik probeer rustig te blijven, dus ik weer: maar vind je het dan niet erg als Freddy weg zou gaan? Nee mama ik vind het veel erger als Alwyn weg zou gaan want Alwyn is tenminste rustig (Alwyn is altijd erg oplettend bij Han, Freddy ziet alles altijd overal vliegen).
Dat was in ieder geval een helder antwoord, maar dat van die LEGO doos, schiet mij maar lek :roll:

Zeg ik vanavond dat er morgen een vriendinnetje komt die veel van pony's houdt en dat we naar Freddy en Alwyn gaan. Dat we dan een stukje met Alwyn gaan mennen, antwoord: cool mama, dat is leuk.
Dus ik weet het ook niet hoor :?

@Gem misschien terug naar stukje basis bandje plus meer slepen en veel vertrekken zodat ze druk leert te hanteren op de borst? Alhoewel het me bij een jong pas beleerd paard geen probleem lijkt als iemand haar even de 1e paar meter meeneemt. Als ze het daarmee leert zou ik me er niet te druk over maken. Als ze gewoon relaxed blijft snapt ze het gewoon nog niet, dat voorwaarts gaan. Of breekt er paniek uit?
Met Alwyn hebben we dat eigenlijk 'spontaan' de eerste keren gedaan, dat de groom gewoon ernaast stond en vooruit ging lopen en ik plus Alwyn er dus achteraan. Het helpt ze soms als ze ergens achteraan kunnen. Alwyn vertrok wel maar heeeeeeel sloompjes. En zo langzamerhand is dat beter geworden.
Bij de stalhouderij hadden we ook wel eens een paard dat niet wilde vertrekken (soms hebben ze als ze heel hard hebben gewerkt ook een beurse borst, dus dat is niet fijn) dan helpt het als je ze links/rechts laat gaan, rolt de wagen makkelijker weg.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:13

SL: de wagen een klein stukje meeduwen, of een stukje "omlaag" vind ik idd wel een goed idee :j . Ik heb de beleerder iig op het hart gedrukt dat het geen onwil is van haar. Ik ben erg overtuigd van haar "willing to please", dus wil echt niet dat ze het er ff doorheen gaan "drukken". Niet dat ze dat van plan zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze denken in de maling genomen worden, omdat ze verder heerlijk loopt :) . Ze dachten dat ze misschien niet van het eigen terrein af wil, maar dat is het ook niet. Zeker weten van niet. Ze heeft nog nooit moeite gehad met terrein-verlaat-angst, en gaat ook nooit in een hogere versnelling als ze de stal ruikt op de terugweg.

VHU: ik heb het zelf nog niet gezien, denk dat het idd tijd wordt dat ik me er in ga mengen. Niet omdat ik het beter weet, maar omdat ik haar ken. Weet wanneer ze onder spanning staat, want dat het een "stress-ding" is, staat voor mij vast.
Laatst bijgewerkt door Gem op 26-04-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:13

Ik snap jouw dilemma's ook VHU en dit gaat ook om paard.
Maar dat han een lego doos voor freddy wil ruilen is wel een vreemde logica inderdaad.
Wel lief dat hij zegt dat hij het erger vind dat alwyn weg zou gaan.

Gem ik heb geen idee. Ik heb alleen een paard wat juist te graag weg wil

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:15

je kind is een man VHU.. ;) :)) die zijn graag wat verwarrend
:(:)
mijn ouders hebben trouwens ook altijd gehoopt dat ik over mijn '' :+: paard! '' heen kwam.. Zelfs toen ik dids kocht nog.
Maar nu zijn ze er wel achter dat die kans niet zo groot is :D :))
zo, net wat avondeten op.. werd tijd he.. :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:21

VHU: kinderlogica is soms niet te volgen 8)7 . Maar even vanuit Han redenerend: Freddy verkopen betekent "geld in de portomonnaie", en dus heb je geld om een doos Lego nr. XXX te kopen :j O:) .
Hier wordt volop gefantaseerd wat ze zouden willen hebben als we de Postcodeloterij-Kanjer winnen. Altijd geinig, de verhalen die dan loskomen :)) .

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:23

VHU, wel een duidelijk antwoord maar zou het nog eens voor de zekerheid vragen.
kinderlogica hihi die antwoorden zijn gewoon om van te glimlachen af en toe toch?

Maisie, brr zou wel even schrikken zijn geweest?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:23

gem schreef:
Hier wordt volop gefantaseerd wat ze zouden willen hebben als we de Postcodeloterij-Kanjer winnen. Altijd geinig, de verhalen die dan loskomen :)) .

da kannie
wij winnen die al
>;)
_O-

ohnee, dat was de staatsloterij da's weer wat anders he :))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:25

Jij de staatsloterij, wij de postcodeloterij, goed *\o/* ? Wie wil de Lotto :)) ?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:32

't Is inderdaad erg apart die redenering met zijn LEGO doos. Gem je hebt helemaal gelijk, zo legde hij het later ook uit: hij had zoiets van Freddy is mijn pony, dan wordt hij verkocht, dan krijg ik dat geld en dan kan ik een LEGO doos kopen. Maar dan nog :roll: die redenatie >;)
Heb hem wel even haarfijn uitgelegd dat onze Fredmans maandelijks meer kost dan zijn zakgeld dus dat als Freddy verkocht wordt hij die LEGO doos wel op zijn buik kon schrijven. Vervolgens wordt bij thuiskomst de spaarpot ondersteboven gehaald :=
Het bevestigde mijn idee wel dat hij van de drie pony's inderdaad het meest heeft met Alwyn.

@Tallechie dilemma's met paarden vind ik altijd erg lastig -O-

Mijn ouders hebben nooit gedacht dat ik over mijn paardending heenkwam, ze vonden het altijd wel leuk hoor. Ze hadden niet veel geld om me te sponsoren, we hadden altijd pony's die niemand wilde, tweedehandse of derdehands zadeltjes, moest altijd enorm zeuren of heel veel klusje opknappen om maar iets voor elkaar te krijgen, maar ze waren wel trouwe fans. Nog steeds. Dat is wel leuk.

Oja, de staatsloterij met elke maand 10.000 Euro. Jeetje als je dat eens zou winnen zeg :D
Zoonlief vroeg inderdaad ook al of je dan een Porsche kon kopen als we dat wonnen. Moet toch eens op die school van hem vragen of ze het rekenonderwijs iets kunnen aanpassen :+

@Gem als je denkt dat je je erin moet mengen moet je dat zeker doen, gewoon je gevoel in volgen. Jij kent de pony het beste. Als ze goede beleerders zijn kunnen ze daar wel mee omgaan (met een zich er tegenaan bemoeiende klant). Peter en Riette vinden het totaal niet erg als ik me ermee bemoei hoe ze het doen met Rizanta bijv. (nu vind ik eigenlijk alles wat ze doen, qua training, prima maar goed, ik vraag altijd wel heel veel en vraag ook door waarom zus of zo). Wel hebben ze bijv het hele voerschema aangepast op hoe ik dat wilde om maar iets te noemen (ze krijgt als enige paard meerdere keren per dag kuil ipv 2x per dag, en nog wat van dat soort zaken) was geen probleem.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 26-04-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt