[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:50

Ondertussen serieuze regen hier...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:01

Frensie schreef:
Ondertussen serieuze regen hier...

Ik wil ook. Hier alleen maar harde wind en weer kleine zandverstuivinkjes (gelukkig niet meer uit onze bak)

Nou, ik ga zoon maar weer van school halen. Daarna mag hij helpen om de ponykar te soppen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:17

Ipsilonka gefeliciteerd! Ben benieuwd naar je jurk!

Ah Aks arme dids, hij zal wel last van zn rug hebben? Balen zeg :(
Hoop dat je een goedekope oplossing kan vinden

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:06

@ezelvrouwtje; 4,5 is wel echt niet zo snel zegmaar :) Als ik een zondag-keutelrit houd kom ik op ongeveer 5 km/h gemiddeld uit.
Als ik op mezelf een rondje doe is de 9km/h ook best te halen (met de wagen dan he :) )
Je schroeft gemiddelde omhoog door wat langer te draven en niet zozeer te pieken :)

@tine; sloot stond droog gelukkig :))

Dids lijkt met de schrik vrijgekomen. Geen schrammen/wondjes gevonden. Wel beentjes rondom in de koelgel gezet. Moest natuurlijk nog 2 km terug stappen, dus hij is ook nog even afgestapt op het harde :)
Last van zijn rug leek mee te vallen, geen reactie op drukken, en hij rolde netjes om in de wei. Maargoed, spierpijn/beursheid is morgen of overmorgen op zijn top...

Ik ga eens het telefoonnummer van een tuigmaker hier in de omgeving opzoeken lanouska! 's vragen wat dat kost. Laat ik er meteen nieuwe singelstoten aanzetten..

Maak me wel zorgen om pony hoor.. Maar kan er nu gewoon niks mee/aan doen..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 16:16

Hmm, tuigmaker gebeld :) Morgen heen met schoftje :)
Hij kon zo niet zeggen wat 't kostte, maargoed dat horen we dan wel :)

Ook maar meteen op zoek naar nieuwe leidsels..
Is het lengteverschil tussen cob en full leidsel groot?...

En wat vinden jullie fijne leidsels? 't hoeft wat mij betreft allemaal niet te duur te zijn :o

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:07

Ik heb van ideal antislip leidsels, dat zijn fijne smalle leidsels (a 51 euro)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:09

ik heb die hele zachte leidsels (kunststof) van letty, erg tevreden over, de antislip liggen sindsdien in de zadelkamer te hangen :D .

Hier heeft het echt flink geregend, kunstmest op tijd erop, maar als echte huisvrouw te laat voor de was, hahaha.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:39

goedeavond

@aks me moeder heeft leidsels van zilco met nopjes er op. ik zelf heb gewoon antislip leidsel bevallen allebei prima
@ ezelvrouwtje ik hoop dat ezels over het algemeen een langzamer tempo hebben als paarden anders heb je echt wel heel langzaam gereden. de 4 span paarden stappen met gemak 6 km per uur en 14 km per uur in draf is voor hun een sukkeltempo. de piek van het 4 span in galop wil ik denk ik niet eens weten. ~~}>

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:42

al verschilt de stokmaat nogal ruim natuurlijk ezelvrouwtje.
die van jou zijn maatje shet? of welsh?

paarden zijn vanaf 1,??

met trail merk je ook dat de schofthoogte enigszins gelijk moet liggen, wil je geen last van tempo verschil hebben.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:51

4 span paarden zijn allemaal rond de 1.62 maar mijn oude pony van 1.45 deed ook hetzelfde tempo als de 4 span paard met gemak. en die deed het alleen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:59

Nou, is ook per paard erg verschillend hoor. Rembrand is 1.68, maar heeft moeite om met stap aan de 5 km/u te komen. De draf is in 13/14 km een rustig tempo. Galop denk ik dat dat ook niet zo hard gaat (hij gaat graag in verzamelde galop, dressuurmuts :D ) Amerigo gaat met alle gangen niet zo hard (is 1,14) Thabor gaat denk ik best vlot, maar heb ik nooit nagemeten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:08

Ezeltjes doen het gewoon wat rustiger aan .... veel stapwerk trainen wordt het vanzelf beter, is tenminste bij paarden en pony's zo, weet niet of het bij ezels ook zo werkt? Ook als je stapt aan de hand flink doorsjouwen, geen gezeur, tempo. Kun je prima oefenen zonder wagen erachter :7 Bente liep eerst ook 4/5 km per uur toen ik haar net had, soms kwam ze amper vooruit, ging ze alleen maar huppelen maar aan het eind haalde ze 6 km/uur soms zelfs nog wat meer. Snuitje kon makkelijk 6.5 km/uur met zijn 1.15 :+ tja en je hebt nu eenmaal paarden en pony's die het vanzelf aanbieden en die je moet trainen. Zal bij ezels ook wel zo zijn?

Ips is getrouwd *\o/* wat mooi dat je oma er nog bij kon zijn...

Jeetje Aks... hoop dat hij er wat van geleerd heeft }:0

Ollie stout maar gelukkig :+

Mijn Ollie moet zo nog even aan de slag. Moest hele dag werken, viel allemaal erg tegen, al mijn studenten hebben hun scripties ingeleverd dus moet er van het weekend 6 beoordelen.... daar gaan de braboland plannen -O- maar goed. Heb ik eind juni minder te doen, dat dan wel weer. Voor donderdag wel groom beschikbaar dus ga dan weer ritje doen.

Hoe lang is de puzzelrit Bicci, kon dat zo gauw nergens vinden. Moet even bedenken of ik met Ol onder het zadel ga of voor de wagen. Ze komt maandag op ijzertjes, kan ik lekker doortrainen (heb hier veel asfalt als ik wat langer op pad wil met wagen).

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:27

Mijn pony is 1,35 ongeveer, en die heeft echt een vakantietempo als hij zijn zin krijgt :))
Stapt graag op 4 km/h :P Galopje voor de wagen gaat ook maar op 17 km/h ofzo :)

Nou, morgenochtend paard checken op blessures en afstappen. Daarna schoftje naar de tuigdokter brengen. En ik heb leidsels besteld van Zilco :)

Kátsjinggg! :')

Ohja, en ik heb vanmiddag maar kleren gekocht voor de zomer.. := had niet echt wat fatsoenlijks..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:33

ik heb zilco tuig maar gebruik de leidsels niet. Heb zelfgemaakte door de tuigmaker. Super
soepel maar die kosten ook wel wat. Ideal heb ik ook dat zijn antislip leidsels die zijn ook wel fijn.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:40

Mijn huidige leidsels zijn van goedkoop leer. Ze zijn vrij dik, en slechte kwaliteit.
Vandaag flinke snuk gehad ivm paard erop staan/erin draaien bij sloot uit komen.. Nah, liever even een setje goeie nu :)) Zelfde als die singelstoten van 't schoftje. Die zijn niet soepel meer...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:02

Hier ook idealleidsels, antislip. Smalle versie.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:10

VanHuisUit schreef:
Ezeltjes doen het gewoon wat rustiger aan .... veel stapwerk trainen wordt het vanzelf beter, is tenminste bij paarden en pony's zo, weet niet of het bij ezels ook zo werkt? Ook als je stapt aan de hand flink doorsjouwen, geen gezeur, tempo. Kun je prima oefenen zonder wagen erachter :7 Bente liep eerst ook 4/5 km per uur toen ik haar net had, soms kwam ze amper vooruit, ging ze alleen maar huppelen maar aan het eind haalde ze 6 km/uur soms zelfs nog wat meer. Snuitje kon makkelijk 6.5 km/uur met zijn 1.15 :+ tja en je hebt nu eenmaal paarden en pony's die het vanzelf aanbieden en die je moet trainen. Zal bij ezels ook wel zo zijn?

Ips is getrouwd *\o/* wat mooi dat je oma er nog bij kon zijn...

Jeetje Aks... hoop dat hij er wat van geleerd heeft }:0

Ollie stout maar gelukkig :+

Mijn Ollie moet zo nog even aan de slag. Moest hele dag werken, viel allemaal erg tegen, al mijn studenten hebben hun scripties ingeleverd dus moet er van het weekend 6 beoordelen.... daar gaan de braboland plannen -O- maar goed. Heb ik eind juni minder te doen, dat dan wel weer. Voor donderdag wel groom beschikbaar dus ga dan weer ritje doen.

Hoe lang is de puzzelrit Bicci, kon dat zo gauw nergens vinden. Moet even bedenken of ik met Ol onder het zadel ga of voor de wagen. Ze komt maandag op ijzertjes, kan ik lekker doortrainen (heb hier veel asfalt als ik wat langer op pad wil met wagen).

ong 20km :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:48

OK dat zou ze aan moeten kunnen onderhand, ook voor de tweewieler .... nou ga er nachtje over slapen wat we gaan doen :D

Heerlijk avondje bij stal gehad, lekker in de bak gereden en daarna gewoon tijd staan te verdoen al beppend }:0

En groot gelijk Aks, degelijk materiaal is heel belangrijk.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:07

Heerlijk VHU! :) Die af en toe gewoon heerlijk, beppend tijd verdoen! :D
Ik moet elke keer weer glimlachen als je vol trots vertelt over Ollie :)

Ben wel benieuwd wanneer die leidsels binnen zijn :) Morgen meteen vragen wat 't kost om ze in te laten korten :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:28

:+ :)

Leidsels & bitje duurde bij mij twee dagen....maar zijn nu wel rare dagen natuurlijk.

@Frensie ik ga volgende week zaterdag vrijwilligen bij CEI Ermelo (voor niet-endurance mensen: is internationale wedstrijd). Nog nooit meegemaakt, hoop dat ik wat van de wedstrijd kan zien tijdens het vrijwilligen of anders na die tijd. En gezellig lekker veel mensen weer zien enzo (en inderdaad weer bijbeppen :P )

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:32

Mja, wil proberen thuis te zijn om pakket aan te pakken ivm lastige buren.. :=

Oef, spannend zo'n internationale wedstrijd :)

Wil jij E-L trouwens ook gaan proberen te starten of weet je dat nog niet? :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:51

Lastig van die buren }>

Etten-Leur vind ik nog te lang en niet fijn qua route, 27 km en dan vooral over het harde.... vond het niet echt leuk als ik erop terugkijk (wel qua sfeer e.d. maar niet qua route). Waren toen op bepaalde plekken ook enorm veel dazen (ook op het voorterrein), nog nooit zo meegemaakt eigenlijk, en ik vond het stuk door het cros bosje redelijk hopeloos.
Rij nu toch niet voor de winstpunten, puur voor de lol en dan rij ik liever wat verder weg als het dan moet met mooie route dan dat ik perse een wedstrijd rij zeg maar :7

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:56

Ik snap je redenatie daarachter :j
Kan me ook voorstellen dat je 'm daarom liever overslaat. Iets te zien onderweg behalve asfalt is ook leuk :))

*spsst vrolijk verder, nouja.. vrolijk..*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:19

Asfalt & verharde weg heb ik hier al volop :+

Onze oude hus is beetje ziekig. Hangerig, niet vlot eten.... beetje sneu -O- maak me wat zorgen om haar.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:03

Vhu, hier ook 1 door warmere weer wat van slag, is die van jou al door de verharing heen, die van ons wel, maar het is heel geleidelijk gegaan zonder plukken, dus super.
Lees nog wat over nieuwe leidsels...haha super, lastige buren zijn wat minder...
Verder....lees ik later bij.