[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:02

Ik heb harryshorse singelbontjes onder het schoftje van Keet liggen. Voor de rest geen onderleggers, borsttuigen zijn al onderlegd.

Bitje is echt fantastisch! Ben er zo ongelovelijk blij mee :)

Napie: jij zal een angstig ritje achter de rug hebben zeg! Spierpijn is ook erg natuurlijk :)

Vind persoonlijk die dikke bonte onderleggers van ponypret niet zo mooi, beetje veel te groot.
Horsetotaal maakt ze ook op maat geloof ik. Dabo hier op bokt ook.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:06

ik vind die bontjes ook te massaal zeker onder de borst. Heb zelf ook geen onderleggers onder de borst.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:06

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:44

Ik ben zo trots op mijn beestjes! Voor Pride en Lizzy is de hoefsmid natuurlijk Appeltje eitje, maar Lotte en Lieke vinden het altijd erg spannend en springen nog wel eens alle kanten op. Voorheen gaf ik ze ook wat kalmeringspasta om ze wat rustiger te houden, vandaag niet gedaan en ze waren zo voorbeeldig braaf! Mama is weer trots! Volgens de hoefsmid scheelde het wel dat ze nu gewoon in hun eigen vertrouwde omgeving stonden (gewoon in het weiland) en omdat ik geen hulp had om de ander vast te houden, hield ik ze samen vast terwijl de hoefsmid met eentje bezig was. Ze gingen netjes tegen elkaar aanhangen en met een los touwtje gaven ze braaf voetjes! deze manier is voor herhaling vatbaar. Ik heb met mijn telefoon even foto's gemaakt van mijn ukkies. Zoals jullie zien, zien ze er niet uit door de modder enzo. Ze krijgen 1x per 2 weken een goede borstelbeurt, vaker niet omdat ze dag en nacht buitenlopen en de vacht ze beschermd tegen het weer. (ze hebben wel een schuilstal, maar maken daar bijna geen gebruik van)

Lotte
Afbeelding
Afbeelding

Lieke
Afbeelding
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:22

@sumic: vindt ze nog schoon hoor. Hier met deken op soms nog viezer, stel zwijnen hier ;(

vwb bontjes: heb alleen onder schoftje een bontje, ter bescherming van het leer. Had eerst bij Rembrand ook bontje om boeg heen, maar die verdraaide tijdens het rijden altijd. Heb bij Rembrand polypad, bij Amerigo geen idee, gekocht toen ik tuigje kocht bij Maarten vd Dorpel.

@B485: kan de bak wel afhuren, maar dat kost nog weer extra geld. Dus maar gewoon longeren, krijgt hij in ieder geval beweging.
@napie: spierpijn, zal best wel na je avontuur.

Vanmiddag Amerigo even gelongeerd, maar Patrick wilde rijden, dus werd niet echt serieus. Maar dat geeft niet, is zijn pony.
Straks nog naar les ohz met Rembrand

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:26

sumic, zo vies zijn ze niet inderdaad.

Tine, is alleenm maar leuk toch als patrick wil rijden?

Wobbe loopt nog steeds niet helemaal lekker.
Op het zachte (in de bak of op gras) lijkt hij er weinig/geen last van te hebben.
maar op de stenen loopt hij met 1 beentje/voetje toch een beetje moeilijk.
in draf kun je het beter zien dan in stap.
heb voor de zekerheid maar zijn beentje goed afgespoeld (allemaal hoor, maar die ene wat meer)
en gestapt in de bak.
Wat denken jullie... zou hij morgen gewoon met de sulky erachter en mij erop wat kunnen stappen in de bak? aangezien hij dan wel praktisch goed loopt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:20

IT: zou ik gewoon proberen. Heb ik hier met Amerigo ook een tijdje gehad toen de ijzers er net af waren. In de bak geen problemen, daar dus gewoon gewerkt en af en toe op bestrating met fietsen geprobeerd. Ging het niet goed, dan gestopt. Als het niet goed gaat, kun je toch gewoon stoppen, gaat het wel goed, kun je lekker verder met je training.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:12

En ik maar doorrijden met mijn ponypret onderleggers :+ ;) kun je voorstellen hoe mooi mijn poowns zijn zonder die onderleggers :D na ja, bij mij werkt het goed (dwz bij Alwyns tuigje).

Vandaag gelukkkig, gelukkig, goed gemend met Snuit (zonder onderleggers ;) ). Was toch behoorlijk geschrokken van dat gedoe vorige week dat hij zo de weg op- en doorschoot en dat gedonder met het halthouden. Nu merk ik dat ik hem met overgang naar stappen en ook halthouden blijkbaar net te lang te kort of te vast heb gehouden. Met halthouden is het gewoon 'halt' (stemcommando en ophouding) en dan staat hij echt direct stil, en dan moet ik de druk er direct vrijwel afhalen, dat steekt heel nauw. Dan moet hij nog leren dat hij echt wacht (langer dan een seconde) en op mijn commanda 'toe maar', dat ging vandaag echt al beter. Heb nu zowaar een heel eind van de terugweg gestapt en stuk langs het pad, waar hij anders zo zat te huppelen, aan mooi ontspannen leidsel. Moet direct al in de overgang naar stap lucht geven, dan blijft hij veel rustiger. En ook dat is een kwestie van heel goed aanvoelen. Hoop dat ik hem nu beter begrijp, denk het wel, hij was lekker ontspannen. Ook hele einden lekker gedraafd hoor, was heerlijk, lekker in het zonnetje :D

@IT moeilijk te zeggen als je het niet zelf ziet...
@Babs, fijn zeg, kun je even weer aan de slag
@Tine leuk dat je zoontje weer wilde rijden!
@Sumic, ik poets mijn pony's ook alleen maar voor het mennen, beetje de modder eraf. Maar ook geen echte poetsbeurten hier, staan ook gewoon 24/7 buiten met stalletje open.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:03

@vhu Ach als ze jou goed bevallen dat is het toch ok!
Wat fijn dat je weer zo lekker hebt kunnen mennen met snuit! Het lijkt me ook een heerlijke pony zo aan je verhalen te horen. Een echt welshje ;)

@IT Ik zou het ook gewoon proberen, je kan er toch altijd ene beetje rekening mee houden door op zachte ondergrond te rijden als hij toch nog last heeft.

Even afkloppen, maar het lijkt erop dat Lizzy er geen last van heeft dat de ijzers eronderuit zijn. Hoefsmid heeft braaf mijn verzoek opgevolgd om de hoeven zo lang mogelijk te laten en het lijkt te werken. Niks geen gevoelig lopen/kreupelheid. Dat was vorig jaar wel anders. @IT misschien een tip voor volgend jaar wanneer je de ijzers eraf wil halen, de hoeven langer laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:48

Dat is erg fijn dat niet last heeft gevoelig hoeven.
sumic, leuke fotos van je jonge paardjes. En hoop gelezen over tuig onderleggers. Zelf gebruik ik ze echter niet.

Vandaag even gegrond werkt + schriktraining en ging zeer goed. Kon gewoon zelfs vuilniszak boven en langs mijn paard slingeren en deed hem helemaal niets :=

Morgen ga ik waarschijnlijk weer mennen in de bak, en zit zelf aan te denken of misschien goede oefingen is om hem met kar en over platte balk te laten stappen. Op deze manier kan hij op wat rustige manier wennen aan geschud en gerammel van de kar zodat ik zo doende steeds meer vertrouwen van hem kan winnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:00

zo weer aardig bijgelezen, sluit me even aan bij bovenstaande samenvattingen... 8-)

suzanne, fijn dat het goed ging bij de hoefsmid!
ze kunnen lekker pony zijn met hun vieze vacht... :D
heerlijk toch voor ze?

ik ben een beetje gaar, hele dag zo ong in de auto gezeten...
ben meegeweest veulen van de staleigenaar naar de opfok brengen, leuke is dat mijn zwarte ventje daar ook staat, dus dat ik die gelijk even kon zien!
minder leuke is dat 't aan de andere kant van 't land is en we in de file stonden... :+
maar alles is goed gegaan, diertje is goed afgeleverd en ik heb ook mijn ventje nog even een knuffel kunnen geven!
lekker slungel is het aan het worden... :D
maar wel lief... <3
Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:02

hij heeft echt een heerlijk koppie! heb je nog meer foto's?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:02

jeps, zal even kijken of ik er zo nog wat op kan zetten!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:16

IT ik ben misschien gek, maar aangezien ik niet gelezen heb dat jij ijzers eronder had die nu eraf zij, maar dat je denkt dat hij zich verstapt heeft zou ik voor een week of 2 totale arbeidsrust gaan, niet wandelen of werken, dan op het harde monsteren, niet goed da erbij.
Mijn monsters met peesblessure liepen ook op het harde het slechtste als ze zich dan iets te ver forseren ben je verder van huis.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:17

Bijgelezen ben moe dus ga vroeg naar bed....

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:19

welterusten! hoe gaat het nu met Hidalgo?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:24

Goed, hij heeft flink wat praatjes

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:37

@sonjim: oeps, heb ik er 2 door elkaar gehaald vwb gevoelige voetjes. Er is hier ook zoveel te lezen. Sorry.
@nouvel: fijn dat je hem weer even hebt gezien!!
@vhu: super dat je snuit steeds beter begint te "lezen"

Ik zou komend weekend met Rembrand ohz starten, maar ik kom helemaal niet op de lijsten voor en het zit helemaal vol. Nu dus maar ingeschreven met Amerigo voor menwedstrijd in Blijham. Daar kon ik gelukkig zo bij. Ben heel benieuwd hoe het gaat, want kan niet echt heel erg mennen nu. Bak is erg zwaar. Heb toch maar nog even een lesje voor morgenochtend afgesproken. Uiteraard aangepast naar uithoudingsvermogen van pony, maar in stap kan je ook veel doen. Ben heel benieuwd of ik hem nu weer beter krijg lopen. Bak was bij laatste wedstrijd erg zwaar, maar in Blijham is bodem in ieder geval goed. De week erop weer een wedstrijd met Amerigo in Westerbork. Krijgen we een beetje wedstrijdervaring hihi. Dit doe ik normaal niet zo hoor, maar goed, eens kijken, wie weet pakt het wel heel goed uit.

Vanavond ging de les ohz met Rembrand weer lekker. Alleen ging de rits van mijn laars kapot. |( Dat is toch wel heel vervelend rijden. Leer je wel je hakken van uitdrukken :D .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:42

oei :oo laars nu afgeschreven? of is ie nog te maken?
leuk dat je iig nog een wedstrijd kon inschrijven

@nouvel; mooi... duiveltje? spook is al bezet als naam :P met veulen en al in de file?.. oei lijkt me spannend..

@IT; idd is het van ijzers eraf dat wobbe slecht loopt? in dat geval zou ik op het zachte gewoon verdergaan. Maar als het van iets anders komt zou ik heel voorzichtig zijn. voor je het weet heb je een blessure die verergert.. :)

ben net terug van stal :+: dids in de bak wat losgegooid, en toen nog eventjes erop gezeten en uitgestapt :) terug naar de wei gebracht, en hij is gewoon bazig aan 't worden! :D hij jaagt de meiden weg bij het voer, ipv dat hij zichzelf weg laat jagen.. oke, als ze naar hem toe komen gaat hij ook weg, maar hij verovert zelf een plekkie aan de drukste hooibak :P :D

En heb m'n enquêtes op stal gehangen :) ben benieuwd :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:51

fijn dat hidalgo beter gaat!

tine, oeps rits stuk is niet fijn...
succes met je wedstrijd vast!

naaltje, haha zwarte duivel... :D
nee file met veulen in niet fijn, gelukkig bleef ze goed rustig en is het allemaal prima gegaan!

hier nog een paar plaatjes van vanmiddag toen ze nog buiten stonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 25-10-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:53

Leuke foto's!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:54

flaporen :D
leuk clubje zo :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:55

Naaltje schreef:
oei :oo laars nu afgeschreven? of is ie nog te maken?
leuk dat je iig nog een wedstrijd kon inschrijven

Laars is nog wel te redden denk ik. De linkerlaars heb ik een tijdje geleden al de rits van moeten vervangen. Nu dus de rechterkant. Zijn erg fijne laarzen, dus dat zijn ze wel waard. Zijn eigenlijk de wedstrijdlaarzen van mijn man (kalfsleren, echt heerlijk), ik pas nl mijn eigen niet meer. Te dik geworden/gebleven na zwangerschap. Dus morgen maar weer naar de schoenmaker.

In Blijham is nooit zoveel deelname omdat het losrijden niet fijn is. Is een kleine bak met gebinten in de bak. Maar ze organiseren het wel netjes en er mogen steeds in groepjes deelnemers in de grote bak losrijden. Ik ga het maar gewoon proberen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:55

Leuke foto's blijft deze zwart of is het ook een schimmel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:56

deze blijft zwart...
scheelt een hoop poetswerk... :Y)