[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:02

oberon schreef:
Ik hou me altijd aanbevolen hoor; ik wil graag van anderen leren.

Het valt wel mee hoor. Met de mond open lukt me niet, zal je bij Thyrza of zo moeten zijn Haha!

Kan alleen jonge paarden rijden, thats it. En dat gaat me al niet meer zo best af...........mens word ouder he Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-04 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:03

ja erg slecht, een jong paard goed opleiden is ook echt heel makkelijk Verward

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:03

Kijk Oberon, bij jou snap ik nu wat jij als toegevoegde waarde ziet OK dan! Heel duidelijk en begrijpelijk, als jij daar lol in hebt moet je dat ook vooral blijven doen

Enne.... om bij te leren houd ik me ook altijd aanbevolen (heb nog een hoop te leren namelijk Knipoog) Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:08

geloof dat ik ook nog eens les kreeg van een of ander water8je
maar die is erg stil de laatste tijd

ik wilde zeker daar van leren, maar helaas..

En idd iedereen moet leren, want met paardrijden ben je nooi uitgeleerd.
maar ik wil wel als ik iets ga doen, waarvan gezegd word dat het anders is als wat ik doe, toegevoegde waarde weten.
En dan bekijken of ik dat ook waardevol vind.

ik vind het voor oberon idd erg leuk dat zij dat graag doet
Plezier dat is gewoon het belangijkste

maar ik zoek persoonlijk mijn plezier anders dan met spelletjes
en ik geloof niet dat Kawa nu zo zielig is daarom Lachen

Edit:rare typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-04 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:10

Ik heb vandaag nog wat geleerd, in een topic nog wel te verstaan Haha! Haha! Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:10

Je moest eens weten wat Kawa mist Tong uitsteken

Nu je het zegt trouwens, helemaal off-topic maar goed, heb idd al lang niets meer van Carola gehoord

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:13

runningkawa schreef:
maar ik zoek persoonlijk mijn plezier anders dan met spelletjes
en ik geloof niet dat Kawa nu zo zielig is daarom Lachen
Edit:rare typo

Oberon vind buiten staan met vriendjes en gras eten toch echt het allerleukste hoor. Die ligt er niet wakker van als ik geen 'spelletjes' met hem speel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:14

haha
komen daar onze paarden toch echt overeen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:23

Ik sta ook altijd open om te leren dusse........Haha!

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:23

runningkawa schreef:
haha
komen daar onze paarden toch echt overeen Haha!

Nog 1 opmerking en dan hou ik erover op. Dat is dus pas echt NH: paarden die kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn. Spelen met soortgenoten en eten !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:25

dat staat bij mij altijd op nummer 1
lekker met vriendjes in de wei, dan hebben ze ook zin om eens te werken voor je
geen last van fris zijn enz, want dat is er allang uitgespeeld

nu ga ik ook slaapjes doen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:25

Ik wordt ook op het moment weer even stevig bijgespijkerd Haha! Haha! Haha!

Resulteerd in een stijf lijf, maar zeker weer 100 leermomenten in een uur Haha! Haha! Haha!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:26

Ideaal paarden die de hele dag op de wei staan
Veel fijner om mee te werken ook dan stalpaarden...... Over het algemeen dan Knipoog

Trusten RK

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:26

gijsenkim schreef:
Ik wordt ook op het moment weer even stevig bijgespijkerd Haha! Haha! Haha!

Resulteerd in een stijf lijf, maar zeker weer 100 leermomenten in een uur Haha! Haha! Haha!

Waar dan Haha!

Heb vanavond mijn Gribus aan een halstertje zonder zweep gelongeerd, is dit ook NH Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:28

Ik heb nog eens goed over de toegevoegde waarde van (P)NH gedacht, en ik kom voor mij tot het volgende: "Ik vind het leuk" Lachen, net als ik de drafkoersen leuk vind.

Ik weet niet of jullie dravers "bloedpaarden" genoeg vinden, maar suf kun je ze allerminst noemen Haha!. Ik waag per week een keertje of 3 mijn leven door bitloos te rijden, ook dat vind ik leuk. In al die jaren nog tegen niks of niemand aan gereden, ik denk dat ik het dus wel een beetje kan.

Laat iedereen lekker met zijn paard doen wat hij wil, zolang het welzijn van het dier in niet in het gedrang komt, iedereen blij Lachen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:30

Prompertje, in dat geval moet je het vooral blijven doen! Dat is ook een duidelijk antwoord OK dan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:30

gijsenkim schreef:
Uit deze zin kan ik opmaken dat je niet een flauw idee hebt waar dit over gaat.

Een GP paard heeft karakter, heel veel karakter. Heeft looplust, heel veel looplust. Is attent, heel attend. Heeft vaak veel bloed, heel veel bloed. Dit is dus niet je standaard haflinger. Deze paarden vereisen onder het zadel een compleet andere aanpak dan je doorsnee paard. Met een paard dat zo graag voor je wil werken, tot het uiterste van zn kunnen wil gaan voor de samenwerking (let op SAMENWERKING) is juist het toppunt van harmonie. Die kijkerigheid heeft zo een paard nodig, juist om tot topprestaties te kunnen komen, zal die moeten vlammen zo nu en dan.

Ik denk juist dat een GP combinatie het toppunt is van samenwerken

een andere mening hebben mag blijkbaar niet Verward
Ik heb gewoon gevoeld, maar vooral gezien dat het ook anders kan. mag ik daar dan naar streven? Ik zet er voor de zekerheid nog bij dat dit een persoonlijke mening is, en iedereen reageert weer alsof allerlei dingen opgedrongen worden, heel apart Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:34

Das dus niet zo, Ik wil alleen hiermee duidelijk maken dat een GP paard om op dat niveau te presteren een bepaald karakter moet hebben. Jij ziet dat als ongehoorzaamheid of een niet harmonieus geheel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:40

Richtje schreef:
Prompertje, in dat geval moet je het vooral blijven doen! Dat is ook een duidelijk antwoord OK dan!

Was ik ook van plan Richtje Lachen. Het spelen van spelletjes met een paard past kennelijk bij mij, past bij mijn paarden. Mijn bloednerveuze merrie is daardoor een stuk minder schrikkerig geworden, dat is dus "mijn" toegevoegde waarde.

Ik kan me best voorstellen dat niet iedereen daar de lol van in ziet, ik vind bijvoorbeeld hangen in een kroeg en praten over niks zinnigs weer niet leuk Bloos , maar de kroegen zitten toch vol met mensen die dat wél leuk vinden. Ieder het zijne Lachen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:48

ik zie schrikken idd als een niet harmonieus geheel, maar dat ligt maar aan de definitie die je er zelf aan geeft Lachen

nh heeft voor mij veel toegevoegde waarden, maar de grootste is natuurlijk dat het leuk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:53

sanne83 schreef:
ik zie schrikken idd als een niet harmonieus geheel, maar dat ligt maar aan de definitie die je er zelf aan geeft Lachen

nh heeft voor mij veel toegevoegde waarden, maar de grootste is natuurlijk dat het leuk is

Wat zijn die andere toegevoegde waardes dan?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:04

Schrikken kan gebeuren, of er vertrouwen in de ruiter is, zie ik meer terug in waar de schrikreactie op uitloopt. Is dit drie rondjes ongecontroleerd rond crossen, of misschien een keer een sprongetje opzij.
Bovendien denk ik dat deze schrikreacties buiten het temperament, ook voortkomen uit het veel in de bak trainen en weinig rare dingen doen en buitenrijden, waardoor ze minder gezien hebben en dus eerder schrikken van iets vreemds.

En ik blijf ook benieuwd, naar die andere toegevoegde waardes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:07

Ik ben wel van mening dat als je je paard super naar de hand gereden hebt dat je het schrikken voor kan zijn. Maar dat is het ultieme moment van paardrijden, en helaas hebben wij met zijn allen waarschijnljik te weinig talent om dat ooit te kunnen rijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 23:10

Helaas niet nee.... bovendien denk ik dat je dan heel erg en alleen maar met je paard bezig moet zijn. Mocht je sowieso in staat zijn het te voelen, en dat zullen de meeste mensen toch niet zijn en zeker niet in een vreemde omgeving.

Ik kwam trouwens op VMR opeens een interessant topic tegen Tong uitsteken [VMR] NH, boerenverstand of anders....

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 06:29

Hallo, mag ik me er weer even in mengen? Ik heb nagedacht over de toegevoegde waarde van NH, en ik denk dat die er gewoon niet is! Ik denk dat NH en de 'gangbare'manier van rijden 2 totaal verschillende soorten van omgang/rijkden/enz zijn, en dat die heel goed te combineren zijn (voor sommige mensen). Daarentegen Zijn er ook mensen die zig prettig voelen bij NH, en mensen die zich prettig voelen met de "gangbare'methode. Ik denk dat sommige problemen op te lossen zijn met NH, andere (vooral rijtechnische) alleen maar met de gangbare methode.

Wat me hier opvalt, dat verschillende NHérs (waaronder ik een aantal pagina's terug) krampachtig op zoek is naar de toegevoegde waarde, en de anderen die weer helemaal de grond in boren. 't is maar wat je een discussie noemt! Het zou leuk zijn als de mensen van bijde kanten, met een probleem, het aan de ander zouden vragen, en dan op hun gevoel een oplossing vinden.

Groetjes Charlotte