[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:09

Dank jullie...t'was wel gezellig vanmorgen, er waren ook puppen mee, zijn ongeveer 6 maanden oud..hebben nog niet veel meegemaakt, en 1 is "moeilijk, maakt drama, schreeuwt veel" maar....vond bij mij meteen iemand die haar begreep..was mooi om te zien, op fb staan er foto's van 2 van de puppen met mij samen..

Sun d'r tong d'r over..stout !! Balen dat de warmtepleisters voor je handen niet hielpen HT....
heb je ook van die handschoenen met verwarming met accutjes ?...ik heb geen idee of dat echt werkt..
Fijn dat het meeviel met de wind..hier is het net beginnen te stormen..honden zijn toch binnen....de rukwinden zijn onwijs hard..vind ik griezelig.

Sonjim..tjeee...dat is waardeloos zeg....zo verkocht terwijl je al een afspraak erover had..stom.. -:(-

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:43

sonjim: zo dat is echt balen en nu? helemaal geen wagen meer?
biancacoo: ik heb die handschoenen gepast maar vind ze erg dik ook de dressuurhandschoenen ervan,dan zeggen ze wel: went vanzelf maar ik men het liefst met blote handjes :j
en die pup......neem je die maar mee? ha ha eentje meer kan ook toch wel? <3

Anonymous86

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:45

Bedankt allemaal.
Sonjim balen zeg!!

Ik men ook het liefste met blote handen hoor happytime :D

Iemand tips wbt bitjes voor het beleren? Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens geprobeerd en een enkelgebroken bustrens. Beide werden niet geaccepteerd -O-
Wil niet zomaar iets gaan aanschaffen namelijk :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:55

In welke zin niet geaccepteerd?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:31

rianne: ik doe tegenwoordig een ongebroken watertrensje in.(wel best moeilijk een maat pony te vinden met kleine bitringen voor de kleine bekkies,die grote ringen staat zo raar)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 00:47

Ik ben nu met een dubbelgebroken bezig, maar de shetten heb ik met de liverpool beleerd.
Ik heb nu geen koets dus verder zoeken. Baal er wel van.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:37

Anouk is niet heel handig haha. Maar ze bijt dicht als ik hoofdstel af doe waardoor bit in de mond blijf en vervolgens schrikt ze daarvan 8)7

Maar het is nu zo dat zodra ik hoofdstel in mn hand heb ze het liefste hard weg rent. Ik zit te twijfelen of zij beter een bitloos hoofdstel zou verdragen. Ze vind het bit 3 x niks en ik wil niet moeten vechten. Werken vind ze leuk zolang er geen hoofdstel in de buurt is :roll:

Zit dus even met mn handen in het haar. Heb dit nog nooit gehad met een pony met beleren :\

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 01:42

Geef haar eens een stuk wortel of appel oid wanneer ze het hoofdstel nog om heeft. Tijdens het kauwen kun je het hoofdstel misschien makkelijker uit doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:40

Tja Ollie rent al jaren weg als ik met het hoofdstel aankom en ze krijgt de kans maar daar zit en blijft toch echt wel een bitje in :+ er zijn maar heel heel weinig pony's die echt niet met bit gereden kunnen worden.
Ik heb altijd begrepen dat als ze na 10x nog niet beetje fatsoenlijk op het bit gaan lopen dat je dan weer kunt wisselen maar niet eerder, soms moeten ze er toch aan wennen.
Maar ... bij Ber past een bit dus echt niet, momenteel dan. Alleen moet haar gebit nodig worden gedaan (misschien bij jouw pony ook?) heb ik het idee. Maar eens met de DA afstemmen hoe en wat want gewone gebitsverzorger krijgt het niet voor elkaar helaas dus denk met flinke sedatie en op de kliniek...
Bij kleinere pony's zijn de bitten wel vaak te dik, is soms lang zoeken... dubbel gebroken vind ik persoonlijk niets met mennen, is veel te onrustig (besef dat je door die lange lijnen een ander evenwicht hebt in de mond). Soms wil een sperriempje of de neusriem wat strakker ook helpen. Of bit hoger.

Die Sun monstertje :P
Kan me dat voorstellen Biancacoo dat je dat mist omdat je competitie doet.

Klopt het ging supergoed met Ollie.... en ze is ook een hele fijne pony altijd voor je willen gaan, nooit blessures. Alleen soms denk je dat je er verstandig aan doet gewoon helemaal te stoppen, scheelt veel tijd en geld en ben er wel heel heel hard afgegaan van de zomer ... maar ja aan de andere kant weet ik ook dat ik soms van dat soort ups en downs heb altijd al gehad. En dat je als je een fijne pony hebt die niet zomaar weg moet doen of zoiets want gezond en goed is vrij zeldzaam. Dus ze komt eerst maar weer terug en dan kijken we wel hoe het voelt. Ze komt idd bij de stal van Ber. Feit is wel dat Ber gewoon heel lief is en Ollie is tja... toch wel een draak af en toe in de omgang. Dus als ik zou moeten kiezen, gewoon voor de lol en de leuk, zou ik eerder voor Ber kiezen dan voor Ol... alleen is Ol een echte sportpony en ik weet ook dat dat zeldzaam is.... die mentaliteit die zij heeft vind je niet zomaar.

Verder hier grieperig teruggekomen van Spectre (trouwens ik vond het een ge-wel-di-ge Bond), direct bed in gedoken en nu ongeveer er pas weer uit... was zoooo :brr: en %) dus maar ff rustig aan. Is ook echt pokkeweer bleh.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:51

Beterschap, Vhu.
Denk dat velen van ons die twijfel wel kennen.
Vrienden van ons zijn in slaap gevallen tijden Spectre. Nou vind ik de huidige Bond (acteur/persoon) zelf al niet zo.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:01

TA hier kijkt altijd eerst wat er moet gebeuren en bij groot onderhoud sedeert hij. Ik laat hem standaard in februari voor het outdoorseizoen komen en in november kijkt hij alvast "vooruit". Twee weken geleden dus alvast één hoekje weg gevijld voor een tientje en ik weet dan dus dat het gebit in principe geen probleem moet zijn tot februari.

Bitten is soms een enorme zoektocht. Moos loopt wel op dubbelgebroken, maar hij heeft dat "losse" in zijn mond nodig. Ik heb wel geleerd (dacht uit het boek van Versluis) dat als een bit meteen al niet goed voelt, paniekerig gedrag door te scherp of je paard reageert er te lomp op, je er direct mee kunt stoppen. Alles dat wél goed voelt, moet je idd een aantal weken mee blijven rijden voordat je kunt zeggen of het echt een succes is. Soms vervalt een paard na gewenning weer in zijn oude, verkeerde gewoontes. Maar alles valt of staat met de vaardigheden van de menner.
Sperriempje, bit ophangen... het is meestal symptoonbestrijding ipv een afdoende oplossing.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:43

Ik meende dat Versluis juist zei dat je een paar keer moet proberen, maar dat weet ik nu ook niet meer zeker, hihi. Als het echt te lomp of te scherp is ga ik wel op zoek naar wat anders. Ga nu kijken naar de gulden middenweg. Had helemaal in de kop wat ik wilde, schijnt dat nu net niet te bestaan... Zal nog even verder kijken op internet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:57

Heb het boek van Versluis er even bij gepakt:

"De ervaring leert dat er gemiddeld acht keer met een bit gereden moet zijn voordat je een juiste indruk hebt van de verandering (van bit dus). Gaat het paard de eerste keer zeer hevig in verzet en staakt hij wellicht, dan is de ervaring dat het niet goed komt en dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt."

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:11

Wat Rianne omschrijft klinkt bij mij meer dat de pony angst heeft voor het bit door verkeerd uitdoen. Als je weet dat je paard of pony het bit vasthoud bij afdoen moet je zorgen dat je je hand op zijn neus hebt als je het hoofdstel over de oren doet. Hij zal dan ontspannen en het bit loslaten. Rust is belangrijk.
Bij mij is dat ook een keer fout gegaan in de haast. Heeft weken geduurd voor ik weer normaal het bit in en uit kon doen.
Ik begin met jonge paarden altijd met een Liverpool met tongboog voor de wagen en laat ze van te voren altijd nakijken door de Tandarts.
Meestal gaat dat goed. Db loopt er nog steeds op.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:16

Baudhy hoe gaat het met DB?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:16

Ik laat mijn ponys altijd onder verdoving doen door een dierenarts met tandartsopleiding in USA :)
Ponys zijn heerlijk rustig en kunnen zonder stress behandeld worden op hun eigen stal.
Bij jonge ponys laat ik ze doen voor de de eerste keer er een bit in gaat :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:18

Baudy, ik denk ook al hele ochtend aan DB. Hoop dat alles goed gaat.

Verder kruip ik weer even onder mijn steentje. :evaw:

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:29

Db staat nu van zijn laatste grassprietjes te genieten. Laatste keer in de wei voorlopig.
Vanmiddag brengen we hem weg. Auto staat klaar. Tig bakjes voer mee ( wil graag dat hij zijn eigen voer krijgt)
Spannend maar ben er heel rustig onder eigenlijk.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:31

Ht, pup overnemen was geen optie, de fokker houd deze zelf om in zijn team op te gaan leiden..maar wel jammer idd.

bit moest ik bij Melody uitdoen zoals ik het indeed, neus vasthouden, duim in mond op de tong leggen, dan deed ze dr mond open en kon haar bit eruit, anders ook altijd problemen.
en een B - post met lichte tongboog, makkelijker in en uitdoen dan een gebroken bitse omdat het rechter is.
Zonder bit beleren vind ik geen optie.

Duimt hier ook voor DB !

Vanmorgen druk in huis...opruimen..slaapkamer van zoontje van boven naar beneden slepen...hij sliep op bovenkamertje, maar daar is geen cv word toch wat klam ..dus dat volgende zomer klaar maken, kamer beneden is ook erg leuk.

Verder. .moet ik nog de moed verzamelen om straks een rondje te gaan hardlopen.... ~~}>

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:22

Rondje hardlopen OMG daar zou ik ook moed voor nodig hebben :P
Sterkte met DB Baudyh ... hij is daar in goede handen.
Ja als een paard helemaal in de stress schiet moet dat bit er natuurlijk weer uit dat begrijp ik. Maar als ze wat anders reageren of niet wat je wilt weet je het na een keer denk ik niet. Mijn instructeur begon ook het liefst met een liverpooltje met lichte tongboog. En 9 vd 10 deden het daar goed op.

Ik ben het er niet mee eens dat een sperriem of neusriem of bit hoger / lager hangen geen oplossing of symptoombestrijding is :) het kan net dat stukje extra zijn waardoor ze wel lekker lopen. Symptoombestrijding van wat dan? Bij Ollie was het bijv zo dat ik het bit op het sperriempje moest laten rusten, dan lag het goed in haar mond. Als je het op normale hoogte hing duwde het te veel op haar oren en kreeg ze daar last van. Snap je wat ik bedoel, dan zat het naar haar gevoel te strak. Officieel niet, volgens 'de richtlijnen' maar voor haar dus wel. Bij Snuitje moest ik het bit wel hoog doen anders zat hij er altijd met zijn tong onder te friemelen hoe strak je de sperriem ook deed. Zonder sperriem en bit goed hoog was voor hem het beste. En bij Bente moest er juist helemaal geen sperriem omheen maar neusriem juist wel weer strakker. Naja zo probeer je net zo lang totdat het past.

Ben gelukkig weer aardig opgeknapt alleen nog buikpijn. Moet nog Sint cadeautjes kopen maar het is toch echt geen weer om de stad in te gaan...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:25

Afbeelding
Gup krijgt deze van ons voor Sinterklaas :D :+ Heerlijk merk kinderspeelgoed is het :+:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:47

Sterkte met DB, Baudy!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:55

Keet leuk.
Baudyh..alles voor elkaar voor DB ! Sterkte alvast..
Vhu..ik snap wat je bedoeld met de bitten ik zie dat net zo.
Hardlopen ( nou ja zo mag het nog niet heten) is gelukt !!
Hondje mee dan is t gezellig !!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:11

Baudy, heel veel succes met DB!!!

Fjella had ook wat twijfels bij het indoen van het bit. Ik heb dat opgelost door er wat honing op te doen, positieve associatie! Werkte wel bij haar.

@Gem, was bij mij alleen dat eerste deel weer blijven hangen, hihi!! :+
Zoals ik al schreef, bij heftig verzet zou ik vrij snel wat nieuws proberen, dan zou ik ook zeker niet aan de 8 keer vasthouden! Je moet ook zelf blijven nadenken. :P
Heb bij Drafur voor de show ook nog een paar keer zitten wisselen. Die reageerde ook niet zo fijn. Gelukkig hebben ze daar op stal een heel arsenaal aan menbitten. Heb ik nu ook een van meegenomen om te proberen bij Emas.

Bitloos vind ik voor de wagen geen optie.

Emas vandaag vrij, zou les hebben, maar ik ben niet al te fit en alles is toch een grote vijver geworden. Denk niet dat ze het een probleem vindt!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 16:18

Heerlijke knuffel <3

Ach het is ook met die bitten zoiets van wat ligt jezelf natuurlijk, met jouw hand en men-mogelijkheden.
Ik heb beeld bij dat waterballet Jeskim. Hier in Rotjeknor lijkt het wel alsof de Maas uit haar oevers treedt...