[AR] [Info] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:12

ik kom ook weer eens binnen waaien :D blijf trouw meelezen maar had weinig te melden :(

wat een leuke vooruitgangen weer!!

Stilstaan idd oefenen ook met droogmennen, is wel zo veilig.

hier eerst een band er weer achter en dan pas de kar.

De vooruitgang hier is ook met grote sprongen vooruit gegaan!!
ben zo trots op mijn mannetje!!

vorige week zondag voor het eerst mee naar buiten voor de kar, onder begeleiding uiteraard,
hier ons topicje :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1791290

afgelopen zondag voor de tweede keer gemend en nu bewust de engere dingen opgezocht, groot verkeer helaas niet tegen gekomen, wel landbouw sproeiers, een volledige afrastering van windzeil, en onbekende paden,...
paar keer geschrokken maar goed opgelost door mijn begeleiding.

tinker_sally

Re: [Centraal] Het grote "Beleer" - topic (MENNEN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:23

Hier oefenen we ook nog door. Zijn nu rond pionnetjes aan het sturen in de bak. In stap en draf. En hebben aan de strengen gehangen.
Morgen Hopelijk een pallet erachter hangen en dan op zoek naar hulp bij het verdere beleren.
Wat me bij het volgende punt brengt. De kar.
Zit heel de week al te lezen over 2- en 4-wielers. En hun voor en nadelen.
Nu weet ik zelf niet meer wat het beste is.
Er komt een tinker van 1.54 voor te staan. Dud degelijkheid en tegen stootje kunnen staan voorop.
Ikzelf wilde een 4wieler nemen. Maar staleigenaresse en haar vader (die vroeger meerdere paarden heeft beleerd) adviseren weer juist een 2wieler. Dat als ze ineens omdraait je niet schaart.
Dat kan ik me goed indenken.
Maar zoveel 2wielers voor paarden staan er niet te koop. Of ik schrik vam de prijzen.
Nu heb ik dat er wel voor over maar dan denk ik weer is het slim om ineens iets duurs te kopen bij een pas beleerd paard? Met zeg maar als gedachte dat ze misschien raar kan doen en dingen sloopt.
Wat denken jullie hiervan?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 02:06

Aan beide karren zitten natuurlijk voordelen en nadelen. Voor het beleren zou ik een tweewielige wagen gebruiken. Gewoon voor de zekerheid, je weet nooit of ze gek gaan reageren. Je kunt misschien een tweewieler een tijdje van iemand lenen? En wat wil je gaan doen? Recreatief, met veel personen of echt wedstrijdgericht?

Vierwielig is makkelijk, je hangt de kar er achter en gaan. Bij een tweewieler moet je alles perfect afgesteld hebben.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:45

Ik heb op dit moment nog een tweewieler. Voor mijn oudere paardje met artrose lekker licht en voor mijn 3 jarige prima om te beleren. Ik heb de Sulky Oxer en die past prima achter mijn haflingers van 1,40 en 1,45. Groter kan ook nog wel.
Wel is het de bedoeling als ik mijn 3 jarige eenmaal goed beleerd heb om voor een 4 wielige wagen te kijken met de mogelijkheid voor 2-span.
Maar voor het beleren is een sulky echt ideaal. Lekker licht, draait inderdaad mee als paard in ene een andere kant op gaat en zelf vind ik hem minder geluid maken als bij een 4 wielige wagen.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:51

Ik hoop mij hier ook te kunnen aansluiten.

Jaren geleden mijn koetsiersbewijs enkel en tweespan behaald en daarna lange tijd met een enkel en tweespan friezen gemend, en ook zo nu en dan met new forest, fjorden en nog wat andere rassen.
Toen mijn IJslander beleerd, maar de sulky vond ze niet wat en ik had geen andere wagen, dus al gauw weer gestopt.

Nu sta ik op het punt mijn Welsh A (1.19) merrie van 4 jaar te (laten) beleren.
Ze kent op dit moment net een bit en is goed gewend aan singeltje en een bandage achter haar billen langs.
Haar tuig is onderweg en ik verwacht dat ze het goed accepteert. Dan nog kijken naar een fijne tweewieler of goede betaalbare marathonwagen.

Kennen jullie betrouwbare mensen/bedrijven in de regio Apeldoorn/Arnhem/Zutphen die kleine ponys beleren?
Het is een hardwerkende, eerlijke maar gevoelige pony in de omgang.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:11

Magic Ice, zie OP: daar is dit topic niet voor bedoeld en hebben we de lijst in de FAQ voor.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:41

Ik ga na een break weer opnieuw mijn pony beleren. Ik ben nu bezig met het wennen aan het tuigje wat erg goed gaat en ik moet nog een sleepje maken.

Heb je perse een koetsiersrijbewijs nodig of is dit niet perse nodig? (recreatief rijden. Stukjes over de weg om bij het bos te komen, maar vooral in de bossen). En hoe duur is het om een koetsiersrijbewijs te halen?

Sorry trouwens als zo'n vraag hier niet mag? :=

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:27

Koetsiersbewijs is nog niet verplicht maar wel erg handig. Je leert alle verkeersregels, tuig onderdelen, op en aftuigen, inspannen en nog veel meer haha. Ook wat je in noodgevallen moet doen en natuurlijk in de praktijk het mennen. Ik heb er 500 euro voor betaald. Dat zijn 18 lessen en nog wat theorie lessen. Maar dat is heel erg verschillend hoor. Ik raad het je wel aan als je nog niet veel ervaring hebt met mennen :)

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:36

Komt even binnen vallen,

Ik ga mijn grote kleine droom proberen uit te laten komen.
Ik heb een 20 jarige e pony die nog top dit is maar het dressuur niet meer zo leuk vind.
Grote droom van mij al tijden om haar voor de kar te gaan beleren.
Lange lijnen kent ze al aardig goed, dus ik heb me tuig besteld en ik zie wel waar we gaan komen.

Iemand ervaring met oudere paarden beleren?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 15:04

Veel ervaringen over het beleren van oudere paarden. Als je aanvullende vragen hebt, stel gerust.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 10:32

Hey iedereen, ik volg dit topic nu al een tijd en wil graag een ervaring delen.

We zijn nu bezig met mijn shet op te leren. Het voorbereidende werk heb ik zelf gedaan. Veel lange lijnen, slepen, dubbele longe, gedurende zo'n 3 maand intensief. In die maanden heb ik ook een cursus gedaan, beheers het achenbach systeem en ben in bezit van mijn menbrevet A (België).
Vorige maandag hebben we haar met begleiding voor het eerst ingespannen. Ze moest even wennen, maar pakte het goed op. Het trekken, sturen etc. ging eigenlijk enorm goed voor de allereerste keer.
Door het slechte weer konden we pas donderdag opnieuw inspannen. Net op het moment dat ik bezig was met het 2e lichtoog, stak de scouts achter de manege een bommetje af. Mijn shet verschoot, we hebben haar met 2 tegen gehouden en gekalmeerd. Ze is gedraaid met de lamoen boven haar. Ik heb toen zo snel mogelijk het andere lichtoog losgemaakt en wat rondgestapt. Ze was snel rustig, ik ben vooral geschrokken.
Maandag gaan we haar weer rustig inspannen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:11

Goh wat vervelend SammyFloor, zoiets komt dan net op een verkeerd moment.

Ik zou graag wat meningen willen horen van anderen. Ik heb een haflinger, inmiddels 9 jr oud, vanaf 4jr onder het zadel, bomproof, verkeersmak etc. Zelf ben ik geen onbekende in het mennen. Ik heb veel gegroomd en een paar keer les gehad, ik ken de basis wat betreft optuigen, volgorde, veiligheid, achenbach etc. Verder ben ik gezegend met een dosis gezond verstand en ik leer snel.

Toen Rowan nog niet onder het zadel was, was het plan hem eerst voor de wagen te hebben, ik stond toen met 'm op de menvereniging en hij was al gewend aan de menlessen, karren etc. We zijn toen begonnen met beleren, gewend aan tuig, met de lange lijnen erachter gelopen etc. Dit ging prima, maar helaas heeft Rowan in die tijd ook ontdekt dat ie sterker is dan ik, en begon ie zich met lostrekken (aan het halster/hoofdstel maar trok zichzelf ook los als ik erachter liep), om vervolgens 20 meter verder het gras in te duiken of om er een enorm renspectakel van te maken.

Ik ben toen gestopt met 'beleren', ik dacht dat het teveel voor 'm was en ben meer gaan grondwerken, begonnen met parelli en na een half jaar eerst onder het zadel beleerd. Onder het zadel beleren was prima, hij heeft nooit een stap verkeerd gezet en is gewoon een ontzettend nuchter en braaf dier.

Het lostrekken bleef wel altijd een probleem, met longeren, grondwerk etc. Hier heb ik super veel tijd en aandacht aan besteed, heel veel (verschillende disciplines) instructeurs bij gehad, maar we kregen (krijgen) het niet opgelost. Niet op de vriendelijke manier, maar ook niet op de harde manier. Toch bleef het mennen kriebelen en ben ik op zijn 6e opnieuw begonnen met lange lijnen, tuig erop etc. Met tuig, is ie echt super braaf, geeft geen kik op strengen die langs zn benen flapperen, tuig boeit 'm echt niet, lamoen ook niet. De kar zelf is ook helemaal geen enkel probleem. Hij kent de stemcommando's perfect en in een afgesloten roundpen is gedraagt ie zich voorbeeldig, alleen, hij blijft zich helaas met tuig toch ook lostrekken, iets wat ie aan het halster/met parelli en grondwerk ook nog steeds doet. Hoewel dit incidenten zijn blijft het voor mij een belemmering om 'm daadwerkelijk voor de kar te zetten, want eenmaal aan de ren met een sleep achter zich lijkt mij geen succes. Tuig en wagen verkocht, ik was het zat, dan maar niet mennen.

We zijn weer ruim 2 jaar verder en je begrijpt, ik wil eigenlijk echt heel graag m'n pony voor de wagen hebben. Nu twijfel ik over 3 dingen:

1: zelf beleren onder begeleiding van instructie en de sleep overslaan (dus niet het risico dat hij aanleert dat ie zichzelf kan lostrekken met een sleep erachter) maar gelijk een wagen erachter hangen. Ik denk namelijk dat de wagen zelf totaal geen probleem is, ik ken m'n pony en die is gewoonlijk nooit ergens van onder de indruk. Met wagen kan hij zich uiteraard niet lostrekken en ik verwacht dat hij dit 1 of 2 keer gaat proberen en dan door heeft dat dit niet gaat werken. Hij doet dit immers onder het zadel ook niet. Alleen, je begrijpt dat voorgaande me toch niet helemaal lekker zit, ik vind dit eigenlijk geen goede basis, daarom heb ik dit nooit eerder geprobeerd.
2. beleren volledig uitbesteden en de pro's met het lostrekprobleem laten dealen en dan maar even m'n ogen sluiten op welke manier ze dit gaan aanpakken (ik verwacht namelijk niet dat ze dit op de parelli-vertrouwen-vriendelijke manier gaan oplossen). Ik ben alleen echt heel erg bang dat ie op deze manier met een liverpoolstang z'n kaak gaat breken, want geloof me, hij rent werkelijk overal doorheen.
3. Beleren uitbesteden en aangeven wat het probleem is en hoe ik er zelf tegenaan kijk. Risico hiermee is dat men dan al bevooroordeeld met een paard aan de slag gaat, en dat de aandacht dan juist daarop ligt en daardoor alleen maar erger wordt. Ik weet inmiddels zeker dat ik het lostrekprobleem niet opgelost krijg en dat iemand anders dit ook niet kan, daarvoor heb ik genoeg hulp en instructie gehad en heb me eigenlijk een half jaar geleden neergelegd bij het feit dat dit nou eenmaal zo is.

Wat zouden jullie doen? Of moet ik idee gewoon helemaal laten varen en accepteren dat dit geen pony is die geschikt is voor mennen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 13:53

SammyFloor, ik zou er niet te lang bij blijven stil staan wat er gebeurd is en het als een incidentje beschouwen. Gewoon weer verder gaan vanaf het punt dat alles goed ging.

Nelleke: ergens heb ik het idee dat "er bij neerleggen" bij jou geen optie is. Wat mij betreft heb je groot gelijk, ik ben ook geen opgever :D . Beleren is nooit zonder risico's, weet ik inmiddels uit ervaring, en het is aan jou of je die wilt nemen.
Als ik jou was, zou ik het hele beleren uitbesteden aan een gerenommeerde, professionele stal. Zij zien wrs gauw genoeg, nog vóór de wagen er achter hangt, of het project kans van slagen heeft of een kansloze zaak is. Onze stalhouder (beleert dagelijks!) heeft 1,5 jaar geleden een Tinker te beleren gekregen waar 2 anderen zich al op stukgebeten hadden. Hij heeft toen met de eigenaar de afspraak gemaakt dat hij het een kans wilde geven, maar niet verder zou gaan als de sleep-fase niet goed af zou lopen. Je kúnt gewoon niet het risico nemen dat je Haf er met koets en al vandoor gaat; er is geen professional die de sleepfase om díe reden zal overslaan, dat kost hem zijn eigen veiligheid en zijn spullen.
Ik wil je best zijn telefoonnummer geven om eens te overleggen, maar mocht je interesse hebben, zul je naar Zuid-Limburg moeten komen. Btw, de Tinker bleek een giga-gebrek aan respect te hebben, maar staat nu braaf voor de koets :D .

(Overigens, in de 3 jaar dat ik hier nu op stal sta, heb ik nog geen enkele keer gezien dat een project van hem mislukt is. Ik denk dat mijn huidige, overigens brave paard nog één van zijn grootste uitdagingen was. Het beleren, met een blessure-onderbreking, ging goed maar het vinden van het juiste bit was een zoektocht van 9 maanden en eigenlijk kon ik tóen pas echt zeggen dat mijn paard echt klaar was met de beleerfase.)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:49

Gem, ik denk dat je weleens gelijk kan hebben in het puntje 'opgeven'. Temeer omdat het eigenlijk een hele geschikte pony is om te mennen. Hij is super betrouwbaar, mega verkeersmak, voorwaarts, heeft veel (trek)power maar springt nooit opzij, draait nooit om, is goed op stemcommando's en zo kan ik nog een hele waslijst noemen waarom ik denk dat het vinkje bij 'geschikt' aangevinkt kan worden. :D

Dat is het nou juist, je kunt niet het risico nemen dat ie ervandoor gaat met kar en al, maar ik verwacht ook niet dat ie dit gaat doen. Ik denk wel dat ie z'n grens gaat aftasten, dit heeft hij onder het zadel ook gedaan, maar ohz is 'ie nog nooit (echt nog nooit) ongecontroleerd er vandoor gegaan. Ik denk juist dat het slepen een probleem is, omdat ie dan de kans heeft om de grens te overschrijden. En als dat eenmaal lukt dan is het hek van de dam. Met de kar zit je op de bok en zodra hij er tussenuit wil piepen kun je 'm gewoon terugnemen omdat hij zich niet van je kan lostrekken. Dan is er ook gelijk geen probleem meer.

Het lostrekprobleem is ook een respect-issue, geen angst-issue. Ik wil er verder niet teveel over uitweiden maar om een beeld te geven, hij trekt zich in het dagelijks gebruik bij mij zelden los (lees: 1x per 2 a 3 maanden). Maar longeren in de bak gaat niet, dus doe ik altijd in de round-pen. Hetzelfde met lange lijnen. Slepen in de roundpen gaat ook geen probleem worden.

Dus, omdat het slepen/lange lijnen een probleem is, en de pro's dit nooit gaan overslaan vanwege het punt wat jij aankaart, twijfel ik dus heel erg of dat wel de juiste weg is. Snap je?

Mocht ik besluiten om hem weg te brengen voor het beleren dan houd ik jou adres zeker even in m'n achterhoofd, al heeft het niet mijn voorkeur vanwege de afstand. Het zou fijn zijn als je nadien nog wat kan lessen van de persoon die het paard beleerd heeft.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 15:17

"Alles" kan hier, dus mocht je zeggen dat je na het beleren nog een paar weken hier zou willen vakantie vieren om lessen te nemen, dan is dat geen probleem.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:52

Hoi nelleke, ik wil even reageren op je uitspraak dat je bang bent dat zijn kaak breekt met een liverpoolstang. Als je echt een pro laat beleren dan zal dit niet aan de orde zijn, omdat zij alles VOORWAARTS oplossen. Dat is een hele andere gedachtegang dan wat de reactie van de gemiddelde/recreatieve menner gebruikt namelijk HO. Succes met het vinden van de juiste beleerstal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:00

Gem, dank voor je bericht (en je pb), ik ga het zeker onthouden.

Sumic, ik begrijp je misschien niet helemaal goed maar ik zie niet hoe je een met z'n volle gewicht op volle snelheid lostrekkend paard voorwaarts kunt oplossen als je zelf gewoon op de grond staat? Paard loopt 'automatisch' tegen je hand aan omdat jij stilstaat. Het punt zit mij niet in het mennen, maar in de weg er naartoe. Dus het slepen, waarbij de menner nog op de grond staat en dus niet 'mee' kan met het paard.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:09

Sorry dat heb ik inderdaad niet goed uitgelegd. Ik ging ervan uit dat je met jouw paard de sleepfase overslaat en meteen de wagen erachter hangt. Vroeger beleerde ik ook eerst met een band, maar nadat dit eens fout is gegaan doe ik dit niet meer. Ik ben ook voorstander om eerst in een span te beleren naast een ervaren paard en daarna in het enkelspan.op veel ervaren stallen wordt dit nu zo gedaan, niet omdat het sneller is, maar om ongelukken te voorkomen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:42

Dat is weer een hele andere optie waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Maar er zijn dus wel stallen waar niet gesleept wordt?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:21

Www,menschoolsoest.nl doet het ook op die manier. Het laten wennen aan het tuig gebeurdt normaal, ook al wat druk op de strengen zetten maar daarna gaan ze het dubbelspan in naast een volledige beleerde fries die nergens van op of om kijkt. Dat werkt fijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:25

Oh dat is goed om te horen. En Soest is hier met de trailer een klein uurtje vandaan (misschien zelfs iets minder).

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:31

We hebben vandaag mijn shetlander terug ingespant. Het ging gelukkig goed! Bij het inspannen zelf was ze heel rustig, en eens vertrokken deed ze het ook heel goed. Ze begint goed door te hebben dat ze wat meer kracht moet inzetten bij het vertrekken en het draaien met de sulky etc. Ook draf was geen enkel probleem. We zijn ook een stukje de baan op gegaan en zelfs daar deed ze het fantastisch. Juist het twijfelen nog eruit krijgen, en ze moet die balans nog zoeken. Maar nog veel oefenen en dan komt het wel goed :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:18

Lijkt me ook een erg goede manier om zo je paardje te (laten) beleren. Leren ze veel van van een ander paard naast hun.

Hier zijn we weer een klein beetje begonnen. Aquesto is goedgekeurd in de kliniek woensdag en na het verwijderen van zijn kies is alles goed aan het genezen. Maar we moeten nog een paar weken wachten met weer een bitje in doen dus we zijn weer aan de wandel en aan het 'droog mennen' maar dan met een halstertje.
Als dit goed blijft gaan wil ik over 1,5e week in mijn vakantie eens proberen een bandje te gaan slepen. Hij reageerde al erg goed op druk op de strengen dus ik ben benieuwd :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:19

Mijn paardje wordt aanstaande zondag opgehaald om beleert te worden, super spannend en ben erg zenuwachtig!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:52

Het gaat tot nu toe super. Oogkleppen vind ze nog steeds spannend en ze is erg voorwaarts.
Ze zijn ongeveer 20/25 minuutjes met haar bezig per keer, ik dacht eerst dat dat best wel kort was of is dit normaal?

Afbeelding