[AR] je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:37

shanedow: dat werkt misschien bij een drammerige pony, maar niet bij een die écht aan de kletter is

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:36

Pffft nu ik dit allemaal zo lees, vraag ik me wel af of mennen nog wel zo leuk is, je loopt best wel veel risico,s.

Maar goed, ik ga morgen weer naar mijn 2de menles voor mijn koetsiersbewijs en ik zal eens aan mijn leraar vragen wat hij denkt te doen met aan de kletter gaan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:16

Och, als je in de auto stapt, denk je toch ook niet aan alle mogelijke rampscenario's? (waarvan jij dan niet de oorzaak bent)

Ja, er zitten risico's aan vast en ja, je moet je daarvan bewust zijn en ze in het achterhoofd houden. Maar dan nog is er plaats genoeg in je voorhoofd voor het plezier dat je tijdens het mennen kunt beleven. Lachen

Groeten, SuSEQ

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:04

SuSEQ schreef:
Ja, er zitten risico's aan vast en ja, je moet je daarvan bewust zijn en ze in het achterhoofd houden. Maar dan nog is er plaats genoeg in je voorhoofd voor het plezier dat je tijdens het mennen kunt beleven. Lachen

Groeten, SuSEQ
Mooi gesproken! OK dan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 00:32

We zijn ooit eens op hol gegaan met een 2span (leuk loslopende honden).

gelukkig konden wij het span (schuin) tegen een afrastering (heras hekwerk) rijden.

(hebben gelukkig niet gekozen voor een boom; gaat de 1 rechts en de ander links Haha! )

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:44

Trouwens over de rem:

wij hebben een geremde kar maar met dubbelspan en volle rem gaan ze tog door,
nu hebben we er sinds een week voor en achter nieuwe remmen op (eerst alleen achter)
en dan nog trekken ze de kar door op volle rem! (licht dan wel aan de ondergrond)

JesjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 23:59

SuSEQ schreef:
Och, als je in de auto stapt, denk je toch ook niet aan alle mogelijke rampscenario's? (waarvan jij dan niet de oorzaak bent)

Groeten, SuSEQ

Klopt, maar mijn schrik is al weer minder, ik heb mijn 2de menles gehad en ik vind het nog steds zo leuk, ik ga door, maar wel veilig, vooral tijdens het beleren, ik krijg tijdens de cursus veel info over veiligheid, daar kan ik wat mee!

Ik neem de tijd voor het beleren, en laat mijn paard eerst aan alles wennen en neem er de tijd voor.

Is er soms een site of een topic waar ik terecht kan met mijn vragen over het beleren van een groen paard voor de wagen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 01:49

Hier kan dat in principe, maar meestal luidt het antwoord "laat het aan een professional over". Er zijn al threads geweest in het verleden, waar nuttige info in gegeven werd; die moeten wel terug te vinden zijn.

Groeten, SuSEQ

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:53

Ik weet de TIP!
Neem een groot zwaar anker mee en bevestig deze aan de wagen, en als je er dan vandoorgaat gooi je snel het uit Haha!

Serieus ik denk dat als je er echt vandaar gaat, je weinig in te brengen hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:18

Ik kreeg gister de tip: vól terug nemen en vervolgens vól leidsel geven, dan zijn ze ineens de druk kwijt en gaan ze wel op hun bakkes, maar ze stoppen wel.

Ook heb ik de noodstop geleerd, beetje moeilijk uit te leggen, maar hand over hand verkorten, en dan je rechterarm óp de leidsels (voor je linkerhand dus)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:19

Anouk is proffesioneel beleerd voor de kar, ik heb zelf een koetsiersbewijs en onze kar is geremd. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Laatst waren we lekker even met Anouk aan het mennen, rustig drafje op de polder. Er schoot een konijn voorbij en Anouk schrok zo, dat ze er vandoor ging. En echt blind! Ik kon banketstaaf als een brugman tegen haar, had haast het gebit uit haar mond hangen en de rem gedoseerd ingetrapt.. Nou echt niet! Ik kreeg niet eens een reactie. Ja ze ging juist harder rennen! Uiteindelijk ben ik rustig gaan zitten en heb omstebeurten aan beide kanten aan de leidsels getrokken. Dus eerst links, toen rechts. Na 200 meter minderde ze vaart en na 500 meter stonden we eindelijk stil. Ze had alleen een beetje bloed in de mond, maar dat deed mij op dat moment even niks, was allang blij dat we weer stil stonden. Vreselijk is dat, dat je geen controle meer over je pony hebt!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:41

Ik heb het weleens gehad dat ik omgeslagen ben, met kar en al. Na een wilde rit vanwege een ernstig geschrokken pony. Waarom hij zo schrok weet ik nog steeds niet. Vervolgens ging hij er als een idioot vandoor, om uiteindelijk een loeischerpe bocht te maken waardoor de kar dus omging.

Daarna paard met kar en al er vandoor. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen (hoeveel geluk kun je hebben Haha!!!)

Op dat moment had ik echt NIETS in te brengen, alle trucjes ten spijt. Ik ken best veel trucjes, want ik heb een tijdje een flink heethoofd voor de wagen gehad, maar hier viel gewoon niets aan te doen door mij.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:37

Goed, we zijn het er allemaal wel over eens dat een aanspanning aan de kletter tig keer gevaarlijker is dan een loslopend paard zonder ruiter.
Ook zijn de oplossingen nog steeds zeer beperkt om het zaakje weer tot staan te brengen. Wat het uiteraard zo gevaarlijk maakt is de hele aanspanning die voor nog meer paniek en schade kan zorgen.
Ik ben dan ook nog steeds een fervent aanhanger van deze meneer Haha! http://naturaldriving.co.uk/content_home.php en hoop dan ook dat hij met een nog praktischer en bruikbaarder tuig op de proppen komt wat ook bij een normaal rijtuig gebruikt kan worden. Als er echt sprake is van serieuze paniek zal het me een zorg zijn wat er met mijn wagen gebeurt, het enige wat ik dan echt wil is in een flits mijn pony kunnen loskoppelen van de wagen en zelf springen, de rest zien we daarna wel weer.

Voor de mensen die geen zin hebben om de site door te kijken; het gaat over een tuig wat je met een simpele ruk in een flits van je pony kunt laten vallen, alles is in een keer los, moet toch haast de droom van elke menner zijn....
Ik heb over deze meneer en zijn site een berichtje gestuurd naar het blad mensport, geen enkele reactie gehad helaas Huilen .

Het gebruikte wagentje op de site zegt me niks en ik zit dus echt te wachten op nieuwe en degelijk veiligheidsontwikkelingen in de menwereld wat tuig betreft, we kunnen ook naar de maan dus dit moet toch ook mogelijk zijn?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:43

Ik zou volgens mij alleen maar heel hard aan de leidsels trekken.
Als je op de loop gaat doe je, denk ik, alles wat in je macht ligt om het spul weer onder controle te krijgen.
Tuurlijk weet iedereen in theorie hoe het zou moeten maar de praktijk is vaak anders.

Jorrit begon een keer te bokken voor de kar. Wat moet je dan doen...voorwaarts rijden...wat deed ik...helemaal niets Koe Koe totdat mijn menmaat zei dat ik hem met de zweep om zijn kont moest slaan.
O ja, voorwaarts...ik was te verbouwereerd en voelde me een hele domme doos. Dus ik met de zweep Jorrit voorwaarts rijden en het was klaar. Maar wel het lak van mijn wagen Boos! (gelukkig was dat alles Haha! )

Het verhaal van een ferme ophouding en dan weer loslaten heb ik een keer ohz toegepast en dat hielp.
Maar voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:12

Ik heb het helaas ook mee mogen maken. Pony was die dag nukkig en bokte licht naar de kar. Omdat ze absoluut niet mag bokken voor de kar strafte ik dit af met mijn stem en een tikje met de zweep (absoluut niet hard, maar gewoon een "pas er op" tikje) Nou madam die normaal absoluut niks om de zweep geeft besloot dat ze er die dag geen zin in had en spurtte weg. Eerste reactie was natuurlijk innemen met de leidsels. In eerste instantie lukte dit, maar we gingen net een bocht door en een hobbel over waardoor ik een fractie van een seconde mijn evenwicht verloor (ik reed op een sulky) ik heb er alles aan gedaan te blijven zitten, maar kon mijn evenwicht niet herstellen en knalde van de kar af. Was ik maar blijven zitten dan had ik het waarschijnlijk goed kunnen herstellen dus baal er nog steeds van. Pony had gelukkig niks en kar is er ook redelijk goed vanaf gekomen. Maar de schrik zat er goed in.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:33

heb het 1 keer meegemaakt in de wei dan wel (maar een grote). Heb gewoon goed gerammeld aan de leidsels en getracht dat hoofd een beetje heen en weer te halen. Gelukkig stopten we wel na een poos rennen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:41

als je paard echt aan de kletter gaat gaat die wel met kar zoiezo ! dan heb je zo weinig in te brengen en dan kan je remmen hebben als ankers daar trekken ze gewoon doorheen, geen probleem!

ik zou zoals stef al zegt teugel geven en daarna teugel losser, geven en losser proberen te kunnen blijven sturen & rustig proberen te blijven maar ik denk dat je weinig te zeggen hebt en nu is het allemaal erg makkelijk praten ik zou dit of dat doen zus en zo maar als jij zelf op die kar zit is dat toch zeker een heel ander verhaal

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:43

stef schreef:
Ik kreeg gister de tip: vól terug nemen en vervolgens vól leidsel geven, dan zijn ze ineens de druk kwijt en gaan ze wel op hun bakkes, maar ze stoppen wel.

Ook heb ik de noodstop geleerd, beetje moeilijk uit te leggen, maar hand over hand verkorten, en dan je rechterarm óp de leidsels (voor je linkerhand dus)

Ja die heb ik ook geleerd op koetsiersbewijs maar dat word m niet bij mij hoor als mn paard aan de kletter gaat. denk dat die tip ook heel goed helpt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:30

het makkelijkste zou natuurlijk zijn om de spurt te zien aankomen, geef een goede flinke ophouding, geef die rem een gooi en voeg wat kalmerends toe met je stem..

als je eenmaal de snelheid hebt berijkt die je de komende 10 minuten nog wel zult hebben, kan je, zoals de meeste wel mee eens zijn, gewoon weinig doen, paar opties die wellicht een lichte inwerking zullen hebben:

- links rechts flink inwerken (het zagen)
- je groom vragen om mee te trekken
- je groom er op tijd af sturen om een lijn vast te pakken en het paard om te trekken
- afwachten en hopen dat het goed komt

maar bij alles wat je doet, probeer na te denken, dat is heel moeilijk, maar probeer bij de les te blijven en raak niet zelf ook in blinde paniek.

oja en zag nog iets langs komen over een tuig dat er in een keer af valt, dat lijkt me nou helemaal niks..

nog en zelfde situatie kan er natuurlijk ontstaan als er een zn been over een streng of een boom heen gooit, wat doe je dan?

dit soort zaken zijn zo afhankelijk van de situatie, van de paarden, van de omgeving, van jou eerste reactie, van de reactie van de omgeving, reactie van je grooms etc etc, hier is gewoon geen standaard goede oplossing op te verzinnen

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:35

Is er iemand die veel verstand van mennen heeft en mij zou willen helpen?
Mijn paard heeft het dus 2 x voor de wagen gehad en ik ben helemaal kansloos wat ik er mee aan moet want het lijkt net of hij zwart voor de ogen word en er vandoor gaat
Wie kan mij helpen en mischien even toeveogen op msn of mailen naar diddle203@hotmail.com

Groetjes ,Mandy

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:37

misschien handig om daar een eigen topic over te maken?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:55

OHZ : heb zo hard mogenlijk aan de teugel getrokken en om proberen te zetten.. niets hielp, ik was mn beugels kwijt,dus proberen te blijven zitten, zat op de heide/bos dus alle ruimte, en ze vloog weg.
heb haar uiteindelijk het bos in kunnen trekken en de keus gegeven of tegen de boom aan... of stoppen.. en ze kwam met dr neus haast tegen de boom tot stilstand...godzijdank... teugels kapot.. pony over de zeik, en waarom.. er was NIETS... helemaal NIETS... ben uiteindelijk door de eigenaar met de fiets opgehaald, kon ik er weer op hij hield haar vast en zo naar huis gedraafd... alsof er niets meer aan de hand was.

als ze in de bak aan de kletter gaat is het vaka niet écht uit angst o.i.d maar even een schrikreactie, dan laat ik dr gaan en probeer haar rustig terug te nemen

op de wagen een keer meegemaakt toen ik nog niet verhuist was, en dus in mijn oude woonplaats in de randstad..ik was mee op de fiets
hebben ook een of andere noodstop moeten doen, linkerhand beide teugels en met rechterhand trekken, en zagen
uiteindelijk beide paarden naar een andere kant getrokken en toen zijn ze tot stilstand gekomen..
nou.. doodeng!! OHZ heb je gewoon meer te vertellen heb ik het idee!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:09

Gelukig heb ik dit nog nooit gehad (klopt af). Ik heb wel 1 keer gehad, dat we over de weg draafde, en er kwam zo'n huge vrachtwagen met nog zo'n aanhanger langsrijden, en die reed wel heel dicht langs. Op dat memont begon Polly te bokken, en was ik haar 4 passen kwijt ofzo, gelukig kon ik haar daarna makkelijk terug nemen Lachen
Het lijkt me wel eng om alle controlle over je paard te verliezen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 16:25

Nou, vanmiddag is het ons dan overkomen....Doodeng!
Rafiq was zo ontzettend braaf en toen we bij het zandpad aankwamen dachten we, kom laten we eens een rustig galopje proberen....Meneer vloog als een idioot weg en er was geen houden meer aan. Hij werd ook nog eens extra opgejut door de stuiterende kar achter hem. Gelukkig konden we hem weer in draf en stap krijgen voor we op de 'gewone' weg terecht zouden komen. Echt, ik dacht dat we alle drie zouden verongelukken...We gingen echt ontzettend hard...Op zulke momenten vind ik mennen op z'n zachtst gezegd wel wat minder fijn. We hadden nu het geluk dat we nog flink wat meters zandpad voor ons hadden.

dunjaentwidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:38

ik ben een keer aan de kletter gegaan met mijn super allerbraafste shetje, was al op de terugweg, bijna thuis (rit van 1,5 uur) en nog rustig drafje op een zandpad. ineens gaat een knopje om in dr hoofd en begint ze te bokken, trappen en vol in galop. nu had ik geen rem, had het bekende zwarte 'chinese goedkopen shetten sulkytje' dus kon het doen met af en toe de teugels terug nemen en mijn stem gebruiken. gelukkig men ik eigenlijk altijd het meeste op mijn stem (harder en zachter) en luisterd ze daar goed naar, nu natuurlijk niet..... uiteindelijk ben ik er op de een of andere manier afgesprongen en heb haar te pakken gekregen waarna ze tot stilstand kwam.(sulky overleden, tuigje heel!)

wat bleek: ik heb haar laten onderzoeken omdat ik al jaren heerlijke ritjes met haar maakte en ze superstabiel was.
ik heb haar (jaja, een shetlander, ze wisten niet wat ze zagen) een CT scan laten ondergaan in de kliniek en bleek dat ze een ontsteking in haar hersenen had waardoor ze dit rare gedrag vertoonde.....je weet dus maar nooit..