[AR] wie ment er bit- en oogkleploos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: wie ment er bit- en oogkleploos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 00:01

Clown goh, allemaal onwetende mensen dan, die beweren dat 'zo'n menbit' een enorm martelwerktuig is.
Zal toch helemaal aan het soort en uitvoering bit liggen + de hand v/d menner.

Kan het wel begrijpen, dat je het eens wilt uitproberen... als je je maar wel bewust bent van de risico's... een stalhalster is er écht niet voor gemaakt, ik zou er zeker geen gewoonte van maken, en er idd zeker de weg niet mee op gaan.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:46

Wij mennen met oogkleppen omdat wij vaak jonge paarden voor de kar hebben. En altijd met bit.
Bitloos ben ik geen voorstander van wat mennen betreft: je hebt al zo weinig te vertellen als je paard aan de kletter gaat! Op dat moment maak ik me er echt geen zorgen om of hij naderhand last van zijn mond heeft (oeioei, wat zeg ik nu!!??), op dat moment wil ik graag tot stilstand komen zonder ongelukken! En met een stalholster zie ik me echt niet tot stilstand komen..hoe diervriendelijk het ook mag zijn...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:17

Als mijn pony aan de kletter gaat en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, dan ruk ik haar gerust tot bloedens toe in de mond. Als dat haar op dat moment kan helpen om tot stilstand te komen of vaart te minderen, zal me de mond van het paard worst wezen!
Klinkt hard, maargoed op een gegeven moment moet je ook aan jezelf en anderen denken ipv. alleen maar aan het welzijn van je paard.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:05

Ik heb met mijn paardje ook oogkleploos gemend. Puur omdat ik in haar maat geen hoofdstel vond mét kleppen, en omdat ze het erg goed deed zonder. Ik ben er wel voorstander van om een paard tijdens het beleren voor de wagen (of liefst in de fase er voor: er lopend achter, of een band laten trekken) ze een tijdje zonder kleppen te wennen. Dit omdat het altijd an gebeuren dat je je hoofdstel kwijtraakt, kleppen kwijt raakt tijdens een rit. Een paard dat nooit heeft gezien dat hij iets achter zich aan heeft kan erg in paniek raken! Wanneer ze al eens gezien hebben dat er wel degelijk iets achter ze zit, maar dat dit niets kwalijks is, is de paniekreactie denk ik minder groot.

Mijn paardje is enorm vlug en een beetje kijkerig als ze heet wordt. Dan zijn kleppen best handig. Je paard concentreert zich op wat voor hem gebeurt, niet op alles wat afleiding geeft en aanleiding tot schrik/energieke reacties.

Bitloos mennen heb ik geen ervaring mee. Wel met bitloos rijden. Ik denk dat bitloos mennen nu nog veel mensen schrik aanjaagt omdat het erg nieuw is. Of het echt gevaarlijker is? Dat dacht men met rijden ook. Maar druk op het neusbeen is net zo heftig, zo niet heftiger, dan druk op de lagen. Het gevoel minder controle te hebben is natuurlijk kwalijk, dat maakt de menner onzeker en straalt dan ook weer op het paard uit. Ik denk dat het met een juiste optoming best mogelijk is.

Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:53

[***] schreef:
Ik denk dat bitloos mennen nu nog veel mensen schrik aanjaagt omdat het erg nieuw is. Of het echt gevaarlijker is? Dat dacht men met rijden ook.

Toch is er nog een groot verschil tov rijden.
Met rijden kun je namelijk ook veel met je gewicht doen.
Dat is met mennen onmogelijk (alleen met een tweewieler kun je een beetje druk op schoft en buik uitoefenen door je gewicht te verplaatsen, hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling is).

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:04

Bij mijn verzorgpony's werd altijd met bit gemend, zonder kleppen.
Want die shetten, willen om zich heen kijken, zodra ze oogkleppen om hebben, worden ze gek en gaan ze aan de kletter.
Zonder oogkleppen niet, want dan kunnen ze om zich heen kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:18

Isapaardje schreef:
[***] schreef:
Ik denk dat bitloos mennen nu nog veel mensen schrik aanjaagt omdat het erg nieuw is. Of het echt gevaarlijker is? Dat dacht men met rijden ook.

Toch is er nog een groot verschil tov rijden.
Met rijden kun je namelijk ook veel met je gewicht doen.
Dat is met mennen onmogelijk (alleen met een tweewieler kun je een beetje druk op schoft en buik uitoefenen door je gewicht te verplaatsen, hoewel dat eigenlijk niet de bedoeling is).

Volledig mee eens. Zoals hier al eerder in het topic geschreven; veel mensen vergelijken bitloos mennen met bitloos rijden. Beiden zijn totaal verschillend, vind niet dat je dat met elkaar kan vergelijken. Meestal zijn het de mensen die niet echt veel van het mennen weten, wel bitloos rijden en denken 'achja, bitloos ohz. gaat prima, dus dan kunnen we ook mooi bitloos voor de wagen zetten'. Dit is echter (naar mijn mening) veels te simpel gedacht.
Je hebt op de bok al zo weinig hulpen en zo weinig te zeggen........

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 23:34

En die zelfde mensen zien liever ook nog eens dat 'wij menners' die vreselijke zweep in de houder laten staan. Zij die bitloos willen gaan mennen, nemen zich dan ook nog eens voor om vooral ook zonder zweep te gaan rijden.
Daarmee ben je nog een belangrijk hulpmiddel kwijt.
De zweep is namelijk wat de ruiterbenen van de ruiter zijn, EN is bovendien het verlengstuk van je arm (je kunt er het paard ook mee belonen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 00:05

Isapaardje schreef:
En die zelfde mensen zien liever ook nog eens dat 'wij menners' die vreselijke zweep in de houder laten staan. Zij die bitloos willen gaan mennen, nemen zich dan ook nog eens voor om vooral ook zonder zweep te gaan rijden.
Daarmee ben je nog een belangrijk hulpmiddel kwijt.
De zweep is namelijk wat de ruiterbenen van de ruiter zijn, EN is bovendien het verlengstuk van je arm (je kunt er het paard ook mee belonen).

Ik zou niet alle bitloze menners over één kam willen scheren, maar inderdaad, dat hoor/zie ik ook wel vaker, ook hier op bokt.
In mijn ogen ben je dan alleen nog maar dom, heel onveilig, onverstandig en bovenal zeer egoistisch bezig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:20

JoyCiej007 schreef:
Ik zou niet alle bitloze menners over één kam willen scheren

Nee ik ook niet. Ik doelde op de mensen die jij eerder omschreef met de zin:
--Meestal zijn het de mensen die niet echt veel van het mennen weten, wel bitloos rijden en denken 'achja, bitloos ohz. gaat prima, dus dan kunnen we ook mooi bitloos voor de wagen zetten'.--
Vergat die alleen te quoten in mijn voorgaande stukje Bloos