[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 12:02

Ja en heb ik heus wel gelezen, snap niet waarom jij denkt dat ik dat niet gelezen heb

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:44

Ik heb voorheen altijd met 4-wielers gemend en ook altijd het idee gehad dat een sulky, erg op de rug drukt. Als ik echter naar mijn ukken kijk, met de tweewieler dan zie ik dat mijn tweewieler, licht zweeft in de lichtogen. Ook mijne lopen makkelijk 2 uur, en dan heb ik het inderdaad over lekker door het bos rijden, maar ook daar vraag ik buiging stelling en dergelijke. Volgens mij moet het makkelijk kunnen als de pony getraind is en op voorwaarde dat je in stap terug gaat. Ik deed dit met mijn rijpony ook, een vol uur les en heen en terug (3 kwartier enkel reis) onder het zadel. Als ze conditie hebben gaat dat prima, mijn merrie vond dit zelfs erg prettig, tijdens een les bouwt zij namelijk altijd wat gezonde spanning op door de andere paarden en wordt ze heel alert, op de terugweg voelde je haar gewoon weer lekker ontspannen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:46

het valt me wel op dat de meeste mensen die zelf in het bezit zijn van een mini aangeven dat het wel kan. volgens mij worden die kleintjes nog wel eens onderschat.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:48

Mooi dan dat de FEI bezig is met een minimum maat voor de pony's
Dat zal toch niet voor niets zijn...
Ze hebben het nu over 1m16 minimum maat..(met in het achterhoofd welzijn van het paard)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:52

Waarvoor geldt deze minimale maat dan, voor de marathon?

Daar kan ik me iets bij voorstellen want inmiddels zijn de meeste waterbakken 80 cm diep, dan moeten de kleinste zwemmen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:03

80 cm??? Oei... dan mag ik mijn Dartmoor van 1.23 m. ook wel bijna een snorkel omknopen... Heb je dat wel goed?

Van de KNHS site, disciplinereglement Mennen:

10. Gebouwde waterhindernissen mogen niet dieper zijn dan 40 cm. Voor natuurlijke
waterhindernissen kan de Technisch Afgevaardigde een maximum van 60 cm toestaan.
De bodem van alle waterhindernissen moet stevig zijn. Indien van toepassing moeten
palen en afzettingen in open waterhindernissen worden geplaatst om te voorkomen
dat paarden in diep water komen.

*typefout verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Divine op 22-04-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:06

Sorry dat gaf laatst iemand aan die ook met ukken ment en die aangaf dat de meeste waterbakken tegenwoordig echt te diep worden voor de kleinste pony's

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:06

Kleine pony's zijn vaak wel taai.
Die paar kilometer over de (harde weg) moet voor een goed getrainde pony wel te doen zijn.
Ook het gewicht op de rug is bij een goed afgestelde sulky niet veel.

Ben het wel met veel mensen eens dat een goede dressuurles een zware training is. Soms wel zwaarder dan een marathon m.n. die eendaagse oefenwedstrijdjes met korte hindernisjes op een hard weiland). Ik reed vroeger ook vaak gewoon aangespannen naar de les, een kilometer of vier en een paar lesklanten van me doen het ook met hun minishetten en daar zie ik ook niet zo'n probleem in. Maar wel verstandig om eerst gewoon met een trailer naar de les te gaan en zien hoe vermoeiend dat voor hem is.

Wel wil ik een kanttekening maken bij het gewicht.
Zag in het fototopic de foto's en het contrast is wel groot. Echwel heeft hier wel een punt.
Een minishetlander, en zeker die op de foto komt denk ik niet boven de 100 kg uit.
Neem daarbij, met alle respect, jouw postuur en het (minimale) gewicht van je karretje, dan zul je toch wel net zo zwaar zijn als de pony schat ik... Schijnheilig

Ook heeft het karretje erg kleine wieltjes wat het trekken er zeker niet makkelijker op maakt. Een dergelijk zandpad als op de foto's met zo'n combinatie komt een beetje vreemd bij mij over.

Mensen denken er vaak zo makkelijk over;
Je trekt je minishet uit de wei of van de markt, knoopt er een karretje achter en willen (in dit positieve geval na een paar menlesjes) wedstrijden gaan rijden.
Nu wil ik zeggen dat het allemaal niet kan maar als je de sport serieus neemt dan is het allemaal niet zo eenvoudig. En dan gaat het echt niet om de duurste spullen maar wel om de know-how.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:10

sonjim schreef:
Waarvoor geldt deze minimale maat dan, voor de marathon?

Daar kan ik me iets bij voorstellen want inmiddels zijn de meeste waterbakken 80 cm diep, dan moeten de kleinste zwemmen.

Die ben ik in de 15 jaar dat ik wedstrijden rij nog nooit tegen gekomen.
Maar een minishetlander is gewoon niet geschapen om een marathon te rijden.
Als een wedstrijd daarop aangepast moet worden, wat blijft er dan over van de marathon; een indoorparcours in de wei opgebouwd!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 13:21

Nogmaals de pony uit het topic is niet de pony in kwestie, dat is namelijk niet mijn pony.

Kan me voorstellen dat als je de foto ziet je het contrast erg groot vind maar het gaat hier wel om een pony die ontzettend goed getraind is. Hij heeft dan ook zonder problemen een buitenrit met mij volgehouden van 2 uur zonder ook maar moe te zijn geworden.

Mijn eigen pony is nog lang niet zover en is een stukje groter en nee bij mijn eigen pony kom ik niet boven zijn eigen gewicht uit met sulky meegerekend Knipoog

Ik ga er vanuit dat de laatste allinia voor mij is bedoel. Nee ik denk er helemaal niet makkelijk over en dat laatste schiet me dan ook wel een beetje in het verkeerde keelgat. De pony op buitenrit staat volop in training, loopt meerdere uren per week waaronder dressuur les, enz. Mijn eigen pony is nog lang niet zover maar dat wil niet zeggen dat ik zijn training niet gewoon opbouw en serieus neem. Kleintjes train je tenslotte op dezelfde manier als een groot paard. Als iemand met een mini ment wil dat niet zeggen dat die persoon geen verstand van zaken heeft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:25

Citaat:
Hij heeft dan ook zonder problemen een buitenrit met mij volgehouden van 2 uur zonder ook maar moe te zijn geworden.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Waarom zou het zijn dat zoveel menpaarden gewoon na een paar jaar het vertikken om nog iets te doen.
Gewoon omdat ze lichamelijk en geestelijk worden overbelast..
Dan huppa weg ermee trekken we een blik nieuwe open.
Mennen wordt heel vaak onderschat, tuurlijk zou hij het aankunnen, nu wel
maar wat voor impact dat op zijn lichaam/geest heeft hoor je niemand over..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 13:26

Kom op zeg. Ik weeg een paar kilo zwaarder met sulky dan die pony zelf. De pony is zelf zwaar getraind, net zo goed in conditie en bespiering als menig marathon wedstrijdpaard. Ga mij dan neit wijsmaken dat hij niet iets meer dan 1 x zijn eigen gewicht kan trekken veilig.

Daarnaast word er al jaren met de pony gement en hij heeft er over duidelijk nog steeds schik van

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:32

Ik vraag me trouwens zeer af of deze discussie relevanter wordt door het feit dat het een mini is? Ik heb nu al een paar keer gelezen 'mini's worden onderschat'. Maar het feit dat jouw pony vergeleken wordt met ieders eigen pony (mijn pony bv. is 1.48) wil volgens mij niet zeggen dat de mini onderschat wordt. Echter dat de mini op zelfde waarde bekeken wordt als onze eigen pony's. Frapant ook dat alleen de minirijders met deze opmerking komen en dat ik verder nog nergens gelezen heb dat de mini heel anders gezien moet worden. Maar dat terzijde.

Dan wil ik nog even inhaken op de 1daagse wedstrijden. Wat zou ik gelukkig zijn als ik zonder instructeur net zo veel uit mijn pony kan halen als met. Dat zou betekenen dat ik hem niet meer nodig heb. Helaas kan ik dat niet. Dus is mijn pony na 1 uur zelf dressuur rijden minder moe dan na ½ uur lessen. Het zou ook niet zo slim zijn denk ik, om je pony met een dressuurproef al op zijn tandvlees te hebben. Dat zou betekenen dat je er in je proef al behoorlijk aan moet rijden en dat het er allemaal niet zo plezierig uit gaat zien. Maar ook dat terzijde.

De sulky die niet op de schoft drukt is ook nog niet uitgevonden trouwens.

Jouw gewicht is in deze situatie niet zo van belang denk ik. Topic van andere pony is al helemaal niet relevant in deze discussie. Ik ben van mening dat het heen en weer rijden naar les met name geestelijk zwaar is voor je pony.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:33

Sjonniej schreef:
Frapant ook dat alleen de minirijders met deze opmerking komen en dat ik verder nog nergens gelezen heb dat de mini heel anders gezien moet worden. Maar dat terzijde.

Zou een mini anders gezien moeten worden dan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:35

xElienx schreef:
het valt me wel op dat de meeste mensen die zelf in het bezit zijn van een mini aangeven dat het wel kan. volgens mij worden die kleintjes nog wel eens onderschat.

Ik doel op o.a. deze reactie. Die (zoals uit mijn reactie hierboven blijkt) behoorlijk overbodig is, aangezien ik verder nergens zie dat er door de 'tegenstanders' onderscheid wordt gemaakt tussen mini's en andere paarden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:40

Laat is er dit van zeggen:

Afbeelding

Bekijk je pony (84 cm) toch eens goed en realiseer je dat dit al in de vorige eeuw bij wet verboden is...

Meer zeg ik er niet over, denk dat mijn standpunt wel duidelijk is.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:41

Ik geloof dat ik die reactie niet helemaal snap?
wat heeft dit plaatje te maken met het heen en weer rijden tussen een menles?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:44

Lijkt me duidelijk.
We hebben het hier namelijk over een training die voor ieder paard normaal gesproken best zwaar is (dressuurles) en daar aan gekoppeld een extra rit.
Mensen met pony's in de D-maat geven hier aan dat ze dat niet eerlijk vinden, maar de mini mensen hier vinden dat het echt wel kan.

Wees realistisch, die kleine dingen zijn qua formaat niet meer dan een hond. En een hond mag dus niet bij wet!
Omdat de mini een paard is zou het wel verantwoord zijn Sigaar
Open je ogen zou ik zeggen!!
Laatst bijgewerkt door manie op 22-04-08 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:45

Sjonniej schreef:
Ik ben van mening dat het heen en weer rijden naar les met name geestelijk zwaar is voor je pony.

Dank je.

Manie: Whahahaha, sorry kan alleen maar om je opmerking lachen, jij wilt dus een hond vergelijken met een paard?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:47

LADPR schreef:
Dank je.

Manie: Whahahaha, sorry kan alleen maar om je opmerking lachen, jij wilt dus een hond vergelijken met een paard?

Paard???

Nu moet ik lachen Haha! Haha! Haha! Haha! ROFL ROFL ROFL ROFL

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:47

Ja hoe je het went of keert maar een shet is toch echt ook een paard en geen hond.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:49

Ik zou vooral mijn kop in het zand steken als ik jou was.
Daar is je shet het meest bij gebaat!!

Succes Doei, doei

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:51

Nou oke, een shet vergelijken met een hond..
kan dat ook niet een eerlijke vergelijking vinden..
Net als dat mensen vaak een paard met een mens vergelijken.
dat klopt ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:55

Nee een hond is sterker dan een mini..
Daarbij blijft het feit dat het dier 85 cm is en zoals gezegd toch gewicht op de schoft..
Maar lekker aan struisvogelpolitiek doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:56

Dat heet geen struisvogel gedoe.

Een mini is in verhouding net zo sterk als groot paard. Dus ik snap die hele heisa van je niet.