[AR] [NH] NH-les(Parelli) Hard? Jullie mening gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:30

Driving game zie ik paarden heel veel bij elkaar doen - ik zie het paarden ook met hun eigenaren doen, prachtig, en de eigenaren herkennen het vaak helemaal niet, doen steeds een stapje achteruit terwijl hun paard steeds dichter naar ze toe dringt.

Vooral bij mijn hengst moet ik er op letten dat hij geen driving game met mij gaat spelen, wanneer ik zijn boxdeur open doe wil hij me al achteruit laten lopen... zo slim, die paarden!

charzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:00

Hoi Marjan en Lynn

ik ben het helmaal eens met wat jullie en vooral Lynn schrijft,hopelijk begrijpen menden het nu een beetje en sluite ze zich bij ons aan.

Ik zie je op de vrijdag na de Kerst.groetjes
*LOL*

heb je hem door?geheimpje hoor!!!!!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 22:43

charzard schreef:
Hoi Marjan en Lynn

ik ben het helmaal eens met wat jullie en vooral Lynn schrijft,hopelijk begrijpen menden het nu een beetje en sluite ze zich bij ons aan.

Ik zie je op de vrijdag na de Kerst.groetjes
*LOL*

heb je hem door?geheimpje hoor!!!!!

Hmmmm, ik had al zo'n vermoeden dat deze charzard niet 'zomaar' iemand was....hihi....wie oh wie zat hierachter??? Tong uitsteken

SHADOW1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 02:56

ik ben het ook errug eens met marjan en lynn, de paarden vinden het hartstikke leuk op die manier

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 10:45

naturalhorse"]
[quote="Odi schreef:
Citaat:
2. over de opmerking dat paarden niks "hoeven" van elkaar, zoals rondjes om de ander heenlopen.
Onjuist. Paarden laten andere paarden bijv. cirkelen, 1 van de dominatie-spelletjes.

Graag zou ik willen weten waar deze "waarheid" vandaan komt, ik heb het nl. nog nooit gezien.

Where have you been all your life. Not observing horse in the pasture, that's for sure. Not reading books on horse psychology.....

Graag zou ik de titel ontvangen van het boek waar wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het gedrag waar paarden die elkaar rondjes laten lopen.

Begrijp me goed ik wil het systeem absoluut niet negatief neerzetten of onderuit halen, besef me heel goed dat er al ontzettend veel mensen baat hebben gehad bij de "Pat Parelli" manier. Heb alleen moeite met hoe sommige onderwerpen neergezet worden, zoals de benaming spelletjes. Bij spelletjes denk je dat het voor beide partijen leuk is. Het spijt me zeer maar als je "dominantie"spelletjes doet met je paard, is dat in mijn ogen niet leuk voor het paard + dat je zelf 200% geconcentreerd moet zijn op je dier en je bewust moet zijn van elke stap die je maakt en welke lichaamshouding je daarbij aanneemt.
Waar ik ook moeite mee heb is de stelling "als er iets verkeerd gaat is de begeleider niet dominant genoeg". Tuurlijk is helemaal waar, maar wil jij zeggen dat jij nog nooit een paard in training hebt gehad die zo dominant was dat jij de leiderschap kon afdwingen? Er zijn nu eenmaal paarden die ook hun materialen inzetten om dominant te blijven.

Een tijdje geleden was er een man bij ons die mij wel even zou zeggen hoe ik het moest aanpakken, het was de bedoeling dat hij met twee "agressieve" stampende stappen mijn paard van de plaats zou verjagen. Het dier keek hem alleen een keer met een scheef oog aan, daar stopte de demonstratie van hem ook want hij durfde niet verder te gaan (aangezien ik mijn paard ken was dat ook een verstandige beslissing).

P.s. ik heb geen problemen (meer) met mijn paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 14:15

Citaat:
Begrijp me goed ik wil het systeem absoluut niet negatief neerzetten of onderuit halen, besef me heel goed dat er al ontzettend veel mensen baat hebben gehad bij de "Pat Parelli" manier. Heb alleen moeite met hoe sommige onderwerpen neergezet worden, zoals de benaming spelletjes. Bij spelletjes denk je dat het voor beide partijen leuk is. Het spijt me zeer maar als je "dominantie"spelletjes doet met je paard, is dat in mijn ogen niet leuk voor het paard + dat je zelf 200% geconcentreerd moet zijn op je dier en je bewust moet zijn van elke stap die je maakt en welke lichaamshouding je daarbij aanneemt.

Hoi Odi,

hier wil ik graag op reageren. Ik vind het heel goed dat je je zorgen maakt over of het paard het wel leuk vindt, dat deed ik ook toen ik aan Parelli Natural Horsemanship begon. Ik heb twee totaal verschillende paarden qua karakter (hoewel ze moeder en zoon zijn!), een vrij angstige, argwanende merrie en een vrij dominante hengst. De beschrijvingen van Equiral over waterpaard en houtpaard lijken voor hen geschreven te zijn

Ik ben met allebei PNH gaan doen, met mijn merrie meer omdat ik haar full time als rijpaard heb, mijn hengst wordt eigenlijk door mijn man getraind voor de drafkoersen. Wat ik wel van mijn hengst geleerd heb: je moet het leuk voor ze maken! Hij verveelt zich heel snel, gaat dan spelletjes met jou doen ipv andersom, dus je moet proberen constant zijn aandacht vast te houden. Ik bouw af en toe hele parcoursen voor ze, met allerlei balken, klapstoelen, paraplu's, zeilen, alles wat ik maar kan vinden. Kijk, en dat vinden ze wel leuk, als je ze laat cirkelen tussen twee stoelen door, achteruit laat lopen door een hek of over een balk, ze laat squeezen tussen allerlei gekke dingen door. Ze moeten dan zelf ook nadenken, en dan wordt het echt spelen!

Het heeft vooral voor mijn merrie een positieve invloed gehad, ze is veel moediger geworden, en tegenwoordig kijkt ze eerst naar enge dingen ipv er direct vandoor te gaan Haha! . Ze heeft geleerd dat dingen vaak minder eng zijn dan ze lijken. Ook het trailer laden werd zo een leuk spelletje, twee weken geleden ging ze voor het eerst de trailer helemaal van binnen bekijken en besnuffelen ipv er als een bang wezeltje in te staan.

Eigenlijk is het net als met alles wat je met je paard doet: je bent er zelf verantwoordelijk voor om het zo goed (en dus zo leuk) mogelijk te doen.

Heb ik het een klein beetje uit kunnen leggen zo?

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:29

Citaat:
[quote="Odi
Graag zou ik willen weten waar deze "waarheid" vandaan komt, ik heb het nl. nog nooit gezien.

[/quote]

Lynn schreef "herd behaviour is well documented" , in de boeken van Mark Rashid kan je hier veel over lezen, ook heeft Moyra Williams er een boek over geschreven (horse psychology), op de site van KBR horse training staat ook een leuk stukje over dominantie-spelletjes (http://www.kbrhorse.net/tra/behav02.html), en zo zijn er nog veel meer.

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:41

Citaat:
Heb alleen moeite met hoe sommige onderwerpen neergezet worden, zoals de benaming spelletjes. Bij spelletjes denk je dat het voor beide partijen leuk is. Het spijt me zeer maar als je "dominantie"spelletjes doet met je paard, is dat in mijn ogen niet leuk voor het paard + dat je zelf 200% geconcentreerd moet zijn op je dier en je bewust moet zijn van elke stap die je maakt en welke lichaamshouding je daarbij aanneemt.

Ja voor paarden zijn het spelletjes, het is weer een menselijke benadering om te denken dat als het over Dominantie gaat, het niet leuk is, paarden spelen nou eenmaal zo. Ik denk inderdaad dat je "overal op moet letten" als je met je paard bezig bent, maar ook dat wordt na een tijdje een 2e natuur en gaat dat vanzelf, ik vind daarom ook dat Natural Horsemanship alleen voor de echte doorzetters is ! Als je zelf middelmatige controle over je lichaamstaal en timing hebt zal het paard ook middelmatig presteren..

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:46

Citaat:
Waar ik ook moeite mee heb is de stelling "als er iets verkeerd gaat is de begeleider niet dominant genoeg". Tuurlijk is helemaal waar, maar wil jij zeggen dat jij nog nooit een paard in training hebt gehad die zo dominant was dat jij de leiderschap kon afdwingen? Er zijn nu eenmaal paarden die ook hun materialen inzetten om dominant te blijven.

Een tijdje geleden was er een man bij ons die mij wel even zou zeggen hoe ik het moest aanpakken, het was de bedoeling dat hij met twee "agressieve" stampende stappen mijn paard van de plaats zou verjagen. Het dier keek hem alleen een keer met een scheef oog aan, daar stopte de demonstratie van hem ook want hij durfde niet verder te gaan (aangezien ik mijn paard ken was dat ook een verstandige beslissing).

Er zijn wel 'es paarden waar het wat langer bij duurt maar uiteindelijk werkt het altijd (tenzij het paard lichamelijke of geestelijke problemen heeft, denk bij dat laatste aan bijv. mishandeling).

Die man wist blijkbaar niet wat hij deed....zo zullen er altijd "paarden trainers' zijn....

naturalhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:05

Citaat:
Wanneer ik het heb over "ziet er exact hetzelfde uit" van de equipment, dan bedoelde ik niet de vorm van het touwhalster of zoiets, maar bijvoorbeeld het feit dat er net zulke v-vormige leertjes aan zitten, dat soort dingen. En wanneer je het Parelli-spul inderdaad zo goed vindt (dat vind ik ook! Ik zou nooit meer anders willen), waarom laat je je klanten dan niet gewoon het originele spul niet bestellen Verward ? Dan hoef je toch niet met een eigen lijn spullen te komen?

Die leertjes voor de sier aan het halster vonden we gewoon leuk...! Verder zit er natuurlijk een leertje aan het eind van de lead rope omdat je dat nodig hebt...
Waarom laten wij de klanten niet gewoon het originele spul bestellen...?? Omdat het zo leuk is om dezelfde kwaliteit aan te kunnen bieden voor de helft van de prijs (of soms minder), voor veel mensen is de prijs (voor lessen of tools) toch een drempel, en ja ik weet wel dat als je echt iets wil je er alles voor over kan hebben, ik heb in het begin ook zelf flink betaald voor het "echte" spul en stoorde me aan de schandalige prijzen, kreeg een beetje de indruk van een elite-clubje....
Het is dus ontstaan uit ervaringen waar wij zelf tegenaan liepen, geboren uit noodzaak zou je kunnen zeggen, als er een goede variant op de Parelli lead rope bij de ruitersportzaak op de hoek gekocht kon worden hadden we mensen geadviseerd dat te doen, maar die touwen zijn waardeloos, als ze al de juiste lengte hebben missen ze het gewicht.
Vandaar dus, onstaan uit de passie om NH voor meer mensen mogelijk te maken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:23

Hey Marjan en Lynn,

vandaag ging de Sidewaysgame voor het eerst helemaal goed... Haha!
Tot de 28e!

Groetjes

Vera

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:41

Citaat:
Die leertjes voor de sier aan het halster vonden we gewoon leuk...!

Toch eigenaardig, precies hetzelfde als bij de Parelli-equipment....

Citaat:
Waarom laten wij de klanten niet gewoon het originele spul bestellen...?? Omdat het zo leuk is om dezelfde kwaliteit aan te kunnen bieden voor de helft van de prijs (of soms minder)

Dat vraag ik me toch af, of bijvoorbeeld het touw exact dezelfde kwaliteit is. Op de Savvy lijst zijn er al zo verschrikkelijk veel mensen op zoek geweest naar goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld dat touw, hebben het in het buitenland besteld en hebben het door kennissen uit Amerika mee laten nemen, en nooit was het dezelfde kwaliteit. Als ze al iets vonden dat er verschrikkelijk veel op leek, dan was het even duur Haha!
Maar ik ga wel eens bij een leerling van jullie kijken.

Citaat:
voor veel mensen is de prijs (voor lessen of tools) toch een drempel, en ja ik weet wel dat als je echt iets wil je er alles voor over kan hebben, ik heb in het begin ook zelf flink betaald voor het "echte" spul en stoorde me aan de schandalige prijzen, kreeg een beetje de indruk van een elite-clubje....

Dit vind ik een hele vreemde opmerking, een eliteclubje Verward Dat riekt een beetje naar stemmingmakerij... Alle waar naar zijn geld zei mijn oma vroeger al, als je iets echt goeds wil hebben dan kost dat meestal meer, en je kunt kiezen of je dat echt wil hebben (en dan spaar je wat langer) of je kiest iets goedkopers maar dan van mindere kwaliteit. Mensen die voor een echt goed dressuur- of westernzadel hebben gespaard horen toch ook niet bij een elite-clubje? Nogmaals, ik vind dit een vervelende opmerking!

Citaat:
Vandaar dus, onstaan uit de passie om NH voor meer mensen mogelijk te maken.

Of om wat winst te kunnen maken....? Ik neem aan dat jullie ook gewoon een inkomen willen verdienen, niks mis mee (moet ik zelf ook), maar zeg dat dan gewoon...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 00:09

SmithsGirl schreef:
Hey Marjan en Lynn
Tot de 28e!

Groetjes

Vera

Dus jij was het...... Tong uitsteken Haha! Knipoog Extreme duivel Charzard!!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 08:55

Nope... ik ben niet Charzard..... sorry... Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 14:43

Ik weet wel wie Charzard is... Tong uitsteken voor 95% ben ik zeker.... Haha!

Ik hoop haar vanavond even te spreken.... kunnen we verder boksen! Haha! Nee hoor, ik ben heel mensvriendelijk... ahum. Knipoog

Over de inhoud van haar reactie heb ik haar een pb gestuurd, weet alleen niet of ze die nog leest voordat ik haar irl zie... Verward

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 14:45

aha..nou ik ben benieuwd dan!

charzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:22

Pling

Hoi Mieke

Helaas weet ikzeker dat jij niet weet wie ik ben,we zien wel. Frusty

Party!! Party!! Party!!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:31

Nou wordt het wel heel spannend en vaag! Da's flauw! Beetje open kaart spelen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:35

kom op dames... laten we on-topic blijven.....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:47

Als PB's dan ook beantwoord worden zou dat wel gaan ja... Maar goed, ik hou me er verder buiten.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 15:57

Dit heeft niet zoveel met het topic te maken dames....
Graag ontopic.

charzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 16:46

Jullie hebben gelijk,dit heeft niets met het topic te maken,sorry hoor.Mieke wil je even naar je pb kijken?

Party!! Party!! Pling

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:29

Voor de laatste keer ga ik nu even offtopic, maar ik wel Charzard laten weten dat ik tot op heden geen pb van haar ontvangen heb. Ik weet niet hoe ik het haar anders duidelijk kan maken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:31

door een PB......

charzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 17:44

Mieke,kijk nog eens