[AR] Mennen jullie wel eens alleen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Re: Mennen jullie wel eens alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:42

Isapaardje schreef:
Maar als er wat gebeurd sta je vrij machteloos. Ik heb al eens diverse keren vastgezeten in een van de mendoorgangen in ons bos, of kon er sowieso niet uit dat de slagboom open moest. Dan is het wel handig een bijrijder bij je te hebben.

Ik zal dan ook als ik alleen ga geen route nemen met dat soort moeilijke door gangen. Maar geloof dat je eens had verteld dat je bij jou eigenlijk altijd die doorgangen heb wil je een beetje leuk rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:59

Ik geloof toch dat je hier bij het punt komt: Jullie rijden in het bos en ik midden in de randstad. En dat daardoor de meningen zo verschillen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:57

Sjonniej schreef:
Ik geloof toch dat je hier bij het punt komt: Jullie rijden in het bos en ik midden in de randstad. En dat daardoor de meningen zo verschillen...

Het heeft weliswaar maarliefst 4 pagina's geduurd, maar inderdaad, ja dat is nogal een verschil!

Ik woon in een klein dorpje vlakbij Deventer (Overijssel) Deventer is drukke stad, ja daar rijdt ik nooit, niets aan ook, want er is geen natuur te vinden. Aan de buitenranden wel, Ijssel e.d, maar dat ligt aan de andere kant Knipoog

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:58

Sjonniej, ik ben het helemaal met je eens: ook al rijd ik altijd in het bos, ook regelmatig alleen maar ik zal nooit van mn wagen afstappen. Heb met het koetsiersbewijscursus te horen gekregen dat de meeste ongelukken gebeuren als de koetsier bezig is met opstappen. Je bent toch even het kontakt met je paard kwijt en dan kan er van alles gebeuren.....

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:01

Ik rij in de polder, ook vaak alleen. Je kunt toch niet aan de lopende band slachtoffers winden. Ik heb geen vriendinnen in de buurt die iets met paarden hebben. Mijn man ziet me al aankomen om 3x per week op die bok te gaan zitten blauwbekken met een fleecedeken om me heen. Nee hoor, fietsspiegel erop dan hoef ik niet steeds achterom te kijken (bril op ben nog zo kippig als een konijn ook), zakmes en het hele ratteplan mee, drinken, eten, radio en weg ben ik. Met een paard van net 2,5 maar ja bij gebrek aan gezelschap ga ik wel hoor. Bij mij op stal ment er ook niemand dus die zijn er ook niet voor te porren.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:48

Sjonniej schreef:

Dat is ook waar bij mij min of meer de grens ligt tussen wel of niet alleen gaan. Dacht dat ik zoiets al ergens geschreven had. Ik woon ook wel in de randstad, maar hoef geen autoweg over om lekker in een recreatiegebied te rijden (zit zowat aan de surfplas, ken je misschien wel sjonniej). Alleen zal ik ook nooit echt door het drukke verkeer gaan voornamelijk omdat je dan niet alleen met jezelf en je paard te maken heb maar ook met veel andere weggebruikers die vaak hele domme dingen doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 02:46

Citaat:
Met een paard van net 2,5 maar ja bij gebrek aan gezelschap ga ik wel hoor.

Eh, die heb je al voor de wagen?

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:25

hoi
nee ik ga nooit alleen er gaat altijd wel iemand met me mee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:10

sniezzz schreef:
hoi
nee ik ga nooit alleen er gaat altijd wel iemand met me mee

Gezien je leeftijd is dat misschien ook wel net zo verstandig Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:30

BlackDevils schreef:
In veel IBOP-proeven (aangespannen) wordt zelfs gevraagd om af te stappen , stukje mee te lopen met de aanspanning en weer op te steigen.

Idd, maar dat is heel veilig, in een (bijna altijd binnen-)bak en dan heb je daar specefiek op getraind (ik iig wel).

Ik ga nooit alleen.
En thuis op het land zorg ik ook dat er iemand in de buurt is (iemand die in de zelfde bak ohz aan het rijden is, tijdens de les of als er iemand in het land er naast staat uit te mesten oid)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:55

en als je nu eens graag naar buiten wilt, aangespannen. ga je dan gewoon niet? ik zelf beschik nl niet over mensen die mee willen of kunnen. dat zou betekenen dat ik nooit buiten kan mennen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:59

Paulusjuh schreef:
en als je nu eens graag naar buiten wilt, aangespannen. ga je dan gewoon niet? ik zelf beschik nl niet over mensen die mee willen of kunnen. dat zou betekenen dat ik nooit buiten kan mennen...

Inderdaad, vandaar dat ik ook al eerder reageerde met de uitspraak dat het uiteindelijk toch een eigen keuze is die ieders voor zich zal moeten maken.
Eigenlijk te vergelijken met het rijden met of zonder cap, da's ook een keuze, waarbij je de risico's wél erkend.

Kijk ik heb voor mezelf gewoon de keuze gemaakt dat ik ook zonder bijrijder/groom uit rijden ga, anders zou het voor mij betekenen dat ik ééns in de twee weken een keer een uurtje max. weg zou kunnen, en een lange winterstop, want buiten een vriendin van mij kan ik verder met dit weer geen slachtoffers vinden. Dan vind ik het op dit moment gewoon belangrijker om haar goed te blijven rijden, anders gaat haar conditie met de dag achteruit, er staat een wedstrijdje voor de deur en eind lente/begin zomer ook een bevalling, dus dan is km's maken in mijn ogen ook wel belangrijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:02

Ik heb dus voor mezelf de keuze gemaakt; geen groom = niet mennen.
Jammer maar helaas, dan maar weer een keer het zadel erop of longeren.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:05

zadel erop is voor mij geen optie (verdere discussie daargelaten) en ook longeren kan voorlopig niet ivm de bak.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:17

Kan je dan niet wandelen oid?
Dat is hier geen optie ivm. het verkeer.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:22

ja dat kan wel. maar om dat nou iedere dag te doen..dat werkt niet echt opbouwend voor de conditie zegmaar. daarnaast fiets ik ook regelmatig wel met der. ik zie zelf het liefst zo veel mogelijk afwisseling in haar werk. echter is het qua verkeer wel goed te doen. na een paar honderd meter kan ik de autovrije weg op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:40

Als ik geen groom heb men ik idd gewoon niet (en ga ik ZEKER niet naar buiten).
Dan is het idd ohz rijden of longeren. En ja, dat betekend vaak dat ik misschien 1x in de 2 weken op de bok zit ('s winters nog minder, zomers iets meer).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:59

Wij hebben inderdaad letterlijk een winterstop. De paarden gaan elke dag naar buiten, hebben hun beweging dus wel, maar er wordt niet getraind, gelongeerd, gereden of wat dan ook. Gewoon omdat we dan niet trekken, wat gezondheid betreft. Dat betekent dat wij elk seizoen vanaf maart zo'n beetje weer op gaan bouwen qua conditie en vanaf eind oktober het weer terug naar af is. En nee, wij rijden geen wedstrijden, maar hebben in de zomer een sterk span paarden voor de wagen. In de winter zijn het gewoon gezelschapsdieren. Ik poets, knuffel en praat héél veel met ze;-)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:21

MoniqueT schreef:
Wij hebben inderdaad letterlijk een winterstop. De paarden gaan elke dag naar buiten, hebben hun beweging dus wel, maar er wordt niet getraind, gelongeerd, gereden of wat dan ook. Gewoon omdat we dan niet trekken, wat gezondheid betreft. Dat betekent dat wij elk seizoen vanaf maart zo'n beetje weer op gaan bouwen qua conditie en vanaf eind oktober het weer terug naar af is. En nee, wij rijden geen wedstrijden, maar hebben in de zomer een sterk span paarden voor de wagen. In de winter zijn het gewoon gezelschapsdieren. Ik poets, knuffel en praat héél veel met ze;-)
Vind je dat anderszijds niet jammer dat je niet meer gebruikt maakt van je paarden? Ik begrijp dat het ook om gezondheidsredenen is maar kan me indenken dat dat toch niet makkelijk is om ze te moeten laten staan.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:24

Op mijn sulky pas alleen ik. Ik ga langs de weg met mijn pony over het fietspad, maar gelukkig kan ik heel snel van mijn sulky afstappen als er iets gebeurt. Maar vaak gaan we met 2 pony's en 2 sulky's op pad en dan zijn ze erg braaf.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:32

Citaat:
Vind je dat anderszijds niet jammer dat je niet meer gebruikt maakt van je paarden? Ik begrijp dat het ook om gezondheidsredenen is maar kan me indenken dat dat toch niet makkelijk is om ze te moeten laten staan.

Ik baal er regelmatig van als een stekker, maar soms moet je dingen leren accepteren. Als je gezondheid je in de steek laat, leer je steeds meer dingen op geven. Maar juist die paarden trekken ons nog wel iedere dag van de bank af!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:40

MoniqueT schreef:
Ik baal er regelmatig van als een stekker, maar soms moet je dingen leren accepteren. Als je gezondheid je in de steek laat, leer je steeds meer dingen op geven. Maar juist die paarden trekken ons nog wel iedere dag van de bank af!

Ik vind dit een mooie omschrijven van de invulling die paarden in jullie leven geven. Dat vind ik mooi. Zo is het voor iedereen anders maar daarom niet minder bijzonder. Wat hebben we een mooie hobby hè! Pling

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 08:40

Citaat:
Wat hebben we een mooie hobby hè!

Super toch? En ik meen het hoor, mijn gezondheid stelt kleine grensjes, maar die van mijn man behoorlijk grote grenzen. Maar die paarden, daar gaat hij voor, al zijn er dagen dat het niet lukt. Maar dan is er weer een heel gezin dat even de stallen doet en met de paarden aan de slag gaat.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 10:09

Zoals ik eerder al zei, ohz rijden is voor mij geen optie (en voor meerderen niet), daarnaast heb ik ook geen geschikt ruitertje hiervoor.
Longeren kan ook voorlopig niet omdat de bak daar te nat voor is en je die dan echt naar de filistijnen helpt.

Haar in de winter laten staan is al helemaal geen optie...dan is ze van het voorjaar vierkant!
(niet aanvallend bedoeld overigend Monique T)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:41

Citaat:
Haar in de winter laten staan is al helemaal geen optie...dan is ze van het voorjaar vierkant!
(niet aanvallend bedoeld overigend Monique T)

Nee hoor, voel me niet aangevallen. Ik weet ook wel dat je dat niet met ieder paard kan, maar die van ons bewegen wel degelijk doordat ze elke dag mogen rennen en spelen buiten.

Kijk maar op de foto's van vorige week zaterdag, ze groeien nog niet dicht Haha!

Janssen vorige week
en Whisper, ook vorige week