[AR] bitloos mennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:39

Anzjuhlaa schreef:
het is echt weer zo'n hype. bitloos dit en bitloos dat. Wat is het volgende karloos mennen?

Ach hype valt wel mee ik doe het al 5 jaar ofzo toen was alleen WEmiel er nog maar mee bezig.
En tis best fijn hoor rijden zonder bit

Karloos mennen heet volgens mij werrken aan de lange lijnen

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:55

ik denk niet dat er vroeger veel boeren waren die bitloos met paarden werkte.

daarbij vind ik dat hele nh gedoe allemaal geldklopperij.
voor een touwtje betaal je €40
voor een stokje die je voor €2 kan krijgen betaal je €80

vind het heel goed bedacht van die mensen en ze kunnen mooie verhalen vertellen maar mij win je er niet mee.

tuurlijk ga ik ook zo vriendelijk mogelijk met mn paarden om maar dat is allemaal gebaseert op respect zonder poespas. luisteren ze, okey niks aan de hand, luisteren ze niet, dan hangen daar consequenties aan vast en dat weten ze donders goed, daar heb ik echt geen emiel voest voor nodig.

ho = ho en voorwaarts = voorwaarts.

waar ga ik nou heen?

om dit te bereiken hoef ik niet het gevaar op te zoeken door vanalles en nogwat weg te laten. ik heb ook zonder zadel gereden, ook zonder hoofdstel gereden, ook met touwhalster gereden, ook western gereden, ook 80 keer gevallen en weer opgestaan. maar hierdoor weet ik wel wat ik wel kan doen en wat ik niet kan doen.
wat hier boven staat dat heb ik allemaal gewoon binnen in de rijhal gedaan, gewoon voor de afwisseling voor de paarden dus weet ook echt wel hoe het werkt.

maar de weg op zonder goed harnachement dat doe ik niet. dat harnachement hoor bij mij ook zeker een goed bit dat past bij het paard.
als er een andere goede manier was geweest dan had men dat vroeger ook wel door gehad. mt vroeger praat ik niet over 20, 30 of 100 terug maar langer, de tijd dat mensen nog afhankelijk waren van paarden, de tijd dat mensen nog wisten wat ze deden.

tot zover even mijn frustratie over nh, freestyle of hoe je het ook wil noemen.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:03

eeeeehhh ja idd bedankt voor het delen van je frustraties
Maar daar ging de vraag niet over toch? NH is een ander topic hihihi

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:11

horselover20 schreef:
vind je het erg zinnig wat hierboven allemaal staat?
daar doel ik op ik wil helemaal niets kwijt over het mennen (bitloos) maar de manier waarop dit topic verziekt word de ts vraagt iets en krijgt dat als antwoord

Idd ze had beter eerst kunnen zoeken maar ze zegt niet dat ze bitloos wil gaan mennen, ze vraagt iets dan zou het toch leuker voor haar zijn als er serieus op ingegaan was?

Erg jammer dat PENNYmeisjes zich er mee komen bemoeien over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 02:10

paardvriendelijk zus, paardvriendelijk zo, zucht..

Als jij je paard met respect en eerlijk behandelt zoals jij ook behandelt zou willen worden is het beestje allang gelukkig hoor! Ik adviseer je voor je eigen veiligheid, eerst met bit te gaan mennen.

EvaSuzanne

Re: [AR] bitloos mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:59

bolletje schreef:
Oja als je wilt er zijn veel verschillende bitloze hoofdstellen te koop met kleppen, mocht je intresse hebben hoor ik het wel.

Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een goed tuig, ben op verschillende plekken geweest en heb 1000 sites bezocht en inderdaad, alle hoofdstellen worden bitloos verkocht. Wel zitten er altijd van die rare riempjes aan de bakstukken....hmmm........., waar zouden die voor zijn?

Misschien zodat je een een bit op maat erin kan hangen?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:00

Anzjuhlaa schreef:
paardvriendelijk zus, paardvriendelijk zo, zucht..

paardvriendelijk.. ja, laat ze lekker de hele dag in de wei lopen.
alles wat we met die paarden doen is toch paard ONvriendelijk?

we sluiten ze op in hokken, gaan erop zitten, rijden ze helemaal in elkaar.

nee paardvriendelijk had al eeuwen geleden moeten voortzetten

maar we kunnen het ze wel zo aangenaam mogelijk maken door wat we doen veilig te doen... met bit dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:08

Precies Palousa_Boy! het is best paardonvriendelijk om bij een ongeval betrokken te raken.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:12

EvaSuzanne schreef:
bolletje schreef:
Oja als je wilt er zijn veel verschillende bitloze hoofdstellen te koop met kleppen, mocht je intresse hebben hoor ik het wel.

Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar een goed tuig, ben op verschillende plekken geweest en heb 1000 sites bezocht en inderdaad, alle hoofdstellen worden bitloos verkocht. Wel zitten er altijd van die rare riempjes aan de bakstukken....hmmm........., waar zouden die voor zijn?

Misschien zodat je een een bit op maat erin kan hangen?

Ow ik dacht dat je daar altijd de leidsels aan moest doen en als hij dan naar rechts moet je hem gewoon omtrekt.

nee volgens mij is het als je een paard een touwtje omdoet al niet natuurlijk meer een paard is natuurlijk als hij over duizenden hectares kan rennen zonder ooit een mens te zien.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:19

Even voor de kennelijk blinde mensen onder ons deze hoofdstellen worden speciaal verkocht zonder BAKSTUKKEN MAAR MET EEN NEUSRIEM WAAR EEN DRUK OPZIT PAARDVRIENDELIJK in amerika gebeurdt dit al langer en VROEGER was alles anders en nu zijn ze denk ik tog wel wat meer aan het nadenken over bepaalde dingen he onder andere bitloos.
zoek de bakstukken maar!!! op deze link

http://www.bitlessbridle.net/acatalog/D ... ction.html
oh en nog 1
http://www.bitlessbridle.com/driving.phtml
wat zeg ik nog 2
http://www.bobcatfarm.com/bitless_bridles.htm
http://www.bobcatfarm.com/driving_bitless.htm

ahaha 1000 sites Meissie volgens mij heb je echt een brilletje nodig hoor heb er hier 4 voor je of je moet je tog maar iets meer gaan verdiepen in het harnachement van paarden want hier zitten tog echt geen bakstukken aan hoor! of ik ben blind... NEE DACHT HET NIET NEE

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 02:53

Even voor iedereen die nog niet helemaal begrepen heeft waarom een halster 'natuurlijker' is dan een hoofdstel met bit.......er zijn namelijk een paar mensen die reageren terwijl ze geen verstand hebben van wat natuurlijk(er) is......en zich hier ook nooit in hebben verdiept!!

NEEM ALLEMAAL EVEN DE MOEITE DIT DAN OOK TE LEZEN, ALS JE ZO ANTI BENT.

Doordat je geen stuk ijzer meer nodig hebt en het paard zijn neus niet meer dicht hoeft te snoeren met strakke riempjes. Heeft het paard meer adem en bewegings ruimte. Een paard loopt namelijk van nature met zijn neus iets naar voren. Een bit bevoorderd het kouwen en kwijlen bij een paard. Iets dat hij van nature niet zou doen tijdens het lopen. En dan ook niet veroorzaakt wordt door een halster.

Een mens is een meganische denker...........Een bit varvalt van communicatiemiddel tot DWANGMIDDEL. Maar zoals iedereen inmiddels wel weet, werkt dat ook niet in alle noodsituaties. Hoe vaak liggen er wel geen menners in de sloot met hun karretje.
Maar het kan altijd nog gekker...nog scherper bit met nog langere hefbomen???!! En het paard vliegt er nog steeds van door.

Beste menners, en dan bedoel ik de mensen die de opmerking maakten....is de volgende stap mennen zonder kar of teugels......zijn jullie echt zo bang voor nieuwe methoden??
Als er nu bijvoorbeeld een nieuwe wagen komt die jouw paard meer ruimte geeft waardoor hij beter kan presteren......kraken jullie die dan ook af?? omdat meer ruimte iets is waar jullie bang van zijn....of zou je m toch gaan kopen?? Ik denk dat laatste.........dus zet je angst aan de kant en probeer het eens zonder bit...dan mag je hier terug komen om hier je ervaringen te delen...of die dan positief of negatief zijn.

Heel veel succes he!!!!!!!

Michelle_Don

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 03:02

[quote="palousa_boy"]

ho = ho en voorwaarts = voorwaarts.

Waarom ben je eigenlijk een hobby met dieren begonnen. Is motorrijden niet een betere optie voor je. Dat komt bovenstaande tekst best overeen. Maar bij dieren weet je dat NOOIT!!! Dat kun je mij niet wijs maken.......of je nu een bit gebruikt met scheermesjes....dan nog heb je geen garantie dat HO ook echt HO is.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 06:36

You go girl

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 06:44

Hahaha moet echt mezelf van de grond plukken hoor ,al die onzinnige reacties. Penny alert!!! }>

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:00

Als iedereen nou eens iets minder hard zou gillen en eens iets meer naar de argumenten van de ander zou luisteren. Dat zou deze discussie nog al eens ten goede komen.

Sjeez, wat zijn jullie een kinderachtig stel zeg. (uitzonderingen daargelaten )

Niet dat ik ooit zou gaan mennen zonder bit hoor, dat laat ik gerust uit mijn hoofd, de redenen zijn al genoemd.
Maar toch vind ik het bovenstaande van Michelle interessant.
Ik hoop alleen wel dat jullie geinformeerd hebben bij de verzekering, hoe het zit als er iets gebeurd met jouw/je aanspanning/ derden als je zonder bit met je aanspanning op de openbare weg bent.

Dan plaats ik nog mijn kanttekening bij het stukje "zijn neus niet meer dicht hoeft te snoeren met strakke riempjes."
Als je het goed doet, zal dat vast zo zijn. Maar als ik dan lees dat er iets zachts onder de neusriem moet, omdat er anders striemen op zijn vel staan, dan is dat toch een ander verhaal. Dan kan je wel bitloos rijden, maar als je vervolgens zijn neus dichtknijpt, dan kan je er net zo goed weer een bit in hangen.

Ik rijd sinds kort blij rond zonder hoofdstel met mijn ene merrie en heb er net zoveel controle mee als met bit. (met bit had ik ook lang niet altijd goede controle) Maar toch zou ik nooit zonder bit gaan mennen. Dat vind ik een heel ander verhaal, maar dat was, als je tussen het gegil en gekat doorleest, ook al naar voren gekomen.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:10

Ik werk inmiddels al 39 jaar met paarden werken en er komt tegenwoordig een generatie die al het vroegere overboord wil gooien, en terug naar de natuur.
Dat kan nooit meer want zodra wij als mens zijn gaan ingrijpen in het fokbeleid, rijden ed. zelfs het invoeren van paarden in gebieden waar ze niet voor kwamen(Amerika en Australie) is al het natuurlijke uit het paard verdwenen.

Zelfs een halster is tegennatuurlijk.

Je kunt er wel met verstand mee bezig zijn en net als bij honden enz.uit het karakter en de natuur van het dier mee bezig gaan.
Maar altijd bedenken dat het beest een aangeboren angst en vluchtgedrag heeft..

Ik sta er iedere keer weer versteld van dat mensen beweren dat wij er martelwerktuigen inhangen en de dieren pijn doen.

Ik men met beleid onze oude merrie was bij wijze van spreken met prikkeldraad gereden toen ze bij ons kwam en nu rijden we haar gewoon op een trens onder het zadel en een gewone liverpool.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:25

bolletje schreef:
Even voor de kennelijk blinde mensen onder ons deze hoofdstellen worden speciaal verkocht zonder BAKSTUKKEN MAAR MET EEN NEUSRIEM WAAR EEN DRUK OPZIT PAARDVRIENDELIJK in amerika gebeurdt dit al langer en VROEGER was alles anders en nu zijn ze denk ik tog wel wat meer aan het nadenken over bepaalde dingen he onder andere bitloos.
zoek de bakstukken maar!!! op deze link

http://www.bitlessbridle.net/acatalog/D ... ction.html
oh en nog 1
http://www.bitlessbridle.com/driving.phtml
wat zeg ik nog 2
http://www.bobcatfarm.com/bitless_bridles.htm
http://www.bobcatfarm.com/driving_bitless.htm

ahaha 1000 sites Meissie volgens mij heb je echt een brilletje nodig hoor heb er hier 4 voor je of je moet je tog maar iets meer gaan verdiepen in het harnachement van paarden want hier zitten tog echt geen bakstukken aan hoor! of ik ben blind... NEE DACHT HET NIET NEE

Ik weet niet hoor, maar ik zie toch echt bakstukken, ik weet niet wat jij onder een bakstuk verstaat?

Trouwens ik ben er geen voorstander van om Amerika te kopiëren, aangezien ik aan een drukke straat woon heb ik gewoon een bit nodig voor de veiligheid, als ik nou in de prairie zou wonen was het misschien een ander verhaal. Meissie

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:33

Ik vind zeker niet dat menners niet vriendelijk zijn voor hun dieren....de meeste juist wel!!

Maar ik vind niet dat we altijd maar vast moeten houden aan de dingen die we al honderden jaren doen. We rijden ook niet meer met ijzerbeslagen wielen onder de wagens. (behalve voor de show)
Daar zitten nu ook rubber bandjes onder.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:31

om even het verhaal uit de wereld te helpen dat iedereen zonder ervaring spreekt.. ik weet waar ik over praat..

Afbeelding

en ho is toch echt ho, al is het over 3 dagen, ho is ho

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:10

Ho is ho, al is het over drie dagen?
Je bedoelt vast iets anders, want als ik ho zeg en het is pas na drie dagen dan doe ik écht iets fout

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:17

jantina schreef:
Ho is ho, al is het over drie dagen?
Je bedoelt vast iets anders, want als ik ho zeg en het is pas na drie dagen dan doe ik écht iets fout

ja bedoel het ook niet zo letterlijk

maar ik bedoel meer als ik met jonge paarden bezig ben dan is het niet erg als het iets langer duurd.. oudere paarden moeten gewoon luisteren, anders maak ik een iets hardere ophouding..

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:57

ahhahah het zijn geen bakstukken!! als je je nou er iets meer in zou verdiepen voordat je er iets uitfloept zou je zien wat volgens jou bakstukken zijn de drukverdeling is dat zit kruislings tussen de keelriem en de neusriem dat is voor het sturen lieve schat.
Kijk maar goed want het zijn echt geen bakstukken...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:58

en de wegen in amerika zijn veel chaotischer dan nederland ben er zelf geweest.

RJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:26

Michelle_Don schreef:
Maar bij dieren weet je dat NOOIT!!!

Ik heb de hele discussie hier gevolgd en ik heb de volgende opmerking eruit gelicht. Bij paarden weet je het inderdaad nooit, als je daar niet tegen kan moet je inderdaad gaan motor rijden. Daarbij denk ik dat iedereen zijn eigen paard het best kent en zelf de keus moet maken wat hij of zij met zijn paard wil doen. Waarom er zoveel commentaar op het bitloos rijden is, is omdat de menners (met bit) bang zijn dat dit gevaarlijke situaties oplevert wanneer je de weg op gaat. Mij lijkt het verstandig als je iets voor het eerst probeert om dat in een besloten omgeving te proberen en de meeste mensen zullen dat denk ik ook wel doen, ik heb niet de indruk dat hier mensen met een suicide-wish zitten.
Dus laat ieder zijn eigen keus, geniet van je paard op jou manier, de discussie wordt door sommige mensen veel te vijandig opgevat en zo is het volgens mij niet bedoeld

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:59

bolletje schreef:
en de wegen in amerika zijn veel chaotischer dan nederland ben er zelf geweest.

misschien in new york, maar daar rijden niet zoveel peerden denk..
denk meer aan kansas, texas dat soort staten waar je uren niemand tegen komt.
kan aan mij liggen, maar je denkt niet erg mee voor een VOLWASSEN (hoe oud was je ookalweer? ) iemand die serieus genomen wil worden.