[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:05

ElCamino schreef:
Het feit is dat jij blijkbaar zonder bit wilt gaan mennen, hetgeen LEVENSGEVAARLIJK is.
Iedereen hier die vind dat je het "gewoon moet proberen" heeft blijkbaar geen idee van de mensport en de gevaren hiervan.

Dit is iets heel anders dan bitloos rijden.

Waarom is dit levensgevaarlijk!! Graag argumenten.

Ik zie niet in waarom het mennen zonder bit gevaarlijker zou zijn als met bit. Als een paard op de hobbel gaat heb je nooit een rem. Of je nu een bit gebruikt of geen bit. Als een paard niet wil stoppen doet hij dat ook niet.

Ik zou heel graag willen weten wat je argument hiervoor is!

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:05

[quote="Apple"]Bitloos rijden of met touwhalster rijden is mi niet te vergelijken met bitloos (of met touwhalster) mennen.

Het is hier eerder ook al genoemd: met rijden heb je je zit, je been en een veel directer contact met je paard. Ook kun je met rijden in geval van nood even makkelijk de bosjes in, de stoep op, door een krap stukje etc. etc. etc..

Mennen met een touwhalster lijkt mij lastig aangezien je dan minder duidelijk de hulpen van je leidsels kunt doorgeven (rijden met touwhalster doe je dat ook nl met je zit en met je been).

quote]
Gelden dezelfde verschillen niet voor het rijden en mennen met bit?

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:06

(oops het quoten gaat niet helemaal goed, sorry)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:10

Ik ga eigenlijk met de rest mee, een kar kan veel en veel meer schade aanrichten als jij alleen op je paard. Daarbij ben je verkeersdeelnemer, je kan wel zeggen hij is zo braaf. Wat als hij een keer niet braaf is en je hem niet kan sturen. Dan spreek ik dus niet over remmen. d.mv. je leidsels geef je de stuurhulpen door, dat kan met een touwhalster veel lastiger. HET kan wel, maar dan ben alleen maar aan het rukken en plukken. Je kan hem het natuurlijk op de stem leren. Goed, maar als een paard schrikt, heb jij met je stam vrij weinig te zeggen, ook dan kan je alleen maar rukken aan je touwhalster.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar doe het vooral voor de veiligheid van andere niet. Veel succes verder!

Enne, als je niet wilt dat mensen hun mening zeggen, moet je geen topic op bokt openen, want bokt is er voor om je mening te delen met anderen!

Groetjes Angela

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:11

ElCamino schreef:
Het feit is dat jij blijkbaar zonder bit wilt gaan mennen, hetgeen LEVENSGEVAARLIJK is.
Iedereen hier die vind dat je het "gewoon moet proberen" heeft blijkbaar geen idee van de mensport en de gevaren hiervan.

Vraag ik me nog steeds af, wat het verschil is tussen "van met bit rijden naar met bit mennen" en "van zonder bit rijden en zonder bit mennen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:12

wreckh schreef:
ElCamino schreef:

Waarom is dit levensgevaarlijk!! Graag argumenten.

Ik zie niet in waarom het mennen zonder bit gevaarlijker zou zijn als met bit. Als een paard op de hobbel gaat heb je nooit een rem. Of je nu een bit gebruikt of geen bit. Als een paard niet wil stoppen doet hij dat ook niet.

Ik zou heel graag willen weten wat je argument hiervoor is!

Het gaat niet alleen om het remmen maar ook bij het uitvoeren van bijzondere manouvres in het verkeer waarbij je toch een goed STUUR moet hebben..

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:13

Waarom kan een touwhalster geen goed stuur zijn?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:17

Anzjuhlaa schreef:
Dan spreek ik dus niet over remmen. d.mv. je leidsels geef je de stuurhulpen door, dat kan met een touwhalster veel lastiger. HET kan wel, maar dan ben alleen maar aan het rukken en plukken. Je kan hem het natuurlijk op de stem leren. Goed, maar als een paard schrikt, heb jij met je stam vrij weinig te zeggen, ook dan kan je alleen maar rukken aan je touwhalster.

Ooit al eens met een touwhalster gereden? Dan weet je namelijk dat er een prima stuur op zit.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:18

Het sturen is een wezenlijk verschil.

Als je met touwhalster rijdt dan geef je de richting ook vnl met je zit en hulpen aan.

Als je ment heb je een goed stuur nodig.

Als je rijdt met een touwhalster heb je de teugels onder aan de kin vast op hetzelfde punt. Als je dit wilt doen met mennen dan heb je mi te weinig controle over het stuur. Je zit zelf 4 meter verderop met de leidsels in je hand. Het lijkt mij dan schier onmogelijk om met dezelfde preciesie stuuraanwijzingen door te kunnen geven aan je paard als dat je hebt met leidsels en bit.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:21

Apple schreef:
Het sturen is een wezenlijk verschil.

Als je met touwhalster rijdt dan geef je de richting ook vnl met je zit en hulpen aan.

Als je met bit rijdt dan geef je ook vnl de richting aan met je zit en hulpen. Tenminste dat is wel de bedoeling van dressuurmatig rijden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:22

als je in het wedstrijdreglement van de knhs kijkt zie je dat er ook niet met bv.hackamore gereden mag worden.

Dit omdat er idd veel te veel druk op de neus kan worden uitgeoefend met als gevolg gebroken neuzen.

Iedereen die er met een kar vandoor gaat gaat onvrijwillig toch aan de leidsels hangen.
Ik denk dat je op de neus meer kwaad kunt als in de mond alhoewel het beiden niet prettig is.

Met een bit in heb je toch meerdere punten om ze tegen te houden...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:23

BonBon heb jij weleens op de wagen gezeten als menner?

Alle dingen die jij zegt over 'rijden' kloppen natuurlijk, maar er is een wezenlijk verschil tussen rijden en 'mennen'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:31

precies, op de kar kan je niet doormiddel van je zit een paard sturen.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:33

Apple schreef:
BonBon heb jij weleens op de wagen gezeten als menner?

Alle dingen die jij zegt over 'rijden' kloppen natuurlijk, maar er is een wezenlijk verschil tussen rijden en 'mennen'.

\En tussen mennen en mennen...

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:36

Vroeger, nee zo oud ben ik nu ook weer niet dat ik dat heb meegemaakt, reden ze ook wel met halsters voor de kar. De paarden waren volgens mij ook veel koudbloediger, kregen heel veel beweging en minder krachtvoer, dus waren al makker dan de paarden nu en volgens mij is de verkeerssituatie in die tijd aardig veranderd. Het lijkt mij niet verstandig, maar als je het wilt proberen, neem dan eerst eens les en oefen in de bak.
Zelf zou ik het nooit doen. In de loop van de eeuwen zijn er allerlei middelen ontworpen om het ons en het paard makkelijker te maken. Dit is ontwikkeld en doorontwikkeld (steeds beter geworden), waarom zou je dit zomaar aan de kant gooien en het wiel opnieuw uitvinden.
Als je niet op het paard wilt zitten, zou ik een andere manier van bewegen gaan zoeken ipv mennen op deze wijze. Zo voorkom je waarschijnlijk ongelukken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:37

Vroeger waren er ook niet zoveel auto's en andere mensen op de weg... Dus was het verkeer nog een stuk veiliger.

A10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:44

BonBon schreef:
Vraag ik me nog steeds af, wat het verschil is tussen "van met bit rijden naar met bit mennen" en "van zonder bit rijden en zonder bit mennen".

De manier van sturen met mennen verschilt in grote mate met het sturen ohz.(met bit)

Met mennen maak je vooral gebruik van het Achenbach systeem, wat betekend dat je alle leidsel in je linkerhand houdt en met je rechterhand correcties uitvoert. Bovendien gaat bij het mennen geven voor nemen.
als je bijvoorbeeld llinks af wilt sta je met je rechterhand toe ipv je linkerhand naar binnen te brengen en terug te nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:45

Okee ik rij af en toe mijn paard met touwhalster ik gebruk hierbij vooral neckreinig en mijn zit. Ik heb ook wel gement en vindt dit een stuk moeilijker. Zodra je gaat mennen met een touwhalster kunnen je geen neckreining meer doen en niet met je zit sturen. Dit is de reden waarom het mij niet veilig lijkt om met een touwhalster te gaan mennen. Met een bit kun je af zonder neckreining en je zit. Ik ben het er mee eens dat of je nou een bit of een touwhalster hebt en je paard en kar gaan er vandoor, je krijgt ze op beide manieren niet stil. Ik heb dit 1 keer met bit gehad het paard wat ik er voor had heb ik zelf ingereden en luistert prima naar mijn stem, ik kreeg hem niet stil. Uiteindelijk wel.

Ik kan me vaag herinneren dat er iemand op bokt is die bitloos ment. Zij heeft zich naar mijn weten er goed in verdiept en was al eerder met NH bezig. Volgens mij reed zij met iets anders dan een touwhalster. Ik kan me niet herinneren wie dit was.

A10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:48

Met een Dually halster kan ik me er nog iets bij voor stellen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:51

Met zo'n Dually heb je idd zowel links als rechts een bevestigingspunt voor je leidsels dus dat zou al iets beter kunnen dan een touwhalster.

Over mennen met Achenbach: dat gaat idd over centimeters geven om de bocht om te gaan. Over het algemeen vrij kleine precieze hulpen. Met een touwhalster met een bevestigingspunt onder de kin is het onmogelijk om dat zo gedoseerd door te geven.

A10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:53

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:58

Wij rijden dan geen Achenbach , maar altijd moet je je buitenhand toestaan en je binnenhand ietswat nemen.

Iedere bocht in de weg (en het afslaan) is een kwestie van nauwkeurtig sturen.

Zelfs je dressuurtraining kun je op de weg doen bochten genoeg.

@ Anzjuhlaa dat is de reactie die ik ook enkele posts geleden had.

Het verkeer 2006 is niet het verkeer 1906

Het paard houden 2006 is niet het paard houden 1906

Het voedden van paarden 2006 is niet het van 1906

Zelf de mustangs in Amerika zijn daar niet natuurliujk maar door de mens daar gebracht zoals de mens in alle biotopen invloed heeft.

En een gedomesticeerd dier is geen wild en vrij dier, maar een door mensen handen gefokt. en beinvloed...

A10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:02

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:05

A10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:08

Mmmm je zal maar weer van de anti-oogklep lobby zijn heb je weer een probleem