En het topic kabbelt vrolijk voor... 
Herfstvakantie lijkt me niet helemaal haalbaar voor de eerste versie van het grote vrijheidsdressuurgebeuren, maar ik denk dat ik vandaag eens achter de computer kruip voor de buiging, dus iedereen kan zich alvast langzaam gaan voorbereiden. 
Even over de strengheid van de regels: Dit was nog grotendeels de letterlijke vertaling van de Duitse regels. In het echt worden ze natuurlijk veel strenger.
Strenge regels voor de kunstjes zijn helemaal niet erg. Het zijn namelijk voor het grootste deel geen eisen, maar beoordelingscriteria. Als jij er voor kiest om tijdens een dressuurwedstrijd de uitgestrekte draf in galop af te leggen, dan is dat jouw eigen keuze.
Je zult er niet voor gedisqualificeerd worden. Wil je met een kur op muziek meedoen, dan moet je echter wel al een bepaald niveau in de wedstrijden hebben bereikt, juist omdat de beoordeling dan voor een groot deel verlegd wordt van techniek/correctheid naar show. De eisen aan het meedoen aan de vd-kur zijn volgens hetzelfde principe bedoeld om in elk geval een minimumqualiteit in de oefeningen te hebben die getoond worden. Als je een geweldig leuke kur in elkaar zet met leuke pakjes, muziek e.d. maar wel even je paard met beenlonges in het compliment moet helpen en met een wortel omlaag moet lokken in het compliment, dan mis je volgens mij de boodschap van het geheel: In de kur gaat het om het op een originele manier showen van vrijheidsdressuur kunstjes. Je hebt dus een basiskennis & -kunnen in vrijheidsdressuur nodig, voordat je dit in een show kunt laten zien en dat wordt in de verplichte deelname aan enkele deelcompetities getest. De kur heeft dus een duidelijk doel: het is een show om vd te laten zien, geen show om de show.
Ik hoop dat dit een beetje uitlegt waarom het allemaal zo vreselijk veeleisend, streng en bloederig klinkt op papier. In het echt valt het denk ik allemaal wel mee.