[AR] [VD] Wedstrijdje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zie jij wat in vrijheidsdressuur-wedstrijden?

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

LADPR

Re: [VD] Wedstrijdje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:31

Maakt mij niet zoveel uit als het maar geen uren rijden is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:34

ach... als het te ver is voor mij, om met Banjer met de auto mee te rijden, dan kom ik misschien wel met het OV en ben ik beschikbaar voor de organisatie, als vrijwilliger...

Er van uitgaande dat ik Banjer dan tegen die tijd zover heb dat de trailer ook dicht kan he.....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 02:57

lijkt mij erg leuk, vd-wedstrijden.
maar moet zeggen dat ik het reglement wel erg streng vind, vooral in het kur gedeelte dan. het gaat daar om het showellement, dus je moet een show geven, vind dat daar eigenlijk misschien enkel een tijdslimiet voor moet zijn oid..

maar goed, het ligt totaal aan de locatie én de datum. (kosten?) en of ik mn ouders zo ver krijg me te brengen uiteraard. iig is de locatie van dennis véél te ver weg voor mij. ik woon in zeeland nl. zou evt. kunnen vragen of er bij ons op stal wat zou mogen komen, maar dat is dan doordeweeks(herfst/kerstvakantie) of op zondag, op zaterdag zijn er nl. de hele dag lessen.. we hebben alleen geen parkeerruimte voor trailers op het erf(nouja, misschien 1 of 2) langs de (polder)weg kan natuurlijk ook.. er is ook geen ruimte om je paard even te parkeren.. er is een 20x60 buiten bak en een longeerbak dus verreweg geen ideale locatie wat dat betreft...

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:01

Een beetje in het midden van het land lijkt mij het handigst, Utrecht ofzo. Maarja, we mogen miss blij zijn als het érgens kan toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:11

En het topic kabbelt vrolijk voor...

Herfstvakantie lijkt me niet helemaal haalbaar voor de eerste versie van het grote vrijheidsdressuurgebeuren, maar ik denk dat ik vandaag eens achter de computer kruip voor de buiging, dus iedereen kan zich alvast langzaam gaan voorbereiden.

Even over de strengheid van de regels: Dit was nog grotendeels de letterlijke vertaling van de Duitse regels. In het echt worden ze natuurlijk veel strenger. Strenge regels voor de kunstjes zijn helemaal niet erg. Het zijn namelijk voor het grootste deel geen eisen, maar beoordelingscriteria. Als jij er voor kiest om tijdens een dressuurwedstrijd de uitgestrekte draf in galop af te leggen, dan is dat jouw eigen keuze. Je zult er niet voor gedisqualificeerd worden. Wil je met een kur op muziek meedoen, dan moet je echter wel al een bepaald niveau in de wedstrijden hebben bereikt, juist omdat de beoordeling dan voor een groot deel verlegd wordt van techniek/correctheid naar show. De eisen aan het meedoen aan de vd-kur zijn volgens hetzelfde principe bedoeld om in elk geval een minimumqualiteit in de oefeningen te hebben die getoond worden. Als je een geweldig leuke kur in elkaar zet met leuke pakjes, muziek e.d. maar wel even je paard met beenlonges in het compliment moet helpen en met een wortel omlaag moet lokken in het compliment, dan mis je volgens mij de boodschap van het geheel: In de kur gaat het om het op een originele manier showen van vrijheidsdressuur kunstjes. Je hebt dus een basiskennis & -kunnen in vrijheidsdressuur nodig, voordat je dit in een show kunt laten zien en dat wordt in de verplichte deelname aan enkele deelcompetities getest. De kur heeft dus een duidelijk doel: het is een show om vd te laten zien, geen show om de show.

Ik hoop dat dit een beetje uitlegt waarom het allemaal zo vreselijk veeleisend, streng en bloederig klinkt op papier. In het echt valt het denk ik allemaal wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:54

Voor wie al meer wil lezen over de wedstrijden: Sinds vandaag staan er nieuwe delen van het reglement-in-wording online, te vinden via de links in de nieuwe topics [VD] wedstrijd: Compliment en [VD] wedstrijd: Buiging. Ik denk dat het het handigst is als we plannen en ideeen over de wedstrijd in zijn geheel in dit topic blijven behandelen en het specifiek ingaan op de omschrijving van de kunstjes voor de deelcompetities in de aparte topics behandelen.

Even zomaar een vraagje aan de mensen die het wel zien zitten om als deelnemer aan de eerste vrijheidsdressuurwedstrijd mee te doen: Wanneer zouden jullie het liefst de eerste wedstrijd willen hebben? Niet om al vast een datum te prikken of iets dergelijks, maar eerder om eens te zien hoeveel tijd jullie zouden willen hebben/nodig denken te hebben voor de voorbereiding op een wedstrijd. Iemand riep al enthousiast herfstvakantie, maar dat lijkt me ietwat vroeg? En aan welke deelcompetities zou je (geheel vrijblijvend, roep maar wat!) eigenlijk mee willen doen:

Buigen
Compliment
Knielen
Liggen (rechtop en dood)
Zitten
Op het plateau (gecombineerd met kleine kunstjes)
Spaanse pas (en/of polka)
Steigeren

Ik ben daar stiekum wel benieuwd naar, want dan kan ik de meest geliefde kunstjes als eerste vertalen/bewerken tot iets reglement-achtigs zodat liefhebbers daar al zo vroeg mogelijk mee aan de slag zouden kunnen gaan, als ze dat al zouden willen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:46

Misschien aan de spaanse pas, de rest kunnen we nog niet. Wat meot je laten zien bij de spaanse pas dan?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:59

Als Maroush goed zou lopen - buigen, compliment, knielen en op het blok

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:53

Wanneer de eerste wedstrijd heb ik eigenlijk echt geen idee van. Ik train gewoon op mijn eigen tempo door en tegen de tijd dat de wedstrijd is kijk ik wel hoe ver ik ben. Ik maak nooit plannen voor de vd training ik kijk altijd gewoon ter plekke hoe het gaat en of ik al een stapje verder kan.

De oefeningen die ik mee zou willen doen heb ik al we een beetje in gedachte. Voor Eli wordt dat het compliment, steigeren en het blok. Voor Roger het blok en misschien de buiging en spaanse pas, daar ben ik nu mee bezig maar zijn nog absoluut niet hoe het zijn moet.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:01

Met dandy zou ik dan mee willen doen aan compliment en liggen sowieso, en tegen die tijd misschien nog wel meer, het knielen en zijn we mee bezig dus wie weet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:12

mocht ik mijn ouders over kunnen halen me te brengen(het ligt dus aan de plaats ed.)
zou ik met rydar wel mee willen doen aan;
Buigen
Compliment (als ik dan het zweepcommando aan hem heb geleerd. hij doet het nu enkel met hand, alhoewel hij soms links ook wel met zweep wil. maar hij kan rechts pas sinds eergisteren..)
Liggen (rechtop en dood)
Zitten
Op het plateau (gecombineerd met kleine kunstjes)
Spaanse pas (en/of polka)
Steigeren

en de kur.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:01

Jauke kan het compliment en de buiging op dit moment, dus aan die oefeningen zou ik mee willen doen. Ik ben al bezig met naar het knielen toe werken om van daaruit naar het liggen te gaan, maarja, eer we zover zijn Ehm, wanneer... Over een jaartje of 10? Dan weet ik zeker dat Jauke alles kan! Nee, serieus, ik denk dat ergens in het voorjaar het handigste is. Een overdekte locatie is niet makkelijk te regelen dus het wordt wrs een buitenbak en dan is bijv het liggen prettiger maar ook steigeren veiliger op een droge ondergrond.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:49

Over het blok trouwens. Neemt iedereen zijn eigen blok mee of komt er één "wedstrijdblok".
Voor beide is wel wat te zeggen. Een ideaal blok voor een shet is natuurlijk wat anders dan voor een shire. Maar aan de andere kant heeft niet iedereen een goed mee te nemen blok. En hoe beoordelen we dan de moeilijkheid als er bijvoorbeel iemand een blok van 5 cm hoog meeneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:32

Ik weet dat Nathalie Penquitt officiele vd-plateaus waar alle rassen op kunnen staan met 2 of 4 benen (omdat het maar iets van 40 cm hoog is) verkoopt - voor 250 euro per stuk. Dat zou de inschrijfkosten voor de eerste wedstrijd een beetje erg hoog maken. Bovendien zou je er dan 2 moeten hebben: Een in de wedstrijdring en een op het oefenterrein, zodat elk paard even kan wennen aan dit blok voor hij de ring in gaat. Als je jaren op een omgekeerde speciekuip hebt gestaan, dan is zo'n metalen constructie toch weer even iets anders. Of je moet de deelcompetitie plateau pas aan het einde van de dag houden, zodat hij tot die tijd op het voorterrein heeft kunnen staan zodat elke deelnemer ermee heeft kunnen oefenen. Zelf meenemen is de eerste keer dan misschien weer handiger omdat je paard het ding dan al kent, je toch met de trailer komt en dat blok er vast nog wel bij kan. Het is ook niet echt de moeilijkheidsgraad die dan het probleem is (als een paard eenmaal ergens op stapt, dan stapt hij overal wel op, het is nou niet echt lichamelijk belastend), als wel de veiligheid: Wankele plateautjes die snel omdonderen zijn niet echt goede reclame voor vrijheidsdressuur en komt de rust tijdens je wedstrijd ook niet echt ten goede. Ik denk er nog eens over na...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:00

Nee om nou 250 euro uit te gaan geven voor een wedstrijdblok zie ik ook niet zo zitten. Maar ik heb bijvoorbeeld thuis een boomstam als blok die je echt met 2 man moet tillen, dan heb ik al 5 minuten nodig om mijn blok de ring in te krijgen. (Nu is het voor mij heel simpel om even een blok in elkaar te zetten als ik zelf een blok moet meenenen hoor daar niet van, maar ik geef even een voorbeeld)
Maar idd zal niet elk paard zomaar op een ander blok stappen, had ik nog niet eens aangedacht omdat die van mij overal op stappen, ik oefen ook vaak op bloembakken enzo die ik gewoon tijdens het wandelen tegen kom.
Misschien wel zelf meenemen maar iets van eisen eraan stellen en bijvoorbeeld zeker iemand een goed blok meenemen die anderen dan ook kunnen gebruiken mocht hun blok niet goegekeurd worden

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:42

Ik denk dat (over de 'datum') we het het beste kunnen doen van het voorjaar of in de na-zomer (zo noem ik het even ) Dan is het in de winter en herfst niet te koud en slecht weer (ook natuurlijk voor de mensen die een heel eind moeten rijden).
Ik vind de regels van de vdkunstjes wel streng, maar voor mij iig geeft het weer een nieuwe uitdaging om de kunstjes nog meer te verbeteren!
Voor de rest zou ik erg graag een Vd kur aan de lange lijnen willen geven. Ik ben hier al een tijdje terug erg mee aan het trainen geweest en Timon deed het super.
Gewoon de 'egte' dressuur oefeningen en dan bijv. halthouden, steigeren (zag ik in een filmpje van Jolanda en Guusje), ik wil wel de mensen erop aanspreken dat het natuurlijk gevaarlijk kan zijn en dat het paard bij elke halthouding omhoog kan komen. Timon had er geen last van..
Nou toch weer wat leuke dingetjes

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:43

Owja en over dat blok. Misschien kan iemand wel dat wedstrijdblok namaken. Ik vind wel dat er met iedereen rekening moet worden gehouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:05

Goed dan, nog een keer: De regels zijn niet streng, gewoon omdat het geen regels zijn. Je moet het reglement als beoordelingsformulier zien: wat er staat beschreven is gewoon het perfecte kunstje (bijv. compliment) en dat uitgedrukt in punten. Het is de belofte dat een 100% perfecte oefening 100% van de punten krijgt. Ik vind dat eigenlijk heel schappelijk.

Niemand is verplicht om die 100% te halen en het is ook niet zo dat mensen met slechts 99% gedisqualificeerd, uitgesloten van verdere deelname en voor de rest van hun leven aan de schandpaal genageld worden. Wie mee wil doen, doet gewoon mee en ziet vanzelf wat voor punten hij/zij scoort. Aan de andere kant is deze onrust over strenge jurys wel weer goed, dat krikt gewoon het hele niveau direct op doordat iedereen nu thuis ijverig gaat oefenen.

mucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:01

Het lijkt me hartstikke gaaf om mee te doen met mijn shetje. Leuk idee!
Ik zou dan mee kunnen doen( met wat oefenen) aan zitten, liggen, knielen, op het blok en steigeren. Hij kan ook nog een pirouette, maar dat zal dan bij de kleine kunstjes gaan horen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:15

Ik vind de regels ei'k ook helemaal niet streng. Beter juist dat je van tevoren de criteria weet, dan kan je gericht gaan oefenen, maarja zo denk ik erover
Maroush d'r benen zijn trouwens helemaal goedgekeurd in Utrecht, met foto's en al en ze loopt dus ook niet meer kreupel, maar als ze dus weer terug is (ze wordt morgen eerst nog aan d'r melanomen geopereerd en moet dan nog een week ofzo blijven) kunnen wij ook weer hard aan het VD'en gaan. We hebben een hoop in te halen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:28

Ja lijkt me wel leuk Heb nog niet het hele topic doorgelezen, zal ik even doen