Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
esther2724 schreef:Leuke discussie! Ookal is ie dan niet nieuw..![]()
Ik geloof dat WendytjeG de enige is die haar standpunt tegen join up tot het einde toe wil verdedigen. Knap hoor.
Citaat:Ik heb Mister Monty in de Brabant Hallen gezien 27 maart. Ik wist dat er voor- en tegenstanders waren en ik kende de standpunten van de tegenstanders. Dus ik heb gepoogd om er met een open standpunt naar te kijken. Ik wilde het nu wel eens zelf zien.
Citaat:Ik lees van laurae en cassidy dat ze het proces join up een ongelofelijke geestelijke opdonder vinden voor het paard. Toen ik Mister Monty bezig was, leken de paarden in de round pen mij meer onder de indruk van de 3000 mensen publiek die het paard met starre ogen aankeken, dan van 'de geestlijke opdonder' die ze kregen van de man in het midden van de round pen die ze (zoals door de tegenstanders gezegd wordt 'de dood in jaagde').
Citaat:Ik ben nu bezig in het laatste boek van Mister Monty himself.. "From my hands to yours." Voor iedereen die join up zou willen doen met zijn paard of die er het fijne van zou willen weten is dit boek een aanrader.
Hierin verklaard hij o.a. precies en heel gedetailleerd het proces van join up. Waar zijn signalen die het paard wegsturen vandaan komen en hoe ze gebruikt moeten worden. -->
Daarmee doelt hij dus nìet op het paard in blinde paniek van je afjagen onder zware psychische druk
. Ik heb Monty bezig gezien en vind zelf dat dat argument onzinnig is en misschien afkomt van iemand die join up deed en geen flauw benul had waar hij mee bezig was en wat de bedoeling is van join up.
Citaat:
(Ja.. waarschijnlijk had het verhaal korter gekund.. maar wat moet je anders op je vrije dag??)
Citaat:Maar het is wel een middel wat bij onkunde heel makkelijk
wel onnodig veel druk op je paard kan leggen. Het is van belang dat mensen niet zomaar aan het klooien gaan, maar heel goed de aanwijzingen opvolgen.
esther2724 schreef:Das nou het moeilijke met paarden hè.. Middelen uit de engelse rijstijl.. western.. NH.. klassieke rijkunst en ik weet niet wat allemaal nog meer.
Àlles kan worden gebruikt om een paard onnodig veel druk op te leggen; niet alleen join up.
wendytjeG schreef:Nadien01 schreef:Wat is daar nou zielig aan, als je de join-up methhode goed uitvoerd is het een stuk natuurlijker als bv. gewoon longeren. Met join-up sla je als het goed is niet eens, je drijft hem door je lichaamstaal te gebruiken en door in de lucht te zwiepen met een touw ofzo. En als het zo zielig zou zijn, zou het dus niet fijn zijn voor het paard, en als het niet fijn is voor het paard zou hij aan het einde niet naar je toe komen. Ik vind zo'n natuurlijke methode een stuk minder zielig dan een paard krom trekken met een slof, want de gemiddelde manege meid doet...
Dus omdat het natuurlijk is is het goed? Omdat er geen hulpmiddelen gebruikt worden is het goed?
Wat een onzin zeg!
Nadien01 schreef:
Toydoll schreef:Zozo wat een discussie
Ik heb het meeste aandachtig gelezen maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben.
Ik begrijp van de Join up dat het idd een manier is om te 'straffen'
teminste, ik werk veel met 'moeilijke' honden, als ik deze wil straffen, en dan is het niet omdat ze mn commando niet snappen maar omdat ze dominant gedrag richting mij vertonen, dan wijs ik ze naar een plek lager op de trap, en dit doe ik door ze op de grond te duwen, netzolang tot ze ontspannen en zich dus overgeven. Dan ben ik weer de leider... Dit kan overigens een 'gevecht' worden, maar hierbij wordt NOOIT echt geweld gebruikt, het is alleen duw en trek werk. Het is dus absoluut niet zo dat ik de hond pijn doe, dat zou ik nooit doen, en de hond probeert ook echt niet om mij pijn te doen.
Nou dacht ik dat join up ook zoiets was, je wijst het paard een trap lager in de rangorde door de manier die ze in de natuur ook gebruiken.
En ik denk niet dat ie een keus heeft nee, hij zal zich wel moeten onderwerpen.
Maar of het nou verstandig is om dat elke keer te herhalen.. denk het niet... als hij zijn plaats toch gewoon weet hoef je er toch ook niets aan te veranderen? Doe ik met mijn honden ook niet, als ze echt dominant zijn doe ik het 1 keer, en daarna is het nooit meer nodig, maar bij de meeste honden is het helemaal niet nodig....
Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is hoor, maar het lijkt in mijn ogen wel opelkaar, maar ik ben geen joinup'er ofzo.
Ik heb trouwens niets tegen join up zolang je het doet als je er verstand van hebt en het dus ook echt nodig is.
sandra83 schreef:hm dimitri... jij hebt er dus niet veel van begrepen...
Ik ben zelf geen voorstander van de join-up maar heb hem in uitzonderlijke gevallen wel toegepast.
Een join-up is niet gebaseert op "zolang die niet naar je toe komt, jaag je hem wel..niets met stokken of weet ik veel wat!...gewoon ff gek doen in een rond afgezet stuk of stuk bak.. ".
Een join-up is gebaseerd op lichaamstaal. Op signalen die jij afgeeft met je focus, met je houding en met je positie.
het stukje wat je hierboven schrijft heb ik allereerst 3 keer moeten lezen voor ik er wijs uit was. En zoals ik het begrepen heb komt het op mij over alsof je de klok wel hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Waarmee ik niet wil suggereren dat je niet goed bent voor je paard of dat je niet met je paard kunt spelen. Maar als we het over een join-up hebben zou je je er eerst toch iets meer in moeten verdiepen denk ik.
Nadien01 schreef:Kijk het is ook zo dat een een join-up niet moet toepassen op een paard die zich keurig gedraagt, alleen om het even voor de lol te doen, maar een opstandig paard die gewoon weinig respect voor je heeft. Natuurlijk vind ik ook dat je het niet wekelijks moet doen omdat je het leuk vind, want dat is niet eerlijk. Maar een eenmalige keer omdat je paard gewoon vervelend is vind ik niets mis mee. Ik heb het zelf nooit met mijn paard gedaan omdat het niet hard genoeg nodig is. Maar ik blijf erbij dat als je één keer in het halfjaar gaat 'join-uppen' dat echt niet zielig is voor je paard.