[AR] [NH] Join-up, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

Re: [NH] Join-up, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:37

één van mijn paarden is ook vrij dominant op de weide.
Maar in de paddock en op het klein weitje waar ik rij is ze heel lief.
Ik laat haar maar doen, want buiten wat mest opkuizen heb ik op "haar" wei eigenlijk niks te zoeken.
Ik dacht trouwens dat een join up enkel kan gedaan worden in in een round pen of een ander afgebakend oefenterrein en niet in de volle wei.
Zelf heb ik dit nog nooit gedaan, weet trouwens niet hoe ik eraan moet beginnen, dus niet te veel aandacht besteden aan mijn gezever.

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:19

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:14

Ik weet hoe het allemaal werkt.
Als je het nog steeds moet weten stuur me maar een p.b tje en dan krijg je van mij een uitgbreide uitleg.
Ik heb niet alle reacties gelezen dus ik kan verder geen commentaar geven maar stuur me maart een p.btje als je wilt
Groetjes Elvira

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:46

Zozo wat een discussie Tong uitsteken
Ik heb het meeste aandachtig gelezen maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben.

Ik begrijp van de Join up dat het idd een manier is om te 'straffen'
teminste, ik werk veel met 'moeilijke' honden, als ik deze wil straffen, en dan is het niet omdat ze mn commando niet snappen maar omdat ze dominant gedrag richting mij vertonen, dan wijs ik ze naar een plek lager op de trap, en dit doe ik door ze op de grond te duwen, netzolang tot ze ontspannen en zich dus overgeven. Dan ben ik weer de leider... Dit kan overigens een 'gevecht' worden, maar hierbij wordt NOOIT echt geweld gebruikt, het is alleen duw en trek werk. Het is dus absoluut niet zo dat ik de hond pijn doe, dat zou ik nooit doen, en de hond probeert ook echt niet om mij pijn te doen.

Nou dacht ik dat join up ook zoiets was, je wijst het paard een trap lager in de rangorde door de manier die ze in de natuur ook gebruiken.
En ik denk niet dat ie een keus heeft nee, hij zal zich wel moeten onderwerpen.
Maar of het nou verstandig is om dat elke keer te herhalen.. denk het niet... als hij zijn plaats toch gewoon weet hoef je er toch ook niets aan te veranderen? Doe ik met mijn honden ook niet, als ze echt dominant zijn doe ik het 1 keer, en daarna is het nooit meer nodig, maar bij de meeste honden is het helemaal niet nodig....
Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is hoor, maar het lijkt in mijn ogen wel opelkaar, maar ik ben geen joinup'er ofzo.

Ik heb trouwens niets tegen join up zolang je het doet als je er verstand van hebt en het dus ook echt nodig is.

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:54

Leuke discussie! Ookal is ie dan niet nieuw.. Lachen
Ik geloof dat WendytjeG de enige is die haar standpunt tegen join up tot het einde toe wil verdedigen. Knap hoor.

Ik heb Mister Monty in de Brabant Hallen gezien 27 maart. Ik wist dat er voor- en tegenstanders waren en ik kende de standpunten van de tegenstanders. Dus ik heb gepoogd om er met een open standpunt naar te kijken. Ik wilde het nu wel eens zelf zien.

Ik lees van laurae en cassidy dat ze het proces join up een ongelofelijke geestelijke opdonder vinden voor het paard. Toen ik Mister Monty bezig was, leken de paarden in de round pen mij meer onder de indruk van de 3000 mensen publiek die het paard met starre ogen aankeken, dan van 'de geestlijke opdonder' die ze kregen van de man in het midden van de round pen die ze (zoals door de tegenstanders gezegd wordt 'de dood in jaagde').

Ook lees ik bij de tegenstanders van het proces join up dat het paard een geestelijke klap zou krijgen omdat ze worden weggejaagd en omdat dat op dezelfde manier gebeurd als een leidende merrie ze uit de kudde zou verjagen.
Volgens mij is dit niet het doel wat Monty voor ogen heeft met zijn manier van wegsturen. Hij wil het paard laten zien dat zolang het paard van hem weg wil, hij dat gerust mag doen. "loop maar weg, ik heb daar geen enkel probleem mee." Zogauw het paard zijn aandacht richt op Monty met de bekende signalen, wordt dat beloond door de signalen die de druk (die door sommigen èrg wordt overdreven naar mijn mening) direct weg te halen bij het paard.

Ik ben nu bezig in het laatste boek van Mister Monty himself.. "From my hands to yours." Voor iedereen die join up zou willen doen met zijn paard of die er het fijne van zou willen weten is dit boek een aanrader.
Hierin verklaard hij o.a. precies en heel gedetailleerd het proces van join up. Waar zijn signalen die het paard wegsturen vandaan komen en hoe ze gebruikt moeten worden. --> Daarmee doelt hij dus nìet op het paard in blinde paniek van je afjagen onder zware psychische druk. Ik heb Monty bezig gezien en vind zelf dat dat argument onzinnig is en misschien afkomt van iemand die join up deed en geen flauw benul had waar hij mee bezig was en wat de bedoeling is van join up.

(Ja.. waarschijnlijk had het verhaal korter gekund.. maar wat moet je anders op je vrije dag??) Clown

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:50

esther2724 schreef:
Leuke discussie! Ookal is ie dan niet nieuw.. Lachen
Ik geloof dat WendytjeG de enige is die haar standpunt tegen join up tot het einde toe wil verdedigen. Knap hoor.

Dat krijg je als er een aantal mensen het topic omhoogschoppen en niet goed lezen wat er voorheen geschreven is. Ik herhaal simpelweg dingen die al eerder gezegd zijn Lachen
Citaat:
Ik heb Mister Monty in de Brabant Hallen gezien 27 maart. Ik wist dat er voor- en tegenstanders waren en ik kende de standpunten van de tegenstanders. Dus ik heb gepoogd om er met een open standpunt naar te kijken. Ik wilde het nu wel eens zelf zien.

Das altijd goed Haha!
Citaat:
Ik lees van laurae en cassidy dat ze het proces join up een ongelofelijke geestelijke opdonder vinden voor het paard. Toen ik Mister Monty bezig was, leken de paarden in de round pen mij meer onder de indruk van de 3000 mensen publiek die het paard met starre ogen aankeken, dan van 'de geestlijke opdonder' die ze kregen van de man in het midden van de round pen die ze (zoals door de tegenstanders gezegd wordt 'de dood in jaagde').

Daar zeg je me wat... zo'n demonstratie kan daardoor een heel ander beeld geven dan wanneer je thuis werkt met je paard Lachen
Citaat:
Ik ben nu bezig in het laatste boek van Mister Monty himself.. "From my hands to yours." Voor iedereen die join up zou willen doen met zijn paard of die er het fijne van zou willen weten is dit boek een aanrader.
Hierin verklaard hij o.a. precies en heel gedetailleerd het proces van join up. Waar zijn signalen die het paard wegsturen vandaan komen en hoe ze gebruikt moeten worden. -->
Daarmee doelt hij dus nìet op het paard in blinde paniek van je afjagen onder zware psychische druk

. Ik heb Monty bezig gezien en vind zelf dat dat argument onzinnig is en misschien afkomt van iemand die join up deed en geen flauw benul had waar hij mee bezig was en wat de bedoeling is van join up.

Ik geloof meteen dat het een heel goed en leerzaam boek is. Ik heb het niet staan hier Bloos
Weet je wat volgens mij het punt is, als ik jou zo lees geloof ik dat Roberts heel goed weet waar hij mee bezig is, wat er mogelijk is met het middel en wat niet.
Maar het is wel een middel wat bij onkunde heel makkelijk
wel
onnodig veel druk op je paard kan leggen. Het is van belang dat mensen niet zomaar aan het klooien gaan, maar heel goed de aanwijzingen opvolgen.
Citaat:

(Ja.. waarschijnlijk had het verhaal korter gekund.. maar wat moet je anders op je vrije dag??)
Clown

Ik vond het een sterk verhaal Haha!

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:49

Citaat:
Maar het is wel een middel wat bij onkunde heel makkelijk
wel onnodig veel druk op je paard kan leggen. Het is van belang dat mensen niet zomaar aan het klooien gaan, maar heel goed de aanwijzingen opvolgen.

Das nou het moeilijke met paarden hè. Knipoog . Middelen uit de engelse rijstijl.. western.. NH.. klassieke rijkunst en ik weet niet wat allemaal nog meer. Àlles kan worden gebruikt om een paard onnodig veel druk op te leggen; niet alleen join up.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:25

esther2724 schreef:
Das nou het moeilijke met paarden hè. Knipoog . Middelen uit de engelse rijstijl.. western.. NH.. klassieke rijkunst en ik weet niet wat allemaal nog meer.
Àlles
kan worden gebruikt om een paard onnodig veel druk op te leggen; niet alleen join up.

Nee, ik denk dat het bij de join-up relatief makkelijk verkeerd gaat,. dat is ook mijn bezwaar Lachen

Nadien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:14

wendytjeG schreef:
Nadien01 schreef:
Wat is daar nou zielig aan, als je de join-up methhode goed uitvoerd is het een stuk natuurlijker als bv. gewoon longeren. Met join-up sla je als het goed is niet eens, je drijft hem door je lichaamstaal te gebruiken en door in de lucht te zwiepen met een touw ofzo. En als het zo zielig zou zijn, zou het dus niet fijn zijn voor het paard, en als het niet fijn is voor het paard zou hij aan het einde niet naar je toe komen. Ik vind zo'n natuurlijke methode een stuk minder zielig dan een paard krom trekken met een slof, want de gemiddelde manege meid doet...

Dus omdat het natuurlijk is is het goed? Omdat er geen hulpmiddelen gebruikt worden is het goed?
Wat een onzin zeg!

Nou ja eigenlijk wel, het paard heeft alle vrijheid (goed wel in een cirkel natuurlijk, maar zonder een lijn of een hoofdstel ofzo) en dan gehoorzaamd hij je, zonder dat je hem dwingt. Dat is toch een goede manier? Of vind jij een paard fijner die over je heen walst? Hoe zou jij dat dan oplossen, natuurlijk zijn er meer oplossingen maar join-up is een snelle en effective manier, zonder dat je het paard dwingt of pijn doet. Misschien zie ik het dan fout maar ik zie geen problemen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:23

Nadien01 schreef:

Dus omdat het natuurlijk is is het goed? Omdat er geen hulpmiddelen gebruikt worden is het goed?
Wat een onzin zeg!
[/quote]

Nou ja eigenlijk wel, het paard heeft alle vrijheid (goed wel in een cirkel natuurlijk, maar zonder een lijn of een hoofdstel ofzo) en dan gehoorzaamd hij je, zonder dat je hem dwingt. Dat is toch een goede manier? Of vind jij een paard fijner die over je heen walst? Hoe zou jij dat dan oplossen, natuurlijk zijn er meer oplossingen maar join-up is een snelle en effective manier, zonder dat je het paard dwingt of pijn doet. Misschien zie ik het dan fout maar ik zie geen problemen.
[/quote]

Laat ik mij er ook weer eens tegen aan bemoeien Haha!

Ik denk dat je eerst het idee los moet laten dat als je geen hulpmiddelen gebruikt het per definitie vriendelijk is wat je doet (en andersom net zo goed).
Een join-up is een straf. Ja de natuur wordt geimiteerd, maar dat maakt het niet vriendelijk. Je immiteerd een leidpaard dat een ander paard enorm op zijn donder geeft, dat het paard straft. Waarom zou je je paard willen straffen als hij niets verkeerd doet? En waarom is het straffen van een paard een goede methode om een band op te bouwen met je paard? Ik vindt dat zo'n ontzettend kromme redenering.

Wat betreft de vrije keus: Ik heb al een keer eerder (ik weet niet of dat in dit topic was) een voorbeeld gegeven. Je geeft je paard een vrije keus als er geen consequenties tegen over staan. Als jij niets vraagt en je paard zelf bepaald wat hij doet. Daar is absoluut geen sprake van bij een join-up. Jij eist dat hij zich aan jou overgeeft. Jij zegt tegen je paard doo rmiddel van lichaamstaal dat hij zich over moet geven. Welke keus heeft je paard dan? Stilstaan en aangeven dat hij dat niet wil? Dan zorg jij wel dat hij weer gaat lopen. Weglopen uit de paddock? niet mogelijk want die is dicht. Niet reageren op je lichaamstaal? Dat accepteer je niet want hij hoort op jou te reageren.

En waarom wordt er aldoor geroepen dat een join up goed is omdat er nog slechtere methodes zijn? Nee, ik wil niet dat mijn paard over mij heen walst, dat doet ze dan ook niet. Nee, een paard hoort niet in de krul te worden getrokken met een slof. Nee je hoort niet op je paard in te hakken met je sporen. Dat zijn allemaal slechte methodes, net zo goed als dat een join up in mijn ogen een slechte methode is.

Met simpel consequent en correct omgaan met je paard zorg je voor een goede verhouding en goede omgang. En daarbij is het soms nodig om je paard op zijn plek te zetten. Bij de een is een harde stem voldoende, de ander heeft een tik nodig. Maar je corrigeerd naar evenredigheid met wat je paard 'verkeerd' doet. Dat zorgt ervoor dat hij precies weet wat hij kan verwachten wat het leven een stuk aangenamer maakt voor hem.
[/quote]

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:50

Toydoll schreef:
Zozo wat een discussie Tong uitsteken
Ik heb het meeste aandachtig gelezen maar ik kan natuurlijk wat gemist hebben.

Ik begrijp van de Join up dat het idd een manier is om te 'straffen'
teminste, ik werk veel met 'moeilijke' honden, als ik deze wil straffen, en dan is het niet omdat ze mn commando niet snappen maar omdat ze dominant gedrag richting mij vertonen, dan wijs ik ze naar een plek lager op de trap, en dit doe ik door ze op de grond te duwen, netzolang tot ze ontspannen en zich dus overgeven. Dan ben ik weer de leider... Dit kan overigens een 'gevecht' worden, maar hierbij wordt NOOIT echt geweld gebruikt, het is alleen duw en trek werk. Het is dus absoluut niet zo dat ik de hond pijn doe, dat zou ik nooit doen, en de hond probeert ook echt niet om mij pijn te doen.

Nou dacht ik dat join up ook zoiets was, je wijst het paard een trap lager in de rangorde door de manier die ze in de natuur ook gebruiken.
En ik denk niet dat ie een keus heeft nee, hij zal zich wel moeten onderwerpen.
Maar of het nou verstandig is om dat elke keer te herhalen.. denk het niet... als hij zijn plaats toch gewoon weet hoef je er toch ook niets aan te veranderen? Doe ik met mijn honden ook niet, als ze echt dominant zijn doe ik het 1 keer, en daarna is het nooit meer nodig, maar bij de meeste honden is het helemaal niet nodig....
Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is hoor, maar het lijkt in mijn ogen wel opelkaar, maar ik ben geen joinup'er ofzo.

Ik heb trouwens niets tegen join up zolang je het doet als je er verstand van hebt en het dus ook echt nodig is.

het verschil is alleen dat honden roofdieren zijn en paarden prooidieren..dus niet vergelijkbaar....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:59

....mmm, toevallig gisteren een join up gedaan met een paard en ik moet zeggen we hadden er reuze lol is....en naar mijn inzien zit er helemaal niets slecht in...waar het allemaal om draaid is het die conform bij jou vind..zolang die niet naar je toe komt, jaag je hem wel..niets met stokken of weet ik veel wat!...gewoon ff gek doen in een rond afgezet stuk of stuk bak..dus de enige die mishandeld wordt ben jezelf!..want je sta knap voor l.u.l. op het moment dat hij naar je toe komt...ga hem overal aaien en laat je hem met rust...dus hij kan er helemaal zelf voor kiezen...wat met mishandeling niet het geval is!..komt ie naar je toe..is er toch niets aan de hand?...vervolgens hebben we heerlijk met zn tweetjes door de bak gerend...lekker los achter me aan...saampjes over een hindernisje gesprongen...schijnbewegingen gemaakt en hij vond het echt helemaal KNAL!!!...een paard wat losloopt en helemaal uit zn dakkie gaat is geen mishandeling...dat is puur lol met zn tweetjes hebben en vertrouwen in elkaar..ik in hem omdat ie met zn 700 kilo de vrije keus heb om over me heen te wandelen(hij zit tenslotte helemaal aan niets vast) en hij in mij omdat hij me volgt over hindernisjes en zeilen...

ben wel eens dat je het niet zomaar moet doen...en altijd met serieuze bergeleiding...en om een paard over te laten schakelen van de ene hersenhelft naar de andere...moet je eigenlijk van te voren spelletjes met hem spelen, zodat ie ook weet dat je in ZIJN taal aan het "praten bent"...

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:14

hm dimitri... jij hebt er dus niet veel van begrepen...
Ik ben zelf geen voorstander van de join-up maar heb hem in uitzonderlijke gevallen wel toegepast.

Een join-up is niet gebaseert op "zolang die niet naar je toe komt, jaag je hem wel..niets met stokken of weet ik veel wat!...gewoon ff gek doen in een rond afgezet stuk of stuk bak.. ".

Een join-up is gebaseerd op lichaamstaal. Op signalen die jij afgeeft met je focus, met je houding en met je positie.

het stukje wat je hierboven schrijft heb ik allereerst 3 keer moeten lezen voor ik er wijs uit was. En zoals ik het begrepen heb komt het op mij over alsof je de klok wel hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Waarmee ik niet wil suggereren dat je niet goed bent voor je paard of dat je niet met je paard kunt spelen. Maar als we het over een join-up hebben zou je je er eerst toch iets meer in moeten verdiepen denk ik.

Nadien01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:19

Kijk het is ook zo dat een een join-up niet moet toepassen op een paard die zich keurig gedraagt, alleen om het even voor de lol te doen, maar een opstandig paard die gewoon weinig respect voor je heeft. Natuurlijk vind ik ook dat je het niet wekelijks moet doen omdat je het leuk vind, want dat is niet eerlijk. Maar een eenmalige keer omdat je paard gewoon vervelend is vind ik niets mis mee. Ik heb het zelf nooit met mijn paard gedaan omdat het niet hard genoeg nodig is. Maar ik blijf erbij dat als je één keer in het halfjaar gaat 'join-uppen' dat echt niet zielig is voor je paard.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:06

sandra83 schreef:
hm dimitri... jij hebt er dus niet veel van begrepen...
Ik ben zelf geen voorstander van de join-up maar heb hem in uitzonderlijke gevallen wel toegepast.

Een join-up is niet gebaseert op "zolang die niet naar je toe komt, jaag je hem wel..niets met stokken of weet ik veel wat!...gewoon ff gek doen in een rond afgezet stuk of stuk bak.. ".

Een join-up is gebaseerd op lichaamstaal. Op signalen die jij afgeeft met je focus, met je houding en met je positie.

het stukje wat je hierboven schrijft heb ik allereerst 3 keer moeten lezen voor ik er wijs uit was. En zoals ik het begrepen heb komt het op mij over alsof je de klok wel hebt horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Waarmee ik niet wil suggereren dat je niet goed bent voor je paard of dat je niet met je paard kunt spelen. Maar als we het over een join-up hebben zou je je er eerst toch iets meer in moeten verdiepen denk ik.

je heb helemaal gelijk.... Doei, doei

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:46

Nadien01 schreef:
Kijk het is ook zo dat een een join-up niet moet toepassen op een paard die zich keurig gedraagt, alleen om het even voor de lol te doen, maar een opstandig paard die gewoon weinig respect voor je heeft. Natuurlijk vind ik ook dat je het niet wekelijks moet doen omdat je het leuk vind, want dat is niet eerlijk. Maar een eenmalige keer omdat je paard gewoon vervelend is vind ik niets mis mee. Ik heb het zelf nooit met mijn paard gedaan omdat het niet hard genoeg nodig is. Maar ik blijf erbij dat als je één keer in het halfjaar gaat 'join-uppen' dat echt niet zielig is voor je paard.

Even los van de vraag of je al dan niet een join-up uit zou moeten voeren: Als jij eenmaal de verhoudingen vast hebt gelegd door een join up (dat is wat je er mee zou bereiken) waarom zou je het dan nogmaals moeten doen? Als jij de correcte signalen afgeeft blijft die verhouding gewoon bestaan (en dat is overigens ook zonder join-up voldoende)

Dan vindt ik nog zo'n bezwaar aan een join-up: Je paard repecteerd je niet omdat jij signalen afgeeft dat hij de baas is. In reactie daaroop ga je niet je gedrag veranderen maar ga je je paard op zijn donder geven omdat hij reageerd op jou lichaamstaal. Paard geeft zich over, en vervolgens ga jij weer door zoals altijd. Met als gevolg dat binnen no-time de verhoudingen weer veranderen, want je hebt niets gedaan aan jou houding, aan de reden waarom je paard niet luisterd!

renskejive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:14

Ben het er inderdaad mee eens dat het zwaar is voor een paard om zomaar even een join up te doen!
Ben er zoiezo niet helemaal voor omdat je na mijn idee nog steeds niet eerlijk met je paard omgaat als je een join up doet!
En als je het dan al wilt doen laat het dan eeen ervare iemand doen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:51

Laurae we zijn het weer eens over de join-up.

De join-up is een geestelijke mishandeling die ik veel erger vind dan de lichamelijk mishandeling die je vaak ziet, hoewel daarbij het paard natuurlijk ook word onderdrukt.

Met de join-up krijg je een onderdanig slaaf paard die bij het minste of geringste zegt van "ik doe niks!" Angst voor wat er komen gaat en daarom van te voren zich al overgeven om dat gene te voorkomen. Ik heb enkele les klanten die ooit de join-up hebben gebruikt en naar mij toe kwamen omdat ze hun paard niet meer konden los werken of longeren enz.

Daarbij wat vind je aan een slaafs paard. Ik zou er geen willen hebben ook daar het elke samenwerking mist. Het paard zegt overal ja en amen op en dat gaat zeker vervelen. Daarbij heeft het geestelijk welzijn groot inpekt op het lichamelijke welzijn. Een slaafs paard heeft een onderdanige lage houding en een zelfverzekerd paard en opgerichte zelfverzekerde houding. Het laatste kan veel meer aan lichamelijk en natuurlijk geestelijk.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:39

hey josien. dat wat je hier beschrijft, dat probleem heeft een vriendin van mij precies ook. Zij heeft een tijd lang veel join-ups gedaan, gewoon omdat ze dacht dat dat goed was. Nu is ze daar al 2 jaar geleden van teruggekomen en is overgegaan op hempfling en Terra Natura. Maar met dit pard is nog altijd niet los te werken. Hij vind het duidelijk verschrikkelijk, geeft onderdanige signalen af en het is wreed om dan toch door te gaan met loswerken "omdat je geen join-up meer vraagt, maar gewoon los wilt werken". Paard kent het evrschil niet meer en wil alleen maar bij je zijn.

Wat kun je hieraan doen? Is er nog een kans dat dit paard er overheen komt? Dat hij geestelijk weer zo sterk zal worden dat je weer met hem kan loswerken en dit leuk is voor beide partijen?

Hoe ga jij met zulke paarden om? Deze vriendin is nu veel met leiden bezig, gaat beginnen met leiden uit positie 4 en 5 en het evrtrouwen en de band tussen die twee is een voorbeeld voor vele mensen. Daar ligt het dus niet aan. Van Pieter kan ze helaas weinig hulp verwachten.
Het is niet zo dat zij koste wat het kost wil loswerken met d'r paardje. maar het zou een leuke afwisseling zijn, mits het voor d'r paard ook leuk is.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:08

Leuk dat je reageert.
Hoe dit op te lossen is jammer genoeg veel moeilijker dan hoe dit bereikt is. Het paard moet leren begrijpen dat het vrijwillig kan samenwerken. Daarmee bedoel ik dat je heel veel moet belonen om zo het paard meer zelf vertouwen te geven en duidelijk te maken dat onderdanigheid niet nodig is.

Daarbij het paard dingen zelfstandig laten uitvoeren waarbij het leiden in de 4de positie heel goed is. Het zou waarschijnlijk niet zo makkelijk gaan, maar rustig door gaan en veel belonen.

Onderdanige slaafsheid zonder enige inbreng moet worden omgezet naar samenwerking met een eigen mening en zelfstandig kunnen handelen met zelfvertrouwen. Kost tijd en veel liefde en geduld.

Ik kan er nu niet heel erg veel van zeggen, omdat ik het niet gezien heb, maar in het algemeen is dit ongeveer de manier waar je deze onderdanigheid kan oplossen.

Maxima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:26

Ik heb gelezen dat join-up geen goede manier is. Het paard ziet het zo: Jij jaagt hem weg uit de kudde(het is eigenlijk een wild dier en ziet jou als een kudde) vervolgens loop jij langs hem af en negeert hem je breekt je paard hier door, je kwets hem. Als je je rug naar hem toe draait loopt ie met je mee omdat ie bang is! Niet omdat hij je ineenkeer wel vertrouwt hij wil je weer als vriend, je hebt hem in de steek gelaten en gekwets en hij weet niet waarom. Ik vind join-up nadat ik dit had gelezen een heel onvriendelijke manier.

esther2724

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:36

Sorry, maar wat ik van Mister Monty (zo noem ik 'm eigenlijk altijd, rolt wel lekker van de tong haha! Tong uitsteken ) heb gezien (= 1 clinic), daar komen de paarden op mij echt niet over als onderdanig hoor. Zoals ik eerder zei, is de kans groter dat de persoon iets ernstig verkeerd heeft gedaan en de join up heeft uitgevoerd met een heel ander doel dan waar het voor bedoeld was.

En waarom wordt de join up altijd negatief benaderd? vanuit het standpunt 'je schopt het paard als een leidende merrie uit de kudde, regelrecht in de bek van een leeuw'.
Stel je benadert het zo:
Je laat je paard zien dat je een roofdier bent, door simpelweg te doen wat de natuur je ingeeft: recht op je doel af en vooral je ogen erop gefixeerd houden.. Wow! . Het paard gaat op de loop. Wanneer jij ziet dat het paard zijn aandacht op jou richt met de bekende signalen (binnenoor op jou gericht, kleinere circel, likken en kauwen en kop omlaag) beloon je dat gedrag door je terug te trekken. Geen leeuw die dat in zijn hoofd zou halen natuurlijk midden in een spannende achtervolging. Op die manier wil je het paard laten zien dat je te vertrouwen bent. Een paard zal een roofdier dat zich één keer zo gedraagt niet meteen volledig vertrouwen schenken, dus zullen meerdere join ups nodig zijn. Geen 25, maar (Mister Monty zegt zelf) 4 tot 6. En mits het op de juist manier wordt gebruikt natuurlijk, niet maar wat aanklooien n.a.v. een boekje/ verhaaltje op het internet of iets dergelijks.

Ik wil hiermee niet zeggen dat iedereen nu aan de join up zou moeten wat mij betrefd, maar ik denk dat het door de tegenstanders zo heel erg eenzijdig wordt benaderd.
Zelf denk ik, n.a.v. wat ik Mister Monty zelf heb zien doen, dat de negatieve verhalen over join up komen van mensen die gewoon maar wat deden en zo de relatie met hun paard hebben vergald.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:36

maar esther... waarom wil je het vertrouwen winnen van je paard door eerst je als roofdier te gedragen en vervolgens je te gedragen als een paard??? Ik snap dat oprecht niet hoor...

Waarom is het nu van belang om eerst te laten zien dat je "gevaarlijk bent" en een vijand bent, om vervolgens als je paard geen andere uitweg ziet dan zich over te geven je te gedragen als een paard... Is dat niet vreemd?

Waarom gedraag je je niet meteen als een van hen en win je op die manier het vertrouwen van je paardje.
Ik benader een paard dus NOOIT rechtstreeks, maar altijd via een omweg. Waarom? omdat het paard me van verre aan ziet komen, denkt: hey, da's een mens die me wil gaan pakken, vervolgens verbaast kijkt als ik een beetje doelloos rondloop en nauwelijks aandacht aan hem besteed. Paard denkt: hey, die gedraagt zich niet als "roofdier"(al begrijpen paarden allang dat wij ze niet opeten, ze blijven sceptisch) geeft mij het voordeel van de twijfel en laat zich probleemloos aaien. Niks geen join-up, gewoon paardentaal, paardengedrag en geen moment me als roofdier gedragen. dat is toch veel logischer manier om het vertrouwen van een paard te winnen...
Ik snap jouw logica niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:26

Ik denk dat Esther een ander uitgangspunt heeft. Wij blijven in de ogen van een paard een roofdier, dus je gebruikt de 'roofdierentaal' en pas wanneer het paard zich op jou richt, de 'paardentaal'.
Sandra begint daar meteen al mee. Het is een verschil in benadering, ikzelf heb meer met de benadering van sandra. Waarom een paard eerst angst aanjagen door je roofdierengedrag?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:07

Volgens mij zijn de join-up aanhangers van mening dat de join- up 'paardentaal' is, geen 'roofdiertaal'. Ik snap niet helemaal waar het roofdier-verhaal opeens wegkomt.