[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: [AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:28

kizz_rianne schreef:
Ik heb gisteren nog geoefend en het gaat heel erg goed. Alleen met halthouden doet ze af en toe nog vervelend, wil ze gaan draaien. Het scheelt dat ik een eigen terrein heb waarop ik kan oefenen met de kar, en ben van plan eerst daar nog een tijdje te oefenen voordat ik echt erop uit trek. Als daar de pony er van door gaat, dan kan er in elk geval niet zo heel veel gebeuren. Je hebt ook geen last van verkeer enzo. Lachen

Stilstaan is idd erg belangrijk. Ja Bij mij altijd regel 1, en niet alleen bij het aangespannen rijden, bij alles.
Wel goed dat je lekker nog even dooroefent Ja
Je kan beter te lang oefenen, dan te kort.. Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:36

Nouja ik krijg haar wel stil staand, maar dit is niet doordat ze naar het commando luisterd, maar door een ruk aan de teugels.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:36

Goede info.. Pling

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 00:04

nog zoiets dat ik net tegen kwam....

als je ergens stopt om iets te eten bijv, span je paard dan uit en zet hem aan een halstertje. als je hem aan de kar laat staan dan zijn de gevolgen soms niet meer te overzien al het paard er vandoor gaat.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:58

ja daar ben ik het helemaal mee eens Ja
maar ik vind zoiets nogal vanzelfsprekend

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:54

haha, hoorde hier op stal ook een leuk verhaal van klanten die waren rijden...

ze kwamen onderweg op een veldje een paar zadels, hoofdstellen en flesjes cola tegen.. komen ze later 2 meiden tegen met het volgende verhaal..

we wilden gaan picnicken dus hebben de paarden maar afgezadeld om te laten grazen... maar nu zijn ze er vandoor, thuis doen ze dat niet.

deze dachten dus werkelijk dat hun paarden daar zo los bij hun zouden blijven zonder halstertje of hoofdstel. Vork

als je hierin geloofd, ga dn eerst maar eens goed in de bak of de wei oefenen Clown

stelletje Koe Koe

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:37

dat is echt dom.. je laat een paad toch niet zomaar los staan Verward
inderdaad zeg, wat een mutsen!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:11

Ik ben zelf een paar weken geleden begonnen met mijn koetsiersbewijs. Als ik dat gehaald heb, wil ik mijn pony laten beleren. Ik kies er heel bewust voor om dit te laten doen door een ervaren iemand, omdat ik weet dat ik, met alleen koetsiersbewijservaring, onvoldoende weet om het allemaal maar zelf te doen. Mijn pony is ontzettend lief en "bomproof", maar toch wil ik het risico niet nemen.
Maar, ik wil wel graag helpen met het beleren (als groom, zeg maar), en daarom alleen al is het handig om het koetsiersbewijs al wel te hebben. Reden om te helpen is omdat ik wil weten hoe mijn pony reageert op het mennen, en dat ik leer om een goede combi met haar te gaan vormen. Pling

Had trouwens nog een vraagje. Ik hoor van vele kanten dat Ideal een goed merk is (en toch redelijk betaalbaar) om tuig van te kopen. Weet iemand of zij een website hebben, en wat het adres daarvan is? Pling

[edit]: heb de website gevonden: http://www.idealequestrian.com/ [/edit]

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 00:06

Nadat ik eerst zelf menlessen heb gevolgd, wil ik mijn paard ook laten beleren voor de kar. Nou, heb ik waarschijnlijk een adresje op circa 5 km van de stal waar mijn paard staat vandaan gevonden maar ik wil hem 's nachts in zijn eigen stalletje hebben staan.
Is het slim om hem gewoon een paar keer per week heen en weer te rijden of is er echt geen ontkomen aan om hem een paar weken uit logeren te sturen?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:39

Ik zou gewoon lekker heen en weer rijden als je die tijd hebt. Het is maar een kleine afstand, en als je goede afspraken maakt over de tijden dat zij met je paardje aan het werk gaan, is het echt niet nodig dat hij er 24uur/dag staat. Ander voordeel is dat je er zeker weten zelf bij bent!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 09:42

Hij hoeft echt niet perse op die andere stal te staan. Scheelt hun ook weer mesten enzo. Goed afspraken maken met de persoon in kwestie hoe jullie dit kunnen oplossen. Het is natuurlijk wel zo dat degene die beleerd het paard nu niet kan pakken op het moment dat het hem uit komt. Aan de andere kant kan jij er 100% bij betrokken zijn en ik vind dat altijd veel beter als dat je een paard wegbrengt en kant en klaar terug krijgt en red je er maar mee.

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:12

Bedankt voor jullie reacties! Ik zal die stal binnenkort eens bellen om te vragen of zij het ook goed vinden want ik wil er inderdaad zowiezo bij zijn.

sjoukjetwist

Re: [AR] Voor een ieder die wilt beleren: lees dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:09

ik denk niet dat mensen alleen aan de hand van reacties op een forum een paard zullen beleren. het is alleen handig om te weten hoe andere paardenmensen erover denken. dr zullen idd altijd wel n paar mensen tussen zitten die dat doen, maar k denk het grootste deel niet. het is idd belangrijk om je goed in het onderwerp te verdiepen en hulp van iemand die het vaker heeft gedaan is handig en aan zeker aan te raden!!

xyzutu2 schreef:
Ik heb Blacky, Sjors en mezelf ook in enkel- en tweespan beleerd, dus als je verantwoordelijkheidsgevoel hebt, je beesten goed kent en in geval van problemen ook zover onder controle kunt houden dat je de problemen op kunt lossen, dan kan het ook zonder (al te grote) problemen gaan.

Maar wat mij het meeste verbaasd is dat mensen het ook echt aan de hand van de reacties op dit forum die op de vraag 'hoe beleer ik mijn pony' de pony willen gaan beleren. Zonder ook maar een greintje onderzoek ernaar te doen, bijvoorbeeld door boeken te lezen, video's te bekijken of demo's te bezoeken. En boeken over mennen zijn er echt genoeg, in alle talen. Dat vind ik nog het shockerendst, dat als de pony al voor de kar wordt gezet, er geen greintje voorbereiding aan vooraf is gegaan, vaak al niet praktisch (pony laten wennen aan oogkleppen, longeren met twee longes, broekriem, tuig, slepen) maar al helemaal niet theoretisch (dus de geestelijke voorbereiding van de trainer in spe). En vooral dat laatste vind ik erg kwalijk, omdat je dan op geen enkele manier bent voorbereid op wat er gaat komen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:57

vandaag ging het bij mij weer super (ja hoor, komt weer die muts die zelf denkt haar shet even te beleren)
ik heb vandaag slepen geoefend, ging super goed
dit is mijn laatste stap voordat ik wil oefenen met de kar.. als het deze week zo goed blijft gaan bestaat er een grote kans dat ik haar volgende week voor de kar heb lopen
ben in elk geval niet van plan dat in m'n eentje te doen en heb me er goed in verdiept, ookal heb (had??) ik niet zo veel ervaring
ik heb ook het geluk dat ik op eigen terrein kan oefenen met de kar, zodat ik niet meteen het verkeer in hoef
ik ga het pas doen als ik er 100% vertrouwen in heb, dus neem maar van mij aan dat ik echt niet zo maar wat doe
heb rustig laten wennen aan het tuig, geoefend met dubbele longes, sleepwerk doe ik op dit moment, etc....
komt dus zeker wel goed

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 01:01

Klinkt goed. Je bouwt het rustig op. Succes met de volgende stap.

jokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:59

Toch erg jammer dat alles zo idioot duur is!
Ik heb een shet merrie van net 2 dus het gaat pas om volgend jaar, maar toch. Ik zelf ben 18. Zit op school, geen inkomen.
Hoe graag ik ook alles goed wil doen. Eerst koetsiersbewijs, tuig kopen en het grondwerk zelf aan leren, dan weg brengen om voor de kar te beleren, om vervolgens nog een mooie kar te kopen. Man daar heb ik bijna 2000 euro voor nodig!!
Jammer maar dat heb ik gewoon niet. Ik kan mn pony nu goed onderhouden, maar er blijft niet veel over!
Dit vind ik zo ontzettend jammer...

Nu heb ik het volgende bedacht.
- Het koetsiersbewijs moet gewoon nog even wachten, daar ik ook pas volgend jaar echt ga mennen.
- Als tuig heb ik dit gevonden op marktplaats: www.marktplaats.nl/index.php3?g=dieren& ... n&ID=14187
- Als kar heb ik deze gevonden:
www.marktplaats.nl/index.php3?g=dieren& ... n&ID=16107
- Verder kijken hoever ik kom met een vrouw van stal die ook ment?

Nou ja graag jullie reactie hierop. wat jullie vinden van de kar en het tuig. En of jullie nog tips en dergelijke voor me hebben. Wat ik ook graag zou willen weten is wat jullie voor het koetsiersbewijs hebben betaald? Bij ons in de buurt kost het 345 euro? Ook zo'n groot bedrag terwijl je dan alleen maar de basis hebt...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:32

Ik vind een koetsiersbewijs een beetje overbodig, ik zou zeggen, dat komt over een paar jaar nog wel. Is niet zo belangrijk.
Als je maar gewoon wat lessen neemt, en zorgt dat er iemand in de buurt is om je te helpen en te begeleiden komt dat wel goed.
Het tuig ziet er voor zover ik het kan zien netjes uit.
De sulky vind ik wel een leuk ding. Ziet er ook heel netjes uit.
Dat is voorlopig best leuk om mee te mennen toch. Dan kan je daarna altijd nog gaan kijken naar een andere leuke wagen.
Ik weet niet of je wedstrijdambitie hebt?
Misschien kan je zelfs nog wat van de prijs afkrijgen bij die sulky.

jokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:31

Ja het leek mij ook wel mooi begin materiaal. Ik heb verder geen wedstrijdambities. Gewoon lekker rond rijden in de buurt en wie weet als ik ooit een trailer heb in het bos of op het strand! Maar voorlopig heb ik nog even om te sparen want ik ga er pas volgend jaar mee beginnen aangezien mn pony pas net 2 is. En dat vind ik gewoon te vroeg, dus vandaar...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:31

jokie schreef:
Ja het leek mij ook wel mooi begin materiaal. Ik heb verder geen wedstrijdambities. Gewoon lekker rond rijden in de buurt en wie weet als ik ooit een trailer heb in het bos of op het strand! Maar voorlopig heb ik nog even om te sparen want ik ga er pas volgend jaar mee beginnen aangezien mn pony pas net 2 is. En dat vind ik gewoon te vroeg, dus vandaar...

Ik zou dan ook idd nog lekker een jaar wachten voordat je er mee aan de gang gaat. En als je toch alleen maar leuke ritten wil maken met je pony, dan is zo'n sulky prima geschikt, en zo beperk je de prijs ook nog mooi.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 00:35

ik vind die sulky ook leuk, heb er zelf ook over gedacht om hem misschien te kopen (doe ik niet hoor, heb nu al een kar)
misschien een idee om een bijbaantje te vinden voor wat extra geld? of heb je daar geen tijd voor..
ook kan je bijvoorbeeld aan je ouders vragen om een leuk verjaarscadeau zoals een tuigje?
duur is het inderdaad, vooral dat koetsiersbewijs
(die sulky en dat tuig kan je nog lekker lang van genieten)
probeer gewoon zelf zoveel mogelijk uit te vinden over mennen door middel van boeken en kijken als er een wedstrijd is in de buurt (leer je ook een hoop van)
en vraag of je af en toe eens mee mag met iemand die ook ment, op die manier kan je ook een hoop leren..
ik kan het mennen zelf een klein beetje (van vorige verzorgpony's, was een paar keer mee geweest), heb niet de mogelijkheid om lessen te nemen en voor mij is dat koetsiersbewijs gewoon onbetaalbaar
ik ben op eigen houtje info gaan verzamelen (internet is erg handig)
en ben steeds meer te weten gekomen
ik doe het gewoon heel langzaam stap voor stap dingen oefenen en nu is de pony klaar om voor de kar te gaan..
ik zeg niet dat het de juiste manier is om op eigen houtje dingen te doen.. natuurlijk kan je beter lessen nemen als die mogelijkheid er is! maar je kan natuurlijk altijd zelf wat proberen (gewoon dubbele longe, laten wennen aan tuig, werken aan de lange lijnen, was sleepwerk...) en op die manier kom je al een heel eind

mijn tip: verzamel nu alvast lekker veel info dan moet het over een jaar vast goed komen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:55

Ik heb ook nog nooit een serieuze menles gehad. Ik heb alles van m'n vader, wedstrijden en boeken geleerd.

jokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:09

Oke bdankt voor jullie reacties!
Ik ben inderdaad al een hoop info aan het zoeken op internet. Volgend jaar mei krijg ik waarschijnlijk een tuigje voor mn verjaardag. Daarna ga ik een aantal weken werken en wie weet kan ik dan het karretje en een paar lessen betalen. Nu kom ik niet aan een baantje omdat ik rond december een heup operatie onderga. Voor bedrijven is het dan te duur om mij aan te nemen aangezien ik er dan zeker 2 en halve maand uit ben. Dus jammer maar helaas... (Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat ik gewoon netjes wacht tot volgend jaar met het beleren van eefje. Eigenlijk kan ik namelijk niet wachten;-) Nou ja bedankt voor jullie reacties en adviezen...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:11

ah dat van die operatie is wel balen!!
ik wens je in elk geval veel succes!

ik heb nog een vraagje aan andere mensen hier in dit topic:
hoe veel kg kan een grote shet (1.10 meter) achter zich aan slepen.. dus in andere woorden: wat is het maximum gewicht wat zo'n karretje mag wegen?

soms wordt gezegd dat een paard 3x z'n eigen gewicht kan trekken maar dat lijkt mij nogal veel..

is het zoiets dat een paard 1x z'n eigen gewicht kan trekken? (of in elk geval een shetje??)

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:38

op een vlakke ondergrond ( straat ed) tot 3x zn eigen gewicht
op een mulle ondergrond tot 2x zn eigen gewicht
op echt heuvelachtig terrein enzo 1x zn eigen gewicht

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:28

wat is een mulle ondergrond
zoiets als zandweggetjes?