ik denk niet dat mensen alleen aan de hand van reacties op een forum een paard zullen beleren. het is alleen handig om te weten hoe andere paardenmensen erover denken. dr zullen idd altijd wel n paar mensen tussen zitten die dat doen, maar k denk het grootste deel niet. het is idd belangrijk om je goed in het onderwerp te verdiepen en hulp van iemand die het vaker heeft gedaan is handig en aan zeker aan te raden!!
xyzutu2 schreef:Ik heb Blacky, Sjors en mezelf ook in enkel- en tweespan beleerd, dus als je verantwoordelijkheidsgevoel hebt, je beesten goed kent en in geval van problemen ook zover onder controle kunt houden dat je de problemen op kunt lossen, dan kan het ook zonder (al te grote) problemen gaan.
Maar wat mij het meeste verbaasd is dat mensen het ook echt aan de hand van de reacties op dit forum die op de vraag 'hoe beleer ik mijn pony' de pony willen gaan beleren. Zonder ook maar een greintje onderzoek ernaar te doen, bijvoorbeeld door boeken te lezen, video's te bekijken of demo's te bezoeken. En boeken over mennen zijn er echt genoeg, in alle talen. Dat vind ik nog het shockerendst, dat als de pony al voor de kar wordt gezet, er geen greintje voorbereiding aan vooraf is gegaan, vaak al niet praktisch (pony laten wennen aan oogkleppen, longeren met twee longes, broekriem, tuig, slepen) maar al helemaal niet theoretisch (dus de geestelijke voorbereiding van de trainer in spe). En vooral dat laatste vind ik erg kwalijk, omdat je dan op geen enkele manier bent voorbereid op wat er gaat komen.