[AR] [LO]Pessoateugel ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:38

Sjonge jonge wat een discussie weer.
In longeer mijn 4 jarige ook met pessoa.
Shoot me.
Maargoed, ik zie en voel een duidelijke verbetering in haar rug.
(de rug die overigens vastzat door een verkeerde manier van beleren).

Maar om even terug te komen op de vraag van de TS.
Mijn 4 jarige moet ook leren om haar achterhand er goed onder te zetten.
Daarvoor kan je zowel tijdens het rijden als het longeren veel overgangen maken, daar worden ze sterker van.
Veel tempowisselingen, korte stukjes draven, dan weer stappen, dan weer draven, en maak ook schijnovergangen.
Succes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:34

Mijn paard is ietsje ouder (namelijk 10) maar ik longeer ook regelmatig met de Pessoa hulpteugel. Mijn paard vindt het echt leuk, Is dan super allert en ontspant heerlijk. Ik merk dat in de dagen erna met het rijden ook terug. Ik heb geen paard wat al lekker ontspannen kon lopen toen ik haar kocht. Ze kon zich wel geweldig opkroppen. Sinds 3kwart jaar gebruik ik nu de Pessoa en ze wordt echt sneller ontspannen. Met sneller bedoel ik nu: beter dan 3,5 jaar geleden.

Ik kan haar laten trainen en spieren laten vormen zonder erop te zitten en dus ook zonder haar in de weg te zitten. Lijkt mij niets mis mee...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:37

Pessoa teugel is best gevaarlijk. Veel paarden snappen het niet iets achter hun kont en kunnen dan gaan stijgeren. Als ze dan een pessoa om hebben klappen ze geheid achterover. Misschien kun je beter met dubbele longe beginnen....

moonlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:47

Ik ken jouw

moonlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:47

jij mij ook

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:49

Lisjuh87 schreef:
Pessoa teugel is best gevaarlijk. Veel paarden snappen het niet iets achter hun kont en kunnen dan gaan stijgeren. Als ze dan een pessoa om hebben klappen ze geheid achterover. Misschien kun je beter met dubbele longe beginnen....

De dubbele longe is bij onervaren gebruik volgens mij nog veel gevaarlijker dan de pessoa. De pessoa zit vast, maar bij de dubbele longe "slingert" de longe tegen de achterhand aan. Je moet het paard ook rustig laten wennen aan het bontje van de pessoa, maar paarden die al dekens met bilnaden dragen kennen dat gevoel al en geven vaak weinig of geen problemen. Ik denk dat iemand die onervaren is met longeren beter eerst met de pessoa aan de slag kan dan met de dubbele longe, die ook nog eens veel handigheid in het juist vasthouden vereist.

Het belangrijkste is uiteraard dat het paard de longeerder 100% vertrouwt, in de regel is het zo dat als het paard veel problemen geeft met longeren, er vooral een vertrouwensprobleem of een gebrek aan duidelijkheid naar het paard toe is.
Maar beide systemen moet je nooit voor het eerst in je eentje gaan uitproberen, dat lijkt me nogal logisch, maar dat had de ts ook al aangegeven....

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:21

Remy schreef:
De dubbele longe is bij onervaren gebruik volgens mij nog veel gevaarlijker dan de pessoa. De pessoa zit vast, maar bij de dubbele longe "slingert" de longe tegen de achterhand aan. Je moet het paard ook rustig laten wennen aan het bontje van de pessoa, maar paarden die al dekens met bilnaden dragen kennen dat gevoel al en geven vaak weinig of geen problemen. Ik denk dat iemand die onervaren is met longeren beter eerst met de pessoa aan de slag kan dan met de dubbele longe, die ook nog eens veel handigheid in het juist vasthouden vereist.

Het belangrijkste is uiteraard dat het paard de longeerder 100% vertrouwt, in de regel is het zo dat als het paard veel problemen geeft met longeren, er vooral een vertrouwensprobleem of een gebrek aan duidelijkheid naar het paard toe is.
Maar beide systemen moet je nooit voor het eerst in je eentje gaan uitproberen, dat lijkt me nogal logisch, maar dat had de ts ook al aangegeven....

Ik denk dat als je helemaal geen ervaring met longeren hebt je beter helemaal niks kan gebruiken. En met dubbele longe kun je nog voorkomen dat een paard achterover klapt met pessoa niet. IK wou ook met pessoa gaan doen maar alle prive instructeurs die ik op stal gevraagd heb of het goed idee was raadde het erg af ivm het gevaar ervan en weinig resultaat dus tja...ik ben nog neit begonnen met longeren voordat ik dat ga doen heb ik eerst die instructeurs dus gevraagt en nu eerst een boek besteld erover dus..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:02

Mijn paardje, een redelijk temperamentvol diertje laat het longeren met pessoa zonder morren toe. Longeren zonder enige hulpteugel heeft in mijn ogen weinig zin, alleen om tijdens de africhting de stemcommando´s te leren of de joligheid eruit te laten rennen. Echt gewerkt zal toch moeten gebeuren met bijv. dubbele longe, pessoa, enz.
Ik geeft zelf de voorkeur aan dubbele longe wanneer je dit erg goed kan. Ik kan dit zelf helaas niet goed genoeg, en heb daarom gekozen voor de pessoa. Mits goed ingesteld zorgt het voor een goed achterhandgebruik en wordt het paard over de rug getraind.
Er zijn natuurlijk mensen die paarden kunnen trainen aan een enkele longe zonder hulpteugels, maar ik heb ze niet vaak gezien....

Ik heb nog nooit een paard gezien dat zo ging steigeren aan een pessoa en overklapte. Dat is in mijn ogen meer een fabeltje dan een feit.