[AR] [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:01

Craignethan schreef:
Dat snap ik dus niet, hoe kun je nu een bang paard wegsturen uit de kudde ? Ik heb het gedaan en ik heb er spijt van als haren op m'n hoofd.

Omdat je je opstelt als leider, en het paard je ook zo gaat zien, gaat hij je ook zien als degene die veiligheid biedt...en zal je dus gaan vertrouwen. Zo staat het toch in dat artikel op horsemanship.org?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:35

Maar je hoeft geen join up te doen om als leider gezien te worden. Dat werkt misschien een keer zo bij een dominant paard, maar niet bij een onzeker paard (en ik praat uit ervaring helaas). Hoe je het ook went of keert: bij een join up straf je het paard door hem weg te sturen, nadat hij zich 'overgeeft' beloon je hem doordat hij weer terug mag komen in de 'kudde'.

En dan een onzeker paard straffen omdat hij onzeker is of bang, heel vreemd en voor een paard niet te begrijpen.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:46

Locanda"]
Het is waarschijnlijk wel heel effectief (heb het nog nooit geprobeert, maar het werkt vast snel) Maar dit is echt niet terug te leiden op natuurlijk gedrag, heb zoiets nog nooit in een kudde zien voorkomen.
Die man verdient de naam 'paardenfluisteraar' niet, en geeft een negatief idee aan het begrip Natural Horsemanship!
[/quote]
Ik betwijfel of het wel effectief is eigenlijk, je pakt de oorzaak nl neit aan maar alleen de symptomen. Dan durft het paard niet meer te bokken en behalve dat je dan nog niet van je probleem af bent heb je waarschijnlijk je probleem ook nog groter gemaakt. En dan durft hij een van zijn 3 boeken (ik weet niet meer hoe die andere heten en ook niet hoe de schrijver heet) ook nog: Luister naar uw paard te noemen Boos!. Het heeft helemaal niets met NH te maken! En paardenfluisteraar? uhh, eerder paardenkweller lijkt me...
[quote="locanda alweer schreef:
Volgens mij heb ik over Monty Roberts trouwens eens een documantaire gezien. Dat hij zijn vader het altijd op de 'harde' manier zag doen, en zelf een 'diervriendelijker' manier had bedacht. Toen zag het er allemaal wel goed uit. (of heb ik de verkeerde in m'n hoofd, of gaat het er in het echt niet zo aan toe bij hem, en alleen op tv)

Die vader van hem, hmmm, ik heb ergens ook nog gelezen dat er een tegenboek is die jusit al die dingen van Monty over zijn vader ontkracht... Maar dat heb ik niet gelezen dus ik weet niet wat erin staat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:45

Voor de statistieken. Ik ben ook tegen, en ik denk dat er genoeg redenen genoemd zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:45

Ik ben nog niet uitgesproken voor of tegen, want ik heb daar te weinig ervaring en kennis voor. Maar over 1 ding wat tot nu toe niet vaak genoemd is denk ik vaak na. Met name de paarden zeer laag in rang in de kudde bevinden zich vaak ver van de leiders. Als je jezelf opstelt als leider van de kudde (dmv join-up of anderszins) jaag je dan de zeer laag in rang staande, erg angstige / volgzame paarden niet juist meer weg?

Tussen de hoogste en laagste in rang is volgens mij wel duidelijk leiderschap, maar niet veel genegenheid. Terwijl ik dat wel zou willen met een paard. Mij lijkt het dan ook logischer om een plek 'iets hoger' in rang in te nemen, maar niet te veel. Zie ik hierbij iets over het hoofd?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:43

ik ben absoluut voor

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 04:11

echt waar.. mensjens jullie hebben er dus echt geen koek van gegeten. Weten jullie uberhaupt wel wat een join up is? Uit alle antwoordjes te lezen NIET (zei ik NIET?? Ik zei NIET!!!) dus. Ik zal het eventjes heel duidelijk uitleggen gezamen met Bonjour (ook een bokker). Bonjour (bianca) en ik zitten momenteel op een ranch in de states waar we heel veel met roundpenwork (en dus ook join up's) werken, aangezien we veel beetsjes zadelmak maken. Bianca is in de beginnende fase en ik ben er al een tijdje mee bezig, dus ik denk dat wij tezamen jullie wel iets aan jullie verstand kunnen peuteren Haha!.

Owkee... there we go; lesje nummer 1; wat is een join up en hoe bereik ik het en wat bereik ik ermee.
Tijdens roundpenwork vraag je je paard jouw ruimte te respecteren. (hetzelfde als je broertje of zusje je zit te plagen en je dr commandeert een eindje ' fietsen te gaan stelen' (if you know what I mean) ik geloof dat je dr dan niet verteld dat ze met acute ingang uit de familie wordt gekickt maar dat je dr verteld dat je toch heel even geen behoefte hebt aan haar gezelschap). Het paard respecteert jouw ruimte door van je weg te gaan (jullie 'wegsturen uit de kudde'-idee). Een paard snapt dat (net alsje broertje of zusje) alleen in plaat svan dat je het tegenje paard zegt doe je het in lichaamstaal (paarden praten immers niet met elkaar, dus werken met lichaamstaal is NATUURLIJK). Je lichaamstaal is dat je je wat groter maakt, je 'voorkant' showt en jeje paard recht aankijkt (doet een paard uit de kudde ook hoor.. duss...).
Vervolgens... als je paard jouw ruimte en wensjes respecteert verwijdert hij zichzelf uit jouw ruimte. Door jouw ' dreigende' houding gaat een paard rondlopen in een roundpen (geen zweep benodigd mensen!!!). Zodra het paard echt voor je wil werken merk je dit doordat je paardje niet continu naar je toe komt lopen (hij respecteert jouw ruimte en wensen) en in beweging blijft (lopen in de richting die jij hem met lichaamstaal aangeeft). Vervolgens kunje met een join up (dat is iets speciaals voor mensen, niet voor paarden want het is NATUURLIJK want het wordt ook in een kuddeverband gebruikt) kijken of het paard het speelt dat hij voor je wil werken en bereid is zich minder dominant aan jou op te stellen. Dit doe je door je lichaamshouding te veranderen (schouders laten zakken, niet meer aankijken, zijkant tonen--> de zijkant is bij het paard een kwetsbaar gedeelte. Als een roofdier aanvalt op de zijkant heefthet dier geen kans van ontsnappen meer). Is het paard bereid voor je te werken dan zal hij zijn hoofd naar je toedraaien en (eventueel!!! dit is dus niet altijdhet geval) naar je toelopen. Maar wat jij ook doet, welke richting jij ook oploopt, het paard zal je blijven volgen met zijn blik. Kortweg wil dit zeggen dat hij bereid is met jou samen te werken (je broertje of zusje zou, zodra jij laat weten dat het weer okee is dat ze naast je komt zitten. Doet je broertje of zusje dat, dan respecteert ze jouw ruimte en is ze wel weer bereid met je te spelen of weet ik veel wat). het naar je toedraaien, naar je toelopen zodra je dit aangeeft en je volgen met zijn blik is dus een join up... nounou mensjes, das toch wel heel erg verplichten he? Vind je ook niet (mijn mening en de feiten zeggen dus dat het geen verplichting is).

Goed, nu we weten wat een join up is (en we dus weten dat als we een join up doen we alleen ' ff checken' oftie vandaag respect voor je toont, dit kan immers iedere dag weer anders zijn en toont ie geen respect voor je op de grond, dan zal ie dat ook niet in het zadel doen en dus weerstand bieden bij diengen die je van hem gaat vragen als je in het zadel zit) komen we aan bij onderdeel twee: doe je een join up als je paard begint met bokken? Nee dus, dan ben je al te laat. Een join up is geen probleem-oplossend middel! Het geeft aan of je een 'probleem' (een dominantieprobleem dus) hebt (en zo ja, dat je er dus wat aan moet doen). Mocht je paard beginnen te bokken tijdens het rijden, dan kan dat natuurlijk verschillende redenen hebben (dominantieprobleem, fout inrijden, verkeerd zadel, weet ik veel wat). Afstappen is denk ik wel het slechtste wat je kan doen. Nee ik ben niet levensmoe, maar weet wel dat daardoor de spoiled horses ontstaan. Je leert je paard namelijk dat het goed is te bokken, want dan ga jij lekker vanzijn rug af en aangezien je toch niet weet hoe een join up echt werkt is het roundpenwork voor je paard lang niet zo 'zwaar' als het KAN zijn als je het wel weet. Kortom, je leert hem onder het werk uit te komen. Je moet hem juist straffen voor het bokken.. en goshie weer geen zweep benodigd! Wat een openbaring hier he! Knipoog. Maar goed, hoe 'straffen' we hem dan wel? extra werk :-D. Zie het als extra huiswerk als je je lerares uitschelt. Maar... het ' moeilijke' hiervan is dat je wel de oorzaak moet weten van het bokken. Is het een medisch probleem dan kunje je paard er niet voor straffen. Is het verzet tegen jou, dan kan dat weer wel.

Tot slot ga ik even monty roberts opkrikken en naar beneden halen. Monty Roberts heeft de join up niet 'uitgevonden' , want het is iets dat paarden al eeuwen lang in kuddeverband doen aangezien ze nog steeds niet kunnen praten (je moet toch een manier hebben om te communiceren he...). Hij vertelt ook zelf dat ie het heeft van het observeren van verscheidene kuddes in het wild (zie, hij geeft zelfs toe dat hij het niet uitgevonden heeft). Daarnaast had iemand de opmerking dat hij 'ergens gelezen had' (daar stoor ik me dus al gigantisch aan, aangezien dat de roddels in de wereld brengt want het is dus niet gebaseerd op feiten en zo ja, dan wordt de bron van die feiten al niet genoemd want het is 'ergens' gelezen) dat Roberts een touw tussen het gebit en de bovenlip gebruikt. So what alstie dat doet? Dat geeft meteen aan dat heel veel trainers goede en slechte dingen hebben. Hier in de states wordt Monty erg gewaardeerd (hij mocht niet voor nix meerdere malen bij de koningin komen!) en mensen gebruiken zijn uitleg betreffende zijn methode graag voor hun eigen basis met hun paard. Ik geef hier dus niet mijn mening of ie het touw gebruikt (denk het overgens niet), want dat past niet geheel in zijn stijl en als hij het gebruikt zou hij het toch niet doen bij een clinic of in het openbaar, want zoals je zelf al gemerkt hebt in dit topic brengt het veel geroesemoes met zich mee wat zijn naam veelste veel zou schaden (denk na... ).
Goed, genoeg opkrikpraatjes, nu het ' naar beneden halen' . Monty zegt dat hij een paard binnen 30 minuten kan zadelmak maken. Dat is een extreme. Het zal bij een aantal paarden rond die tijd zitten. Waarom? Omdat die paarden bij een join up laten zien dat ze mee willen werken en bereid zijn te doen wat monty hun vraagt. Als ze de medewerking verlenen is het heel eenvoudig een zadel op het paard zijn rug te leggen en erop te stappen. Natuurlijk zijn er ook een hele hoop paarden waarbij het langer duurt... dusse... 30 minuten? Zet je horloge er maar niet op, want het klopt niet altijd. Echter... als je eenmaalop een paard zit betekent dit in mijn ogen nog niet dat dit dier zadelmak is. Je kan er immers nog niets mee. Monty ziet dit erop zitten wel als zadelmak... dus daar is ook al een verschil in mening (wat volgens mij niemand van jullie door had en de mensen die het wel door hadden zijn zo wijs geweest hun mond te houden).
Het is trouwens wel zo dat een paard tijdens een clinic veel publiek heeft en dus iets anders zal reageren, maar bij iedere clinic van monty gaat ie zo ver als het paard aangeeft. Roberts zal nooit voor de show een paard in 30 minuten zadelmak maken. Hij let op het paard en gehoorzaamt ook naar de lichaamstaal die het paard uitstraalt. Roberts is een paardenman (gaat voor de paarden en hun aanwijzingen, niet voor het geld) en zal dus niets pushen.

Ik geloof dat nu wel duidelijk is dat ik voor een join up ben (net als ergens al is vermeld in dit topic MITS HET DUS GOED GEBEURT) omdat het mij duidelijk stelt wat ik van mijn paard kan gaan verwachten geudrende de trainingssessie van die dag.
Ik heb het idee dat niemand hierboven een eerlijk oordeel heeft kunnen vellen (betreffende het negatieve), want niemand heeft een duidelijk antwoord kunnen geven op wat een join up inhoudt. Ik denk dat het eerste is waar jullie aan moeten gaan werken is stoppen met het denken voor het paard. Een paard denkt anders dan wij doen. Zelfs ik kan geen passend oordeel geven over wat een paard denkt, maar als ik het verhaal naar dingen die ik lees, zie, meemaak en hoor, denk ik dat ik tcoh behoorlijk in de richting van het goede kom.

Misschien heb ik het bovenstaande af en toe wat krom uitgelegd. Zo ja tell me, ik explain mezelf graag. Ik leg graag uit hoe het WEL in zijn werking gaat en ik denk meerde mensen met mij. Mijn conclusie is dat een join up zeker te weten minder dwingend is dat longeren, rijden, het plaatsen van een paard in een stal en weet ik veel wat al meer. Ik ben dus voor een join up!

Succes mensen, met jullie 'join up'. Maar doe mij, bianca en vele anderen een plezier en noem het geen join up meer. Je maakt er mensen pissig mee, want wat hierboven staat heeft verre weg niets te maken met wat een join up werkelijk inhoudt. En hoe kunje nu in godsnaam oordelen of een join up goed of slecht is als je niet eens fatsoenlijk kan uileggen wat het is???
DENK NA MENSEN!!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:41

Ik blijf bij mijn besluit.
Ik ben tegen.
Ik vind nog steeds dat je je paard ermee straft en kwelt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:32

Iik vertel wat ik gzien heb en wat ik zelf ervaren heb. Door join-up heb ik heel wat paarden zien veranderen op een niet positieve manier. Nee, geen gevaarlijke paarden of paarden die niet luisteren, maar paarden die zich in zich zelf terug trekken bij het minste of gerngste in hun schulp trekken. Geen vrolijkheid, geen eigen inbreng meer enz.
Tijdens de join-up zag ik het paard van zeker domunant tot een sterk onderdrukt wezen worden.

Het verschil zit hem hier in. Dat ik iets anders wil van mijn paard dan een slaafs volgzaam wezen. Ik wil een paard die zelf dingen oplost en aangeeft het wel of niet te kunnen. Ik wil het paard in zijn persoonlijkheid ontwikkelen en niet onderdrukken. Ik wil zelfverzekere paarden die weten wat ze kunnen.
Onderdrukken heb ik niet nodig omdat ik door mijn persoonlijkhied en houding boven hen staat. Mijn paarden krijgen alle mogelijke vrijheid zowel lichamelijk als geestelijk om zich zelf te ontwikkelen onder mijn leiden. Medewerking van het paard krijg ik. Daar moet ik niet aan werken, maar het als vanzelf sprekend vinden. Krijg ik een paard voor me die niet mee werkt of zich tegen mij verzet. Dan is het laten zien van mijn persoonlijkheid genoeg.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:06

Een Join up is dus een middel om de verstandshouding tussen jezelf en je paard te ontdekken (?) of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Als een paard opzettelijk dwars zonder medische ondergrond kun je beter langer doorrijden om zo aan te geven dat jij als ruiter je niet gewonnen geeft, heb ik dit ook goed gegrepen (?) Daar heb ik sterk mijn twijfels bij.

Het Verhaal wat patricia omschrijft komt op mij niet over als het paard kwellen of iets in die richting, mijn manier is het zeker niet en ik "Heb" er ook niks mee. Zoals jij het omschrijft lijkt het mij moeilijk om daarmee een paard te verpestten

Ook ik heb op OA op BOKT andere verhalen en praktijkvoorbeelden gehoord en gezien over Join Up, ik vroeg mij toen al af of dit wel de achterliggende gedachte was van deze methode Verward , ik heb vrijwel meteen deze methode de rug toegekeerd daar wou ik zeker niks mee te maken hebben, ik ga immers respectvol met mijn paard om. Dat betekent niet dat ik stil gezeten heb, als ik ergens mn twijfels over heb ga ik daar in zitten spitten en zoveel mogelijk info. over proberen te krijgen.
In de loop vd de tijd heb ik andere aan het werk gezien die imo join up gebruiken om paarden meer vetrouwen te geven en daar is het toch ook voor bedoeld (?)

Ik vind er nog steeds niks aan en raak er niet enthousiast over, maar dat het iets is waar het paard beter van dient te worden en de relatie moet verbeteren denk ik wel, ook ik kan dan concluderen dat vele de opzet vekeerd gebruiken en het niet goed begrepen hebben.

Misschien dat er workshops en trainingen gevenen moeten worden OVER het DOEL van join up en niet zozeer gelijk ermee aan de slag gaan, laat je eerst goed informeren en lees veel erover, bezoek verschillende mensen die dit toepassen (niet slechts 1) observeer je eigen paard en analiseer je eigen 'ik' ben je nog steeds ervan overtuigd dat join up iets kan betekenen voor jou en je paard wellicht kun je dan eens hulp gaan vragen van een ervaren persoon die echt weet waar de join up voor staat en die veel praktijk ervaring heeft.

Laatst bijgewerkt door cissie op 08-08-04 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:19

patriciavg schreef:
Tijdens roundpenwork vraag je je paard jouw ruimte te respecteren. (hetzelfde als je broertje of zusje je zit te plagen en je dr commandeert een eindje ' fietsen te gaan stelen'

Je hebt dus een reden om haar een eindje te laten fietsen stelen en daarom begrijpt ze jouw reactie.
Waar plaagt het paard jou dan mee?

Eerlijk gezegd vind ik hele NH gebeuren bullsh*t, een paard is nl. een paard en een mens is een mens.
Ik denk voor een paard de verhoudingen duidelijker zijn als je je gewoon als een mens blijft gedragen ipv van dat je "paardje" gaat spelen.
Die van mij hebben er iig geen problemen mee en begrijpen zowel mijn verbale als non-verbale mensencommando's prima.
Gaan ze toch over de schreef doet een beetje "gebarentaal " wonderen ~~}>

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:48

Ilindra, je onderschrift OK dan!

ontopic, of je het nu ziet als pesten (wat je paard niet deed) of over de schreef gaan (wat je paard ook niet deed). zoals jij het zegt klinkt het nog steeds prachtig, maar ik ga m'n brertje echt niet elke dag voordat ik met hem speel, m'n eiegen ruimte laten zien. dat weet hij al door mijn instelling, paarden zien dat ook aan je houding en karakter (zoals josien al zei). en zoals Ilindra al zei, wat jij daar uitlegt is weer zonder reden een paard 'straffen'(ik weet niet heo je het zou noemen). en daar is mijn mening op gebaseerd. Ik ga zeker een join up doen als ik zeker weet dat ik alles duidelijk en goed gedaan heb, en dat m'n paard me een grote trut vind, maar zo'n zituatie komt zal bij mij nooit voorkomen (zeg nooit nooit, maar zoals het er nu uit ziet), en misschien wel bij paarden die echt gek zijn, maar dan berijk je nog niets met die join up. Het zonder reden dingen zeggen bevalt me gewoon niet, vind ik erg weining respect tnen aan je paard.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:37

Nou mensjes, stop dan maar met jullie Join Up, want dat kunnen jullie absoluut niet. Als je al niet begrijpt dat een join up geen spelletje is en het puur iets is wat paarden zelf 'onworpen' hebben en dus zelf dagelijks doen, dan zijn jullie echt dom. Kijk, prima als je tegen een join up bent (heb geen commentaar op cissie, die snapt het volgens mij redelijk en heeft behoorlijke JUISTE argumentatie) maar dan moet je argumentatie ook wel kloppen. Jullie zijn nog steeds in het stadium dat je enkel met sporen en zweep je paard onder controle kunnen houden, want ook al zie je dat zo niet, dat is wel het geval.
Ow en dan even over Josien... Als ik met jouw paard een join up zou doen zul je zien dat het zijn eigen keuze is. Hij maakt de keuze naar mij toe te komen, niet ik. Jij wil jouw paard in zijn waarde laten, door zijn eigen gedrag te ontwikkelen, dan heb ik meteen een ontwoord op het feit waarom jouw paard wel eens over je heen loopt, bokt, schopt slaat en ik weet nietw at al meer... want zo te horen heeft jouw paard geen respect voor je. Je zult het misschien zelf niet zo zien.

Ow en dan hebben we nog het gedeelte 'verplichten'. Nee, met rijden laat je een paard echt in zijn waarde en leg je hem echt helemaal geen wil van jezelf op. Denk je nu echt dat een paard ervoor zou gaan kiezen om met een dom leren lapje op zijn rug rond te huppelen als een burgertrut (=Dressuur)??? Nee hoor, je paard verkiest die weide met het heerlijke gras boven alles, zelfs boven zijn liehebbende basin die iedere dag zweterig rond zijn nek hangt. Word wakker!
Pas tegen de tijd dat jullie zonder zadel en hoofdstel door de bak kunnen galopperen en een buitenrit kunnen maken kom je maar terug en dan babbelen we wel verder.

Laatste: het ' straffen' van je paard bij bokken vanwege ' vechten' tegen jouw commando's doe je niet door hem langer te rijden, maar door hem tijdelijk harder te laten werken (turnbacks zijn hier erg goed voor en zo zijn er nog meer kleine dingen te bedenken). Je paard legt dan de link dat iedere keer alstie bokt omdat jij em aanspoort naar galop of weet ik veel wat hij dan harder moet werken. Dus opeen gegeven moment heeft hij ook door dat hij beter gewoon in galop aan kan springen dan eerst bokken.

Ze werekn hier al generatie op generatie met deze methoden (start em right@) en het werkt super. Deze mensen waar ik nu werk verdienen niet voor niets hun geld met het berijden van spoiled horses! Ze weten watze doen, en degenen die met een dom argument nu nog zeggen dat een join up niet goed is omdat je je paard verplicht die gaan maar lekker verder met hun longeren (dat is immers nog tien keer zo erg) en weten (god zij dank dat ik dit toch weer inzie) dus definately niet wat ze doen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:46

patriciavg schreef:
Ze werekn hier al generatie op generatie met deze methoden (start em right@) en het werkt super. Deze mensen waar ik nu werk verdienen niet voor niets hun geld met het berijden van spoiled horses! Ze weten watze doen, en degenen die met een dom argument nu nog zeggen dat een join up niet goed is omdat je je paard verplicht die gaan maar lekker verder met hun longeren (dat is immers nog tien keer zo erg) en weten (god zij dank dat ik dit toch weer inzie) dus definately niet wat ze doen.

verder kijken dan je neus lang is??? Verward

en jij bent zeker degene die mij gaat vertellen (vanuit amerika nog wel Bloos! ) dat ik m'n paard alleen met spiren en zweep in bedwang kan houden en dat ik werkelijk gek ben en dat jij allees zo goed weet????

Sorry, maar dat vind ik nogal... tja... laag...
Laatst bijgewerkt door Duncan op 08-08-04 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:00

patriciavg schreef:
Jullie zijn nog steeds in het stadium dat je enkel met sporen en zweep je paard onder controle kunnen houden

Dat slaat dus echt nergens op weet je dat??

Ik heb geen zweep en sporen nodig om mijn paard alles voor me te laten doen. En dat heb ik voor elkar gekregen ZONDER JOIN UP!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:20

ik voel me hier te goed voor (trust me, ik ben nog lang niet goed genoeg)...
Zoek het woord Antropomorphisme maar eens op, want dat past prima bij jullie.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:22

bedankt....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:53

Dus wij behandelen onze paarden ruw als we geen NH doen...
Ooit van je hoofd in een andere wereld gehoord?? Dat past wel bij jou Haha! En je te goed voelen Haha! Wat je zelf al zegt.
Mar ga gerust door Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:56

ach, gelukkig weet ze zelf wat haar probleem is:
Citaat:
ik voel me hier te goed voor

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:58

Jup!! Haha!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:42

ik ben voor maar dat is mijn mening dus ja

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:50

Dat was inderdaad hard uitgedrukt. Nogal om te zeggen dat mijn paard bokt, slaat over me heen loopt enz. Als je mijn paard en mij kent weet je wel anders. Ik heb het enkel op een andere manier verkregen dan door een join-up. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk was, want mijn paard is tot nu toe het moeilijkste paard die ik ben tegen gekomen.

Dwang heb je niet meer nodig als het paadr graag voor je wil werken. Dan maakt het niet uit of hij een volle lekkere wei heeft. Een paard heeft meer in zijn leven dan eten en slapen. Ik ben niet van mening dat het paard het liefst in de stal of op de wei staat. Zeker het is een van zijn behoeftes, maar er is meer in het leven.
Een zadel en hoofdstel om heeft dan geen invloed hierop. Tenminsten als het goed past.

We kunnen gerust verder praten omdat wat jij hier opnoemt als zonder zadel en hoofdstel door de bak rijden. Tja dat doe ik net zo lief op de hei of waar dan ook. Ik vind het pas knap als je je paard in hem voor hem zeer enge situatie kan houden zonder zadel en hoofdstel met niks in je handen als zweep enz. Dan kom je er pas achter wat echt paardrijden is.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:53

Zoals ik al eerder heb geschreven: het paard niet vrijwillig naar je toe!!!! Dat jij geen zweep gebruikt betekend nog niet dat jij je paard niet dwingt.

De enige keer wanneer zo'n extreem middel als join-up wordt gebruikt in een kudde is als het paads iets volledigs verkeerd heeft gedaan. In dat geval wordt het paard door de leider weggehouden van de kudde. Als jij in de bak staat waar je paard geen kant op kan terwijl je hem wegjaagt zonder dat hij ooit iets verkeerds heeft gedaan heeft dit absoluut niets te maken met een natuurlijke manier van omgaan met je paard.

Jij straft het paard terwijl hij absoluut niets verkeerd heeft gedaan. Om die straf te ontlopen komt het paard naar je toe. Dat heeft niets maar dan ook absoluut niets te maken met vrijwilligheid. Als hij dat niet doet krijgt hij van jou net zo lang op zijn donder (lees jaag je hem van je weg, dus van zijn kudde) tot dat hij wel naar je toe wil komen.

Mijn paard komt vrijwillig kijken of ik wat lekkers heb, daar staan geen consequenties tegenover als ze dat niet doet. Een paard komt absoluut niet vrijwillig naar je toe bij een join up. Hij komt omdat hij niet langer gestraft wil worden.

Oh ja, 'ondanks' dat ik M2 dressuur ben kan ik prima zonder zadel en hoofdstel door de bak galloperen. Buitenrijden zal ik nooit doen aangezien daar veel te veel verkeer en medeweggebruikers voor zijn, maar dat zal ook geen probleem zijn. Mocht je trouwerns ooit verder willen kijken dan je neus lang is: verdiep je eens in het hoe en wat van dressuur. Dan besef je dat dat is om een paard te verbeteren en gezonder te maken (lees bv eens das gymnasium des pferdes)

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:10

ff over dat straffen..wat versta je dronder want het paard kan blijven lopen of je negeren en je drijft hem niet op dusgeen arbeid..... tog of zit ik dr nu heel ver naast

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:11

Goed verwoord laurae.

Even over dat dressuur. ik ben van mening dat dressuur zeker nodig is. Op welke manier dan ook. Je wilt dat het paard jouw draagt en dat betekent de spieren kweken die het doorvoor nodig heeft. NH is mooi, maar wel op een verandwoordelijke wijze. Dressuur is niet voor niks uit gevonden. Met wedstrijden heeft dat niks te maken.