[AR] [NH] Methode Monty Roberts in Paard en Sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 10:35

Niet helemaal mee eens. Een paard berust snel in een situatie, vind al snel een heleboel goed. Echte signalen van onwelzijn kun je op dat moment dat ook niet vinden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:30

Misschien dat ik daar een extra zintuig Schijnheilig (met mij vele andere) voor heb dan, maar ik kan in 1 oogopslag zien en merken of mijn paard in goede doen is of dat er "iets" mis is.

Niet dat ik dan ook gelijk weet waar de oorzaak vandaan komt, daar is soms extra onderzoek voor nodig.

Ik heb er dan ook een hobby van gemaakt om naast het rijden , paarden/ponys te oberveren, iedereen zou eens voor het rijden zn paard of pony een half uurtje moeten observeren en dan niet doelloos kijken van 'ohh wat is ie toch mooi' of 'wat loopt ie leuk', nee kijk naar oren/ogen/rug/hals, reactie op bepaalde voorwerpen of situaties en kijk naar het paard in z'n geheel, je kunt zn algehele gesteldheid van de dag afstemmen op je training,

Mijn huidige paard is daar 100% op in gespeeld hij komt lettelijk naar me toe als er iets is (je kunt paarden leren naar jou als eig te komen als hij zich niet goed voelt), zijn ogen spreken boekdelen en zn lichaamhouding zegt nog veel meer.
Dat er mensen zijn die niks of bijna niks af kunnen lezen aan een paard geloof ik best, het heeft ook te maken met een stuk ervaring en de band die je hebt met een paard.

Dat je signalen van onwelzijn niet kunt vinden, vind ik niet. Als je je paard goed kent en je neemt de moeite om je paard te bekijken en dit structureel vol te houden weet je precies wanneer er iets anders is dan normaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:34

Idd Cissie, als je een paard te doen hebt op een dag, en dat paard is ook al jaren in jouw bezit dan werkt het wel.......... maar wat als je er 10 te doen hebt op een dag, of je hebt zo een paard maar een maand of twee, om zadelmak te maken of om te corrigeren.... wat dan?

Ik heb geen tijd om eerst een half uur te gaan kijken in wat voor een toestand het betreffende paard vandaag is Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 11:41

gijsenkim schreef:
Idd Cissie, als je een paard te doen hebt op een dag, en dat paard is ook al jaren in jouw bezit dan werkt het wel.......... maar wat als je er 10 te doen hebt op een dag, of je hebt zo een paard maar een maand of twee, om zadelmak te maken of om te corrigeren.... wat dan?

Ik heb geen tijd om eerst een half uur te gaan kijken in wat voor een toestand het betreffende paard vandaag is Haha!

neeeeee Tong uitsteken ..... dat bedoel ik niet!

Als je een hele stal vol hebt staan en de meeste zijn niet jou eigendom, kan het niet dan is begrijpelijk en zeker onhaalbaar.

Ik doel op mensen met 1 paard of zoals ik zelfs met 2 rijpaarden en 5 shets. (zelfs dan is het haalbaar Schijnheilig )
Ik heb ook geen half uur nodig, 5 min is genoeg maar dat komt idd omdat het om mn eigen paard gaat dat klopt Knipoog

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 20:55

5 minuutjes de 7 games spelen, dan weet je heel snel in wat voor humeur je paard is Haha!
Da's toch wel ff handig om te weten voor je gaat rijden (of dat je beter wat extra tijd in het grondwerk kunt steken....)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:00

cissie schreef:
neeeeee Tong uitsteken ..... dat bedoel ik niet!

Maar dat bedoel ik wel. Stel je de gemiddelde manege voor, en mensen die misschien een uurtje per dag aan hun paard (kunnen) besteden. Paard krijgt aandacht op dat moment, wordt eventueel hard aan het werk gezet, en dan is het al snel goed.

Ik merk duidelijk verschil in mijn oudere paard welke pet ze vandaag opheeft, maar wij voelen elkaar ook heel goed aan. Bij mijn tweejarige heb ik dat niet zo, omdat we gewoon nog veel te weinig tijd met elkaar hebben doorgebracht en ze toch meer naar haar leeftijdsgenootjes toetrekt dan naar mij.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:31

Cassidy schreef:
De manier van aanpak van Monty zal ik dan ook nooit meer gebruiken als ik met een paard omga.

Ik begrijp hieruit dat je de Monty-manier ooit wel hebt toegepast?
Heb je hiermee dan ook zelf negatieve ervaringen opgedaan?

(heb de rest nog niet gelezen)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:44

Cassidy schreef:
Maar dat bedoel ik wel. Stel je de gemiddelde manege voor, en mensen die misschien een uurtje per dag aan hun paard (kunnen) besteden. Paard krijgt aandacht op dat moment, wordt eventueel hard aan het werk gezet, en dan is het al snel goed.

Ik merk duidelijk verschil in mijn oudere paard welke pet ze vandaag opheeft, maar wij voelen elkaar ook heel goed aan. Bij mijn tweejarige heb ik dat niet zo, omdat we gewoon nog veel te weinig tijd met elkaar hebben doorgebracht en ze toch meer naar haar leeftijdsgenootjes toetrekt dan naar mij.

Dat is deels te begrijpen, mensen die hun paard in pension of manege hebben staan, kunnen daar toch net zo goed hun tijd insteken, al ga je maar 2 keer in de week ivp een uur een half uur rijden en het andere half uur observeren, dan kun je een hoop wijzer worden, ten gunste van je paard. Als je naar je paard gaat deze zadeld hup een uur rijd en hem vervolgens weer in de stal zet, vind ik geen manier van doen, dan ben je egoistisch bezig sorry hoor. Maar een paard hebben en verzorgen houd wel wat meer in dan alleen een stuk rijden, dat is slechts een onderdeel.

Dat wat ik hierboven omschrijf, kun je ook minder gemakkelijk hebben met een jonger paard (die evt. in de opfok staat) dan een ouder paard waar je meer mee gewerkt hebt en dus beter kent, dat is imo logisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:48

ellenlouise schreef:
Ik begrijp hieruit dat je de Monty-manier ooit wel hebt toegepast?
Heb je hiermee dan ook zelf negatieve ervaringen opgedaan?

(heb de rest nog niet gelezen)

Nee, ik heb MR nooit toegepast, en ga dat ook niet doen. Moet wel toegeven dat ik er in het begin zeer gecharmeerd van was.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:49

josien"]
Ik geloof in de samenwerking, maar wel dat ik de uiteindelijke beslissing heb.
[/quote]

Mee eens. Ik weet niet of je de hengst van Birger Gieseke, de parelli instructeur, wel eens gezien hebt? Daar zat echt niks meer bij.

[quote="josien schreef:
Geloof maar dat ikk bar blij ben dat mijn paard ook een mening heeft. Anders had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten. Hij heeft mij meerdere keren uit kritieke situatie's gehaald.

Hier kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Kun je een voorbeeld van zo'n situatie geven?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:52

Cassidy schreef:
Nee, ik heb MR nooit toegepast, en ga dat ook niet doen. Moet wel toegeven dat ik er in het begin zeer gecharmeerd van was.

Da's ook niet zo gek. Bij mij was die charme toch wel een heel eind verdwenen nadat ik die documentaire had gezien waarin MR dagenlang achter een kleine mustang aan bleef jagen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 10:57

Cassidy schreef:
@ paars....iedere keer de rondte in gejaagd? Dat is dus hoe je de join-up niet moet gebruiken. Als de band al zo goed is tussen jouw en je 2-jarige, waarom zou je dan de join-up nog op hem moeten toepassen?

En Marliesje, toch nog een kleine opmerking aan hand van bovenstaande opmerking: iedereen doet in prinicipe wat goed is voor zijn paard, of wat hij/zij goed vind voor zijn paard. Ik denk niet dat er iemand is hier op bokt die met opzet probeert zijn paard te verknallen.

Dus de hamvraag blijft: wie beslist wat goed is voor je paard?

in reactie op paars, zoals ik begreep jaagt ze haar paard juist niet in de rondte en gebruikt ze eigenlijk helemal geen joinup.

Wat mijn opmerking betreft, ik ben van mening dat iedereen zoveel mogelijk kennis op moet doen om zo goed mogelijk met je paard om te gaan. Meer kun je niet doen, je kunt niet handelen naar kennis die je niet hebt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:18

Citaat:
josien schreef:
Geloof maar dat ikk bar blij ben dat mijn paard ook een mening heeft. Anders had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten. Hij heeft mij meerdere keren uit kritieke situatie's gehaald.

Hier kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Kun je een voorbeeld van zo'n situatie geven?

Noem enkel maar het opzij stappen voor een auto die je van achteren naderd en niet uitwijkt. Het zijraampje kwam tegen mijn beugel, maar anders had hij tegen Brenda aan gezeten.

Dan nog het niet verder willen in het bos en dat ik daarna er achter kwam dat er een man in de boom verscholen zat. enz enz.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:30

Dat komt toch door het goed ontwikkelde gehoor van een paard? en heeft imo niks met een 'eigen mening' te maken, paarden reageren vanuit refelexen

Paarden horen veel beter dan wij, ze vermoeden onraad en zijn allert als ze iets niet vertrouwen, net zoals bij honden!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:33

maar die mag die bij josien gebruiken en laten zien dattie iets gehoord heeft. Er zijn ook ruites die hun paard er op zo'n moment van lang geven ipv bedenken dat hij ook wel wat hoor/ruikt/ziet/whatever...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:44

Duncan schreef:
maar die mag die bij josien gebruiken en laten zien dattie iets gehoord heeft. Er zijn ook ruites die hun paard er op zo'n moment van lang geven ipv bedenken dat hij ook wel wat hoor/ruikt/ziet/whatever...

Huh Verward

Ja....die mensen bestaan helaas ook Verdrietig

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:00

me2! huh Verward Verward

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:13

ja sorry hoor,maar ik ben het hier ook echt niet mee eens.
Het zal misschien wel onaardig klinken wat hij doet maar dat is het echt niet volgens mij.
Ik ben een grote Monty fan en ik denk niet echt dat dit klopt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 10:58

josien schreef:
Noem enkel maar het opzij stappen voor een auto die je van achteren naderd en niet uitwijkt. Het zijraampje kwam tegen mijn beugel, maar anders had hij tegen Brenda aan gezeten.

Dan nog het niet verder willen in het bos en dat ik daarna er achter kwam dat er een man in de boom verscholen zat. enz enz.

Maar op deze manier ben ik ook al vaak in gevaar gebracht door een paard.

Er vliegt een eend uit de sloot en paard wil zomaar de weg opspringen waar een auto aankomt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:53

Marliesje dat is een ander verhaal. Bij het verhaal van mij gaat het niet om een reflec, maar over een bewust nagedacht handelen. Een paard dat schrikt, reageerd in een reflec.