Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gijsenkim schreef:Idd Cissie, als je een paard te doen hebt op een dag, en dat paard is ook al jaren in jouw bezit dan werkt het wel.......... maar wat als je er 10 te doen hebt op een dag, of je hebt zo een paard maar een maand of twee, om zadelmak te maken of om te corrigeren.... wat dan?
Ik heb geen tijd om eerst een half uur te gaan kijken in wat voor een toestand het betreffende paard vandaag is
cissie schreef:neeeeee..... dat bedoel ik niet!
Cassidy schreef:Maar dat bedoel ik wel. Stel je de gemiddelde manege voor, en mensen die misschien een uurtje per dag aan hun paard (kunnen) besteden. Paard krijgt aandacht op dat moment, wordt eventueel hard aan het werk gezet, en dan is het al snel goed.
Ik merk duidelijk verschil in mijn oudere paard welke pet ze vandaag opheeft, maar wij voelen elkaar ook heel goed aan. Bij mijn tweejarige heb ik dat niet zo, omdat we gewoon nog veel te weinig tijd met elkaar hebben doorgebracht en ze toch meer naar haar leeftijdsgenootjes toetrekt dan naar mij.
josien"]
Ik geloof in de samenwerking, maar wel dat ik de uiteindelijke beslissing heb.
[/quote]
Mee eens. Ik weet niet of je de hengst van Birger Gieseke, de parelli instructeur, wel eens gezien hebt? Daar zat echt niks meer bij.
[quote="josien schreef:Geloof maar dat ikk bar blij ben dat mijn paard ook een mening heeft. Anders had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten. Hij heeft mij meerdere keren uit kritieke situatie's gehaald.
Cassidy schreef:Nee, ik heb MR nooit toegepast, en ga dat ook niet doen. Moet wel toegeven dat ik er in het begin zeer gecharmeerd van was.
Cassidy schreef:@ paars....iedere keer de rondte in gejaagd? Dat is dus hoe je de join-up niet moet gebruiken. Als de band al zo goed is tussen jouw en je 2-jarige, waarom zou je dan de join-up nog op hem moeten toepassen?
En Marliesje, toch nog een kleine opmerking aan hand van bovenstaande opmerking: iedereen doet in prinicipe wat goed is voor zijn paard, of wat hij/zij goed vind voor zijn paard. Ik denk niet dat er iemand is hier op bokt die met opzet probeert zijn paard te verknallen.
Dus de hamvraag blijft: wie beslist wat goed is voor je paard?
Citaat:josien schreef:
Geloof maar dat ikk bar blij ben dat mijn paard ook een mening heeft. Anders had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten. Hij heeft mij meerdere keren uit kritieke situatie's gehaald.
Hier kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Kun je een voorbeeld van zo'n situatie geven?
josien schreef:Noem enkel maar het opzij stappen voor een auto die je van achteren naderd en niet uitwijkt. Het zijraampje kwam tegen mijn beugel, maar anders had hij tegen Brenda aan gezeten.
Dan nog het niet verder willen in het bos en dat ik daarna er achter kwam dat er een man in de boom verscholen zat. enz enz.