[AR] [NH?] Dilemma

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:05

In een theorie boek staat ook hoe je veilig door het verkeer kan komen Tong uitsteken

nee, ik blijf erbij, alleen uit boeken en maar met 3 paarden ervaring kun je niks
Wel bij je iegen paard, maar vreemde paarden geen hol

(ja parrelli wel, niet door zijn boekje, maar door zijn ervaring in honderden paarden, vergeet dat vergelijk ff niet te maken)

als jij perongeluk op een ander paard zit wat verkloot is, dan kun je goed eens grote ongelukken krijgen, je weet niet wat je overkomt als hij ineens niet reageerd uit je kunstjes uit het boek
jammer dat dat veel mensen niet in zien en daar een wellus nietus spelletje van maken
ervaring doe je niet op uit een boekje
nogmaals genoeg verklote knollen gezien en gereden van mensen die theoretisch erg goed onderlegd waren en een grote bek erbij hadden...

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:09

en toch lukt het me bij vreemde paarden (al oefen ik op mijn drie verzorgpaarden...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:10

bij lieve vreemde paarden

nee ik doel op verklote vreemde paarden
en bij verkloot bedoel ik niet het wilde paard van de manege Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:12

wat noem jij verkloot, een paard wat 3 keer steigert aan je touwtje omdat hij in de wei wil rennen en ,mensen niet vertrouwd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:15

nee, die bedoel ik niet

dat zijn lieve brave paarden Lachen

paarden die weten dat de ruiter afstapt als ze heel erg link gaan doen als je erop zit
paarden die bokken tot je echt niet meer kan blijven zitten
zich gewoon opzij laten vallen op de grond na een serie bokken sprongen omdat je er niet afvalt
paarden die achterover vallen om je eraf te krijgen

en alles niet uit angst, maar uit kloterij omdat ze een baasje hebben gehad die na 1 klein huppeltje het paard op stal zette.

enig idee wat ik nu bedoel?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:20

nou, dat bedoelde ik ook trap tegen je hoofd is niet echt fijn, toch volgede ze.

trouwens op de paarden die jij beschrijft ga ik niet zitten, eerst vertrouwen winnen aan de hand, levengevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:21

aan de hand zijn die paarden braaf (bij ons)
Maar het probleem lag juist bij het rijden
Dus dat maar ff oefenen dan hè Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:22

ha, heb ik andere ervaringen mee, als ze aan de hand je voor 100 % vertrouwen, doen ook die paarden dat met jou op je rug. Geloof dat nu maar, het is echt waar!
Laatst bijgewerkt door Duncan op 20-06-04 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:22

Wat ik ook bedoelde is dat het boekje niet tegen je zegt of je op de goede weg zit of niet. Je doet het maar naar eigen goeddunken maar of het de goede manier is dat weet je niet.

Ik heb wel eens een week lopen klungelen met iets waarvan ik dacht dat het zo en zo opgelost moest gaan worden, het hielp niet, iets anders geprobeert, weer niet. 5 minuten les en het probleem was opgelost. (dit wil niet zeggen dat ik niet zonder les mijn paard aan de gang kan houden en dingen bij kan leren, uiteindelijk kom ik er wel uit, alleen duurt het langer)

Dingen zelf uitvinden vind ik opzich wel leuk, maar op een gegeven moment heb ik wel feedback nodig om te zien of ik op de goede weg ben en dat kan een boekje me niet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:23

nee dat is niet waar
maar dat moet je eerst meemaken omdat te geloven

dat werkt idd helemaal bij paarden die niet verkloot zijn
bij alles wat ik zadelmak heb gemaakt werkte dat idd altijd

maar die paarden niet
die weten als ze doorgaan dat ze kunnen stoppen
Of althans dat dachte ze Tong uitsteken

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:24

Uit een boekje valt veel te halen,
maar het echte werk moet je in de praktijk ervaren.
(ja da's leuk bedacht he? Knipoog )

Ja ja, een boekje is een goed hulpmiddel, maar dit mag niet de enige leermethode zijn in het werk met paarden.
(hoewel het bij sommige mensen beter lijkt door te dringen als ze het uit een naslagwerk halen Scheve mond )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:25

ik nodig alle NH mensen uit om bij een stal te gaan rijden die paarden moet opknappen die verkloot zijn.
Over 5 jaar praat ik nog eens met je

ik durf te wedden dat de antwoorden anders worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:25

Ik heb het meegemaak, maar ik geloof je gewoon niet Tong uitsteken Ik geloof sowieso niet dat paarden zo denken als jij hen beschrijft. Naar mij idee reageren ze op wat de mens doet, als de mens aardig is trekken ook die paarden bij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:27

doen ze ook, maar niet meteen

ze moeten eerst ervaren dat die mens die dan op hun rug zit niet afstapt, hebben ze dat door, zijn het allemaal heerlijke paarden

en natuurlijk denkt een paard zo, ze zijn niet achterlijk

Jou paard weet toch ook dat als hij iets doet hij een beloning krijgt

een paard weet ook dat als hij je eraf krijgt hij de beloning stal krijgt Lachen

Locanda

runningkawa schreef:
ik nodig alle NH mensen uit om bij een stal te gaan rijden die paarden moet opknappen die verkloot zijn.
Over 5 jaar praat ik nog eens met je

ik durf te wedden dat de antwoorden anders worden

Wacht even, dit volg ik niet helemaal.. Blond

Anoniem

Duncan schreef:
Ik heb het meegemaak, maar ik geloof je gewoon niet Tong uitsteken Ik geloof sowieso niet dat paarden zo denken als jij hen beschrijft. Naar mij idee reageren ze op wat de mens doet, als de mens aardig is trekken ook die paarden bij!

en wat heb je meegemaakt
vertel eens even Lachen

cissie

Mijn paard heeft bij zn vorige eig het trukje, "klote langs de weg" ontdekt
als hij maar raar genoeg deed (zeg maar gerust gevaarlijk) dan ging de vorige eig. linea recta terug naar stal, iehhh eng.... moet ze gedacht hebben.

In de bak is ie superbraaf, eigenlijk overal alleen langs de weg niet (niet dat hij ergens van schrok), maar hij vond deze truk wel geslaagd en de moeite waard om erin te houden.

Met grondwerk/vertrouwen opbouwen heeft in mijn geval geen reet zin, daar lag het niet aan, het enige wat je hoefde te doen is er "doorheen rijden", dus als hij zo maf loopt te doen doorrijden ik plakte er vaak nog een uurtje aanvast, hij doet het nu niet meer, maar gaat er een vreemde opzitten begint het verhaal weer opnieuw.
Laatst bijgewerkt door cissie op 20-06-04 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:28

Locanda schreef:
Wacht even, dit volg ik niet helemaal.. Blond

dat die mensen die nu roepen dat alle paarden lief worden onder het zadel van grondwerk

mogen ze ff gaan werken in die stallen

kom ik over 5 jaar erop terug Lachen

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:29

Ben het (weeral) met RK eens,

Neem bijvoorbeeld een merrie, lief prachtig dier aan de hand kan je er 't kleinste kind mee wegsturen,
onder het zadel levensgevaarlijk, achterover laten vallen, tegen de kant smijten enzoverder, nu ben ik ook het type dat een probleem graag eerst vanop de grond aanpak, maar met zo'n dieren is 't toch d'rop zitten en doorbijten
En wat blijkt, meestal moet je ze maar een paar keer er doorrijden, dom zijn ze niet als ze merken dat je koppiger bent dan ze zelf zijn, zijn ze daarna meestal terug 'braaf'
Maar met zo'n paarden moet je wel blijven op passen, dat je zorgt dat ze niet stilletjes aan terug hun grenzen gaan verleggen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:31

ooh zo
nee idd zijn niet alle problemen op die manier op te lossen

ok, nu vat ik het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:33

Yuna schreef:
Ben het (weeral) met RK eens,

Neem bijvoorbeeld een merrie, lief prachtig dier aan de hand kan je er 't kleinste kind mee wegsturen,
onder het zadel levensgevaarlijk, achterover laten vallen, tegen de kant smijten enzoverder, nu ben ik ook het type dat een probleem graag eerst vanop de grond aanpak, maar met zo'n dieren is 't toch d'rop zitten en doorbijten
En wat blijkt, meestal moet je ze maar een paar keer er doorrijden, dom zijn ze niet als ze merken dat je koppiger bent dan ze zelf zijn, zijn ze daarna meestal terug 'braaf'
Maar met zo'n paarden moet je wel blijven op passen, dat je zorgt dat ze niet stilletjes aan terug hun grenzen gaan verleggen.

juist die moet je er ff doorheen rijden
en dan zijn het weer de fijne paarden

maar dat lukt niet met alleen grondwerk, want daar zijn ze dan al braaf
ze moeten idd ff weten dat je echt niet van plan bent af te stappen en dan is het weer goed

En bij sommige is het al goed na een half rondje, puur door je uitstraling, gevoel wat je geeft
andere zijn daar gewoon wat "eigenwijzer" in, maar dan kennen ze mij nog niet Tong uitsteken

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:34

Ja het is wat met dat NH. De een vind het leuk de andere vind het onzin. Ik ben een paar weken geleden met mijn Haf met parelli begonnen en ik vind het erg leuk!! Ik weet niet of de tegenstanders wel eens de video's bekeken hebben of een gevorderde parelli student aan het werk hebben gezien. Moet je eigenlijk een keertje doen, dat is zooooo leuk om te zien.
Ik heb met mijn haf helemaal geen problemen (meneer is nogal een heethoofd maar daar heb ik om leren lachen, i.d.d. zonder NH) maar vind Parelli wel een ideale methode om hem steeds ietsje subtieler te maken. Enne Cindy als je hulp nodig hebt? Even laten weten hoor ik help je graag!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:37

Je weet pas wat een echt verkloot paard is als je er een meemaakt....

Ik rijd nu af en aan 20 jaar paard(en nee ik ben geen Anky maar ik heb toch echt niet altijd het "schatje van stal" gereden bij anderen) en dacht ook een verklote(....zelfs de NH mevrouw wilde hem niet voor niets hebben....)Tinker toch wel "even" goed te krijgen...
Want zeg nou zelf een Tinker.....dat is toch een soort grote shet volgens de meeste Haha!

Het gaat nu goed(na best nog heel wat gips Bloos ) maar NOOIT !!!!meer....het volgend gratis paard stuur ik lekker door....

Veel mensen vergeten dat met paarden werken(africhting enz.) een vak is...
Het valt me op dat veel mensen zelf wat aan prullen terwijl toch zeker de eerste beginselen van het zadelmak/inrijden het belangrijkste zijn.
Wat je dan verkeerd doet kost jaren om goed te krijgen(als het al goed komt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:41

idd cars

ik rijde wilde pony op de manege
ik rij een paard wat er van tussen piept in de galop
hij bokt
hij steigert (als ik aar grof genoeg aan de teugels hang)

jeah, heel verkloot Gaaaap

ik rij ondertussen ook niet meer op dat soort stallen
heb nu meer verstand gekregen denk ik Schijnheilig
maar ik weet ondertussen wel dat verklote paarden echt heel link zijn
bijna onvoorstelbaar hoe ver dat gaat

en dat weet je idd pas, als je het veelvoudig meegemaakt hebt.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:43

runningkawa schreef:
juist die moet je er ff doorheen rijden
en dan zijn het weer de fijne paarden

maar dat lukt niet met alleen grondwerk, want daar zijn ze dan al braaf
ze moeten idd ff weten dat je echt niet van plan bent af te stappen en dan is het weer goed

En bij sommige is het al goed na een half rondje, puur door je uitstraling, gevoel wat je geeft
andere zijn daar gewoon wat "eigenwijzer" in, maar dan kennen ze mij nog niet Tong uitsteken

Dat bedoelde ik dus Haha!
Maar blijf er wel bij dat je zo'n paarden daarna niet zomaar aan iedereen kunt meegeven.
Ze zullen zich bij een consequente ruiter voorbeeldig gedragen...
maar elke nieuwe ruiter zullen ze testen, en als ze voelen dat ze ermee weg graken...