[AR] [LO] longeren met of zonder bijzets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:14

omdat dat helpt in de africhting.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:19

SP: eerst moet de achterhand wel zakken hoor!

Wat de teugels in vergelijk met de bijzet betreft. Er is een heel groot verschil. Een paard met iemand erop draagt en wordt daarom nageeflijk, dus vanuit het paard. Een paard met bijzet draagt niets en heeft dus geen reden om nageeflijk te zijn en wordt dus gedwongen tijdens het stilstaan. Het is dus geen goede vergelijking omdat de situatie verschilt.

En jij weet toch wel hoe een verzameld paard eruit hoort te zien met schwung en tact?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:22

Sp je begrijpt volgens mij best wat ik bedoel met spanning, en dat is zeker niet positief. Een ruiter stimuleert een paard met zitbeenhulpen en beenhulpen, niet met zitbeenspanning en beenspanning.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:23

aqua, kijk nou eens goed wat ik schrijf.

wij weten hoe die eruit hoort te zien, daarom willen wij nou zo graag een foto van jou om te zien of jij dat ook weet. want zoals je het hebt uitgelegd, klopt het gewoon niet, zoals ik al zei, maar daar ga je niet op in en praat er overheen.

volgens jou is dus de enige reden dat een paard nageelijk wordt, omdat hij iemand draagt? hoe zit dat dan met paarden nageeflijk voor de kar?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 19-02-04 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:25

Aqua8horse schreef:
Sp je begrijpt volgens mij best wat ik bedoel met spanning, en dat is zeker niet positief. Een ruiter stimuleert een paard met zitbeenhulpen en beenhulpen, niet met zitbeenspanning en beenspanning.
het hart spant zich om zo het bloed door het lichaam te pompen. het kan ook ontspannen maar niet voor lang natuurlijk Haha! wat is er fout aan spannen? want pas na spanning kan iets ontspand worden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:28

Dat is het hem dus net. Ik weet heel goed hoe een paard correct loopt, daar hoef je dus helemaal niet aan te twijfelen. En nogmaals als je de theorie niet begrijpt zal de foto niets toevoegen waar je wat aan hebt.

Nee, dat zeg ik niet. Het gaat om de vergelijking met bijzet en teugels dat is wat anders. Ik zou willen zeggen zodra een paard goed getraind is, zal hij nageeflijk worden in het werk dat van hem gevraagd wordt omdat dat voor het paard de makkelijkste weg is om te werken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:31

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
het hart spant zich om zo het bloed door het lichaam te pompen. het kan ook ontspannen maar niet voor lang natuurlijk Haha! wat is er fout aan spannen? want pas na spanning kan iets ontspand worden.
[/quote]

Je haalt dingen in mijn ogen even wat uit het verband.
Je moet werken van ontspanning naar inspanning en niet van spanning naar inspanning.
Dan zou je hart het gauw begeven Verdrietig

Tussen aanspannen of inspannen met of zonder spanning zit een heel groot verschil. BOvendien zie je dat aan het hele paard.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 19-02-04 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:31

aqua, ik bewonder (en dat meen ik oprecht) je volharding en de manier hoe je je elke keer weer onderuit praat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:35

Wij praten als Brugman, maar ondertussen lacht Aqua ons mooi uit: Quoten wat je wilt quoten, en de rest even vergeten.

Sorry Aqua, je zult het vast goed bedoelen, maar op deze manier krijgen die mensen die een vraagteken bij je trainingsmethode zetten, alleen nog maar meer twijfels.
Plaats nou gewoon die foto's, dan kunnen wij onze conclusie trekken en ben je van een hoop gezeur af.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:41

Weet je, ik heb er helemaal geen problemen mee dat er mensen zijn die hun twijfels hebben Lachen

Waar praat ik me volgens jou onder uit SP?
Volgens mij ben ik juist heel erg duidelijk Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:44

Iig duidelijk in het omzeilen van vragen van onze kant. Daarvoor: Chapeau!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 09:55

Nou ja zeg, vragen omzeilen? Ik heb duidelijk antwoord gegeven op al jullie vragen.
Dat dat antwoord misschien niet in jullie denkbeeld past, zegt niet dat ik dan vragen omzeil hoor!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 10:00

Aqua8horse schreef:
Waar praat ik me volgens jou onder uit SP?
Volgens mij ben ik juist heel erg duidelijk Lachen
nou als duidelijk wil ik het niet helemaal omschrijven. bovendien laat je een aantal vragen links liggen en gaat dan in op de wat meer abstracte vragen of je geeft dubbelzinnige antwoorden. is de politiek niks voor je? Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:54

SuperPepeijn schreef:
is de politiek niks voor je?

grapjas Lachen

Nee maar Aqua, wij proberen jouw methode te snappen maar zouden graag foto's oid. willen zien zodat we iets van ondersteuning hebben.
Waarom snap ej het jeugdjournaal beter als het normale journaal? De gesproken tekst word ook uitbeeld in plaatjes, schema's enz. bij het normale journaal word dit niet gedaan en er zijn onderzoeken geweest dat het jeugdjournaal beter word begrepen. Ook voor volwassenen, allemaal door de 'beeldtaal'.
Daarom willen wij foto's bij jouw uitleg als ondersteuning van jouw woorden over de door jouw ontwikkelde methode + zwembad...Snap je?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:08

SJonniej dat was nou eens een slim antwoord, ik vindt dat je je pony gewoon moet laten lopen hoe je hem wil laten lopen. Niet iedereen heeft even veel ervaring. Ik longeer mijn pony gewoon met bijzet omdat hij niet meer nodig heeft. Het gaat bij mij nu nog puur om het nageeflijk rijden en zijn rug te versterken. Iedereen heeft het ooit een keer moeten leren, A8H, denk niet meteen dat iedereen zijn pony meteen helemaal perfect wil laten lopen, en dat ook kan. Ik vindt de manier van Sjonniej echt heel goed. Door 2 lijnen train je hem net zo als of je erop zit. Dat vindt ik goed. Dus als ze erop zit, traint ze hem eigenlijk hetzelfde, dus niks hij heeft geen aanleuning omdat hij gelongeerd word met hulpmiddelen en hij moet balans houden enz. A8H ik vindt het echt super knap van je dat je je paard alles kan laten doen zonder hulpmiddelen, hoe doe je dat dan? Als het zo goed is kan je het ons toch wel vertellen? Ik denk toch dat je er beter een foto bij kan plaatsen hoor. Is voor ons allemaal handig en we kunnen er wat van leren, als het ook, volgends jou, goed werkt en dat je pony alles doet. Het is alleen zo niet alle pony's doen dat, mijn pony gaat echt niet verzamelen als ik geen hulpmiddelen heb. Vindt ik ook wel logisch, waarom zou hij gaan werken als hij nergens aan merkt dat het moet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:33

Volgens mij kan er ook makkelijk een foto geplaatst worden van een paard aan de longeerlijn van iemand anders en een foto van een paard aan de longeerlijn bij A8H.

Dan moet er toch genoeg vergelijkings materiaal zijn. Of ben ik nu gek(denk het haast wel).

Maar goed verder ben ik wel vanplan eens bij A8H op stal te gaan kijken en wie weet kan paard mee. OK dan!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:49

Leuk hoor, misschien kan jij ons vertellen hoe ze longeerd Tong uitsteken haha nee maar ik vindt het gewoon knap dat ze dat zou kunnen, das wel zeldzaam vind ik, maar ik snap niet waarom er zo moeilijk word gedaan om een foto, als het toch zo goed gaat, en ze kan het, waarom dan neit een beetje trots op jezelf zijn en foto geven als bewijs?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:34

A8H: Kan je niet een keer een 'clinic' geven speciaal voor de bokkers hier! Dan kan je ons uitgebreid uitleggen over jouw methode en dan kan je ons misschien wel overtuigen Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:44

Die vind ik goed Sjonniej.

En even over het laten werken van je paard zonder hulpmiddelen. Jullie leren(dwingen) je paard te werken door hulpmiddelen te gebruiken. Wij vragen het paard ons als het waren na te doen. En bij het ook maar iets proberen word het paard beloond. Maar voor wij hier zijn hebben we al een hele weg afgelegt. Mischien niet in tijd maar wel in voorbereiding. Wij leren het paard reageren op lichaamstaal wat heel subtiel is. Jullie leren het paard te reageren op druk. Zonder die druk op bit enz doet het paard geen enkele moeite voor ons. Gewoon weg omdat het ten eerste niet begrijpt dat hij zonder druk moet werken. En ten tweede omdat hij niet graag wil mee werken en zijn best voor ons wil doen. Het paard kiest altijd de weg die hij het beste en het fijnste vind. Met hulpmiddelen kan het paard al niet meer kiezen.

Daarbij komt takt evenwicht en verzameling niet enkel door het werk. Maar vooral ook door "inerlijke kracht" om even duidelijk te maken. Een onzeker paard zoals mijn pony was, loopt gespannen, zonder takt en geheel uit evenwicht op de voorhand. Een zelf verzekerd paard is ontspannen heeft takt en evenwicht en verzameling is dan geen probleem meer.
Daarbij een los lopend paard die verzameld is. Geeft een ander beeld dan een paard met ruiter. Hij hoeft namelijk geen gewicht te dragen. Daardoor zakt het paard van achteren niet zo sterk als we onder het zadel zien. Het paard verplaatst zijn gewicht naar achteren. Waardoor de achterhand sterker onder komt en zo meer voorwaarts opwaarts stuwd.
Door de juiste evenwicht kan het paard al heel veel gewicht dragen. Bij een verkeerde houding is dit onmogelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:51

Ja daar heb je gelijk in. Maar voorlopig alleen maar woorden, geen daden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:59

Beetje late reaktie, maar ons internet lag eruit.

Aqua, ik weet wat ik wil zien als ik mijn paard train. Ook weet ik welke bewegingen hij in huis heeft, dus ik verwacht niets meer dan dat hij aan kan.

Jammer dat je zo ver weg woont, want het lijkt mij zeer leerzaam als je mijn paard leert zonder iets verzameld te lopen. Juist omdat hij leuke dingen graag leert. Om vriendjes te maken op de wei, spiegelt hij de bewegingen van het andere paard. Ik heb juist een heel leuk paard om een clinic (met FOTO's) te houden. Ik longeer hem vaak in een bakje van 7 x 11 meter en dan zonder longeerlijn, maar wel met passoa.

Maar waarom vertel je niet gewoon hoe je dan longeert, al zijn het maar een paar aanwijzingen. Ik weet dus nu nog steeds niets.

Je laat voorkomen dat het bij alle paarden een fluitje van een cent is. Ik heb veel op een handelstal rondgehangen en daar heb ik gezien dat de jonge paarden al meteen gekeurd worden of het wat is of niet aan hun manier van lopen. Dergelijke toekomstige dressuurpaarden kun je waarschijnlijk ook makkelijk trainen op jouw manier.

Mijn knollie is springen gefokt en springen vind hij keileuk, dressuur ontzettend saai en is dan liever lui dan moe.

Dus trala, ik wil graag leren om op een leuke manier hem dressuurmatig te trainen. En niet die paar passen om mij in zijn spel te imponeren, maar lekker vele rondjes achter elkaar.

Ik denk dat elke bokker dat wil, lekker goedkoop, halstertje van 5 euro en klaar is kees.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 21:05

mijn persoonlijke mening is ga nooit longeren met die sooi aan je paard het verbetert niets aan hem zet hem alleen maar vast en hij vind het nog vervelend ook. zowieso is longeren slecht voor je paard. ik doe het daarom ook nooit, maar goed dit is mijn mening.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:50

Assiej schreef:
Leuk hoor, misschien kan jij ons vertellen hoe ze longeerd Tong uitsteken haha nee maar ik vindt het gewoon knap dat ze dat zou kunnen, das wel zeldzaam vind ik, maar ik snap niet waarom er zo moeilijk word gedaan om een foto, als het toch zo goed gaat, en ze kan het, waarom dan neit een beetje trots op jezelf zijn en foto geven als bewijs?

Omdat foto's geen bewijs zijn!!! DE paarden zijn het bewijs, die laten het zien en voelen.
En zo knap is het niet hoor, iedereen kan dat gewoon. Dat longeren worden de paarden heel soepel van en lopen ze in balans. Die paarden die je zo "los" traint werken onbelast aan een basis met schwung en tact.
Foto's maken is daarom erg moeilijk. Bovendien weet iedereen wel hoe een paard met goed achterbeen en lekker door zijn rug loopt. Je ziet op een foto niet hoe dat wordt bereikt. Dat is namelijk een techniek die wij ontwikkeld hebben. Dat doe je dus als ruiter met je stem en je houding.
Wij noemen die techniek R,B en L techniek (Reading, Basing en Leading) Bij die techniek gaat het om de manier van overbrengen. Deze manier zou je iets kunnen vergelijken met een therapie die bij hypnotherapie bij mensen wordt gebruikt. Het heeft voor alle duidelijkheid niets met hypnose te maken maar met de rust die je in de commando's brengt.

Deze manier van longeren is dus een aanvulling op het rijden omdat de paarden goed getraind om te kunnen dragen. Het longeren en de rijtechniek zijn dus aan elkaar verbonden en stimuleren het paard in zijn training. Het zwembad staat daar los van en is een welkome aanvulling.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:54

Sjonniej schreef:
A8H: Kan je niet een keer een 'clinic' geven speciaal voor de bokkers hier! Dan kan je ons uitgebreid uitleggen over jouw methode en dan kan je ons misschien wel overtuigen Lachen

Ik wil niemand overtuigen, dat werkt namelijk niet Haha!

Iemand moet zelf overtuigd raken.

En een clinic heb ik al eens gegeven, daar gaven veel menesen zich voor op, maar toen puntje bij paaltje kwam, konden ze plost niet ????

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:56

Russel, als je weet hoe je het doen moet is het ook een fluitje van een cent. Ook voor mij vreemde paarden pakken het zo op. Zelfs een jonge hengst van 2,5 jaar die niets kende. Echt iedereen kan het leren hoor, zo moeilijk is het niet. Het vereeist alleen wel wat oefening maar ach dat is met paarden nog nooit anders geweest.