Hervorming van de mensport....

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:08

13 december zou er vergaderd worden, iemand al meer nieuws ?

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 13:26

Zou op hoefnet komen een dezer dagen. Ben benieuwd.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:47


Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:57

Bedankt voor het delen megaspan. Mis 1 onderdeel van het eerdere verhaal. Maar dat heb ik al even geinformeerd bij iemand van het menforum :D

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:50

Ik mis volgens mij in het verslag of het nk voor klasse z open is of dat je een selectie moet rijden...
of lees ik daar overheen?

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:04

Details zullen in de reglementen komen neem ik aan. Ik miste ook wat, maar ook dat wordt meegenomen.

F_inley

Berichten: 6420
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:33

Zag het voorbij komen op fb ga het zo eens uitgebreid lezen :j

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:40

-:(- -:(- -:(-
Zo voel ik me zo ongeveer. Mooi klaar mee met mijn ponies die dus nu klaar zijn in klasse 2. Daar werk je dan naartoe, train je voor en daar gaan je dromen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:19

Zo jammer dit...een jarenlange investering.
In dieren, materiaal en training en dan...BAM!

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:26

Ze beseffen blijkbaar niet wat ze deze kleine groep menners aandoen.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 07:37

Maar wat is het verschil of je in klasse M kunt blijven(2) of in Z(3) eerst kon je met kleine pony's ook niet naar klasse 4 bleef je dus hangen in 3 dus had je net als de rest van de rijders moeten investeren in grotere pony's of in de basis blijven..
Ik kan me er wel iets bij voorstellen zeker aangezien je ook kunt kiezen voor een proef in een 40x100 ring en wees eerlijk daar is niet in te rijden met kleine pony's

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:19

Dat zijn dus al weer van die vooroordelen waarom zouden mijn ponies dat niet kunnen. Ze lopen nota bene Z dressuur en zijn reserve kampioen in de klasse 3sgw van het mendistrict geworden. -

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:28

Omdat eerlijk gezegd een dressuurproef dan uren duurt en waar leg je de grens wat hoogte betreft, dus pony's van net 80 cm moeten dan een dressuurproef doen in een 80x100 waarbij een organisatie rekening moet houden met een aantal minuten extra omdat het kleine pony's zijn..
Vroeger toen de boten van hout en de mannen van staal waren was er een rubriek voor pony's kleiner dan 1,17 en die hadden aangepaste tijden in de marathon
Uit de praktijk is gebleken dat die rubrieken niet vol kwamen en in handicap rijden werkte niet.

Het is ieder zijn keus om met een bepaald ras/hoogte te rijden maar besef dat daar dus beperkingen aan zitten..
Wij bv zijn overgestapt van een bepaald ras naar iets wat gewoon dressuurmatig meer kan, ook om verder te kunnen..
IPV boos te worden dat we niet mee kunnen komen hebben we dus besloten om andere pony;s te gaan rijden en eerlijk gezegd doen veel mensen dat

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:41

O is het dat de proef duurt iets langer, wat erg voor de organisatie zeg. Nou dan ken je mijn ponies blijkbaar niet. Ik wil gewoon niet gediscrimineerd worden en zelf mogen uitmaken of ze het aankunnen of niet en ik weet 100% dat ze dit kunnen. Ik heb een redelijk aantal ponies voor de sport die ik zelf gefokt heb dus die moet ik nu maar verkopen volgens jou omdat ik de verkeerde sport richting gekozen heb. Ga niet verder in discussie met je want dat heeft blijkbaar toch geen zin.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:46

Nee je moet nou eenmaal omgaan met de beperkingen die een bepaald ras geven, een trekpaard of een kwpner is hetzelfde
Vergeet ook niet dat er volwassen kerels rondrijden met een tweespan mini's op een zware kar en dat vindt men dus normaal, terwijl de sport al onder een vergrootglas ligt wat betreft paardvriendelijkheid...
Nu ligt voor jou de grens bij klasse 2/m eerst was dat klasse 3 wat is dan het probleem eeerlijk gezegd, je had nooit hoger dan klasse 3 gekund

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:58


Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:09

Beperkingen omdat wij met kleinere ponies rijden, een trekpaard gooien ze er toch ook niet uit omdat hij groot en lomp is ? Wat een onzin, mag je mij vertellen waarom zowel stalpalousa en ik meestal bovenaan staan in de uitslagen.
Met een beetje talent ben je met 1 seizoen klasse 1 door en dan is het dus klaar met de uitdaging , kan je voor altijd in klasse 2 blijven rondsturen. Dat we klasse 4 niet in konden prima, dat kunnen de meeste mensen niet, is toch bijna niet te betalen. Maar in Klasse 3 konden we wel uitdaging vinden tussen de betere menners.

F_inley

Berichten: 6420
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:21

Ik snap je wel letsdunit. Eigenlijk verplichten ze je gewoon om of nieuwe pony's/paarden aan te schaffen of om in 1 bepaalde klasse te blijven. De wedstrijdsport word zo toch steeds minder interessant dan.

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:01

Mijn pony's hebben geen beperking. Appaloosa's zijn al eeuwenlang geselecteerd op snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen, dat hadden de Indianen destijds goed voor elkaar. Mijn pony's hebben niet voor niets zoveel gewonnen en kunnen de strijd met grotere pony's heel goed aan.
Bij alle rassen zijn er dieren die niet mee kunnen komen in de sgw sport. Paardvriendelijkheid dat is het inderdaad, dus strengere controles moeten er komen, nu wordt een kleine groep gewoon in een hoek gegooid, zodat ze kunnen laten zien hoe goed ze aan dierenwelzijn doen. Meer kan ik er niet van maken. Natuurlijk krijg ik dispensatie, maar als één van mijn pony's morgen iets mankeert, mag ik deze niet vervangen, dus een sterfconstructie is er voor ons bedacht. En ik kom ook voor anderen op, dat zou je ook kunnen doen, echwel. Klasse 4 kon ik niet in, dat wist ik van tevoren, daar heb ik ook geen probleem mee maar de klasse 3 draaien we gewoon bovenaan mee.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 11:26

Yvonne, jij hebt een kans om volgend jaar te laten zien dat je het kan. Zoek grote wedstrijden uit met een degelijk deelnemersveld en rijd je in the picture, zo kun je 't bewijzen want jij rijd denk als enige kleine span 3.



Maar dat is het ook vaak.. de grote wedstrijden zie je sowieso al geen kleine spannen meer. Omdat 8 hindernissen of een waterpartij a la Maasdijk te zwaar is. (En daar heb je het al......)
Dus dan die kleine wedstrijdjes uit gaan zoeken met amper deelnemers, ja zo word het wel heel gemakkelijk bovenaan te blijven. Zo doen enkelen het ook voor selectie NK.


Maar goed, zoals enkelspan tot 1.20 mag ik ook geen enkelspan rijden in klasse 3.
Eigenlijk kan ik daar wel het voordeel in vinden: Ik kan toch niet meekomen op grote wedstrijden met een goed veld met mijn kleine pony, bovendien zijn dan de grote wedstrijden waar ook vaak NK's zijn ook te pittig. En om alleen te kunnen zeggen 'ik rijd klasse 3'.. nee, dan wil ik ook op grote wedstrijden met groot veld mee kunnen komen.

Kan je in 2 blijven; krijg je wel leuke vernieuwde velden ipv klasse 3 waar iedereen verblijft. En nee, daar kan ik al moeilijk tegenop boksen, en die van mij zijn nog ff 10 tot soms zelfs 20 cm groter dan de meeste kleine spannen. Als traject tijden omhoog gaan, en met 8 hindernissen. Pittig zat hoor.

Bovendien heb ik nog geen klein span (onder 1.10)gezien die onder de 50strafpunten rijd in klasse 3 en in klasse 3 zul je dat minimaal moeten doen, want tegen veel spannen boks je niet meer op in een pittige zware marathon als zij zo'n end op je voor staan.
Feit is nou eenmaal dat je wat centimeters in de benen mist (en dat heb ik ook. Moet mijn meerdere erkennen in bijv de pittige grote wedstrijden).
Boven de 65 rijden vind ik dan heb je weinig te zoeken in de marathon. Pechdagje daar gelaten, maar zelfs met pechdagje is het toch lastig daar in de buurt te komen.

Van mij had de regel er niet hoeven zijn; maar je kunt het ook optimistisch zien: in 3 is er geen klein span onder de 1.15 die op een NK klasse 3 een top 3 haalt.
En in 2 heb je wel die uitdaging om voor het NK te selecteren en te winnen of hoog geklasseerd te raken.
Ik wacht nog op degene die dan elk jaar gaat winnen de komende 5 jaar zoals Wout Kok vroeger kon in klasse 3, maar of die uberhaupt gaat komen? Denk 't niet. Veld is veel sterker geworden de laatste jaren en 2 zal blijven vernieuwen grotendeels. Maar wellicht als steeds hetzelfde span zou winnen dat je vanzelf door mag stromen? :))

Sowieso zou er strengere controles moeten komen op dierenwelzijn in de marathon. Er word teveel doorgelaten en toegelaten imo.

Ik zie wel dat de vaardigheid nog makkelijker gaat worden dmv nog breder zetten... dan word klasse 2 een L vdh en pas in 3 een Z vdh... zo word overstap naar internationaal wel weer heel pittig; aangezien FEI fiks kan bouwen, dan is die doorstroom ook nergens meer te bekennen, dat vind ik een gevaarlijk puntje.. Ik hoop wel dat de reguliere vaardigheid ook niet zo gaat worden, maar dat is afwachten.

En zie dat enkelspannen en tandems naar 6 jaar gaan in klasse 3. Dus dan zou dat betekenen dat 2 spannen wel gewoon 5 jaar mogen blijven.
Zou mooi zijn als mijn voorstel is meegenomen (voorgesteld dag 1(drs+vdh) 5 jarige in te mogen zetten en dan marathon wel vanaf 6 eventueel), dan kan mijn jongste over 2 jaar gaan snuffelen aan de dressuur/vaardigheid van de SGMW.
Want mijn pony's gaan sowieso geen marathon in voordat ze minimaal 5 a 6 zijn. Aangezien er zat idioten zijn die hun jonge dier de marathon ingooien omdat eigen plezier boven dierenwelzijn gaat, moeten dit soort regels er komen.
Indoormarathon staat er nog niet bij. Zal dus afwachten zijn of dat 5 blijft of toch 6 word.

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hervorming van de mensport....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:29

Indoor komt los hiervan aan bod. Is de volgende stap.

Letterlijke woorden van iemand uit het menforum. Omdat ik dat een heel belangrijk punt vind had ik dat even gevraagd :P

Det was pas 8 toen ze voor het eerst een marathon/indoor liep.

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:40

MelanieB schreef:
Dus dan die kleine wedstrijdjes uit gaan zoeken met amper deelnemers, ja zo word het wel heel gemakkelijk bovenaan te blijven. Zo doen enkelen het ook voor selectie NK.


Doen mensen dit ? Je weet toch van te voren niet wie er inschrijven ?

StalPalousa

Berichten: 43
Geregistreerd: 06-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:45

Hoi Mel, bedankt voor je uitgebreid reactie. natuurlijk zijn er voor en nadelen en hebben kleine pony's het niet altijd gemakkelijk. Maar het gaat mij gewoon om het principe, ik mag gewoon niet zelf meer bepalen of ik in klasse 3 rij, er wordt gewoon voor mij bepaald wat ik wel en niet mag, daar kan ik erg slecht tegen. Ik ben niet iemand die kleine wedstrijdjes opzoekt om zo aan mijn punten voor het NK te komen, weet dat dit wel degelijk gebeurd. Maasdijk is beslist geen gemakkelijke wedstrijd, technisch, zware waterbak en veel hindernissen. Daar ben ik wel een keer 1e geworden. Of ik voldoende zin heb om mij op deze manier te moeten bewijzen weet ik nog niet, als ik een mindere wedstrijd heb, roept iedereen meteen, zie je wel die kleintjes kunnen het niet. Weet niet of ik daar op zit te wachten. Ik wil er vooral plezier in houden.
Laatst bijgewerkt door StalPalousa op 20-12-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:46

Letsdunit schreef:
MelanieB schreef:
Dus dan die kleine wedstrijdjes uit gaan zoeken met amper deelnemers, ja zo word het wel heel gemakkelijk bovenaan te blijven. Zo doen enkelen het ook voor selectie NK.


Doen mensen dit ? Je weet toch van te voren niet wie er inschrijven ?


We weten allemaal het verschil tussen Wieringen en Beesd toch? Ik denk dat Mel het zo bedoeld. :o
Noordwolde is trouwens een mooie wedstrijd om punten te halen *D Mijn langste hindernis daar was 42 seconden :')

assie

Berichten: 9494
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:51

Echwel schreef:
Maar wat is het verschil of je in klasse M kunt blijven(2) of in Z(3)

Als je zo gaat redeneren kun je toch net zo goed allemaal in klasse 1 blijven? Die extra uitdaging heb je dan toch niet nodig, je mag toch al íets rijden. :x :roll:

Ik denk dat er meer winst kan worden geboekt op dierenwelzijngebied door de controles strenger te maken dan door een groep menners uit te sluiten. Ik ben het er namelijk mee eens dat het geen gezicht is om soms een tweespan shetjes aan een kar te zien sleuren die te groot voor ze is. Maar zo vind ik het óók geen gezicht om sommige enkelspan paarden door een hindernis gemept te zien worden.
Dus: zet een dierenarts/jury/ringmeester neer die dit soort wantoestanden er meteen uithaalt. 2 verliespunten, boete, hop.
Hartslag te hoog? Dan kun je al niet meer de maximale score halen. Etc etc.
Daar is zoveel meer winst te halen.