Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... pan-menner
Hoefnet link, eindelijk pers die de waarheid schrijft en niet klakkeloos KNHS persbericht overneemt.
janouk schreef:http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... pan-menner
Hoefnet link, eindelijk pers die de waarheid schrijft en niet klakkeloos KNHS persbericht overneemt.
tine10 schreef:Ze verwachten over 2 weken meer duidelijkheid te hebben.
_Marjola schreef:@Blackdevils verenigingen hebben veel meer aan hogere deelname op wedstrijden dan 1 of 2 extra les afnemende leden, denk ik. Van dat lesgeld wordt namelijk de instructie en eventuele terreinhuur betaald. Ik kies voor een administratief lidmaatschap (betaal dan evengoed nog een bijdrage aan de vereniging en niet alleen KNHS+startpas), omdat ik mijn eigen instructie wil uitkiezen om verder te komen in de wedstrijdsport. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je tijdens een privéles de volledige aandacht krijgt van je instructie. Dat heeft mij qua groei al veel meer opgeleverd dan groepslessen. Het verplichte vrijwilligerswerk in een kantine hoef ik dan niet te doen, daar had ik geen behoefte meer aan. Die tijd heb ik dit jaar bijvoorbeeld gestopt in het met plezier promoten van een lokale mencompetitie. Dus helemaal achterover leunen, zoals ohz misschien wel gebeurt, doe ik ook niet. En als ik zo naar de lokale wedstrijden kijk, steken altijd de menners even de handen uit de mouwen bij de eigen vereniging (administratief lid of gewoon lid) als er moet worden opgeruimd of opgebouwd. Dus het profiteurgehalte valt volgens mij wel mee. Maar zo heeft ieder zijn eigen ervaring.
_Marjola schreef:@aadburg Verenigingen moeten het inderdaad hebben van hun vrijwilligers, maar ik vraag mij af of de hoogte van de startpaskosten ook maar enigszins invloed heeft op het aantal vrijwilligers (want dat is nu het discussiepunt in dit topic). Er zullen altijd mensen zijn die hun handen niet uit de mouwen willen steken. Dat die mensen geen commentaar op wedstrijdorganisaties moeten leveren, snap ik helemaal. De beste stuurlui staan altijd aan wal en puntje bij paaltje willen ze niets overnemen als het hen wordt gevraagd. Ik vind alleen de conclusie "papieren leden zijn profiteurs en mogen geen zeggenschap hebben in de sport (of een mening over de aanpak van de paardensportbond)" een beetje kort door de bocht. Zij zijn juist de fanatieke wedstrijdrijders en dragen net zo goed geld af aan de KNHS. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat je papieren leden niet over één kam moet scheren, want ook deze mensen kunnen een vereniging een warm hart toe dragen (alleen gebeurt dit op eigen initiatief en niet vanuit een verplichting).
Verschil is dan ook dat er in de mensport (in Noord-Holland in ieder geval) het in 95% van de gevallen om een administratieve optie gaat binnen een gewone vereniging en het dus in een enkel geval om een compleet papieren vereniging gaat. Daarnaast hangt er veel meer een verenigingsgevoel binnen de mensport, dus je ziet dat veel menners " hun clubje" trouw blijven.
aadburg schreef:Verenigingen die alleen worden gebruikt om startpassen aan te kunnen vragen en verder niets vind ik persoonlijk kwalijker, als iedereen dat gaat doen blijven er geen wedstrijden meer over.