[AR] nieuwe startpas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bobomelo

Re: nieuwe startpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:02

Erg jammer dat de gelimiteerde startpas ook verdwijnt. Ik start maar 4 keer per jaar....En neem aan dat de gelimiteerde startpas automatisch wordt omgezet naar ongelimiteerd? (Ik start 3 endurance wedstrijden, en heel misschien 1 dressuur, vandaar de gelimiteerde startpas ipv de pas dat ik alleen endurance mag starten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:18

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:53

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:53

janouk schreef:
http://www.hoefnet.nl/home/site/nieuws/ ... pan-menner

Hoefnet link, eindelijk pers die de waarheid schrijft en niet klakkeloos KNHS persbericht overneemt.
_/-\o_

En eindelijk een duidelijke uiteenzetting voor de mensport van de veranderingen (en de menners die ook ohz starten). In de andere berichtgeving wordt tot nu toe alleen naar het perspectief van de ruiter (ohz wereld) gekeken.

Ben wel heel benieuwd wie de auteur van dit stukje is. Hij of zij had zijn naam er wel mogen bij zetten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:32

Het stukje veranderd er niet op als er een naam bij staat. Zal vast met een reden zijn, staat sowieso meestal geen naam bij, is gewoon bericht vanuit hoefnet.

Ben benieuwd wanneer knhs met info komt wbt de mennende/ohz gecombineerde menners.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:52

Ze verwachten over 2 weken meer duidelijkheid te hebben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:31

Wordt vervolg dus,..
Vanmiddag was mijn instructeur zooo enthousiast dat hij mij uitdaagde om menwedstrijden te gaan rijden. Heb ik net de startpas ingeleverd. Maar ik mis ook een auto was mijn excuus. Dan neem ik je kar mee, zei hij. Die lieve schat moet uit oost-groningen komen!

Ik heb ook even naar de menagenda noord gekeken.
Er 10 wedstrijden waar ik wel heen wil gaan. Er zullen zeker een aantal afvallen ivm vakantie e.d.
En om daarvoor nu 108 euro voor te betalen...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:08

Van wie heb jij les Yarrah (mag per pb)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:47

tine10 schreef:
Ze verwachten over 2 weken meer duidelijkheid te hebben.

die 2 weken zijn helaas ook de periode dat je nog op kan zeggen. Ik heb sinds oktober net weer een startpas aangevraagd. Bedoeling was om volgend jaar verder te starten net mijn enkelspan combinatie. Echter wil ik wel een statement maken dat ik het er niet mee eens ben voor ons als enkelspanners. Opzeggen is hiervan dan de optie vermoed ik.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:56

Je kan 'm altijd opzeggen en voor 1 januari weer activeren. Dan heb je volgend jaar nog gewoon een startpas.

Je kan 'm zelfs actiever in de week van je 1e wedstrijd in 2016. Winstpunten blijven 5 jaar behouden (zo uit m'n hoofd).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:16

Gem schreef:
Ik heb zomaar het idee dat de D+V op termijn verdwijnt omdat er niet voldoende aanwas van onderen meer komt.

zou me niks verbazen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:17

Ik had er twee afgelopen jaar en beide opgezegd

Paard ohz dressuur
Pony aangespannen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:23

Zien toch gelijk of het een menner is of niet.
Sowieso mbt eerdere startpassen en of je ook aangespannen start.

Wilde mijn D-pony ohz en op menwedtrijd gaan starten.
Maar blijf wel lekker ff gewoon hobbyklasse met die prijzen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:08

Belachelijke prijsontwikkelingen inderdaad.
Wat ik vreemd vind is dat gesteld word dat het alleen voor een enkelspan duurder zou worden, maar een startpas voor een meerspan was gelijk aan dat van een enkel-!

Wat papieren verenigingen betreft wil ik ook nog wel wat kwijt.
We willen met zijn allen graag wedstrijden rijden en het zijn de verenigingen die het mogelijk maken door het te organiseren. Door je bij een papieren vereniging aan te sluiten ben je een profiteur en heb je wat mij betreft ook geen zeggenschap.
Het zijn de verenigingen die het meeste werk (vrijwillig) doen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:46

Blackdevils: De menner is niet de profiteur, dat is de KNHS. Als ik kon kiezen had ik het liever naar de vereniging geschoven, maarja, KNHS is nogal veeleisend qua geld.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:23

@Blackdevils verenigingen hebben veel meer aan hogere deelname op wedstrijden dan 1 of 2 extra les afnemende leden, denk ik. Van dat lesgeld wordt namelijk de instructie en eventuele terreinhuur betaald. Ik kies voor een administratief lidmaatschap (betaal dan evengoed nog een bijdrage aan de vereniging en niet alleen KNHS+startpas), omdat ik mijn eigen instructie wil uitkiezen om verder te komen in de wedstrijdsport. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je tijdens een privéles de volledige aandacht krijgt van je instructie. Dat heeft mij qua groei al veel meer opgeleverd dan groepslessen. Het verplichte vrijwilligerswerk in een kantine hoef ik dan niet te doen, daar had ik geen behoefte meer aan. Die tijd heb ik dit jaar bijvoorbeeld gestopt in het met plezier promoten van een lokale mencompetitie. Dus helemaal achterover leunen, zoals ohz misschien wel gebeurt, doe ik ook niet. En als ik zo naar de lokale wedstrijden kijk, steken altijd de menners even de handen uit de mouwen bij de eigen vereniging (administratief lid of gewoon lid) als er moet worden opgeruimd of opgebouwd. Dus het profiteurgehalte valt volgens mij wel mee. Maar zo heeft ieder zijn eigen ervaring.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:48

_Marjola schreef:
@Blackdevils verenigingen hebben veel meer aan hogere deelname op wedstrijden dan 1 of 2 extra les afnemende leden, denk ik. Van dat lesgeld wordt namelijk de instructie en eventuele terreinhuur betaald. Ik kies voor een administratief lidmaatschap (betaal dan evengoed nog een bijdrage aan de vereniging en niet alleen KNHS+startpas), omdat ik mijn eigen instructie wil uitkiezen om verder te komen in de wedstrijdsport. Daarnaast vind ik het een voordeel dat je tijdens een privéles de volledige aandacht krijgt van je instructie. Dat heeft mij qua groei al veel meer opgeleverd dan groepslessen. Het verplichte vrijwilligerswerk in een kantine hoef ik dan niet te doen, daar had ik geen behoefte meer aan. Die tijd heb ik dit jaar bijvoorbeeld gestopt in het met plezier promoten van een lokale mencompetitie. Dus helemaal achterover leunen, zoals ohz misschien wel gebeurt, doe ik ook niet. En als ik zo naar de lokale wedstrijden kijk, steken altijd de menners even de handen uit de mouwen bij de eigen vereniging (administratief lid of gewoon lid) als er moet worden opgeruimd of opgebouwd. Dus het profiteurgehalte valt volgens mij wel mee. Maar zo heeft ieder zijn eigen ervaring.

Er zijn ook veel ruiters/ menners die geen vinger willen uitsteken en dan is zo'n papieren vereniging natuurlijk wel prettig want niemand spreekt je er dan op aan. Men weet volgens mij niet eens hoeveel vrijwilligers je op de been moet brengen om een beetje wedstrijd te organiseren. Wij organiseren bijvoorbeeld een Oefencross met een kleine 500 deelnemers, daar zijn over twee dagen bijna 200 vrijwilligers mee in de weer. Voor iedere 2,5 deelnemer is een ander dus een dag in de weer, dat geeft allemaal niets maar zonder al die mensen kun je gewoon niets organiseren.
Zolang papieren verenigingen nog wedstrijden organiseren heb ik er niet zo'n moeite mee maar als ze dat ook niet doen is het voor mij een ongewenste ontwikkeling.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:26

@aadburg Verenigingen moeten het inderdaad hebben van hun vrijwilligers, maar ik vraag mij af of de hoogte van de startpaskosten ook maar enigszins invloed heeft op het aantal vrijwilligers (want dat is nu het discussiepunt in dit topic). Er zullen altijd mensen zijn die hun handen niet uit de mouwen willen steken. Dat die mensen geen commentaar op wedstrijdorganisaties moeten leveren, snap ik helemaal. De beste stuurlui staan altijd aan wal en puntje bij paaltje willen ze niets overnemen als het hen wordt gevraagd. Ik vind alleen de conclusie "papieren leden zijn profiteurs en mogen geen zeggenschap hebben in de sport (of een mening over de aanpak van de paardensportbond)" een beetje kort door de bocht. Zij zijn juist de fanatieke wedstrijdrijders en dragen net zo goed geld af aan de KNHS. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat je papieren leden niet over één kam moet scheren, want ook deze mensen kunnen een vereniging een warm hart toe dragen (alleen gebeurt dit op eigen initiatief en niet vanuit een verplichting).

Verschil is dan ook dat er in de mensport (in Noord-Holland in ieder geval) het in 95% van de gevallen om een administratieve optie gaat binnen een gewone vereniging en het dus in een enkel geval om een compleet papieren vereniging gaat. Daarnaast hangt er veel meer een verenigingsgevoel binnen de mensport, dus je ziet dat veel menners " hun clubje" trouw blijven.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:07

_Marjola schreef:
@aadburg Verenigingen moeten het inderdaad hebben van hun vrijwilligers, maar ik vraag mij af of de hoogte van de startpaskosten ook maar enigszins invloed heeft op het aantal vrijwilligers (want dat is nu het discussiepunt in dit topic). Er zullen altijd mensen zijn die hun handen niet uit de mouwen willen steken. Dat die mensen geen commentaar op wedstrijdorganisaties moeten leveren, snap ik helemaal. De beste stuurlui staan altijd aan wal en puntje bij paaltje willen ze niets overnemen als het hen wordt gevraagd. Ik vind alleen de conclusie "papieren leden zijn profiteurs en mogen geen zeggenschap hebben in de sport (of een mening over de aanpak van de paardensportbond)" een beetje kort door de bocht. Zij zijn juist de fanatieke wedstrijdrijders en dragen net zo goed geld af aan de KNHS. Ik wilde met mijn voorbeeld alleen aangeven dat je papieren leden niet over één kam moet scheren, want ook deze mensen kunnen een vereniging een warm hart toe dragen (alleen gebeurt dit op eigen initiatief en niet vanuit een verplichting).

Verschil is dan ook dat er in de mensport (in Noord-Holland in ieder geval) het in 95% van de gevallen om een administratieve optie gaat binnen een gewone vereniging en het dus in een enkel geval om een compleet papieren vereniging gaat. Daarnaast hangt er veel meer een verenigingsgevoel binnen de mensport, dus je ziet dat veel menners " hun clubje" trouw blijven.

+1

Ik ben ook lid van een papieren vereniging, puur omdat ik zelf mijn instructie wil kiezen..maar ik heb altijd geholpen bij wedstrijden, maar ze moeten mij niet willen dwingen of boetes willen opleggen omdat ik een keer niet kan, dan ben ik er klaar mee.. ik help graag, maar wel als het in mijn agenda past

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:02

Er zit voor mij een nuance in, een vereniging die geen verenigingslessen organiseert maar wel een of meer wedstrijden vind ik geen punt. Als mensen hun eigen instructie willen kiezen dan moeten ze dat zelf weten, het clubgevoel neemt af maar dat is een keuze. Verenigingen die alleen worden gebruikt om startpassen aan te kunnen vragen en verder niets vind ik persoonlijk kwalijker, als iedereen dat gaat doen blijven er geen wedstrijden meer over. Excuses dat ik off topic ga maar dit wilde ik toch even kwijt.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:02

Weet iemand hoe het zit met actievoeren naar de knhs? Ik hoor er niets meer over. Ook op Facebook is het stil?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:43

ik heb er helemaal niets over gehoord

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:26

aadburg schreef:
Verenigingen die alleen worden gebruikt om startpassen aan te kunnen vragen en verder niets vind ik persoonlijk kwalijker, als iedereen dat gaat doen blijven er geen wedstrijden meer over.

Waarom is dat nou weer kwalijk?
Als mensen gewoon hun hobby willen beoefenen in de wedstrijdsport zonder al die eeuwige dramatische verschrikkelijke verplichtingen en verplichte sociale gedoe in zo'n vereniging?
Ieder zijn ding; waarom meteen zo beoordelend? Als verenigingen zulke leden niet willen, moeten ze gewoon de optie papieren lid niet aanbieden. Opgelost.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:31

Bij onze vereniging is het helemaal niet verplicht. Uiteraard wel wenselijk, het is altijd moeilijk om aan genoeg mensen te komen, maar het is niet verplicht.

Het is kwalijk in die zin, als iedereen van een papieren vereniging lid is, zijn er dus geen verenigingen meer om wedstrijden te organiseren.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:54

Je ziet momenteel steeds vaker dat het een totaal plaatje wordt, een vereniging met een ponyclub, een paardenafdeling en een menvereniging.
Tja en wat is dan een papieren vereniging, wij hebben bij onze vereniging ook leden die alleen lid zijn voor het lage contributiegeld (20 euro per jaar), die je ook nooit ziet op de vereniging, maar die 20 euro is voor de vereniging ook mooi meegenomen, hoef je verder als vereniging ook niets voor te doen.
Wij hebben dus eigenlijk 'papieren' en actieve leden, jammer genoeg is die laatste groep wel het kleinst.
Dat laatste groepje lest wel bij de club, gaat ook naar de onderlinge wedstrijden en voor hen kan wat extra gedaan worden dankzij het geld wat de 'papieren' leden betalen aan contributie :).
Er worden ook officiele wedstrijden georganiseerd, waar vrijwilliger zijn niet verplicht is, maar wel gewaardeerd wordt.
Het is nu eenmaal zo dat er mensen alleen lid worden voor een startkaart, die verder niets hebben met een vereniging, die willen gewoon zo goedkoop mogelijk uit zijn. Wij proberen daar gebruik van te maken voor de wel actieve leden en eerlijk gezegd lukt dat wel aardig