[AR] Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 05:55

Ik weet niet hoe jullie bij die stokmaat komen maar het reglement geeft 148,1 aan wanneer je onder de paarden valt.Dit is ook wat Nicole aangeeft.

QuintaenJojo

Re: Mendurance, onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:58

- ben je bekend met mendurance? Ja.
- wat is je beeld van mendurance? Goed getraind een bepaalde afstand rijden, genieten van terreinen waar je anders niet snel zou komen en zo fit mogelijk finishen.
-ben je al eens gestart op een mendurancewedstrijd, zo ja hoe vond je het en zo nee, wat houdt je tegen? Nee, volgend jaar hoop ik dat de pony's er klaar voor zijn en ga ik zeker meedoen! Zin in!
- is er behoefte aan een algemene website met informatie over mendurance? Zeker!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:00

Barney1978 schreef:
Keona, een E pony zit niet per definitie bij de paarden aangezien de stokmaat hiervoor de maatstaf is. Ik weet prima tegen wie ik gereden heb, dit is geen kleine pony. Het reglement is me inmiddels wel bekend na al die jaren, dus ook stokmaten etc.

Dit klopt dus niet wat je zegt. Een E pony zit altijd bij de paarden bij de mendurance. Een Haflinger van 1.47m is een D pony.

Zeker in het begin werd niet altijd het regelement aangehouden. Ik weet nog dat toen het regelement net veranderd was bij de eerste wedstrijden het nieuwe regelement niet werd nagestreefd omdat sommige het maar onzin vonden en bij het oude wilde blijven. Zelfs jury's
Dat krijg je als het zo een klein clubje is.

Bv het wel of niet uitspannen bij de finish. In het regelement stond toen ( weet niet of dat nog zo is) dat je aangespannen moest aanbieden. Er liep toen een DA die zei span maar uit. Dat kan niet. Dat was een DA uit de oude doos. Ik weet nog dat wij toendertijd in hellendoorn een DA namen die ook altijd DA was bij de SGMW en toen werd het wel gedaan. Hoe beledigd sommige menners waren.

Met het proffesionele wat Gem zegt, daar kan ik me in vinden. Maar ik start zelf al 2 jaar niet meer dus weet niet hoe het nu is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:17

Helemaal met je eens Gem.
Geldt bijv ook mbt reglementen dat is elk jaar gedoe maar dat is ook zo bij de gehele mensport.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 07:23

Het reglement is dit jaar wederom aangepast. Eind van het jaar wordt er gekeken hoe het gegaan is en of er wellicht weer iets aangepast moet worden (of juist niet).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:29

Barney1978 schreef:
Ik weet niet hoe jullie bij die stokmaat komen maar het reglement geeft 148,1 aan wanneer je onder de paarden valt.Dit is ook wat Nicole aangeeft.

Barny,sorry maar nu snap ik het even niet.nu is een E pony toch ineens een paard bij jou.

Ik moet zelf wel zeggen dat etten leur altijd alles netjes geregeld heeft.dus ik zou mensen die het willen proberen ook adviseren daar te gaan rijden of te gaan kijken.je word heel goed op weg geholpen,en je kunt gewoon vragen iedereen is berijd je te helpen en alles is daar duidelijk aangegeven.
van friesland en teteringen dat weet ik niet want heb ik nog nooit gereden,dus kan ik niet over oordelen.

Ik denk dat een info pagina erg belangrijk is met alle info in,toen ik begon vond ik ook weinig info ben toen bij iemand langs gegaan die endurance reed.en nog was ik bang wat staat me te wachten.maar ik ben toen super geholpen in etten leur.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:31

De stokmaat is dat trouwens ook een keer aangepast. Ik moet sowieso elk jaar weer een complete studie maken van de reglementen bij het maken van het boekje. Ik vind dat de organisaties zeker wel professioneel in elkaar zitten. De officials zijn stuk voor stuk serieus met de sport bezig. Bij de KNHS mag het beter. Probeer daar telefonisch maar eens informatie te krijgen over de mendurance....bijna onmogelijk als je de verkeerde mensen treft. Bij de deelnemers mag wel eens serieuser met de sport worden omgegaan. Al een aantal maal gebeurt dat menners bepaalde regels onzin vinden en het advies van de jury gewoon aan de laars lappen. Voorbeeld misschien wel de draver in Ysselsteyn die met 24 km/u (?) rond ging met een sigaar in de linkermondhoek en een bijeengeraapt tuig of de menner in Wateren waarvan het paard de voorkeuring niet was doorgekomen en toch de ronde was gaan rijden met een zwaar overbelast paard aan het einde.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:07

Dat ben ik zeker met je eens.
De huidige organisaties zijn stuk voor stuk allemaal erg fanatiek en zetten zich voor 200% in voor deze sport. Volgens mij zit er bij de KNHS maar 1 persoon die weet hoe deze sport in elkaar steekt en die krijg je als buitenstaander niet aan de telefoon.

Er zijn inderdaad deelnemers die denken 'dat doen we wel even'. Paard komt normaal gesproken niet verder dan het rondje rond de kerk en dan vinden ze het gek dat het paard afgekeurd wordt.

Het punt wat eerder aangegeven werd van een dierenarts die perse bloot wil keuren is mij bekend. Het is dan ook echt de bedoeling dat er in het tuig gekeurd wordt tenzij de dierenarts anders beslist (en dat zou alleen dus bij hoge uitzondering plaats moeten vinden).
Doordat we sinds dit jaar zelf de officials moeten regelen, zal ik dus een dergelijk dierenarts niet meer vragen voor de mendurance.

Reglementen wijzigen met een beetje pech elk jaar. Maar ik denk niet dat dat typisch iets voor mendurance is. Ook in de andere disciplines worden wijzigingen doorgevoerd. Alleen misschien wat minder vaak. Maar goed, de andere disciplines draaien al veel langer mee. Daar heb je de grootste problemen al gehad. Mendurance staat wat dat betreft nog echt in de kinderschoenen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:22

Inderdaad om info of met vragen bij de knhs te komen,is moeilijk want ze weten het zelf niet.dat vind ik inderdaad vervelend.maar het is niet anders helaas,hoop dat het verbeterd.
maar ik zelf ben al heel blij als alles goed georganiseerd word op een wedstrijd,want dat is ook niet altijd.en ik kan me dan voorstellen dat het voor iemand die er klasse 0 rijd om kennis te maken,het helemaal niet duidelijk is.
dus ook vind ik dat grote d pony,s en kleine e pony,s gemeten moeten zijn,want zo hoort dat.
ook misschien handig om als organisatie een meet stok te hebben,als iemand weet hoe je goed moet meten.
Maar eigenlijk moet iedereen zorgen dat alles in orde is.
net als tuig etc.en niet starten is niet starten.hoop inderdaad dat mensen de sport ook waarderen en serieus er mee bezich zijn,en het niet verpesten voor anderen.

En petje af voor de organisaties die het organiseren ook al zijn er zo,n weinig inschrijvingen.
misschien organiseren als daar het terrein voor is samen met een dressuur en vaardigheid.dan loopt niemand elkaar in de weg

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:31

Ik zou ook wel een keer mendurance willen starten maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van t hoe en t wat qua mendurance

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:07

persoonlijk denk ik dat ook de tijd veranderd is en dat je daarom de mendurance niet uit de kinderschoenen zal krijgen.
Om goed mendurance te rijden moet je heel veel trainen. Kijk naar barney die traint zich een slag in de rondte. Zet er alles voor op zij. Dat kan alleen als je partner ook zo gek is.
Dan moet je ook nog er veel geld voor over hebben. 2 auto's of een dikke auto met koetsentrailer. Dikke auto's kosten veel diesel.
Kortom genoeg geld hebben.
Want met alleen trainen kom je er niet. Het hele stalmanegment moet aangepast worden. Ander voer, elke 8 weken de smid, massage, noem maar op.

Alles bij elkaar opgeteld vind die mensen maar eens. Als er zoveel voor gedaan moet worden. Want vergis je niet in de training voor een sgmw moet je goed trainen maar voor mendurance nog veel meer.
De mendurance groeit alleen als er mensen doorstromen in de klasses. En dat gebeurd niet.

Iets anders. Waar is de mendurance les op de paard en leven dag a.s zaterdag????

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:08

Keona, als er een startpas is afgegeven voor die combinatie ga ik niet nameten. Dat is niet de taak van de organisatie. Bij de impuls zijn we iets minder streng (je wilt die mensen tenslotte toch "overhalen" om ook officieel te gaan starten). Dan ga ik wel uit van de opgegeven stokmaat. Die bepaald of er ingeschreven wordt bij de paarden of bij de pony's.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:13

baudyh schreef:
persoonlijk denk ik dat ook de tijd veranderd is en dat je daarom de mendurance niet uit de kinderschoenen zal krijgen.
Om goed mendurance te rijden moet je heel veel trainen. Kijk naar barney die traint zich een slag in de rondte. Zet er alles voor op zij. Dat kan alleen als je partner ook zo gek is.
Dan moet je ook nog er veel geld voor over hebben. 2 auto's of een dikke auto met koetsentrailer. Dikke auto's kosten veel diesel.
Kortom genoeg geld hebben.
Want met alleen trainen kom je er niet. Het hele stalmanegment moet aangepast worden. Ander voer, elke 8 weken de smid, massage, noem maar op.

Alles bij elkaar opgeteld vind die mensen maar eens. Als er zoveel voor gedaan moet worden. Want vergis je niet in de training voor een sgmw moet je goed trainen maar voor mendurance nog veel meer.
De mendurance groeit alleen als er mensen doorstromen in de klasses. En dat gebeurd niet.

Iets anders. Waar is de mendurance les op de paard en leven dag a.s zaterdag????

ik denk dat jij er veel te zwaar over denkt.
ik denk dat het ook temaken heeft met het ras en type paard of pony die je hebt.en voor een klasse 3 zul je zeker genoeg moeten rijden en oefenen maar een klasse 1 en zelfs een klasse 2 hoef je echt niet zo fanatiek te oefenen en rijden.rust is ook erg belangrijk en dat ze veel buiten lopen.ik vind zelf dat je er te zwaar aan tilt nu.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:17

baudyh schreef:

Dat weet ik niet.
Ik denk dat het met kosten te maken heeft.
Bij veel evenementen moet je een stand huren en die zijn niet goedkoop. Dan moeten wij dat allemaal uit eigen zak gaan betalen. Lijkt me niet de bedoeling.
De enduranceles wordt verzorgd (en betaald) door de endurancevereniging. Maar wij hebben zoiets niet.
Nu weet ik niet of er aan deze dag ook kosten verbonden zijn, ik heb me daar niet in verdiept omdat wij die dag onze mendurance hebben.

De animo onder de organisatoren is er wel. We gaan graag op een evenement staan om te promoten maar door het financiele plaatje lukt dat niet (altijd). Volgens mij hebben bokkers Bibismurf en Barney namelijk dit jaar al wel ergens op een evenement gestaan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:39

Natuurlijk heeft het te maken met het ras keona.
Maar ook met een goed ras moet je flink trainen om het imo goed te doen. Ik heb klasse 2 gereden met een kruising hackney/Arabier. Hij liep het met 2 vingers in zijn neus tot 45 km. Maar dit zijn paarden die je moet leren om krachten te sparen dat je ook na die 45 km nog door te gaan. En je moet de rust creëren in zo een paard. Een andere training dan een tinker Bv maar zeker niet minder. Wil je het goed doen hè. En met een hartslag van 60 over de finish komen.

Ik weet dat barney en bibismurf met een stand hebben gestaan op paard en leven. Maar dat bedoel ik niet. Echt een clinic geven.
Wie betaald die clinic voor dressuur en vaardigheid en de marathon dan?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:43

Dat weet ik niet. Ik weet wel dat de endurancevereniging wel betaald voor de standhuur maar dat de clinic/demo gratis is omdat de KNHS dat graag wil aanbieden (clinic endurance). Ik weet ook niet of er uberhaupt iemand door de KNHS benaderd is voor een clinic/demo op de Paard & Leven dag.

Maar dat is wel iets om eens over na te denken, of het mogelijk is om ergens een clinic te geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:46

Kan iemand me misschien ook vertellen waarom het in belgie niet bestaat? Heeft dat een reden.

denk dat zo,n clinic wel leuk is voor buiten staanders.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:48

Wat me dan lastig lijkt, zowel bij de endurance als mendurance: wat wil je tijdens een clinic laten zien behalve een rondrijdend span?

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:48

@Keona: Nee, dat durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk omdat er nog nooit iemand aan of over begonnen is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:53

Gem schreef:
Wat me dan lastig lijkt, zowel bij de endurance als mendurance: wat wil je tijdens een clinic laten zien behalve een rondrijdend span?

Het keuren van de pony met uitleg hier over

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:54

NdV74 schreef:
@Keona: Nee, dat durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk omdat er nog nooit iemand aan of over begonnen is.

Want hier in belgische limburg is het prachtig 100de km zand paden alles is ook al uit gezet je hoeft maar knooppunten te maken en je hebt je route.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:55

Gem schreef:

Uitleg over de voor- en nakeuring.
Uitleg over de hartslagmeting (in het tuig) na het staptraject

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:59

Menners zelf een mini mendurance laten rijden.
Misschien idee voor volgend jaar.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 11:01

Ik ga het opschrijven, wellicht kunnen we dat bespreken met het organisatorenoverleg later dit jaar. Dan hebben we toch iedereen bij elkaar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:23

Ik heb een paar jaar op Paard en Koets gestaan met een stand die betaald werd door de endurancevereniging. Dat was ter promotie van de mendurance en de endurance. Tevens een keer een stand op Paard Harderberg gehad. Op paard en koets heb ik twee maal een demo gereden, samen met Jos en Vincent. Was werkelijk verschrikkelijk. Arme pony's een heel weekend in een drukke stal voor twee keer 10 minuten een demo met een omroeper die commentaar had op dingen waar die geen verstand van had. We hebben toen inderdaad een voorkeuring en het koelen gedemonstreerd.
Afgelopen jaar wou ik weer naar Paard en Koets maar helaas is die niet meer in brabant en een nieuwe organisatie. Daarmee werd de stand huur nog hoger en de KNHS had geen potje. Misschien dit jaar weer kijken. Jammere is alleen dat rond de tijd van paard en koets de kalender nog niet echt bekend is waardoor je vaak mensen niet goed naar de wedstrijden kan verwijzen.

Wat betreft het trainen: ik heb twee jaar in de klasse 2 en uiteindelijk klasse 3 gereden. Hoeven deed ik zelf vijlen, massage kregen ze van een roskam en lekker rollen na de rit, ze kregen enkel wat extra pavo muesli met wat zonnebloemolie en voor de rest maximale weidegang. Trainen deed ik 2 a 3 keer per week rond de 50 a 60 km totaal (wel gezegend met een prachtig bos met verschillende ondergronden, mulle stukken en heuveltjes) Heel veel extra inspannen tov een marathonpaard is het niet (alleen zijn marathonpaarden meer sprinters en geen duursporters)
Op wedstrijd gaan was toen wel een dure grap. Twee auto's vanuit het noorden van het land, meestal een overnachting erbij, aanhangwagen huur....200 euro was ik zo kwijt maar voor mij was het dan echt een uitstapje/mini vakantie. Heerlijk om zonder te dwalen in een nieuwe omgeving te rijden en dan ook nog iemand die goed je paard voor je in de gaten hou.
Ik wou dat ik meer kon starten dit jaar. Ysselsteyn was te vroeg in het jaar, dan zit mijn pony nog in zijn wintervacht. Wateren organiseer ik zelf en helaas nooit zelf mee kunnen doen. Etten Leur ben ik op vakantie. Onstwedde ga ik wel proberen. Vanuit Brabant paar uur met de trailer dus ook weer een weekend weg van maken. Ik moet nog even kijken hoe het met de vacht is voor Teteringen