safina schreef:Sjonniej schreef:Persoonlijk denk ik dat een slof juist sneller 'released' dan mijn hand.
Zodra hij zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij direct een ophouding van de slof. En als hij zijn hoofd weer laat zakken, is de druk van de slof ook meteen weg.
Ik zou willen dat ik zo snel en accuraat ophoudingen kon maken!
Yep. Maar dat is als je hem gebruikt om het hoofd laag te houden. Maar wat als je hem gebruikt omdat een pony teveel druk op de leidsels geeft en loperig is? En de pony daarbij niet zozeer het hoofd omhoog doet?
Dan gebruik je hem met een verkeerde reden.
Juliedo24; een hulpteugel kan een paard zeker wel helpen in zijn trainingsproces, mits op de juiste manier ingezet, maar dat is met alles.
Dan kan een hulpteugel je paard wel leren om zijn hoofd in een bepaalde houding te leren dragen. Wanneer hij hier loopt heeft hij namelijk geen druk, komt hij omhoog krijgt hij wel druk. Zo wordt hij beloond als hij zijn hoofd omlaag doet. Vanuit deze houding kan je bijvoorbeeld rugspieren trainen en de juiste halsbespiering sterker maken. Zie het als een soort fysiotherapie.
Op den duur zijn de juiste spieren sterker geworden, kan het paard het gevraagde werk volbrengen en zul je merken dat een hulpteugel niet meer nodig is. Hij begrijpt nu de bedoeling en de spieren zijn sterk genoeg om dit uit te voeren en vol te houden.