[AR] hulpteugel bij het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:29

safina schreef:
Sjonniej schreef:
Persoonlijk denk ik dat een slof juist sneller 'released' dan mijn hand.
Zodra hij zijn hoofd omhoog doet, krijgt hij direct een ophouding van de slof. En als hij zijn hoofd weer laat zakken, is de druk van de slof ook meteen weg.
Ik zou willen dat ik zo snel en accuraat ophoudingen kon maken!

Yep. Maar dat is als je hem gebruikt om het hoofd laag te houden. Maar wat als je hem gebruikt omdat een pony teveel druk op de leidsels geeft en loperig is? En de pony daarbij niet zozeer het hoofd omhoog doet?

Dan gebruik je hem met een verkeerde reden.

Juliedo24; een hulpteugel kan een paard zeker wel helpen in zijn trainingsproces, mits op de juiste manier ingezet, maar dat is met alles.
Dan kan een hulpteugel je paard wel leren om zijn hoofd in een bepaalde houding te leren dragen. Wanneer hij hier loopt heeft hij namelijk geen druk, komt hij omhoog krijgt hij wel druk. Zo wordt hij beloond als hij zijn hoofd omlaag doet. Vanuit deze houding kan je bijvoorbeeld rugspieren trainen en de juiste halsbespiering sterker maken. Zie het als een soort fysiotherapie.
Op den duur zijn de juiste spieren sterker geworden, kan het paard het gevraagde werk volbrengen en zul je merken dat een hulpteugel niet meer nodig is. Hij begrijpt nu de bedoeling en de spieren zijn sterk genoeg om dit uit te voeren en vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

Sjonniej schreef:
Dan gebruik je hem met een verkeerde reden.

Als ik de beweegreden van TS lees, dan gaan die wel in die richting, vandaar mijn vraag. :o

Citaat:
Juliedo24; een hulpteugel kan een paard zeker wel helpen in zijn trainingsproces, mits op de juiste manier ingezet, maar dat is met alles.
Dan kan een hulpteugel je paard wel leren om zijn hoofd in een bepaalde houding te leren dragen. Wanneer hij hier loopt heeft hij namelijk geen druk, komt hij omhoog krijgt hij wel druk. Zo wordt hij beloond als hij zijn hoofd omlaag doet. Vanuit deze houding kan je bijvoorbeeld rugspieren trainen en de juiste halsbespiering sterker maken. Zie het als een soort fysiotherapie.
Op den duur zijn de juiste spieren sterker geworden, kan het paard het gevraagde werk volbrengen en zul je merken dat een hulpteugel niet meer nodig is. Hij begrijpt nu de bedoeling en de spieren zijn sterk genoeg om dit uit te voeren en vol te houden.

Ik heb alleen ervaring met hulpteugels onder zadel. Met mennen heb ik ze nog nooit gebruikt. Niet omdat ik er principieel iets op tegen heb trouwens. Ik ben het met je eens: Juist en doordacht ingezet kan het een prima hulpmiddel zijn en dat zal in de mensport niet anders zijn als onder zadel. (Al lijkt het me wel in praktisch opzicht lastiger in de mensport. En daarnaast hebben we als menner de mooie optie om de leidsels door de halsriem / lichtogen te doen en dat biedt voor mij persoonlijk al voldoende mogelijkheden.)

Maar als het doel niet zozeer is om de hoofd-halshouding te veranderen, maar is om druk te verminderen omdat je door omstandigheden niet zoveel kracht in je handen hebt en je paard aan één kant het bit niet wil aannemen en loperig is, dan denk ik dat je met een hulpteugel (zoals een slof of een thiedeman) ook wel eens het tegengestelde kan bereiken. Dat wil zeggen: onder zadel vond ik het geen geschikte hulpmiddelen om te bereiken dat paarden lichter op de hand worden, bitten aannemen, danwel rechtgericht worden. Die hulpteugels maakten het eerder lastig om aan zulke doelen te werken omdat je die mogelijkheid van een snelle, duidelijke release mist. En ook dat lijkt me in de mensport niet anders.....

juliedo24

Re: hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:13

Hm, daar ben ik het niet mee eens, het paard wordt dan beloond voor die houding, maar het is niet zo dat het paard echt vanzelf zakt en loslaat. Het is meer dat het paard het doet zodat hij die druk niet heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:18

juliedo24 schreef:
Hm, daar ben ik het niet mee eens, het paard wordt dan beloond voor die houding, maar het is niet zo dat het paard echt vanzelf zakt en loslaat. Het is meer dat het paard het doet zodat hij die druk niet heeft.

???

Dat is toch het basisprincipe in de training? Druk geven en als het paard de gewenste respons geeft, is de beloning dat de druk verdwijnt....

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:24

Voor mij niet hoor, voor mij is het basisprincipe ontspanning, een constante verbinding. Doet mijn pony zijn hoofd omhoog dan volg ik met mijn hand zodat er contact blijft, wil ze met haar hoofd omlaag dan doe ik mijn hand wat naar voren zodat ze met datzelfde contact ook lang en laag kan lopen. Dit geeft haar vertrouwen in mijn hand en een fijne constante verbinding. Maar misschien verschilt dat wel heel erg per paard en rijder.

Edit: met sturen natuurlijk wel, ik zet iets meer druk op de rechterleidsel/beetje links de zweep erbij tot ze naar rechts gaat. Maar meestal worden de hulpteugels ergens anders voor gebruikt dan voor sturen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:54

Het gevaar van hulp- en bijzetteuggels is dat je bij ondeskundig gebruik een valse knik in de hand (hals :P ) kunt werken. Een valse knik ontstaat wanneer het paard achter het bit kruipt (geen contact / bit niet aannemen), de hals opkrult (hals is tussen derde en vierde halswervel het hoogste punt) en de rug niet gebruikt, zodat het achterbeen niet tot dragen komt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:30

Gem schreef:
Het gevaar van hulp- en bijzetteuggels is dat je bij ondeskundig gebruik een valse knik in de hand (hals :P ) kunt werken. Een valse knik ontstaat wanneer het paard achter het bit kruipt (geen contact / bit niet aannemen), de hals opkrult (hals is tussen derde en vierde halswervel het hoogste punt) en de rug niet gebruikt, zodat het achterbeen niet tot dragen komt.

Helemaal mee eens! Zeker omdat het al moeilijker is voor het paard om te dragen, omdat ze een hele kar moeten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:25

juliedo24 schreef:
Voor mij niet hoor, voor mij is het basisprincipe ontspanning, een constante verbinding. Doet mijn pony zijn hoofd omhoog dan volg ik met mijn hand zodat er contact blijft, wil ze met haar hoofd omlaag dan doe ik mijn hand wat naar voren zodat ze met datzelfde contact ook lang en laag kan lopen. Dit geeft haar vertrouwen in mijn hand en een fijne constante verbinding. Maar misschien verschilt dat wel heel erg per paard en rijder.

Edit: met sturen natuurlijk wel, ik zet iets meer druk op de rechterleidsel/beetje links de zweep erbij tot ze naar rechts gaat. Maar meestal worden de hulpteugels ergens anders voor gebruikt dan voor sturen.

Ik zag dat je Parelli citeert in je onderschrift. Misschien moet je dit eens lezen en snap je dan wat ik bedoel? http://www.parelli.com/pressure-motivat ... aches.html

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 20:09

Ik heb foto gemaakt en paar laten maken tijdens mensen zal hem straks even uploaden.
T enige verschil dat ik merk is dat ik mijn pony beter bij me kan houden in bepaalde situatie's zie hieronder (reuma).
Vanochtend is pony behandeld en die is als nieuw, zonder teugel gereden en liep keurig recht is alleen een snelheidsduivel.
Moet nog een beetje opgevoed worden. :Y)

juliedo24 schreef:
Ik denk dat een hulpteugel nooit nodig is. Een paard geeft nooit signalen zonder reden (hoofdschudden, snel lopen, niet willen buigen-> geen goede balans, pijn, spieren die vastzitten enzovoorts). Een hulpteugel zorgt ervoor dat je het niet meer ziet (hoofd omlaag houden, inhouden met hulpteugel, hulpteugel ietsjes strakker doen zodat die buigt), maar je verhelpt het probleem niet (paard loopt nog niet over de rug/heft misschien nog pijn maar kan dat niet laten zien, kan niet meer rennen maar is nog niet in balans).
Ik denk dat je alles kan oplossen met geduld, kundigheid en door goed naar je pony te luisteren (laten nakijken, drukplekken tuig(onderlegger)? Trekt ie meer met 1 schouder waardoor hij die kant niet op kan buigen? Heeft hij misschien last van zijn rug dat hij gaat rennen? Misschien heft ie pijn, of is hij niet goed in balans?)
Ben benieuwd naar wat je te weten gaat komen vrijdag!

En als je kijkt naar menner zelf ivm bepaalde situaties ? Flink reuma in handen polsen eigenlijk hele lijf. Pony weet donders
goed zijn gelijk te halen af en toe. T is een heethoofdje.

juliedo24

Re: hulpteugel bij het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:53

safina dankje voor het verhelderende artikel.

LS dat is erg lastig ja. Mijn oma heeft ernstige reuma en ik weet dat het erg beperkend kan zijn. Ik vraag me dan af, is deze pony wel de juiste pony voor jou? Zou een rustige pony die meer ho dan go heeft beter voor je zijn? Of anders misschien (vanaf de grond) stemcommando's aanleren, scheelt heel veel.