[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:17

Ik was gewoon aan het wandelen en werd nog aangereden.. Had alleen de hond bij mij die op het gras naast de weg liep, en ik liep op het randje van het asfalt.. Ze letten niet op en rijden met teveel naast elkaar.. Vinden dat iedereen maar van de weg moeten als hun aankomen..

En dan valt er een keer een knoerhard op zijn gezicht en heup, trekken zijn maten hem lekker omhoog terwil hij zegt dat hij enorm veel pijn heeft in heup.. Had wel gebroken kunnen zijn :n Sindsdien vraag ik me echt af waar die mensen mee bezig zijn. De meeste willen alleen de kick van het km vreten, en wie er dan in de weg staat is maar lastig en onwetend..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:41

Hilarisch hoe sommige mensen hier reageren, soms net zo asociaal als de bedoelde wielrenners!!!
Het is misschien streekgebonden, maar hier zijn de meesten toch echt verkeershufters. Niet alleen met paarden maar ook met andere fietsers, voetgangers en automobilisten. In colonne over de weg, niets en niemand ontziend, DOOR moeten ze ...... DOOR!!!! En alles moet aan de kant. Over de weg, naast het fietspad, dat gaat sneller en vaak ook nog geen helm op.
In het bos heb je dan nog de mountainbikers (wielrenners die op een andere fiets stappen bij slecht weer). Op het ruiterpad, scheldend op de ruiters. Wij hebben er 1 achterop het paard gehad, geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg. Paard deed HUH???? en was superbraaf, fietser vloekend en tierend in de struiken geduikeld en wij de slappe lach...... Trouwens, eerder al een skater achterop het (andere) paard, "ik kan nog niet remmen" , nee dat doe je dan op een paard..... Uitgescholden door wandelaars met blaffende honden, happend naar de benen van het paard "u moet op het ruiterpad", nee meneer, u moet VAN het ruiterpad, wij rijden NU op het ruiterpad! Hele discussies...... Bovendien betaal je hier ook nog eens jaarlijks voor je ruiterpas.
Wij moeten ook over een dijk, breedte voor een fiets + auto als het netjes gaat. Wij rijden gewoon middenop, wachten tot we horen dat er afgeremd wordt en DAN gaan we naar de zijkant. Ik weiger om me met een noodvaart te laten passeren, eerder al vaker de beugels op die manier geraakt.
Ik ben ten volle bereid de weg en het bos te delen maar zonder dat asociale gedrag graag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 08:46

Karl66 schreef:
Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar." (art. 28 RVV)

Een wielrenner mag wettelijk gezien die bel helemaal niet gebruiken om jou te waarschuwen dat hij eraan komt. Tenzij jij natuurlijk voor een dreigend gevaarlijke situatie zorgt. Maar als jij netjes volgens de wet rechts op jouw weghelft rijdt en niet spontaan begint te slingeren of afslaat en ook nog, zoals verwacht, het verkeer om je heen (inclusief verkeer achter jou) in de gaten houdt.

Maar het kan natuurlijk zijn dat jij bij elke inhaalactie in de auto ook toetert om de andere weggebruikers te waarschuwen :)

Auto's hoor je aankomen Karl.
Ik heb ongetwijfeld te paard, als fietser, lopend met de honden al vele renners de stuipen op het lijf gejaagd door bijvoorbeeld een pasje opzij te gaan omdat ik geen idee had dat er net iemand ging passeren.

Alleen met regen maken de wielen een heel interessant zwwiessssjjjj geluid hahahaha

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:14

Ohh dit is echt een hele grote ergenis van mij...

Als je ze toch even terug op aarde kon 'schoppen'...
Ook als er een fietspad is fietsen ze hier gewoon op de weg, ja.. wielrenners zijn schijnbaar een uitzondering op de verkeersregels.
Mountainbikers vind ik wel iets minder erg, al vind ik dat geschreeuw als ze er aankomen ook niet grappig, of ik schrik, of mijn paard.. :+

En ik lees hier ook dingen als generaliseren.. Maar ik zou heel graag 1 'normale' wielrenner zijn tegen gekomen.. Maar dat is al een hele opgave.

Heel wat jaar geleden stond de auto van mijn ouders per ongeluk met oversteken deels op het fietspad (vanwege slecht overzicht). Wielrenner komt er aan, slaat keihard op het achterruit (leuk ook voor de hond die achterin zat).. Daar begon het voor mij al :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:15

Dus als jij in de auto zit, hoor je dat je door een auto ingehaald wordt?

Ik vind het wel interessant hoe ruiters hier reageren, vandaar nog een overdenkpuntje. Hoe vaak lees je over ongelukken met paarden en hoe vaak over ongelukken met racefietsen? Als je dan ook nog eens nagaat dat het grootste deel van de ruitersport zich afspeelt in een afgesloten bak achter het huis, dan denk ik dat je je als ruiter toch echt eens achter je oor moet gaan krabben.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:17

Karl66 schreef:

Ik vind het wel interessant hoe ruiters hier reageren, vandaar nog een overdenkpuntje. Hoe vaak lees je over ongelukken met paarden en hoe vaak over ongelukken met racefietsen? Als je dan ook nog eens nagaat dat het grootste deel van de ruitersport zich afspeelt in een afgesloten bak achter het huis, dan denk ik dat je je als ruiter toch echt eens achter je oor moet gaan krabben.

Nou 1: Een fiets is geen dier..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:21

Fjorj schreef:
Cowgirl schreef:
Ik blokkeer ook regelmatig een dijk en doe dat bewust omdat ik die idioten die langs scheuren met 80 km per uur helemaal zat ben. Onlangs ben ik gewoon toeterend ingehaald...omdat ik blijkbaar te langzaam aan de kant ging...echt... -:(-

Misschien doen ze dat wel bewust zodat ze je nog snel kunnen inhalen voor dat je de weg blokkeert.

Met blokkeren bedoel ik dat ik gewoon de ruimte neem op de dijk....zoals je leest beide kanten 10 meter naar beneden.
Iedereen denk nu gelijk dat ik de boel blokkeer en een file creer ofzo :D
Soms ook bewust midden op de dijk als ik weer zo'n aso hoor aankomen...die remt eerst maar eens af.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:23

Rossfechten schreef:
Sommige mensen moet je tegen hun zelf beschermen, Als er geen ruimte is vind ik dat je ook geen ruimte moet overlaten om te passeren.
Dus is de weg te smal om te passeren, dan moet je ook midden op de weg rijden om te zorgen dat er geen gevaarlijke situatie ontstaat. Is er ruimte dan zorg je er natuurlijk voor dat je het overige verkeer niet hindert.
Mennen lijkt meer op rijden met een vrachtwagen, dan heb je ook geen keus jij bent groot en hebt ruimte nodig, als het gevaarlijk is moet je ook niet twijfelen en je ruimte in de weg gewoon opeisen. Anders veroorzaak je ongelukken. Ja ik heb een groot rijbewijs.
Dus met wegversmallingen en smalle wegen rij ik zo dat iedereen duidelijk snapt wat ik bedoel, een fietser die dan nog wil inhalen of zo, die weet dan in elk geval waar ik mee bezig ben, en dan kan ik nog aan de kant gaan als het gevaarlijk word, als ik aan de rand zit heb ik geen ruimte meer om iets te doen met mijn kar.
Als ik men probeer ik zoveel mogelijk niemand te hinderen, maar kan het niet anders dan blokkeer ik rustig alles.

En dit is nou precies wat ik ook bedoel. Maar nee je word gelijk voor aso uitgemaakt. :P

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:48

Karl66 schreef:

Wel of niet erover lezen betekend nog geen statistiek. Kun je die geven? Van betrouwbare bron dan.... niet je bokkeblaadje.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:49

Wij hebben zelfs met menles geleerd je ruimte op de weg heel duidelijk in te nemen en je breed te maken als inhalen om wat voor reden ook niet veilig kan gebeuren.

De fietser had even moeten afremmen of minstens wat langzamer moeten gaan fietsen. Hier helaas voornamelijk ook alleen vervelende ervaringen met wielrenners, zowel de weg als bos fietsers. Ben als wandelaar met krukken al eens overhoop gefietst. Scootmobiel en rolstoel aangetikt door een aantal, met paard en paard en wagen aardig wat bijna ongelukjes gehad.

Toen ik nog mijn canta reed (op het fietspad dus met de overdekte invalidewagen) heel wat vreemde capriolen meegemaakt. Daarmee kun je je niet smaller maken of de berm in, dan moeten ze toch echt even achter elkaar en remmen. Ook die heb ik wel vloekend tegen de zijkant aangehad. De Posbank en omgeving hier is billenknijpen bij mooi weer en drukte. Dan kan uit elke bocht een zelfmoord fietser komen aanzeilen die de hele weg gebruiken ipv het fietspad dat er gewoon loopt. Gebeuren ook heel erg veel ongelukken met fietsers, nagenoeg ieder weekend wel weer raak met ernstige gevolgen.

Wat wel grappig is, maar dat betreft een beroepswielrenner die duidelijk wel een betere opvoeding hebben gehad in verkeersveiligheid. Een woont en traint hier in de buurt, kwam ik met de canta regelmatig tegen en die heeft heel wat kilometers achter me gestayerd als training. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 09:52

Karl66 schreef:

Veel ongelukken met paarden worden door andere weggebruikers veroorzaakt of versterkt. En bij het fietsen gebeurt er ook best vaak wat hoor en ernstig. Bij mij in de familie zitten er ook een paar. Vooral m'n zwager is een echte kneus. Als hij paard zou rijden dan zou hij er elke les wel een keer afvallen. Nogmaals best aardige mensen zolang ze niet op die fiets zitten. Zorgen dat je paard bomproof is want het gaat echt niet beter worden.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:01

wielrenners wanen zich alleen op de weg! en iedereen moet vooral aan de kant en wachten voor verkeerslichten doen ze ook niet, want dat haalt desnelheid en 't gemiddelde naar beneden. Gebaseerd op diverse ervaringen bij ons in de bossen en B-wegen. Een bel op de fiets hebben ze niet, want niet stoer etc. Ze komen dan zo geruisloos voorbij zoeven dat geheid 't paard schrikt en de rapen gaar zijn.
Aldus, sindsdien rijd ik zowel op de kar als onder zadel, midden op de weg. Ze schreeuwen dan wel, met het hele arsenaal aan schuttingwoorden dat ze kennen. voordeel is dat ik ze dan wel hoor aankomen en ze remmen af, want bang voor paarden... MTB'ers in 't bos zijn zowaar nog erger....
Nee, fietsers en ik zijn geen vrienden als ik met de paarden op pad ben. het zou ook nuttig zijn denk ik dat fietsverenigingen zich lieten voorlichten over hoe om te gaan met ruiters en aangespannen combinaties.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:06

Ik vind het 't lastigst als er een groep aan komt rijden, en ze allemaal gaan brullen 'PAAAARDDD!!". Als het een kudde van 30 wielrenners is dan is dat levensgevaarlijk. Mijn paard vertoont dan wel een beetje vluchtgedrag, logisch, hij ziet niets maar hoort allemaal gebrul achter zich. Ik heb het over een andere boeg gegooid, als mensen fijn passeren dan roep ik gewoon goedemorgen, bedankt! en hoop ik dat ze het aan elkaar doorvertellen :+

Veel wandelen met je dier helpt, vooral op zondagochtenden zijn er veel wielrenners. Mijn paard schrikt niet van fietsers als ze niet roepen. En vooral rustig blijven en het eventueel uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:23

Ik sta zo te kijken van al die mensen die roepen dat er geen 'normale' wielrenners bestaan en dat het merendeel zich aso is. Het zal toch niet zo zijn dat wielrenners massaal geboren worden met een antisociale persoonlijkheidsstoornis? Of allemaal een slechte opvoeding genoten hebben en daarom geen rekening houden met anderen? Want dat zou wel heel opmerkelijk zijn. Ik geloof daar dan ook geen bal van. :o Ik heb eigenlijk nooit problemen met wielrenners, dus het zal ook wel een kwestie zijn van hoe je er tegenaankijkt.

Nu woon ik ook wel gunstig. Voor wielrenners liggen hier mooie fietspaden, voor mountainbikers MTB-routes en voor mij ruiterroutes. Je kunt elkaar dus redelijk goed uit de weg gaan. Zal in andere delen van het land wel anders zijn. Als ik routes opzoek waar veel ander verkeer komt, dan weet ik dat ik er rekening mee moet houden dat er andere verkeersdeelnemers zijn die helemaal niets van paarden snappen. Die zijn niet aso, maar vooral heel erg onwetend.
Waarom ik dat denk? Ik heb vaak aan niet-paardenmensen uitgelegd dat je een aanspanning rustig en ruim moet passeren omdat het stuur en het tempo van een paard niet altijd zo betrouwbaar is als dat van je auto of je fiets. En dat ze dus onverwachts uit kunnen wijken. En als je dat dan vertelt, zeggen ze eigenlijk altijd iets als: 'goh, heb ik me nooit goed beseft. Ga ik voortaan meer rekening mee houden.' Dat verrast me altijd weer, dat ze iets wat voor mij zo vanzelfsprekend is helemaal niet beseffen. 8)7

Wat ik persoonlijk veel erger vind (en wat me veel gevaarlijkere situaties oplevert) zijn ruiters die menen dat ze je aanspanning best voorbij kunnen galopperen. Want dat heb ik dus wel een paar keer meegemaakt. En als je er vriendelijk wat van zegt, krijg je nog een grote mond ook. En waarom ik dat vooral erg vind, is omdat dat mensen zijn die beter zouden moeten weten met hun kennis over paarden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:10

Jennyj01 schreef:
@danique_g omdat jij dan toevallig wel eens rekening houd met anderen wil dat niet zeggen dat er maar een paar rotte appels tussen zitten. Beetje naïeve houding hoor. En dan in dit topic ook nog eens het verwijt gaan maken dat ruiters alleen maar lopen te jammeren en in de slachtofferrol duiken. Ruiters zijn in dit geval ook het slachtoffer. Zij zijn de zwakkere in het verkeer en er wordt weinig rekening mee gehouden. Soms door onwetendheid maar ook vaak door aso gedrag. En groepjes wielrenners naken zich daar enorm vaak schuldig aan. Of denk je dat al deze reacties hier uit de lucht komen vallen?

Ik zit zelf in de wielerwereld dus ik betwijfel of het als naïef te bestempelen valt :')

Waarom is de ruiter precies de zwakkere in dit geval? En waarom zijn zij slachtoffer? Ruiters kunnen net zo onwetend zijn over wielrenners.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:30

Toch zijn er meer dan genoeg voorbeelden in dit topic waar een paard niet eens aanwezig was en wielrenners toch de storende/gevaarlijke zender zijn..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:33

Is dit een objectief topic? :o

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:35

Hier heb je bijvoorbeeld veel landweggetjes, dus geen fietspaden.
Dan is het sowieso nogal smal.
Als je bijvoorbeeld met z'n tweeën naast elkaar fietst is het wel handig als de wielrenners van te voren waarschuwen.
Dan kun je even achter elkaar gaan fietsen zodat ze er makkelijker langs kunnen.
Of als je met de hond loopt, dat je hem even kort kan houden.
Of als je te paard bent, dat je ruim in de berm kan gaan stappen.
Maar meestal doen ze dat niet en je hoort ze niet aan komen.
Ze vliegen gewoon langs je heen en schrik je elke keer.
Zelfs al kijk je af en toe achterom of er iets aan komt, dan zie je niemand maar de wielrenners fietsen zo hard dat een halve minuut later ze er toch opeens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:43

chocobroodje schreef:
Toch zijn er meer dan genoeg voorbeelden in dit topic waar een paard niet eens aanwezig was en wielrenners toch de storende/gevaarlijke zender zijn..

En ook meer voorbeelden in dit topic waarbij wielrenners op het asfalt of in de bosjes belanden dan paarden. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:54

Omdat ze zichzelf in een gevaarlijke situatie brengen.. Hard een bocht proberen te nemen als het geregent heeft... Dat doen ze toch echt zelf hoor.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:03

Als ze dat maar vaak genoeg doen is er straks geen wielrenner meer over, probleem opgelost ~~}>

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:07

chocobroodje schreef:
Omdat ze zichzelf in een gevaarlijke situatie brengen.. Hard een bocht proberen te nemen als het geregent heeft... Dat doen ze toch echt zelf hoor.

Net zoals dat er al meerdere wielrenners zijn dood gereden dit jaar. Ook eigen schuld zeker? Zelfs een verhaal waarbij het lichaam werd achter gelaten en weken vermist was. We zijn geen idioten die voor de lol een buikschuiver op het asfalt maken :P

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:09

Het komt van twee kanten natuurlijk. Nadeel is dat je wielrenners niet hoort aankomen en zo over het algemeen hard gaan. Je kunt daar van schrikken of ze gewoon niet zien. Heb ik ook weleens bij die elektrische scooters.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:01

En de wielrenner die een zwangere vrouw in elkaar sloeg en in het water achter liet?
Zo kunnen we door blijven gaan, maar feit is dat ze zichzelf en andere regelmatig in gevaar brengen..
Danique_G schreef:
chocobroodje schreef:

Net zoals dat er al meerdere wielrenners zijn dood gereden dit jaar. Ook eigen schuld zeker? Zelfs een verhaal waarbij het lichaam werd achter gelaten en weken vermist was. We zijn geen idioten die voor de lol een buikschuiver op het asfalt maken :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:05

Als ik op m'n fietsje zit ben ik anders heel voorzichtig hoor, op het asfalt smakken is erg pijnlijk als je een beetje hard fietst. Omvallen als je stilstaat overigens ook. :=
Veel mensen beseffen ook niet dat je als wielrenner met klikpedalen aan je fiets vast zit en daarom soms wat minder snel van de fiets kan springen.