[AR] Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:42

AmoorM schreef:
Gem schreef:
Ik gewoon een basismuesli voor mijn KWPN'er. Hoeveelheid afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, maar momenteel krijgt hij 'smorgens en 'savonds een volle maatbeker. Soms een weekje of maandje wat meer, soms een weekje of maandje wat minder per voerbeurt.

Dat is het enige wat je voert? Geen brok?

Muesli zit net zoveel in. En voordrooghooi uiteraard ;) . Twee keer per dag twee armen vol. Moeilijk aan te geven hoeveel dat is.

Anke

Re: Mennen en dressuur rijden, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:52

Vaak nog beter van samenstelling, smaakvoller om te eten en beter verteerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:59

Mijn paard krijgt 2 kilo sportbrok van havens en ongeveer 3/4 SportFit muesli voor sportpaarden.
Maar ze mist net dat ene beetje energie. Maar ze krijgt best veel geloof ik.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:05

Per dag? Per voerbeurt? Hoeveel voerbeurten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:06

Gem schreef:
Per dag? Per voerbeurt? Hoeveel voerbeurten?

Ze krijgt 1 kilo brok per keer. Sochtend en savonds. Daarnaast krijgt ze meestal savonds 3/4 tot 1 kilo sportfit muesli. Ze krijgen ook altijd standaard hooi.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:09

3 kg sportvoeder? :\ Denk dat die van mij dan dan allemaal op de achterpootjes staan te dansen.

Hier is alles op onbeperkt ruwvoer (gras met hooi en paardenkuil), ook de paarden die 100/120/180 km per week lopen (ga er maar van uit dat die van jou dat lang niet loopt met wat dressuurtrainingen en recreatieve ritjes).

Ja een half schepje haver krijgen ze dan na t werken als ik toevallig zin heb om te voeren, anders krijgen ze niks anders dan ruwvoer en dat hebben ze allemaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:12

SFC schreef:
3 kg sportvoeder? :\ Denk dat die van mij dan dan allemaal op de achterpootjes staan te dansen.

Hier is alles op onbeperkt ruwvoer (gras met hooi en paardenkuil), ook de paarden die 100/120/180 km per week lopen (ga er maar van uit dat die van jou dat lang niet loopt met wat dressuurtrainingen en recreatieve ritjes).

Ja een half schepje haver krijgen ze dan na t werken als ik toevallig zin heb om te voeren, anders krijgen ze niks anders dan ruwvoer en dat hebben ze allemaal niet nodig.

Wat kan ik dan anders doen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:17

Nou... Wat je instructrice zegt , zit een maar aan...
Vaak worden juist menpaarden erg veel getraind in wendbasrheid en soepelheid oa dmv dubbele longe ed.
Zeker de marathonpaarden!
Er kan in zoverre verschil in niveau zitten; rij je alleen op lange paden, 1x p week zal dat echt wel/geen invloed hebben. Is kwestie van ff weer oppakken, kneden maar zo is heel het paardrijden mi :)!
Gewoon lekker doen wat jullie willen en genieten !

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:19

Ik heb juist het idee dat ze de kar trouwens minder moe worden dan onder het zadel maar dat kan aan mij liggen (en jouw vader).

En qua voer, goeie vraag. Vind "fanatieker voeren" een beetje raar, en als ik het doe dan doe ik het met haver. Maar daar had ik ook een pony op 2,5 kg haver per dag en dat stelde nog niks voor, nu voer ik niks en merk ik geen verschil.

Voer weten andere bokkers vast meer van. Ik vind het kul, zoveel doen de paarden hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:19

Evelienepien schreef:
Nou... Wat je instructrice zegt , zit een maar aan...
Vaak worden juist menpaarden erg veel getraind in wendbasrheid en soepelheid oa dmv dubbele longe ed.
Zeker de marathonpaarden!
Er kan in zoverre verschil in niveau zitten; rij je alleen op lange paden, 1x p week zal dat echt wel/geen invloed hebben. Is kwestie van ff weer oppakken, kneden maar zo is heel het paardrijden mi :)!
Gewoon lekker doen wat jullie willen en genieten !

huh?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:22

AmoorM schreef:
Gem schreef:
Ik gewoon een basismuesli voor mijn KWPN'er. Hoeveelheid afhankelijk van hoe het paard eruit ziet, maar momenteel krijgt hij 'smorgens en 'savonds een volle maatbeker. Soms een weekje of maandje wat meer, soms een weekje of maandje wat minder per voerbeurt.

Dat is het enige wat je voert? Geen brok?

Foutje!!!!
Zag het op pag 2 staan maar heb nie goed gelezen en inmiddels al weer achterhaalt ivm voervraag!
Solly ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:24

SFC schreef:
Ik heb juist het idee dat ze de kar trouwens minder moe worden dan onder het zadel maar dat kan aan mij liggen (en jouw vader).

En qua voer, goeie vraag. Vind "fanatieker voeren" een beetje raar, en als ik het doe dan doe ik het met haver. Maar daar had ik ook een pony op 2,5 kg haver per dag en dat stelde nog niks voor, nu voer ik niks en merk ik geen verschil.

Voer weten andere bokkers vast meer van. Ik vind het kul, zoveel doen de paarden hier niet.

Ik denk dat ik gewoon naar havens e-mail of bel voor advies.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:27

Te veel voeren is slecht voor de maag en kan een paard juist saaier maken, buikpijn loopt niet zo fijn.
Ik zou gewoon 1,5 kg sportbrok/muesli en thats it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:40

SFC schreef:
Te veel voeren is slecht voor de maag en kan een paard juist saaier maken, buikpijn loopt niet zo fijn.
Ik zou gewoon 1,5 kg sportbrok/muesli en thats it.

Ik heb de grote voer fabrikanten een mailtje gestuurd voor advies.
De Pavo en de Havens.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:46

Zij zullen je altijd meer adviseren dan nodig is, ze willen tenslotte verdienen ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:38

tine10 schreef:
Zij zullen je altijd meer adviseren dan nodig is, ze willen tenslotte verdienen ;)

Ook mijn gedachte :j

Hier gewone paarden staan die 6x per week lopen.
Meeste staan op 1 schep musli of minder.
En sommige krijgen er een handje sportbrok bij.
1 die haver bijgevoerd krijgt, maar ook maar een handje of 2.
En dit gaat over paarden van +/- 1.70 tot 1.80 die dagelijks gereden worden.

Het is echt onzin om zoveel krachtvoer in je paard te gooien.
Goed veel ruwvoer (liefst onbeperkt als ze zich dan niet ziek eten) en begin eens af te bouwen naar 1 kilo krachtvoer op een dag.
Niet ineens nog maar 1kg voeren, wel afbouwen.
In het begin zal je paard iets slomer worden, maar uiteindelijk zal die weer fitter moeten worden.
Hij zal moeten wennen aan het feit dat die minder krijgt.
Wordt die echt te dun, ga dan niet weer alleen maar krachtvoer erin gooien, maar ga kijken wat die nodig heeft om spieren op te bouwen en weer te herstellen na het werk.

En als een paard spieren gaat opbouwen, dan zal deze normaal gesproken eerst iets afvallen, en daarna de spieren opbouwen.
Deze zitten er niet in 1 dag aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:17

Kentucky E lite en zwarte gepunte haver geef ik als ik net wat meer wil (van Havens)

* Mijn KWPNer krijgt ongeveer 15 kg hooi per dag. Dat is haar basisvoer. Beetje brok en wat muesli als extraatje.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:24

Ik merkte het wel heel erg. Mijn broer heeft een hele andere manier van rijden dan ik. Ik ben rustig, zacht in de hand en wissel veel af. Mijn broer is juist hard in de hand, met mijn fjord was het mennen later wel afgelopen. De pony was na het mennen gewoon in de dressuur zo hard in de mond.

Met onze fries merkte ik vooral heel erg dat ze op 1 kant erg vast houd doordat mijn broer dat waarschijnlijk met zijn hand ook doet, en dat ze op rechte stukken begint te tuigen :'). Dus ik denk dat het aan de manier van rijden ligt..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:57

PrizTwir schreef:
Ik merkte het wel heel erg. Mijn broer heeft een hele andere manier van rijden dan ik. Ik ben rustig, zacht in de hand en wissel veel af. Mijn broer is juist hard in de hand, met mijn fjord was het mennen later wel afgelopen. De pony was na het mennen gewoon in de dressuur zo hard in de mond.

Met onze fries merkte ik vooral heel erg dat ze op 1 kant erg vast houd doordat mijn broer dat waarschijnlijk met zijn hand ook doet, en dat ze op rechte stukken begint te tuigen :'). Dus ik denk dat het aan de manier van rijden ligt..

Precies, het ligt niet aan het mennen, maar puur aan de persoon die stuurt.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:01

Klopt want goed mennen is altijd (uitzonderingen zijn er wel denk ik) goed voor het paard als het goed gebeurt. Ritje voor de kar sjokken vind ieder paard wel leuk, lekker ontspannend en afwisselend.

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:04

aangespannen en onder het zadel kunnen goed samen.
wij hebben een tuigpaard die zowel voor de kar als onder het zadel gereden wordt.