[AR] Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Re: Dressuurjury (zadel) bij menevenementen D+V.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:07

Ik zou niet weten wat de KNHS/district hier aan moet doen, moet je dan zeggen: jullie moeten strenger zijn op D/V wedstrijden, of jullie moeten wat gemakkelijker jureren op een kampioenschap?
Toen onze kinderen nog op een pony rondhobbelen zo nu en dan een prijsje wonnen, met de bijbehorende winstpunten vertelden wij ze altijd al als ze naar een kampioenschap gingen dat daar strenger gejureerd zou worden, het was tenslotte een kampioenschap. Dan was de teleurstelling ook niet zo groot. Voor ons was het als super als ze een winstpunt haalden op een kampioenschap, dat was al bijzonder.
Het kan natuurlijk ook nog meespelen dat er twee jury's zitten, het geeft altijd een raar beeld als de ene jury veel hoger beoordeeld als de andere, ben er van overtuigd dat sommige jury's daar wat voorzichtiger van worden, vooral als ze weten dat hun mede jury de naam heeft "streng" te zijn.
Dan zakken de punten opeens en krijg je van die 5 en 6jes proefjes.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:54

Fenny, ik ga er ook zeker wat mee doen richting KNHS, wellicht het menforum of het bestuur van ons district :j . Want hoewel ik dit al veel langer zie (vandaar dit topic!), kan ik me de teleurstelling van Anke ook heel goed voorstellen. Gezien de uitslagen van de laatste maanden denk je dat je op de goede weg bent, maar tijdens het DK krijg je opeens de kous op je kop.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:33

Grainey, ik snap jouw opmerking "jullie moeten strenger zijn op D/V wedstrijden, of jullie moeten wat gemakkelijker jureren op een kampioenschap?". Maar ik zou zelf 9 augustus ook zeer teleurgesteld zijn als ik bijvoorbeeld ineens 170 punten heb, terwijl ik normaal rond de 190 rij. Hierdoor zou ik dus totaal geen kans maken op de Hippiade terwijl Dexter en ik het de laatste tijd goed hebben gedaan. Om eerlijk te zijn word ik nu steeds zenuwachtiger voor de DK hierdoor..

Ander punt is dat ik het ook nog steeds vreemd vind dat alleen het DK leidend is voor een ticket voor de Hippiade. Dit is o.h.z. ook niet zo. Volgens mij is het bij ons in de omgeving zo dat je selectiewedstrijden hebt voor de Friese Kampioenschappen. Rij je hier goed, dan mag je door naar de Hippiade. Misschien een ander discussiepunt om dit ook eens aan te geven voor het mennen. Voor e.po.L zijn nu 6 plaatsen voor Noord. Alle 6 plaatsen worden verdeeld op DK. Doe bijvoorbeeld 50% tijdens DK en 50% door middel van de resultaten van afgelopen outdoorseizoen? Zo voorkom je ook dat iemand die bijvoorbeeld voor het eerst een klasse hoger start op DK direct door kan gaan naar de Hippiade (spreek uit ervaring ;) ).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:49

Fenny, hier in Zuid zijn er idd SGMW-menners die uitsluitend D+V starten op een DK (althans, ik ken er één) om een Hippiade-ticket te bemachtigen. Volgens de huidige regels mag dat :j . Als ik me goed herinner moest je vorig jaar nog aan minstens 2 andere D+V wedstrijden hebben mee gedaan om voor een Hippiade-ticket in aanmerking te komen. Ook al werd je District-kampioen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:58

Klopt, eerst geen verplichting mbt gereden wedstrijden. Vorig jaar moest je er minimaal 1 gereden hebben om te mogen starten op het DK.
Dit jaar weer geheel vrij, gewoon op het DK goed rijden en je hebt een ticket.
Schijnt te komen om meer deelnemers te krijgen.

Waarom totaal andere juryleden op een DK?
Is dat gangbaar? Wie zoekt deze uit?
Uitslagen staan nog niet online, ben heel benieuwd naar de percentages vd anderen in ring 3 en 4.

Eentje had mzzl, pony liep op het DK ineens super!

Je bent ook zo afhankelijk van die ene momentopname.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:11

Vorig jaar heb ik niet mee gedaan met DK. Had geen geschikte ponies om mee te doen (en door middel van een mazzel momentje ticket bemachtigen vind ik niet fijn en eerlijk). Kan me wel herinneren dat 2-3 jaar geleden je een minimaal aantal wedstrijden moest rijden en daar een minimaal % moest hebben gereden (zal wel 60% zijn geweest). Dat was dan voorwaarde om mee te mogen doen aan DK, de ticket kreeg je alsnog door middel van plaatsing op DK.

Misschien moet ik ook niet te veel commentaar geven, want ik ben nog nooit bij een vergadering van de KNHS of het district geweest dus heb dit ook nooit in de groep kunnen gooien. Ben nu alleen wel van plan om dat wel een keer te doen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:12

Hier in Groningen en ook in Drenthe zijn er geen selectiewedstrijden voor onder het zadel, alleen Friesland heeft dat hier in het noorden, komt mede doordat zij nog met kringen werken.
Een paar jaar geleden hebben we selectiewedstrijden voor de D/V gehad, het eerste jaar werden hiervoor een paar wedstrijden aangewezen. Het gevolg was dat deze wedstrijden zo vol zaten, onze wedstrijd was zelfs zo vol (en we mochten voor de sluitingdatum niemand weigeren) dat we een morgen, middag en avondprogramma hadden. Dit was een enorme aanslag op de vrijwilligers, de jury's en ook de deelnemers, want wachten duurt altijd lang.
De andere wedstrijden die niet aangewezen waren moesten worden afgelast wegens te weinig belangstelling.
Daarna hebben we nog een jaar gehad dat alle D/V wedstrijden telden als selectiewedstrijd, was een enorme administratie, vooral als een vereniging het niet opstuurde en als je wilde kon je je altijd selecteren, want ging het niet goed, ging je gewoon elke weekend op wedstrijd, kwam het nog wel weer goed.
Zo'n kampioenschap is altijd een momentopname en er kan altijd wat fout gaan, soms door je zelf, soms door anderen (waren wij vorig jaar het slachtoffer van), wat de uitslag kan beinvloeden. Daardoor moest onze dochter in de L later nog voor de derde maal een proefje rijden, wat dan door alle stress niet goed gaat natuurlijk. Reed ook altijd ruim in de 190/200, maar dan wordt het 180 en dan is het geen hippiade, want dan zijn er 6 betere.
In ons district zijn er deelnemers die graag jury's uit andere districten willen hebben, omdat die gewoonlijk hier niet jureren, is door de reiskosten niet te doen, maar ieder jaar wordt die vraag weer gesteld op de vergadering van het mendistrict.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:13

Fenny, onder het zadel heb je ook alleen de regiokampioenschappen, tenminste in de provincie Groningen. Bij grotere provincies (nou ja, groter qua deelnemersaantallen) zijn er wel selectiewedstrijden, maar in Groningen dus niet meer.

Vroeger had je bij het mennen ook iets van 6 selectiewedstrijden. Maar het was dan wel een hele kluif om aan al die wedstrijden mee te kunnen doen (agendatechnisch). Wedstrijden blijven sowieso een momentopname, maar ik denk ook dat het beter zou zijn als je 1 of 2 "gewone" wedstrijden (noem het selectiewedstrijden, maar dan dus geen 6 maar bijv 2) mee zou laten tellen.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:21

tine10, ik ben het met je eens om gewone wedstrijden als selectie mee te laten tellen. Zoals ik van Grainey begrijp zorgt zoiets dan dus wel weer voor meer administratieve handelingen en is het dus lastiger.

Wat ik nu zo lees en hoor, zijn meerdere mensen het niet helemaal eens met de selectie procedure. Misschien een idee om hierover te brainstormen, dit vooraf aangeven bij het mendistrict en tijdens een vergadering het/een plan voorleggen? Of zijn mensen hier al mee bezig? ;)

(ik spreek trouwens iedereen maar met de Bokt naam aan, is wel zo makkelijk aangezien ik altijd namen vergeet :o )

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:28

In west is ohz een kring selectie (dit is ook maar 1 wedstrijd - je mag alleen starten in de kring waar je vereniging bijhoort om je te plaatsen - waar het maar net goed moet gaan om je te plaatsen voor de regio) en vervolgens een regio om je te plaatsen voor Ermelo. Ik ben niet perse een voorstander van meerdere selectie wedstrijden. Nu rijdt gewoon iedereen bij dezelfde jury onder redelijk dezelfde omstandigheden (kwaliteit baan en weer bv.). Op de Hippiade zelf moet je het ook in 1 dag doen. Dus waarom zou het voor het DK anders gaan? Zeker als er wisselend gejureerd wordt, lijkt mij dat niet verstandig. Ik denk dat de goede menners toch wel komen boven drijven op de Hippiade (ten opzichte van de mazzelaars).

Voor wijzigingen zou ik het menplatform proberen. Daar is het als het goed is voor in het leven geroepen (om dichtbij de sporter te staan).

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:51

_Marjola, je hebt inderdaad wel een punt dat iedereen op de selectiedag (DK?) bij dezelfde jury rijdt met redelijk dezelfde omstandigheden. Toch blijf ik het vreemd vinden dat je je door middel van 1 wedstrijd direct kunt plaatsen voor de Hippiade. Op de Hippiade moet je inderdaad ook alles in 1 dag doen, maar in mijn ogen ligt dat weer anders dan een selectie om een ticket voor de Hippiade te bemachtigen.

Een tijdje geleden heb ik inderdaad (als bestuurslid zijnde van onze vereniging) ook post gehad van die platforms. Heb me er nog niet in verdiept, maar lijkt me wel even een goed plan +:)+

Misschien kunnen we het ook anders bekijken; een mazzelaar krijgt zo ook de kans om naar de Hippiade te kunnen ;)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:24

De afgelopen jaren zijn er inderdaad favorieten gesneuveld, maar outdoor heb je nog twee proefjes, indoor maar 1.
Fenny je kunt komend weekend altijd nog bij ons starten in Veenhuizen, een van onze juryleden is een vast DK jurylid, de andere zat vorig jaar ook op het DK. Heb je alvast een indruk hoe hij jouw Dexter wil zien lopen :).

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:27

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben een beetje bang voor de mazzelaars die net bij een sinterklaasjury rijden als bv 2 vd 3 selectiewedstrijden voor een ticket meetellen en daardoor door mogen. Qua agenda komt het je misschien net niet uit om alle 3 te starten, waardoor er een scheve selectie ontstaat als je de sinterklaasjurywedstrijd mist.

Het blijft heel lastig, maar dat komt helaas ook door de sport zelf. Bij VH komt bijvoorbeeld ook wat mazzel kijken. Vorig jaar lag dat bij West op zand. Ik heb genoeg verschoven pionnen gezien waarvan de bal niet viel, terwijl je op gras de pineut was geweest omdat een pion dan niet zo makkelijk schuift.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:50

De door jullie geopperde selectie wedstrijden zijn ook verre van zaligmakend.

Onder het zadel moest je er hier 2 gereden hebben, van de 4, waarvan de beste 2 zouden tellen voor eventuele deelname aan het regio kampioenschap (onder het zadel geen districten).
Probleem 1. Stel onverlaten weet ze altijd zo ongeveer in 1 maand tijd te stoppen, ik start eigenlijk maar 1 x per maand.
Probleem 2. gras en zand (onder het zadel start ik in principe niet op gras, voor mennen geen probleem voor mij)
Probleem 3. Reisafstanden in geval van selecties bij het mennen!
Onder het zadel kan ik wel in de buurt terecht, mennend niet echt, moet je weer kapitaal aan brandstof investeren.
Probleem 4. Meer kosten om überhaupt op een DK te kunnen starten.

En ja, onder het zadel jureren ze op selectie of kampioenschap ook naar mijn idee wel tikje strengen dan om de hoek op de vereniging.

Oh, en is het realistische afspiegeling? Nee, is afspiegeling van mensen die de tijd en het geld en de energie hadden en ook nog goed genoeg gereden hebben.
Ook onder het zadel niet realistisch, gezien het feit dat ik heen mag naar de regio met mijn paard.
Was ook totaal niet mijn insteek, had op eigen verenging en 1 wedstrijd die ik altijd leuk vind gereden, niet eens de resultaten nagekeken. Hoorde vorige week in het weekeind toevallig dat ik door was.
Als clubgenoten het niet gezegd hadden, had ik het niet eens geweten.

Dus nee, ook niet ideaal.

DK is dan weer het voordeel dat het 1 wedstrijd is en je rijdt of goed die dag, of niet...
Je weet de kosten, van je reis, kost je 1 dag en klaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:46

Daarom rij ik volgend jaar waarschijnlijk alleen nog het DK.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:23

Anke schreef:
Daarom rij ik volgend jaar waarschijnlijk alleen nog het DK.

Scheelt wel in de kosten, als je het goed doet hoef je maar 2 wedstrijden te rijden om Nederlands Kampioen te worden; DK en Hippiade :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:06

Precies. Het geld dat ik uitspaar met de overige wedstrijden, kan ik in lessen en clinics stoppen. Heeft een grotere meerwaarde dan wedstrijden starten.
Ik blijf lekker lang in de L. Eerder ging ik bij 10 wp gelijk door.
Nu doe ik het anders. Logisch ook, als je geen wedstrijden rijdt, komen ook geen wp's erbij!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:45

Fenny schreef:
Grainey, ik snap jouw opmerking "jullie moeten strenger zijn op D/V wedstrijden, of jullie moeten wat gemakkelijker jureren op een kampioenschap?". Maar ik zou zelf 9 augustus ook zeer teleurgesteld zijn als ik bijvoorbeeld ineens 170 punten heb, terwijl ik normaal rond de 190 rij. Hierdoor zou ik dus totaal geen kans maken op de Hippiade terwijl Dexter en ik het de laatste tijd goed hebben gedaan. Om eerlijk te zijn word ik nu steeds zenuwachtiger voor de DK hierdoor..

Ander punt is dat ik het ook nog steeds vreemd vind dat alleen het DK leidend is voor een ticket voor de Hippiade. Dit is o.h.z. ook niet zo. Volgens mij is het bij ons in de omgeving zo dat je selectiewedstrijden hebt voor de Friese Kampioenschappen. Rij je hier goed, dan mag je door naar de Hippiade. Misschien een ander discussiepunt om dit ook eens aan te geven voor het mennen. Voor e.po.L zijn nu 6 plaatsen voor Noord. Alle 6 plaatsen worden verdeeld op DK. Doe bijvoorbeeld 50% tijdens DK en 50% door middel van de resultaten van afgelopen outdoorseizoen? Zo voorkom je ook dat iemand die bijvoorbeeld voor het eerst een klasse hoger start op DK direct door kan gaan naar de Hippiade (spreek uit ervaring ;) ).

Onder het zadel rij je selecties in de kringen, zit je daar bij de besten (er gaan maar een paar door) èn boven de 58% dan mag je naar de Regiokampioenschappen. Vanaf daar mogen er per klasse een paar door naar de Hippiade. Dus hier is ook alleen het resultaat op de RK beslissend, de selecties worden niet meer meegeteld.

Wel erg jammer dat er bij het mennen zoveel verschil in zit, zou het zeker eens aankaarten bij de KNHS

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:18

Onder het zadel is het in elke provincie anders, wij hebben in Groningen en Drenthe allang geen kringen meer, dus ook geen selecties. Zit dus ook veel verschil in, er zijn zelfs mensen die daarom van vereniging switchen van Friesland naar Drenthe of Groningen, hoef je namelijk geen selecties te rijden.
Wij wonen hier op het drieprovincieenpunt Groningen/Friesland/Drenthe en zie deze switch vaak genoeg gebeuren, soms vlak voor de kampioenschappen, als je geen tijd gehad hebt voor selectiewedstrijden is het een gemakkelijke oplossing :).
Twee jaar geleden is er in de vergadering van het mendistrict noord een stemming geweest of er nog selectiewedstrijden moesten worden gereden, de uitslag hiervan was eigenlijk unaniem tegen.
De selectienorm stelde namelijk ook niets voor, drie wedstrijden en een gemiddelde van 55 procent en je had je geselecteerd voor het DK. Daarbij kwamen nog zoveel uitzonderingen, pony is geblesseerd geweest, ik ben geblesseerd geweest, enz. van mensen die drie wedstrijden niet konden rijden en op twee (of zelfs een) toch zo'n goed resultaat hadden behaald en die toen toch een wild card kregen, dat het eigenlijk helemaal geen waarde meer had.
De KNHS laat de districten vrij of ze selecties willen laten rijden of niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:35

Ter info: mail over de te hoge puntenkwestie is er uit naar de afgevaardigde menforum van ons district.
De selectieprocedure voor de Hippiade niet genoemd. Heb daar zelf nog geen duidelijke mening over. Behalve dat er bij ons niet heel veel te selecteren valt, er is weinig concurrentie en de meeste concurrentie komt van de deelnemers die normaal SGMW rijden. Anke was bijvoorbeeld de enige deelneemster in haar rubriek.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:52

Misschien word ik wel lid in Oost. Is wel verder weg.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:33

Qua selectieprocedure is een opzet zoals bij SGMW misschien wel een idee en dan de 3 beste resultaten bijvoorbeeld 6...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:59

Twee (beste) wedstrijden en die voor 50% mee laten tellen en de Hippiade de andere 50%. Dan heb je 8 beoordelingen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 10:04

Ter info: bericht terug. Mijn mail wordt in de eerstvolgende bestuursvergadering meegenomen. Ben benieuwd of men iets terugkoppelt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:51

Ik heb ook een berichtje gemaild over het DK/jureren.