[AR] Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:01

Indy Pascalle, jij ook al zo'n naar verhaal. Ik ben toch wel heel nieuwsgierig: wat voor merk had jij, hoe oud was je wagen? Vreemd dat de leverancier hier helemaal niets mee gedaan heeft...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:38

Volgens mij zijn mensen in het algemeen zó onwetend over hun consumentrechten... en laten ze het veel te snel erbij zitten na een reaktie van de fabrikant.

Verdiep je daar toch eens in als je met zoiets te maken hebt... Een fabrikant dient een deugdelijk product te leveren! Zo niet: lees eens op kassa/radar, google eens wat. Je hebt zoveel meer rechten dan je denkt!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 09:12

@ JoyCiej: Ik ga ook mee met Maartje1990, jouw uitleg is altijd zo uitgebreid en duidelijk, dat heb ik ook al in andere topics gezien. Super dat je hier zoveel moeite in steekt, je helpt hier echt enorm mee!

@ Biancacoo: Inderdaad, Romeo verdient het om een leven lang in de watten gelegd te worden!
Die leverancier bestaat volgens mij nog wel, ik heb in ieder geval zijn telefoonnummer en op het internet is nog een ander nummer van hem terug te vinden.

@ Maartja 1990: Ik ben blij dat Romeo niets lijkt te mankeren. Mijn vriend en ik hebben nog steeds pijn, vooral in de rug, maar dan denken we "als het dat maar is, het had zo veel erger gekund"...

@ L_Rivaldo: Misschien inderdaad geen slecht idee om eens onder je wagen te kijken.

Ik denk echter niet dat ik het op voorhand had kunnen zien. De scheuren waren echt heel vers, dus het was pas afgebroken. Een kenner zou het misschien wel gezien kunnen hebben dat het op scheuren stond, maar volgens mij kon ik dat onmogelijk op voorhand zien.
Dat maakt het voor mij nog enger, ik zal toch altijd met dat "ongeval" in mijn hoofd zitten als ik weer op de bok stap, het zal weer even duren voordat ik weer vol vertrouwen kan galopperen. Ook hier wordt vaak flink gas gegeven, Romeo geniet ervan om eens goed door te trekken en lekker hard te gaan, maar ik denk dat bij mij het vertrouwen flink gezakt is.

@ IndyPascalle: Gelukkig waren jullie nog net op tijd! Bij ons was het 1 harde schok en tegelijkertijd schoten de wielen onder ons uit, we hebben NIETS gevoeld op voorhand. Volgens mij zijn de 4 plaatsen dus in 1 keer afgebroken... Het ging allemaal zo onvoorstelbaar snel, ik kan het nog steeds niet geloven. Het ene moment gingen we nog hard in galop en het andere moment stond ik naast Romeo om hem zo snel mogelijk uit te spannen.(de wagen drukte tegen heel erg tegen zijn benen)
Ik weet ook niet wat ik moet doen, momenteel denk ik toch dat ik ga proberen om nog geld los te krijgen van v/d Linden, met dat geld kan ik dan eventueel een andere wagen kopen. Ik denk niet dat ik nog met veel vertrouwen op mijn Dutch wagen durf te zitten, het was écht ontzettend eng om mee te maken.

@ Amaris: ik denk inderdaad dat mensen hier veel te weinig over weten. Ik ben ook zo'n zacht eitje dat een "nee" te snel aanvaardt, daarom heb ik toen ook niet gebeld toen mijn lamoen gebroken is. Ik dacht "hij gaat daar toch niets aan kunnen/willen doen, dus kan ik beter niet bellen". Ik wist ook niet dat een consument zo veel rechten heeft, ik heb immers geen bewijs dat ik mijn wagen bij hem gekocht heb...

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:15

@tine10 Wij hebben een Winner Bonny XL. De wagen is nu zo'n 7 jaar oud denk ik. Hij heeft de eerste 5 jaar in een showroom gestaan en daarna hebben wij hem gekocht. Voordat ik hem in gebruik nam heb ik hem laten nakijken bij een wagenbouwer en een jaar later hebben we hem nog een keer voor onderhoud daarheen gestuurd. Afgelopen jaar was het er nog niet van gekomen (maar dat vind ik nog geen reden dat alles er maar onderuit mag breken).

@sander_lotte Wij voelden een meter of 100 daarvoor al iets raars, maar zagen zo gauw niks aan de wagen. We zijn verder gereden, maar ik bleef een raar geluid aan de wagen horen (net of je heel hard over een steen rijdt, terwijl we in stap over een asfaltweg gingen). Stil gezet en nog een keer de wagen na gekeken en toen zag ik dat die dingetjes om op te stappen heel raar stonden. Dus verder gaan kijken en toen zagen we dat alles aan het losscheuren was. Als we nog een klein stukje verder waren door gelopen, dan was de rest ook losgekomen. Ik heb alles laten staan, paard uitgespannen, vrienden gebeld of ze me konden komen halen. Mijn man is in het bos gebleven bij paard en wagen en ik heb de auto met trailer gehaald. Hieronder nog even twee foto's hoe onze wagen eruit zag (ook lekker smerig omdat we er al een flinke rit op hadden zitten).
Afbeelding
Afbeelding

@Amaris Ik denk dat ik er inderdaad te weinig van weet. Ik ben op zoek gegaan naar de fabrikant. Die kon ik niet vinden, dus heb ik contact opgenomen met de verkoper. Deze heeft mij doorgestuurd naar de leverancier in Nederland. En van hem kregen we het antwoord dat hij niks voor ons kon betekenen, dat we waarschijnlijk zelf de schade veroorzaakt hebben (hij had het pas 1 keer gezien toen iemand tegen een betonbak aan was gereden) en dat de fabrikant niet meer bestond. En toen wist ik het eigenlijk ook niet meer. Heb de wagen laten maken en nu rijden we weer rond. Dus ik ben bang dat ik nu helemaal geen rechten meer heb.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:54

Ook bovenstaande wagen is op de lasnaden los gekomen!
Ik vind dat die nooit mag gebeuren op diverse plaatsen tegelijk, het mag eigenlijk helemaal niet... Maar goed.
Jij hebt ook heel veel mazzel gehad IndyPascalle! Knap dat je opgemerkt hebt dat het niet haaks was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:10

Ik rij hier ook met een Winner. Maar goed, het gebeurt dus bij meerdere merken. Echt waardeloos, je moet er niet aan denken hoe dit had kunnen aflopen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:11

@ IndyPascalle: Jullie hebben ook aardig geluk gehad! Jullie reden in stap over asfalt, wij gingen in volle galop door het bos, dan is de impact uiteraard heel anders. Jullie voelden 100 meter daarvoor al iets, waarschijnlijk omdat jullie in stap gingen over asfalt. Gezien wij in volle galop gingen op een bosweggetje, is het bij ons in een fractie van een seconde gebeurd. En geloof me, dan ben je héél blij dat jij, je groom én je paard nog leven.

Het is levensgevaarlijk als een wagen op die plaats gewoon plots afbreekt, dat zou echt niet mogen gebeuren...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:13

Eerlijk gezegd denk ik dat beide fabrikanten niet voor niks niet meer bestaan...
Weet ook niet wat je rechten dan zijn, of leverancier verplichting heeft, of dat je nog blij mag zijn als hij uit coulance je tegemoet wilt komen...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:43

Is dus bij beide wagens bij ophanging van de draaikrans ontstaan. Daar komen hele flinke krachten op tijdens het mennen.

Oftewel, als je een wagen koopt, extra aandacht voor die draaikrans en de constructie eromheen.
En als je een wagen hebt toch zo nu en dan ook tussendoor eens eronder kijken....

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:54

VanHuisUit schreef:
Is dus bij beide wagens bij ophanging van de draaikrans ontstaan. Daar komen hele flinke krachten op tijdens het mennen.

Oftewel, als je een wagen koopt, extra aandacht voor die draaikrans en de constructie eromheen.
En als je een wagen hebt toch zo nu en dan ook tussendoor eens eronder kijken....

Maar hoe moet je dat als leek beoordelen?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:05

tine10 schreef:
VanHuisUit schreef:

Maar hoe moet je dat als leek beoordelen?

Ik had toevallig een paar weken eerder nog onder de wagen gehangen, omdat mijn paard een keer gek had gedaan en ik toch even wilde checken of alles nog goed zat. Heb helemaal geen gekke dingen gezien. Maar ik ben idd ook een leek, misschien iemand met meer verstand ervan dat die wel wat had gezien.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:29

Update: *zweet*

Ik heb gebeld!!! :Y) Ik kwam terug van mijn werk en dacht "Langer kan ik het niet laten wachten, bel gewoon!"
Het ging eigenlijk perfect zoals ik wilde, hij zweeg tot ik mijn verhaal gedaan had en hij gaf toe dat dit niet goed was.

Hij zei "Heel vreemd, ik heb zo héél veel wagentjes verkocht en ik heb nog nooit klachten gehad", toen ik zei dat dit niet kan voor een wagen van 4 jaar, probeerde hij er wel onderuit te muizen met "Jaaah maar je hebt ook mensen die er dagelijks kilometers mee rijden en je hebt mensen die er bijna nooit mee rijden, dus die levensduur van 4 jaar zegt ook niet veel hoor", toen heb ik gezegd dat ik er altijd veel zorg voor heb gedragen en dat de wagen altijd binnen gestaan heeft en dat ik er echt niet zo vaak mee reed, dus dat 4 jaar écht jong is om zo uit elkaar te vallen.

Eerst zei hij dat hij hier niets mee kan doen, want Dutch maakt en verkoopt die wagentjes niet meer, maar na wat aandringen zei hij dat hij het wagentje eventueel wel kon terugnemen. Hij zei dat ik maar eens tot daar moet gaan met de wagen zodat hij kan kijken hoeveel hij er nog voor wilt geven. Foto's zeggen hem niets zei hij, "en trouwens, ik ben niet zo handig met die computerdingen" :+ (het is vader Van der Linden die de wagens verkoopt, de zoon doet hier niets meer in) Hij wil de wagen in het echt zien voordat hij kan beslissen.

Ik vroeg hem hoeveel hij hier nog voor zou willen geven, en toen zei hij ongeveer € 500. Ik was hier helemaal niet mee akkoord, ik zei dat ik er minstens € 800 voor terug wil. Hij heeft gevraagd naar de toestand van de rest van de wagen (remmen, bekleding,...) en toen zei hij dat er in dat geval misschien wel wat meer dan € 500 gegeven kan worden, gezien de rest van de wagen nog tiptop in orde is.

Ik moet hem in ieder geval bellen als we besluiten om tot daar te rijden...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:50

daar is maar een oplossing voor: WEG DIE WAGEN!!!!!! Volgende keer loopt t niet zo goed af!
Wees blij dat de pony zooooo braaf was!!!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:42

Super dat je gebeld hebt!! Maar níet akkoord gaan met het bedrag!! Het gaat niet om wat hij er nog voor wil geven!! Het gaat er om dat hij je een ondeugdelijk product heeft geleverd en jij dus VOLLEDIG schadeloos gesteld moet worden! Je moet dus een vergelijkbare andere, even oude maar déugdelijke menwagen terug eisen, óf een bedrag waarvoor je dit kunt kopen. Dusseh: STOER je belactie, maar nu dus volhouden!

Sandrina

Re: Wagen in twee gebroken, herstellen of weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:42

Goed gedaan dat bellen. Nu volhouden dat je volledig je geld terug wil. Succes met je poot stijf houden.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:54

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien heeft iemand inderdaad wel het recht om al zijn/haar geld terug te krijgen, maar als de andere partij dit weigert, wordt het een heel lang verhaal. Dan moet je beginnen met aanmaningen, dagvaardigingen, experts, advocaten,... en weet ik veel nog wat. Dit zou dan nog wel eens jaren kunnen duren. Ik vraag me af of TS daar zin in heeft.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 21:42

Ik was wel blij dat ik gebeld heb :D Het zweet brak me wel uit, onderhandelen is normaal niet echt mijn ding, maar achteraf gezien heb ik het er nog best wel goed vanaf gebracht :o Ik vond dat ik best zelfzeker overkwam, en ik heb hem heel duidelijk gemaakt dat ik met € 500 of € 600 echt niet blij ben.

Het volledige geld teruggeven gaat hij écht niet doen, hij zei in eerste instantie al dat hij eerst niets wou doen (gezien Dutch die wagens niet meer maakt en verkoopt). Ik denk dus dat ik blij mag zijn als hij mij de helft terug geeft, denken jullie niet?

Vinden jullie € 800 te weinig om terug te eisen?

@ b485: Inderdaad, het is gemakkelijker gezegd dan gedaan dat ik al mijn geld terug wil. Ik heb immers 4 volle jaren lang plezier gehad van die wagen, ik ben er ook altijd heel fier op geweest... :+ Ik vind het nog steeds een leuk wagentje, maar schandalig dat die zomaar uit elkaar valt.

Ik ben ook heel blij dat ik dit topic heb geopend, anders had ik de wagen gewoon laten maken. Ik zou wel schrik hebben om terug ermee te rijden, dat wel... Jullie hebben me duidelijk gemaakt dat dergelijke schade écht niet kan, dankzij jullie heb ik de telefoon gegrepen en gewoon naar de dealer gebeld. Nu besef ik ook dat ik best nooit meer op die wagen stap, ik hoop dat ik aardig wat terug krijg zodat ik daarmee een andere wagen kan kopen. De aankoop van die andere wagen zal hier wel niet mee gedekt zijn, maar ik zal dan al een serieuze "korting" hebben, dat scheelt ook al.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:47

Jeetje, hahaha, krijg er bijna een kleur van, maartje, sanderlotte, tine10 en laura. :o

Punz schreef:
Super dat je gebeld hebt!! Maar níet akkoord gaan met het bedrag!! Het gaat niet om wat hij er nog voor wil geven!! Het gaat er om dat hij je een ondeugdelijk product heeft geleverd en jij dus VOLLEDIG schadeloos gesteld moet worden! Je moet dus een vergelijkbare andere, even oude maar déugdelijke menwagen terug eisen, óf een bedrag waarvoor je dit kunt kopen. Dusseh: STOER je belactie, maar nu dus volhouden!

b485 schreef:
Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien heeft iemand inderdaad wel het recht om al zijn/haar geld terug te krijgen, maar als de andere partij dit weigert, wordt het een heel lang verhaal. Dan moet je beginnen met aanmaningen, dagvaardigingen, experts, advocaten,... en weet ik veel nog wat. Dit zou dan nog wel eens jaren kunnen duren. Ik vraag me af of TS daar zin in heeft.

Daar gaat wel het gezegde op: 'In je recht staan is wat anders dan (je) recht krijgen'.........

Punz heeft het juridisch bij het juiste eind. Maar helaas heeft ook b485 gelijk.
Lees je goed in in de situatie, check goed wat voor een rechten jij op dit moment als consument hebt (zie mijn eerdere links), doet hij moeilijk of vertrouw je het zaakje niet, kan je altijd voor gratis en vrijblijvend juridisch advies naar het Juridisch Loket gaan. Alhoewel, dat zeg ik wel heel leuk, maar jij bent van Belgie, of niet????

Ik zou igg niet nu meteen al 'toegeven'. Dat hij de wagen in het echt wil zien kan ik me goed voorstellen, en dat is ook zijn 'recht'. Laat hem igg goed merken dat je prima op de hoogte bent van hoe het juridisch in elkaar steekt, kom zelfverzekerd over, blijf wel netjes. Veel verkopers weten dat de meeste consumenten niet echt goed op de hoogte zijn van hun rechten, en kunnen daar op slinkse wijze mis/gebruik van maken.

Wel top dat je je over je 'angst' heb heen gezet, en gewoon hebt gebeld! :j +:)+

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:57

probeer anderen te vinden die wagens hebben ingeruild van ongeveer dezelfde leeftijd, wat ze daar nog voor terug gekregen hebben, dan zit je redelijk op een lijn waarover je kan praten wat ie in waarde ongeveer waard zou zijn geweest wanneer dit niet was gebeurt... dan heb je een leidraad, rekening houdend dat je hem inderdaad hebt gebruikt.... heb je een richtlijn waar je zou zitten als je hem vorige maand zou inruilen bv voordat je wist dat er iets aan mankeerde

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:58

Absoluut niet meer gebruiken!!
Dat is niet normaal en gebeurt net iets te vaak met die wagen.
Nooit van gehoord ook. (Behalve als het geheel doorgeroest is)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:02

Ik ben inderdaad van België, hebben wij geen juridisch loket? :D

Nu is het wel zo dat ik bij een advocatenkantoor werk, maar ik weet niet of een van de advocaten hiervan op de hoogte is... Dit gaat om Nederlands recht hé, dat is toch wel wat anders dan Belgisch recht, toch zeker ivm dat "(on)deugdelijk product".
Daarbij vind ik het ook best vervelend om op mijn werk te gaan vragen om hulp, iedereen verzuipt momenteel in het werk.

Ik denk wel dat ik zelfzeker overgekomen ben, ik heb je posts en links heel goed doorgelezen en ik had zelf een stukje tekst geschreven wat ik moest zeggen, dus er kwam geen haperingen of "euhhh..." bij te pas, ik zei alles heel vlotjes en benadrukte dat het een levensgevaarlijke situatie was en dat dit écht niet kan bij een wagen van 4 jaar oud. Hij gaf ook heel snel toe om de wagen terug te nemen, dus ik denk wel dat het goed overkwam bij hem. :D Over het precieze bedrag wou hij het niet hebben, maar hij klonk wel positief toen ik zei dat de wagen verder prima in orde is. Hij bleef erbij dat hij de wagen in het echt wou zien, en dat begrijp ik ook wel...

Maar langs de andere kant: als ik naar daar ga, wil ik ook geld zien. En geen € 500 euro... Ik ga immers niet 3 uren rijden voor niets.
En ik denk dat ik daar geen garantie voor heb/ga krijgen.

Wat vinden jullie een correct bedrag om te eisen? Volledige prijs zou uiteraard ideaal zijn, maar dat gaat sowieso niet zijn, dus ik wil wel een redelijke prijs vragen. Ik heb immers 4 jaar plezier gehad van die wagen...

@ speurneusc: In België (of in ieder geval waar ik woon) zijn amper mensen die mennen, laat staan dat die een wagen hebben die ze geruild hebben :D De mensen die ik ken hebben allemaal wagens van boven € 3.500 euro, dus dat is niet echt te vergelijken.
Als ik mijn wagen vorige maand zou verkocht hebben, zou ik denk ik € 1.400 vragen, de wagen zag er echt nog goed uit. Nu is er uiteraard veel schade, dus die prijs is nu echt onrealistisch...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:24

nou dan moet je van dat bedrag uitgaan als vraagprijs, dan gaat er een klein bedrag af omdat iemand die iets koopt altijd probeert wat minder te betalen dan de vraagprijs...... kom je toch in de buurt van zeg denk ik 1000 euro ergens, geen rekening houdend met onkosten om hem weer te repareren, want die kosten lijken mij juist voor die man ter compensatie voor het geleden leed...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:32

Heel dapper dat je hebt gebeld. :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:41

:)
Je ziet TS: We staan als 1 vrouw achter je!!

Wat ik alleen maar wil zeggen: Tuurlijk ben je blij met alles wat je vergoed krijgt, maar stel je niet te makkelijk op, laat je niet straks van de wijs brengen als hij zegt : "hier geef ik niets meer voor, dit is niets meer waard". Daar gaat het namelijk niet om. Laat je hierdoor niet in verwarring brengen.

Het klopt namelijk dat de kar niets meer waard is, en dat hij er niets mee kan. Dat is het punt niet. Het punt is en blijft dat er iets ondeugdelijks geleverd is, en dat je daarvoor schadeloos gesteld moet worden.

Je zult zien, dat wanneer jij dergelijke juridische termen gaat gebruiken, dat de ander je dan toch minder makkelijk kan afschepen!

Dus nogmaals: respect dat je gebeld hebt, daar kun je echt trots op zijn ( want ja: dat is éng!!). Nu er voor gaan dat je in goed overleg, maar wél vanuit het juiste gezichtspunt ( niet wat heeft hij er nog voor over, maar: er is een ondeugdelijk product geleverd, hoe ga je dat vergoeden..), er zo gunstig mogelijk uitspringt!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:52

ik denk Dat 100 procent terug eisen van je geld niet rieel is je hebt tenslotte de jaarlijkse afschrijving van gebruik. Door gebruik word hij minder waard. De verkoper zou je inderdaad rond de 1000 a 1200 moeten geven daar had je hem voor kunnen verkopen zelf denk ik Dat het fijnste is Dat hij een gelijk waardig product als ruil aanbied. Zo kan hij jou toch tevreden houden en heb jij gelijk een wagen denk Dat waarde net geld lastig is op te lossen wel als hij jou een vergelijk baar product geeft. Dit hoeft geen dutch te zijn naar rond zelfde prijs klasse of leeftijd.